Fatornyos falumban is loptak azóta, Keszin is akad ismerős, ott is loptak meg akad némi fosztogatás. Nost gyanítom 1-2 ember rendre végigjárja minden éjjel az utcákat is. Egyik szomszéd jött, hogy "eltört" ez a bigyó és sürgős megoldás kellene. Mondtuk is hamar, hogy az nem eltört, ezt megmetszették:
A napokban újabb autót ért támadás. Dunakeszi, H Astra. Szétbontották, sajnos itt egy panel és a motortér nyitó kar el is tört, de kb ennyi. Csomagtér és kesztyűtartó szint úgy kiborítva de semmi-sem tűnt el.
"Az immot nem jó helyen kereste az a motortérben van neked is,"
Azt tudom, szóban mondtam is kollégának, meg itt-ott nyilvános helyen direkt hagytam ki részletet, vagy nem túl egyértelmű a megnevezés. Mégsem kellene leírnom ugye, hogy hol mi volt pontosan az autóban (:-
Most kicsit összelegóztam, meg a lehúzott/tépett vezetékeket leszigeteltem, hogy ne csináljon zárlatot. Így megnézve legtöbb időt azzal szórakozhatott, hogy az előző kihangosítók maradvány vezetékeit és bekötését követte, mert sejtette, hogy van okosság, csak azt nem, hogy hol és mikor.
Köszi a levelet. Látom jól szétkaptak mindent, lesz mit összerakni, de legalább nem roncsoltak nagyon.
Az meg látszik, hogy a riasztó részét csapták szét először, utána gondolom követte a vezetéket. rádió alatti részt és a rádiót baszta ki utána, mert ezen van rajt a csomagtartó tartalma és szőnyegek, meg a kárpit. Aztán a műszerfal teteje, szóval jó helyen kereste az immot. OBD környéke is szétbontva, de biztos nem ellopni akarták. Kesztyűtartó és bal oldali ajtózseb tartalma volt még kihányva, gondolom szintén balra kézreeső helyen keresett valami okosságot.
Az immot nem jó helyen kereste az a motortérben van neked is, és ahhoz még jó sokat kellene bontania hogy kiiktassa. Az utastérben lévő vezetékekkel meg nem tud mit csinálni maximum követi egy darabig, valószínűleg a jobb oldali levegőzőt is ez miatt szedte ki, de legalább csak az ideje ment vele, és ez számunkra cél. Ugyanakkor azt láttam hogy a gyújtás kapcsolót nem csesztette. Egyből bontott. Ez kicsit fura számomra, hogy meg sem próbált először indítani.
Írtam volna, csak esett az eső, aztán vissza akartam törölni és elküldte.
20+ éves Seat Ibiza. Lehet azért álltak neki, mert azt egyszerű.
Igen, évek óta nem lehetett hallani, rendőrök már régebben is csodálkoztak, de most megint mozgolódás van, itt Pest mellett fatornyos egyik falumból most a héten vagy 4 is tűnt el, ismerősi körből országosan meg szerintem legalább 10, mindenféle az elmúlt pár hétben....
Haversrácnak éppen megírtam, mert azt kérdezte elvittek-e valamit, idézem, kb. így volt:
Nem sokat tudtak volna, rendőrnek is ez volt a kérdése, de egyértelműen nem erre mentek, meg általában érték sincs benne. Mókás volt, rendőr első kérdése, hogy mekkora a kár. Mondom azt honnan tudjam? Hát saccoljam meg. Ok, de ha elpattintotta az immot vagy az ECU-t, akkor arra mit mondjak? De mondjak valamit. És ez így műxik, áááááá.
Első brigád rendes volt a technikust nem értettem, vett tőlem DNS mintát, de amit tutira összefogdostak és más nem nagyon azzal nem foglalkozott, magyarázta, hogy biztos nem elvinni akarták és ezért van kirobbantva a műszerfal teteje, mert onnan akart hozzáférni a rádióból. Az meg látszik, hogy a riasztó részét csapták szét először, utána gondolom követte a vezetéket. rádió alatti részt és a rádiót baszta ki utána, mert ezen van rajt a csomagtartó tartalma és szőnyegek, meg a kárpit. Aztán a műszerfal teteje, szóval jó helyen kereste az immot. OBD környéke is szétbontva, de biztos nem ellopni akarták. Kesztyűtartó és bal oldali ajtózseb tartalma volt még kihányva, gondolom szintén balra kézreeső helyen keresett valami okosságot.
Budapest Parkban vannak néha trógerolni valóim, ott nincs parkoló, általában ha ráérek akkor délután a park mellett hagyom a kocsit, helyet foglal, majd tömegközzel vissza. Most nem tudtam megcsinálni, kilométereken belül nem volt parkoló az esti buli miatt, ott is hagytam az egy szem "nem szeretem helyen", szóval úgy műxik, hogy Parkban féloldalast megállok a személyzeti bejáratnál, beszórom a cuccot kerítésen belülre, kocsit elviszem valami értelmese helyre, este 10-11 után vagy később mikor fogy a nép akkor visszahozom a művészbejáró környékére, hogy egyszerűbb legyen visszapakolni. Orlen kúttal szemben Csepel rakparton az a kietlen rész meg ezzel jár, estig nagy mozgás, utána max. 1-2 furcsa alak pár maadék autó.
Na, utolért a dolog, IX. ker Atlétikai stadion környéki elhagyott részén.nekiláttak a kocsinak, elegt rendesen bontottak mindent ami elektromos, fél műszerfal letépte meg a mm ám ke l
Segítsetek kérlek. Nagy hideg miatt lemerült az akksi, kivettük feltöltöttük, de az (utólagos) indításgátlóval történt valami és nem akar működni, ezáltal nem tudjuk beindítani az autót. Nyilván így megint lemerül az akksi, de ami nagyobb gond, hogy szükség lenne az autóra.
Van valakinek valami tippje, hogy hogyan tovább? (szerelő nélküli verzióra kérnék elsősorban tippeket, mert egyrészt vasárnap van, másrészt külföldön vagyunk jelenleg. 😬)
Sima lengő foglalat, 5A. A vezeték esetemben rövid, mivel ennél az autónál az akkumulátor hátul van, nem a motortérben.
A biztonság kedvéért iktattam be (közvetlenül az akkumulátora való csatlakozásánál), ha valami történne a vezetékkel például.
A napelem felől nem folyik nagy áram, de a másik vége az akkumulátorra van csatlakoztatva direktben. Ha ott zárlat van, hamar ég a jármű legrosszabb esetben...
Normálisabb darabokban van általában töltés vezérlő, Ha meg nincs, nem egy nagy tétel szerintem, közé kell rakni, bajt nem fog okozni az akkuk lelkébe meg nem láthatunk bele...
"Az utastéri biztosítéktábla egyik üres helyéről vezettem hátra 5A-es lengőbiztosítékkal az állandó 12V-ot."
Erről a biztosítékról írtam én is.
5A-nél semmiképpen nem kell több, mert a napelem ennél csak jóval kevesebbet tölt rá. A napelem bekötővezetékének a keresztmetszete 3 m hosszig legyen 1mm2, afelett már inkább 1,5 mm2 a feszültségesés csökkentése miatt.
Nagyon sokféle (lengő) biztosítékfoglalat van forgalomban. Célszerűen olyat érdemes választani, amibe autós késes biztosíték megy bele.
Ismétlem, több mint 10 éves tapasztalatom van, egyik kocsiban sem kötöttem be az akkumulátor és a napelem közé szabályzót és az akkumulátorok élettartama az elvárható felett volt.
Szóval lehet szabályzót beépíteni, de valószínűleg felesleges a kis töltőáram és a nagy akkumulátor kapacitás miatt.
Az egyik kocsimban gyárilag van szivargyújtó csatlakozó állandó 12V-al. Abban a napelemet abba dugtam be.
A másikban nem volt csatlakozó, én építettem ki. Nem kell közvetlenül az akkumulátorig vezetékezni, elég lehet egy állandó 12 V-os pont. Az utastéri biztosítéktábla egyik üres helyéről vezettem hátra 5A-es lengőbiztosítékkal az állandó 12V-ot. A csomagtartóban a kárpitba beépítettem egy RCA aljzatot, abba kötöttem be. A napelemen kicseréltem a szivargyújtó csatlakozót egy RCA dugóra. Összedugtam és a napelemet a kalaptartóra rögzítettem tépőzárral. Működik...
A start-stop rendszerű akkumulátor is csak egy ólom akkumulátor. Az én kocsim nem start-stop-os, de nem hiszem, hogy beleszólna bármibe a 100-300 mA-es töltés. A feszültség sem tud megemelkedni, amíg a napelemen terhelés (akkumulátor) van.
Én olyan megoldásra gondoltam, hogy a kocsi akkumulátorára fixen rákötök egy vezetéket, s majd azt hátravezetem a kalaptartóig. Ott a kalaptartónál, vagy a két hátsó ablak valamelyikénél használom a napelemet. Attól függően, hogy az hol kaphat több napfényt (a kocsival milyen irányban állok).
Valahogy így szeretném megvalósítani.
Tehát, az akkumulátor szinten tartása lenne a cél. A kocsi álló helyzetében történő veszteségek pótlására, vagy majdnem pótlására. Ha merül is akkumulátor, akkor se essen le olyan szintre aminél a riasztó megszólalna, illetve még az autó be tudjon indulni.
Tehát akkor nem kell más csak a napelem, és a zsinór hozzá. Jól gondolom?
Ezt írtad:
"Szabályzó elektronikára 10-20W névleges teljesítmény alatt biztosan nincs szükség, az autó ólomakkumulátorok elviselik."
Ha vennék egy olyan "nemsemmi"-s napelemes töltőt (12V 30W), akkor csak az kell? Akkor nem kell az a szabályozó elektronika?
Ja, és az mindegy, hogy az autó "start-stop"-os vagy sima (normál) akkumulátort használ?
Én, ahogy már írtam, olyan megoldást szeretnék megvalósítani, hogy amikor az autó kint áll az utcán kb. egy hétig a következő használatig, akkor a benne lévő motortérzár, riasztó, illetve az egyéb veszteségek miatti akkumulátor állapot csökkenést pótolni tudja az. Sajnos a mostani rövid használatok alkalmával a kocsi nem tölti megfelelően az akkumulátort.
Végül is valamilyen szinten tartást szeretnék elérni.
Még egy kérdés tőled: A képen látható napelem miként csatlakozik az akkumulátorhoz? Mi az a csatlakozódoboz?
Mondjuk ha értékelhető töltési teljesítményt szeretnél, akkor vagy kintre rakod a napelemet (tetőre például), vagy beleszámolod a veszteségeket (ablak mögött van, ritkán éri ideális beesési szögben a nap, stb.).
Nálam a főleg hobbi autónál egy ilyen megoldás van bent..
Én mondjuk a kínaiaktól (pl Aliexpress) rendeltem ugyanazt, amit itthon lehet kapni. Ők is ott veszik. Nem magyarázom meg miért, szerintem nem szükséges...
Egyes kocsikban van a csomagtartókban szivargyújtó aljzat. Ezt meg kell nézni, hogy kapcsolt, vagy állandóan van-e rajta akkufeszültség? Nekem az egyik kocsi ilyen, a másikban én építettem ki a csomagtartóba egy 12V-os csatlakozót, amire állandóan rá van dugva a napelem. A napelemet a kocsi kalaptartójára rögzítettem öntapadós tépőzár csíkkal.
2.:
Nem kell tartani attól, hogy "rátölt" menet közben. A kocsi feszültségszabályzó elektronikája nem engedi az akkumulátort túltölteni. A generátorról vesz annyival kevesebb áramot le, amit a napelem járó motornál is pluszban termel.
3.:
A napelemes 10-20 W-os töltő esetében az akkura rátöltés mértéke nyilván változó a megvilágítási viszonyoktól függően, ez a maximális érték. Mondjuk 0-1 A között lehet ennek elvi mértéke, de valószínűbb a max 200-500 mA. Ennek oka egyszerű, a kalaptarón van üveg mögött fektetve és nem merőlegesen a napra. Szóval nem az optimális helyzetben. Az én autóimban 74 Ah-s akkumulátorok vannak (diesel mindkettő). Ezt ekkora árammal egyszerűen nem lehet károsodásig túltölteni még akkor sem, ha fullra töltött akkumulátorral parkolsz le a napon.
Ha pedig hosszabb időre leparkolod a kocsit, akkor éjjel nem termel rá semmit, de az akkumulátor önkisülése vagy az autóvédelem valamennyit fogyaszt. Az önkisülés lehet 5-10 mA, az autóvédelem 20-50 mA-t vehet fel.
Már szürkületnél sem éri el a napelemek termelte áram feszültsége az akkumulátor aktuális feszültségét (pl 12,7V), azaz nem fogja tölteni. A napi pár órás napsütés idején, amikor a napelem intenzívebben tölthet, legfeljebb az éjszakai veszteségeket tudja visszapótolni, csökkenteni. Egyéb pl szórt fény esetében keveset, legfeljebb néhány 10mA-t tud rátölteni.
Ezeknek a névlegesen 12 V-os napelemeknek a kimenetén terheletlenül -teljes napsütötte felületnél- lehet mérni 18-20V-ot is, de ez ahogy terhelés kerül rá (rákapcsolod az akkumulátort) azonnal leesik. Szóval emiatt nem kell pánikolni.
Szabályzó elektronikára 10-20W névleges teljesítmény alatt biztosan nincs szükség, az autó ólomakkumulátorok elviselik.
Adott egy autó motortérzárral, riasztóval és kevés használattal. Kb. hetente, vagy két hetente a hétvégén megy az autó néhány kilométert (most ne azt vizsgáljuk, hogy miért csak ennyi használata van!). Később fog majd többet menni...
Most tél van, hideg idővel. Ezért a kevés használat mellett sajnos az akkumulátor csak merül, nem töltődik fel normálisan. Azt nem akarom, hogy ne induljon az autó, vagy szirénázzon állandóan.
"Nekem mind a két kocsi diesel utcai harcos. A kocsik hátsó ablakában van egy-egy névleg 10W-os napelem a kalaptartóra szerelve. Ez napközben még szórt fény esetén is visszatölt az akkumulátorra annyit, hogy teli töltés környékén tartja, de minimum kitolja a lemerülés veszélyének időpontját. Ha meg napot is kap, akkor 500-600 mA-t is visszatölt. Az akkumulátoraim meghálálják, 6-8 évente kell cserélnem."
Ez érdekelne engem is. Olyan napelemes akkumulátortöltő ami az autó állása alatt töltené az autó akkumulátorát.
Hol lehet ilyet beszerezni?
Én is be tudom szerelni, vagy kell hozzá szerelő?
Kérdezném még (The Dark Side of the Moon fórum társtól főleg), hogy az ilyen napelemes megoldás:
1.) Hogy van bekötve? Állandóra, fixen bekötve vagy csak ideiglenesen, alkalmanként kell az akkumulátorra tenni?
2.) Van-e hozzá valamilyen kapcsoló, amit menet közben kikapcsolja a visszatöltést?
3.) A napelemes töltő állandó töltése nem okoz gondot az akkumulátornak?
Hát ilyen kérdéseim lennének, s várnám a válaszokat.