Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

drMinit Creative Commons License 2024.01.13 0 1 37513
Előzmény: Lacika59 (37510)
drMinit Creative Commons License 2024.01.13 0 0 37512

:))

Előzmény: Jahno (37511)
Jahno Creative Commons License 2024.01.10 0 0 37511

Google: piros-zöld led, duo LED.

Előzmény: Lacika59 (37510)
Lacika59 Creative Commons License 2024.01.10 0 0 37510

Üdv Urak segitséget szeretnék kérni, a Pajzs riasztó led ami 2 kivezetéses zöld-piros típusára vonatkozóan, illetve honnét tudnék rendelni.

fénykép mellékelve.

Köszönettel aki tud segiteni.

Lacika59 Creative Commons License 2024.01.10 0 0 37509

Jahno Creative Commons License 2024.01.07 0 0 37508

Ha szerelő nélkül ennyi infót adsz és a típust meg semmit, akkor mire gondolnál, miképpen oldódhat meg?

Előzmény: Mollka84 (37507)
Mollka84 Creative Commons License 2024.01.07 0 0 37507

Sziasztok! 

Segítsetek kérlek. Nagy hideg miatt lemerült az akksi, kivettük feltöltöttük, de az (utólagos) indításgátlóval történt valami és nem akar működni, ezáltal nem tudjuk beindítani az autót. Nyilván így megint lemerül az akksi, de ami nagyobb gond, hogy szükség lenne az autóra. 

Van valakinek valami tippje, hogy hogyan tovább? (szerelő nélküli verzióra kérnék elsősorban tippeket, mert egyrészt vasárnap van, másrészt külföldön vagyunk jelenleg. 😬)

Nagyon köszönöm! 

F.E.K. Creative Commons License 2024.01.02 0 0 37506

Ó, egyébként így néz ki fizikailag (a napelem felől 4, az akkumulátor felé 3 tűs a csatlakozó, hogy ne lehessen összekeverni).

 

Nem igazán a szépség volt a fő cél, az látható persze :)

 

Igazából egy megfelelően méretezett dióda is megteszi, csupán arra érdemes ügyelni, hogy amikor jár a motor akkor a generátor is tölt ide.

 

Előzmény: The Dark Side of the Moon (37503)
F.E.K. Creative Commons License 2024.01.02 0 0 37505

Sima lengő foglalat, 5A. A vezeték esetemben rövid, mivel ennél az autónál az akkumulátor hátul van, nem a motortérben.

 

A biztonság kedvéért iktattam be (közvetlenül az akkumulátora való csatlakozásánál), ha valami történne a vezetékkel például.

 

A napelem felől nem folyik nagy áram, de a másik vége az akkumulátorra van csatlakoztatva direktben. Ha ott zárlat van, hamar ég a jármű legrosszabb esetben...

 

 

 

Előzmény: Alec123 (37502)
drMinit Creative Commons License 2023.12.21 0 0 37504

Normálisabb darabokban van általában töltés vezérlő,
Ha meg nincs, nem egy nagy tétel szerintem, közé kell rakni, bajt nem fog okozni az akkuk lelkébe meg nem láthatunk bele...


The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2023.12.17 0 0 37503

"Az utastéri biztosítéktábla egyik üres helyéről vezettem hátra 5A-es lengőbiztosítékkal az állandó 12V-ot."

 

Erről a biztosítékról írtam én is.

5A-nél semmiképpen nem kell több, mert a napelem ennél csak jóval kevesebbet tölt rá. A napelem bekötővezetékének a keresztmetszete 3 m hosszig legyen 1mm2, afelett már inkább 1,5 mm2 a feszültségesés csökkentése miatt.

Nagyon sokféle (lengő) biztosítékfoglalat van forgalomban. Célszerűen olyat érdemes választani, amibe autós késes biztosíték megy bele.

 

Ezek biztosan jók:

 

https://www.ret.hu/shop/product/imaxx/h-1325-lengo-biztositek-foglalat_51-02-07

 

https://www.ret.hu/shop/product/imaxx/h-7325-lengo-biztositek-foglalat_51-02-56

 

A biztosítékot a lehető legközelebb kell tenni az új vezeték bekötési helyéhez, mert az a szerepe, hogy azt védje.

 

Egyébként az egyiket napelem elhelyezést most lefényképeztem. Hasonló, mint F.E.K. esetében.

 

 

Előzmény: Alec123 (37502)
Alec123 Creative Commons License 2023.12.16 0 0 37502

@F.E.K.

 

Én is az akku szinten tartása miatt szeretném ezt megvalósítani.

 

"Esetemben egy épített töltés vezérlő van a napelem és az akku között (plusz az akkumulátornál van egy olvadó biztosíték, biztos ami biztos alapon)."

 

Erről a biztosítékról írnál bővebben?

 

Milyen paraméterekkel rendelkezik?

Miért is iktattad be, kell-e egyáltalán?

 

Ha esetleg egy fotót is tudnál róla készíteni, akkor azt is megköszönném...

 

Előzmény: F.E.K. (37501)
F.E.K. Creative Commons License 2023.12.14 0 0 37501

Hobbi autó, viszonylag sokat áll. Ezzel a megoldással az akku szinten tartható.

 

Esetemben egy épített töltés vezérlő van a napelem és az akku között (plusz az akkumulátornál van egy olvadó biztosíték, biztos ami biztos alapon).

 

 

Előzmény: Alec123 (37498)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2023.12.13 0 0 37500

Lehet kapni töltésszabályzót napelemhez, nem is drágán. Áramfelvételük sem sok, 1-5 mA, de az 0-24 órában:

 

https://www.aliexpress.com/item/1005005802721218.html?spm=a2g0o.productlist.main.83.2fddbGYhbGYha7&algo_pvid=867edad2-9264-4a03-9dd0-93783d4d3e19&algo_exp_id=867edad2-9264-4a03-9dd0-93783d4d3e19-41&pdp_npi=4%40dis%21HUF%212016.17%211372.01%21%21%215.54%21%21%402101fb0b17024588548436294efc26%2112000034403447776%21sea%21HU%210%21AB&curPageLogUid=roEaH90N1UD5

 

https://www.aliexpress.com/item/1005004547112692.html?spm=a2g0o.productlist.main.11.136a3596PhXgx0&algo_pvid=49ef14b8-adcc-4890-9f08-5d6d8792c0cb&algo_exp_id=49ef14b8-adcc-4890-9f08-5d6d8792c0cb-5&pdp_npi=4%40dis%21HUF%214257.98%211120.9%21%21%2111.70%21%21%402103200517024599190516309e19e2%2112000029564914179%21sea%21HU%210%21AB&curPageLogUid=XHYbj8OvHdN0

Ismétlem, több mint 10 éves tapasztalatom van, egyik kocsiban sem kötöttem be az akkumulátor és a napelem közé szabályzót és az akkumulátorok élettartama az elvárható felett volt.

Szóval lehet szabályzót beépíteni, de valószínűleg felesleges a kis töltőáram és a nagy akkumulátor kapacitás miatt.

 

Az egyik kocsimban gyárilag van szivargyújtó csatlakozó állandó 12V-al. Abban a napelemet abba dugtam be.

 

A másikban nem volt csatlakozó, én építettem ki. Nem kell közvetlenül az akkumulátorig vezetékezni, elég lehet egy állandó 12 V-os pont. Az utastéri biztosítéktábla egyik üres helyéről vezettem hátra 5A-es lengőbiztosítékkal az állandó 12V-ot. A csomagtartóban a kárpitba beépítettem egy RCA aljzatot, abba kötöttem be. A napelemen kicseréltem a szivargyújtó csatlakozót egy RCA dugóra. Összedugtam és a napelemet a kalaptartóra rögzítettem tépőzárral. Működik...

 

A start-stop rendszerű akkumulátor is csak egy ólom akkumulátor. Az én kocsim nem start-stop-os, de nem hiszem, hogy beleszólna bármibe a 100-300 mA-es töltés. A feszültség sem tud megemelkedni, amíg a napelemen terhelés (akkumulátor) van.

Előzmény: Alec123 (37499)
Alec123 Creative Commons License 2023.12.12 0 0 37499

@The Dark Side of the Moon

 

Köszönöm válaszod.

 

Én olyan megoldásra gondoltam, hogy a kocsi akkumulátorára fixen rákötök egy vezetéket, s majd azt hátravezetem a kalaptartóig. Ott a kalaptartónál, vagy a két hátsó ablak valamelyikénél használom a napelemet. Attól függően, hogy az hol kaphat több napfényt (a kocsival milyen irányban állok).

 

Valahogy így szeretném megvalósítani.

Tehát, az akkumulátor szinten tartása lenne a cél. A kocsi álló helyzetében történő veszteségek pótlására, vagy majdnem pótlására. Ha merül is akkumulátor, akkor se essen le olyan szintre aminél a riasztó megszólalna, illetve még az autó be tudjon indulni.

 

Tehát akkor nem kell más csak a napelem, és a zsinór hozzá. Jól gondolom?

 

Ezt írtad:

"Szabályzó elektronikára 10-20W névleges teljesítmény alatt biztosan nincs szükség, az autó ólomakkumulátorok elviselik."

 

Ha vennék egy olyan "nemsemmi"-s napelemes töltőt (12V 30W), akkor csak az kell? Akkor nem kell az a szabályozó elektronika?

 

Ja, és az mindegy, hogy az autó "start-stop"-os vagy sima (normál) akkumulátort használ?

 

Várnám válaszod. Köszönöm.

 

Előzmény: The Dark Side of the Moon (37495)
Alec123 Creative Commons License 2023.12.12 0 0 37498

@F.E.K.

 

Köszönöm válaszod.

 

Te milyen célból használod a megoldásod?

Mik a tapasztalataid?

 

Én, ahogy már írtam, olyan megoldást szeretnék megvalósítani, hogy amikor az autó kint áll az utcán kb. egy hétig a következő használatig, akkor a benne lévő motortérzár, riasztó, illetve az egyéb veszteségek miatti akkumulátor állapot csökkenést pótolni tudja az. Sajnos a mostani rövid használatok alkalmával a kocsi nem tölti megfelelően az akkumulátort.

 

Végül is valamilyen szinten tartást szeretnék elérni.

 

Még egy kérdés tőled: A képen látható napelem miként csatlakozik az akkumulátorhoz? Mi az a csatlakozódoboz?

 

Várom válaszod. Köszönöm.

 

Előzmény: F.E.K. (37497)
F.E.K. Creative Commons License 2023.12.12 0 0 37497

Mondjuk ha értékelhető töltési teljesítményt szeretnél, akkor vagy kintre rakod a napelemet (tetőre például), vagy beleszámolod a veszteségeket (ablak mögött van, ritkán éri ideális beesési szögben a nap, stb.).

 

Nálam a főleg hobbi autónál egy ilyen megoldás van bent..

 

 

 

Előzmény: Alec123 (37494)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2023.12.11 0 0 37496
Előzmény: Alec123 (37494)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2023.12.11 0 0 37495

Szia!

Válaszok:

 

1.:

Egyes kocsikban van a csomagtartókban szivargyújtó aljzat. Ezt meg kell nézni, hogy kapcsolt, vagy állandóan van-e rajta akkufeszültség? Nekem az egyik kocsi ilyen, a másikban én építettem ki a csomagtartóba egy 12V-os csatlakozót, amire állandóan rá van dugva a napelem. A napelemet a kocsi kalaptartójára rögzítettem öntapadós tépőzár csíkkal.

2.:

Nem kell tartani attól, hogy "rátölt" menet közben. A kocsi feszültségszabályzó elektronikája nem engedi az akkumulátort túltölteni. A generátorról vesz annyival kevesebb áramot le, amit a napelem járó motornál is pluszban termel.

3.:

A napelemes 10-20 W-os töltő esetében az akkura rátöltés mértéke nyilván változó a megvilágítási viszonyoktól függően, ez a maximális érték. Mondjuk 0-1 A között lehet ennek elvi mértéke, de valószínűbb a max 200-500 mA. Ennek oka egyszerű, a kalaptarón van üveg mögött fektetve és nem merőlegesen a napra. Szóval nem az optimális helyzetben. Az én autóimban 74 Ah-s akkumulátorok vannak (diesel mindkettő). Ezt ekkora árammal egyszerűen nem lehet károsodásig túltölteni még akkor sem, ha fullra töltött akkumulátorral parkolsz le a napon.

Ha pedig hosszabb időre leparkolod a kocsit, akkor éjjel nem termel rá semmit, de az akkumulátor önkisülése vagy az autóvédelem valamennyit fogyaszt. Az önkisülés lehet 5-10 mA, az autóvédelem 20-50 mA-t vehet fel.

Már szürkületnél sem éri el a napelemek termelte áram feszültsége az akkumulátor aktuális feszültségét (pl 12,7V), azaz nem fogja tölteni. A napi pár órás napsütés idején, amikor a napelem intenzívebben tölthet, legfeljebb az éjszakai veszteségeket tudja visszapótolni, csökkenteni. Egyéb pl szórt fény esetében keveset, legfeljebb néhány 10mA-t tud rátölteni.

Ezeknek a névlegesen 12 V-os napelemeknek a kimenetén terheletlenül -teljes napsütötte felületnél- lehet mérni 18-20V-ot is, de ez ahogy terhelés kerül rá (rákapcsolod az akkumulátort) azonnal leesik. Szóval emiatt nem kell pánikolni.

Szabályzó elektronikára 10-20W névleges teljesítmény alatt biztosan nincs szükség, az autó ólomakkumulátorok elviselik.

Előzmény: Alec123 (37494)
Alec123 Creative Commons License 2023.12.10 0 0 37494

Sziasztok!

 

Adott egy autó motortérzárral, riasztóval és kevés használattal. Kb. hetente, vagy két hetente a hétvégén megy az autó néhány kilométert (most ne azt vizsgáljuk, hogy miért csak ennyi használata van!). Később fog majd többet menni...

 

Most tél van, hideg idővel. Ezért a kevés használat mellett sajnos az akkumulátor csak merül, nem töltődik fel normálisan. Azt nem akarom, hogy ne induljon az autó, vagy szirénázzon állandóan.

 

The Dark Side of the Moon ezt írta:

"Nekem mind a két kocsi diesel utcai harcos. A kocsik hátsó ablakában van egy-egy névleg 10W-os napelem a kalaptartóra szerelve. Ez napközben még szórt fény esetén is visszatölt az akkumulátorra annyit, hogy teli töltés környékén tartja, de minimum kitolja a lemerülés veszélyének időpontját. Ha meg napot is kap, akkor 500-600 mA-t is visszatölt. Az akkumulátoraim meghálálják, 6-8 évente kell cserélnem."

 

Ez érdekelne engem is. Olyan napelemes akkumulátortöltő ami az autó állása alatt töltené az autó akkumulátorát.

 

Hol lehet ilyet beszerezni?

Én is be tudom szerelni, vagy kell hozzá szerelő?

 

Kérdezném még (The Dark Side of the Moon fórum társtól főleg), hogy az ilyen napelemes megoldás:

1.) Hogy van bekötve? Állandóra, fixen bekötve vagy csak ideiglenesen, alkalmanként kell az akkumulátorra tenni?

2.) Van-e hozzá valamilyen kapcsoló, amit menet közben kikapcsolja a visszatöltést?

3.) A napelemes töltő állandó töltése nem okoz gondot az akkumulátornak?

 

Hát ilyen kérdéseim lennének, s várnám a válaszokat.

Előre is köszönöm.

 

 

 

Előzmény: The Dark Side of the Moon (37453)
drMinit Creative Commons License 2023.12.10 0 0 37493

Hosszú évtizedekig Budapest volt az autólopások központja, mivel a Magyarországról eltűnt járművek több mint a kétharmada fővárosbol és annak közvetlen környékéről történt lopás volt,  viszont mostan rendőrség statisztikái szerint ez megváltozott.

 

police.hu

 

Előzmény: drMinit (37487)
jutin Creative Commons License 2023.11.24 0 0 37492

Egyébként a facebookon szoktam olvasgatni és ott már többször belefutottam abba hogy ketten hárman mennek egy autóra ,  volt olyan eset is mikor megzavarták őket,  de legtöbbször a közelben van valaki aki figyel, illetve olvastam olyat is hogy otthagytak valami szakadt verdát és ezzel ment el mindenki

Előzmény: Jahno (37488)
drMinit Creative Commons License 2023.11.24 0 0 37491

Persze vagyunk, mint mindig!
Miért nem lennénk.  Mert nem nagyon vagyok itt, attól még nem szűntem meg...
Rossz pénzt nem vész el. ;)


Meg beszélhetjük telefonon, vagy itt is elérsz:  Kovi Alarm

Előzmény: jutin (37490)
jutin Creative Commons License 2023.11.24 0 0 37490

Szia Minit Mester, de jó hogy látlak.
Vagytok még, dolgozol? 
Lenne egy új áldozat amit vinnék hozzátok, ha ezt is fel tudnátok okosítani.

Előzmény: drMinit (37487)
drMinit Creative Commons License 2023.11.24 0 0 37489

..trélerrel?  Inkább vagy!

Előzmény: Jahno (37488)
Jahno Creative Commons License 2023.11.24 0 0 37488

Viszont így szűk ismerősi körből megfejtve mégis csak lopnak kocsit trélerrel ésvagy.

Előzmény: drMinit (37487)
drMinit Creative Commons License 2023.11.24 0 0 37487

Egy érdekesség.

Hosszú évtizedekig Budapest volt az autólopások központja, mivel a Magyarországról eltűnt járművek több mint a kétharmada fővárosbol és annak közvetlen környékéről történt lopás volt,  viszont mostan rendőrség statisztikái szerint ez megváltozott.

Ezek mellett azt is írják, a saját indítókulccsal történő lopás a leginkább bevet gyakorlat.

Hogy mit nem tudnak mondani! :DDD
Hajrá KeyLess.

Fő a kényelem.

Előzmény: drMinit (37486)
drMinit Creative Commons License 2023.11.13 0 0 37486

Hiszen egyre több és több a pénze az embereknek, autókat is dögivel lehet venni az alkatrészek meg egyre olcsóbbak...

Előzmény: Jahno (37485)
Jahno Creative Commons License 2023.11.10 0 0 37485

Lassan megint nem csak a katalizátor, tolatóradarm lámpa és mindenféle drága kiegészítők lesznek szeren. Előző években kb. megszűnt az autó lopás, míg kisebb kockázattal ki lehetett pattintani ilyen alkatrászeket az ócskapiacra. Aztán most változik a világ.

Előzmény: drMinit (37484)
drMinit Creative Commons License 2023.11.10 0 0 37484

Érdekes dolgokat vetít előre a következő poszt:

Kerepesen ma hajnalban ellopták az autómat. Egy piros Lada Niva. Videó van arról ahogy az utcából kihajtanak vele, de ezt sajnos nem kaphattam meg. Az autóval lábon mentek el, és egy Chrysler Voyager követte. Az autóban kb 10 liter üzemanyag lehett úgyhogy valahol a környéken van. Ismertető jelei-piros néhol festék lepattogzott-horpadások a sárvédőn és a vezető oldali ajtón-benzintank alatt kifolyt a benzin és lemarta a festéket-első lökhárító lefelé hajlik, hátsó lökhárító fekete.-homlokfal vezető oldalnal behorpadt és kilyukadt-tetocsomagtarto van rajta fenyhíddal-muszarfalon fehér kör alakú matrica van-rendszám PHG117Hálás vagyok ha bárki tud segíteni vagy bárki látta és szól vagy nekem vagy a rendőrségnek!Telefonszámom : +36303545150Köszönöm szépen!

 

 

https://www.facebook.com/groups/1494764134109121/permalink/3492357177683130

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!