"Utoljára adják elő május 30-án, szombaton Stanislaw Lem Solaris című regényének színpadi adaptációját a Színház-és Filművészeti Egyetem Ódry Színpadán."
Épp írni akartam én is, hogy elég kínos az a beharangozó a koncert.hu-ra nézve. Nem értem, hogy miért nem a hivatalos zenekari beharangozót veszik alapul, amikor hírt adnak egy koncertről :o(
A FB-on igazán nem nehéz megtalálni ezt:
Kedves Solaris-rajongók! Örömmel tájékoztatunk benneteket, hogy a Marsbéli Krónikák II. váratlan sikere teljesen átírta idei terveinket! Ezúton szeretnénk bejelenteni, hogy egy évvel meghosszabbítjuk tavaly megkezdett Marsbéli Krónikák-évünket! Idén azonban - a tavalyi Marsbéli I. után - a Marsbéli Krónikák II. kerül a középpontba: 2015. november 15. 20 óra: Marsbéli Krónikák II. élő lemezbemutató koncert a MOM Kulturális Központban! Keressétek a jegylinket itt, az oldalunkon, a jegy.hu és a mom.jegy.hu oldalon! http://mom.jegy.hu/auditwiev.php?eid=293178&aid=3395&vid=356
A jubileumi év részletes programja:
2015. május: Kollár Attila zenekarának, az Invocatio Musicalis koncert-albumának megjelenése!
2015. szeptember: Erdész Robi hányattatott sorsú, Welcome to my Brain című CD+DVD szóló-albumának megjelenése! Közreműködik rajta: - Ullmann Zsuzsa - ének - Szirtes Edina Mókus - hegedű - Kollár Attila - fuvola - Varga János - szólógitár - Szendőfi Balázs - basszusgitár - Gáspár Gergő - dob
2015. szeptember: Kollár Attila ProgRock '55 című, születésnapi meglepetésalbumának megjelenése!
2015. október: - a Moiras kiadó megjelenteti a Marsbéli Krónikák II-t bakeliten - egy olyan bonus-trackkel, ami az eredeti albumról kimaradt! - a kiadvány sorszámozott, limitált példányszámban jelenik meg, kifejezetten a jubileumi évünk tiszteletére!
2015. november 15. 20 óra: - Marsbéli Krónikák II. élő lemez-bemutató koncert a MOM Kulturális Központban!
2015. november 15.: - Ezen a napon jelenik meg a 2014-es MÜPA-koncertről készült CD+DVD album!
2016. április 19: - Szinte napra pontosan tíz évvel a 2006-os Művészetek Palotája-beli debütálásunk után, az Erkel Színház bemutatja a Marsbéli Krónikák zenéjére készült balettet! – Solaris Együttes társaságában (MOM Kulturális Központ).
A Solaris mellett számomra Dobos Gyula (aka Julius Dobos) munkássága az, amit olyan lázas figyelemmel kísérek, mint semelyik más zenei produkciót... Ő olyan megalkuvásmentes, emelkedett, nem evilági zenei esztétikával ajándékozza meg az emberiséget, mint a Solaris...
...2015. április 24-én jelent meg az új albuma, hosszú-hosszú várakozás után. Aki nyitott a elektronikus/szintetizátoros és a kozmikus/filozófikus/spirituális progresszív zenére, annak ezt mindenképp hallania kell!!!
"Az év könnyűzenei produkciója díjat a Solaris zenekar kapta, amely harminc éve megjelent Marsbéli krónikák című lemezének anyagát mutatta be újra a Művészetek Palotájában. A koncert három egységet alkotott: a legendás progresszív rock lemez híres szerzeményei, jól ismert Solaris dalok, valamint néhány szerzemény az együttes új, Marsbéli krónikák 2 című albumáról. Az 1980-ban alakult Solaris zenekar előbb lett igazán híres progrock zenekar külföldön, mint idehaza. 1984-ben jelent meg első nagylemezük, amely Ray Bradbury klasszikus kisregényének zenei víziója. A lemezt néhány évvel később egy japán kiadói szerződésnek köszönhetően Magyarországon kívül is terjeszteni kezdték, és hamarosan a progresszív rock klasszikus darabjává vált. Méltatásában Szabó Áron „Vasaló” így fogalmazott: „…zenéjük nem a megszokott pop-rock sémákat követi, de még csak nem is egyszerűen a progresszív rock bevett elemeit használja, hanem a klasszikus zenétől, a hanggeneráláson át effekteken keresztül mindent, amit csak a zenei ínyencek megkívánhatnak.”"
És ugyanez a FB-on, lájkokkal, gratulációkkal, megosztásokkal: http://goo.gl/sAmaV6
És végül: egy mai interjú a HírTV Paletta c. műsorában Attilával és Öcsivel!
Bocsánat, hogy megint előhozom, de a bakelit után de jó lenne, a lemez surround formátumban is megjelenne! (Egyébként már alig várom a Best of the Doors és Roger Waters - Amused to Death lemezének quad illetve 5.1 formátumban való megjelenését :-)
Ahogy ígértem, itt vannak az olvasnivalók a 2006-os koncertről: alulről fölfelé görgetve érdemes olvasni a hozzászólásokat - épp a koncert előtti percekkel indul!
(előzetes kiegészítésként a 20.57-kor kezdődő szám a Szabad játék volt.)
* * *
Emlékeztetőül a koncert tömör jegyzőkönyve:
Solaris koncert - Művészetek Palotája - 2006.04.23.
(20.10.) Böszörményi Gergely bevezetője 20.19. Marsbéli krónikák 1. tétele playbackről, video-animáció 20.22. (zenészek színpadra lépése) A viking visszatér 20.27. Magyar tánc 20.32. Éden 20.40. Los Angeles 2006 20.54. Legyőzhetetlen (Stanislaw Lem emlékére) 20.57. (ennek a címét nem tudom, jellemzői: szóló fuvola bevezető, hosszasabb Pócs Tamás basszusgitár-betét, Rózsaszínű Párduc-motívum beiktatása) - váltás a dobnál, Gömör László helyett Rausch Ferenc: 21.09. Mickey Mouse 21.12. Oz (szólókkal megtűzdelve) - újabb váltás: a színpadon 2 alapító tag: Tóth Vilmos (dob) és Seres Attila (Jata) (basszusgitár) 21.25. Ellenpont 21.30. Solaris - emlékezés Cziglán István gitárosra, aki 1998-ban hunyt el: 21.37. Personal Gravity - az Alhambra kapui c. lemezről; a zene playback, a kivetítőn képek a zenekarról, elsősorban Czigiről
21.41. - szünet -
22.07. Próféciák könyve (vendég énekesekkel és Muck Ferenc vendég szaxofonossal) (22.47.) taps és a vendégek bemutatása 22.50. a taps ütemére kezdődő dobszóló 22.54. Apokalipszis 22.59. Ha felszáll a köd 23.04. M'Ars Poetica (23.11.) Tereh István menedzser egyenként színpadra szólítja a "kamarazenekar" tagjait 23.14. E-moll Concerto 23.22. Solaris 2006 - az összes zenész egyszerre 23.29. (ráadásként) A viking visszatér (23.35.) Böszörményi Gergely óriás pezsgőt ad át a zenekarnak
(23.36.) - vége -
* * *
És itt van az egyetlen szám, ami megvan a koncertről:
Jó látni, hogy nemzetközileg is elismerést kap a lemez, mindenki csodálattal nyilatkozik róla, hogy 30 év után egy ilyen minőségű II rész készült a legendás I után :) Nálam személy szerint a 3. legnépszerűbb, legkedveltebb Solaris album, a Próféciák és a dupla 1990 után.
"Még egy kérés: Kérem irányítsatok már el a topicon egy olyan bejegyzéshez, ami a 2006-os MÜPA koncert műsorát tárgyalja, részletes számlistával. Újra végignézném, hogy miről maradtam le... óriási veszteség, hogy ezt az élményt, úgy tűnik, már a DVD sem fogja pótolni... "
Este kikeresem a vonatkozó részeket innen a topicból és idelinkelem, bőven van mit olvasni a 2006-os koncertről :o)
Ray Bradbury idézetén törtem a fejem... 'We are an impossibility in an impossible Universe'
Stephen Jay Gould (1941-2002) ünnepelt evolucionista biológus 1989-ben írja egy művében:
“We are the accidental result of an unplanned process, ... the fragile result of an enormous concatenation of improbabilities..."
(Bradbury mondata tulajdonképp egyfajta parafrázisnak tekinthető, a két idézet lényege ugyanaz.)
Épp egy könyvet fordítok, amelyben ezt a kérdést járja körül a szerző az egyik fejezetben, azaz:
kontingencia vs konvergencia a biológiai fejlődéstörténetben - más szavakkal véletlenszerűségek halmaza-e az élet fejlődése a földön, vagy van bizonyos tendencia, irányultság, konvergencia benne.
A kérdés hallatlanul érdekes, mert a kontingencia eleve kizárja az értelmes tervezés gondolatát, míg a konvergencia mentén legalábbis elméletben elképzelhető a magasabb rendű tervezés, magasabb rendű rendező erő, illetve célzottság a természetben.
Bradbury így ezen a ponton a kontingens evolúció gondolatát teszi magáévá, legalábbis az idézete alapján...
Bővebben egy remek összegzés a könyvből az angolul szívesen olvasóknak (a magyar fordítást sajnos még nem hozhattam itt, mert még a megjelenés folyamatában tart.)
...The celebrated evolutionary biologist Stephen Jay Gould (1941– 2002) insisted that “almost every interesting event of life’s history falls into the realm of contingency.” It is pointless to talk about
purpose, historical inevitability, or direction. From its beginning to its end, the evolutionary process is governed by contingencies. “We are the accidental result of an unplanned process, . . . the fragile result of an enormous concatenation of improbabilities, not the pre- dictable product of any definite process.” As Gould famously put this point, using the characteristically 1990s’ analogy of a videotape, if we were to replay the tape of evolutionary history, we would not see the same thing happen each time. “Run the tape again and the first step from prokaryotic to eukaryotic cell may take 12 billion years instead of two.” The influence of contingency is such that what hap- pens is the product of happenstance. “Alter any early event, ever so slightly and without apparent importance at the time, and evolution cascades into a radically different channel.” Gould argues that the role of contingency in biological evolution is so substantial that the tape will disclose different patterns on each individual replay. So is the process of biological development really so subject to the hap- penstances of history? Yet Gould’s emphasis on historical contingency is regarded with suspicion by many within the professional community of evolution- ary biologists. The Cambridge palaeobiologist Simon Conway Mor- ris, for example, takes a significantly different approach. For Gould, “the awesome improbability of human evolution” is a result of con- tingency in adaptive evolution. Conway Morris argues against this, challenging the “dominance of contingency.” Conway Morris argues that the number of evolutionary end points is limited. “Rerun the tape of life as often as you like, and the end result will be much the same.” Life’s Solution builds a forceful case for the predictability of evolutionary outcomes, not in terms of genetic details but rather their broad phenotypic manifestations. Convergent evolution is to be understood as “the recurrent tendency of biological organization to arrive at the same solution to a particu- lar need.” Conway Morris’s case is based on a thorough and systematic com- pilation of examples of convergent evolution, in which two or more lineages have independently evolved similar structures and func- tions. His examples range from the aerodynamics of hovering moths and hummingbirds to the use of silk by spiders and some insects to capture prey. “The details of convergence actually reveal many
of the twists and turns of evolutionary change as different starting points are transformed towards common solutions via a variety of well-trodden paths.”16 And what is the significance of convergent evolution? Conway Morris is clear: it reveals the existence of sta- ble regions in biological space. “Convergence occurs because of ‘islands’ of stability.”
A hosszabb idézet származási helye: Alister McGrath, Surprised by Meaning. Science, Faith, and How We Make Sense of Things, WJK Press, 2011, 77-79.oldalak)
Még egy kérés: Kérem irányítsatok már el a topicon egy olyan bejegyzéshez, ami a 2006-os MÜPA koncert műsorát tárgyalja, részletes számlistával. Újra végignézném, hogy miről maradtam le... óriási veszteség, hogy ezt az élményt, úgy tűnik, már a DVD sem fogja pótolni...
A WTMB hír számomra a no. 1. hír, az nagyon-nagyon kell!!! Bár csalódott vagyok, hogy megint az őszre csúszik...
Emellett a legrosszabb hír természetesen a 2006-os MÜPA DVD kiadásának elvetése... Ez mi??? Nem hiszem el... Én arról lemaradtam, ezért is olyan fontos nekem... az lett volna nekem a Mexico meg a Los Angeles DVD mellett a korona, mintegy a háromszoros magyar igazság harmadik darabja... Nem tud megvigasztalni az életmű koncert első állomásának DVD-je, azon ott voltam, és olyan elevenen él a fejemben, mintha tegnap lett volna... A 2006-os koncert kell, kérlek tegyetek csodát a nem megfelelő felvétellel, egy olyan mérföldkő jellegű koncert anyaga nem kallódhat el, ezt a döntést pillanatnyilag nem értem, teljesen lesúlyt...
Persze teljes elismerésem az előrevetített tervekért, programpontokért, végre a Solaris újra egy élő, koncertező zenekar, ki hitte volna ezt pár évvel ezelőtt...