Kénytelen leszek,minekután nem tudok sajnos egy Tariménessel történt falulátogatás után leheveredni a körtefa törzséhez és szagolni a finom virágillatot...aa.
Arra gondoltál, hogy a Kierkegaard Szicíliában szereplője-narrátora maga Hamvas?
Ezt fontos lenne megindokolnod, mivel szvsz. mindenki más lehet, csak éppen Hamvas nem.
Tovább! Hova sietsz? Szeretem ezeket a szabad könyvismertetőket.
Nemde, aki Hamvast olvas, az eleve a hegyeken él?
Egyébként is, úgy nézem, a Bakonyon esni kezdett a hó.
(Vízszintes hóesés, függőlegesen növő ibolyák. Maradj a gépnél inkább.)
Kedvesz nereusz!
A Bakonyi túraesszé címe nemes egyszerűséggel Bakony és a többivel együtt a mostanában újra kiadott kétkötetes "A Magyar Hüperion"c.alkotásban lelhetsz rájuk.A hüperionos levelek azok azok amiről beszélsz,de pl.itt nyomonkövethető Hamvas természetimádata is,ami olyan érzékletességgel van előadva,hogy majdhogynem kedvem támadt fölmenni a hegyekbe.A bor filozófiája pedig tényleg kihagyhatatlan.A HAmvasra jellemző verselős dallamossággal és rengeteg humorral ír benne,szegényebben hal meg az,aki még nem olvasta.Jó olvasást!
Tisztelettel és szeretettel:acidangel.
A Kierkegaard Sziciliában idézett része a hamvasi tipológiát juttatja eszembe.
Abból is a "publik" személyiséget, aki egész viselkedését, tetteit, megnyilvánulását úgy intézi, mintha a figyelem előterében állna. Szóval szerepel. Ez a "belső publik". Szerepel magának is:
Nem?
Ez a Levelek a magyar Hüperiónból?
Kisfaludy Sándor, Berzsenyi, Vörösmarty
Méhes, kaptár, délután, ázsiai kontempláció, Somló, pannon kisnemesi kúriák
Azt hiszem 7 levél.
Megvan, csak egy régi ELTÉS válogatásban (33 esszé).
A Bakonyi dolgot nem ismerem - vagy régen olvastam.
Megírnád a címét?
kedves nereusz jö az mit kértél bcs az ékezetekért csak osdi a gépem
"Fel kell adnod azt amit meg akartál menteni . Hösi életet örököltél de az elsö álom eltünt , s utána a második . Le kell mondanod a hösi pátoszrol . Amit töled követelnek , az nem a megtanult szerep jol árnyalt elszavalása . Ne légy többet hös .Tanulj meg élni ugy mintha egyedül lennél .Minthanem nézne senki . Mintha otthon lennél. Mit akarsz?Ugyanazt a szerepet játszod befelé ,amit öseidtöl tanultál de ök kifelé játszották . Hidd el ,befelé nincs hösi sterep ,de hös sincs .Jo embernek lenni . Probálj meg öszinte lenni pszichologia nélkül vallás nélkül . Csak ugy ahogy tényleg van.Valahogyan szivböl és örömmel. A féreg nem igaz , az a hös egy másik oldala .A hös sem igaz ,ez a féreg másik oldala .Összetartoznak .Nincs Én .ez a világ másik oldala.Csak isten van ,ö ragyog itt a tengeren és a narancsligetek között és ez a büvös illat ö, a szél is ö , a kigyo is,a cápa is ,a bor is .Ne számold hogy hányadik álom vagy. Inkább álmodj magad."
de ezt igazán ugy érted/éled/meg ha a teljes munkát elolvasod
Kedves nereusz!
Az első kötet különböző esszéket tartalmaz novellisztikus jelleggel.Levélnek becézi őket és a Hüperión fogalmát bontogatja.
a Kettes kötetben az öt géniusz:észak,kelet,nyugat,dél és Erdély,nagyon jól rátapintva.Továbbá egy kisebb elemzést találhatunk benne a Bakonyról,illetve a hirhedt/híres "A bor filozófiája" c.remeket,amit azzal a céllal írt többek között,hogy imakönyvet írjon az ateistáknak.aa.
Azt írtam, hogy kezdetleges?...
Bocs. Kezdetlegesnek éppen a modern tudomány kezdetleges.
Csak azt gondolom, hogy kissé naiv volt nekem első olvasásra, s akkor még én is elég kevés Hamvast olvastam (és - mondjuk - sok Kantot, Millt egyebeket).
De kik szerepelnek a Hyperiónban?
Mert azt meg én nem olvastam, csak gyűjtögetek rá...
nereusz!Sajnos csak a hüprion -köteteket,mert ugrálok a szerzők között,nagyon kevés olyan van,aki egy könyvnél többre esik nálam.Mondjuk néhány további (cím nélkül) tervbe van véve.
HAmvas elmélete valóban kissé kezdetleges,de a mi kis mikrokozmoszunkon belül(vö.Mo.) szerintem teljesen megállta a helyét akkor,amikor még nem volt jellemző ez a nagy összemosódás,homogenizálódás.Sajnos Erdély sem a régi már...elég amatőr vagyok Hamvasból,csak azért kérdezősködtem...aa.
Meg az a gond hogy egy müböl kiragadni s idézni néha bün .
Egy életmüböl pláne ./no közhelyet mondok bocs./
Mit akarsz csinálni?
Az egészet nem tudod ideírni...
Szerintem bátran írd, amit gondolsz...
Ha senki nem használna közhelyeket, akkor számolni sem lehetne. Mert az egyszeregy is közhely.
Mégsem zavarja a legeredetibb gondolkodót sem, hogy ezen a "kislányon" már évezredek mentek át...
A túl eredetiek is ebbe a csapdába esnek, hogy valami olyat akarnak kiszopni magukból, ami még soha nem volt. Aztán hazaballagnak a teljesen tradicionális leveskéhez.
Nem? ...
most epp a Kierkegaard Sziciliaban-t olvasom ujra/Bölcsész Index 1987/
az utolso bekezdést ajánlom mindenkinek , most hosszu lenne itt idézni meg néha az ékezetekkel is gondom van bocs:
"Fel kell adnod azt, amit...."
Meg az a gond hogy egy müböl kiragadni s idézni néha bün .
Egy életmüböl pláne ./no közhelyet mondok bocs./
Szoval valaki nem emlékszem itt irta hogy tán nem is jo most hogy az összes Hamvas irást kiadják .
Lehet hogy igaza van . Nem az irásokkal van néha a baj hanem VELÜNK.
Lehet hogy tényleg csak magának irta néha egy -egy gondolatát ....
MÁS . A TRADICIO-ban megjelent Hamvas irást :
"a háboru nagysága és az ember kicsinysége..?"
/nem emlékszem a cimére pontosan/ no azt miért nem közölték még az életmü sorozatban?
Talán nem illet be a "Hamvas képbe" ? No?????
Az Öt géniusz nagyon kezdetleges mint modern-tudományos elmélet.
Ha leteszed mellé a Scientia Sacrá-t, akkor már egy ölég nagy szabású látomás a kozmoszról, az ember életéről - és Magyarországról.
Én mint olvasmányt somolyogva tettem le annak idején a 70-es években.
Köszönöm, hogy olvasnivalóval kínálsz, kedves VangSo, de az említett előszót kénytelen voltam elolvasni (irányultság, oktatás, kenyérkérdés ilyenek...)
A kritikát meg - a mostanit - bárcsak nereusz is annak láthatná, mint Te ilyen rokonszenvesen körülírod.
Derrida könyveket ír, Kulcsár Szabó Ernő könyveket ír, Hamvas Béla könyveket írt. Mi a probléma?
A kritika pedig saját jelenlétünk abban, amit olvasunk.
végre egy igaz szo
nem kritizálni kell
meg derridát idehozni
kulcsár sz ernöt pláne
nem hanem megélni vagy a szerint élni amikröl irt pl :legujabban kiadott Magyar Hüperion .....
is jo irány
Azzal kapcsolatban, hogy szerző kinek ír stb. érdemes elolvasni Charles Baudelaire Mesterséges mennyországok c. könyvének Baudelaire által írt előszavát. Az egyik legjobb szöveg a témában.
Lassan ott tartok, hogy nem tudom, hogy ki kellett adni-e egyáltalán.
Az olvasás, az csak szép földi - evilági - gesztus volt? Egyáltalán, nem fényűzés gondolkozni, amikor vannak, akik gondolkoznak helyetted? És ha már az összes szentiratot letettük, ott van isten, ő majd elrendezi a dolgainkat. Így gondoltad? De ilyen dolgok szvsz. nem tartoznak a hithez.
Elbújni annyit jelent szvsz., hogy megtévesztve változtatom a helyemet, nem vagyok a helyemen, nem azon a helyen vagyok, ami engem illet, elérhetetlenségbe öltöztem.
Köze van az aszkézishez, de csak pszeudoegzisztenzia, számára nem kezdődik élet. Nem kezdődik ilyesmi sem, hogy nem tudás arról, ami lesz, hiszen tudása sincsen arról, ami lesz, mivel a lesz kicsit időszerűtlen számára.
Mit tudsz ajánlani? Hiszen elbújni a helyes vallásban, a helyes életvitelben, a helyes, tehát normális létben is lehet.
A belső, küzdelmes alkímiai folyamatban nem lehet elbújni?
De honnan van ez az önmagunkat őrizgető, kímélő magatartás?
Nem a hatalomhoz van köze inkább? Akár minden aszkézisnak.
Nos, azt hiszem nem vitatkozunk semmiben. Ezért írtam korábban, hogy a probléma ott van, hogy az emberek szeretik megspórolni a saját erőfeszítést, "a belső, küzdelmes alkímiai folyamatot", átveszik a kész véleményt oszt jó, s már nekem is van és jól elbújok benne. Csak semmit nem megtapasztalni, úgy belülről...
"Lehet-e az igazsággal minden fertőződés, vérbaj, nemibaj, agytaplósodás stb. nélkül egy ágyban hálni? Manapság. Azzal a sallangmentessel.".
A megtapasztalt Tapasztalhatatlannnal.
"Ha nem téped össze, segít, ha összetéped: olvasd."
Kicsit billentettem a szövegen.
Szerettel: nereusz.
P.s.:
A filozófiának tényleg le kell mondani arról, amiről esküdözött, hogy lemond: az ún. az életre tanításból.
Kant, Hegel már megjárta, Nietzsche is, Schoppenhauer is.
A vallásnak tényleg le kell mondania a "tapasztalati világ" fölötti gyámkodásról.
Nem mondom, hogy ezzel minden megoldódott.
Szeretettel: nereusz.
De, gondolom, Hamvas kapcsán is el lehet mondani, hogy se filozófus, se guru.
Attól még van helye. Lehet, hogy neki van igaza, és a "tanítvány" helye a legmegfelelőbb. számára.