Keresés

Részletes keresés

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.30 0 0 22356

Ha - Tavaszra - szeretsz monologizálni, akkor teheted itt is. Na, bedobtam a csalit?!

Előzmény: Törölt nick (22350)
nereusz1 Creative Commons License 2016.01.29 0 0 22355

http://hamvasintezet.hu/hu/

 

Káderbiztonsági szolgálat és társai...

Előzmény: nereusz1 (22354)
nereusz1 Creative Commons License 2016.01.29 0 0 22354

Na, valami marad belőlük, csak az nem valami "hamvas"... 

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.29 0 0 22353

Nem tudom, ez bennem is fölvetődött kedves Zsotyesz. Meg kellene nézni, miket adnak ki, ha egyáltalán működnek mostanában kiadóként.

Előzmény: ZSOTYESZ (22352)
ZSOTYESZ Creative Commons License 2016.01.29 0 1 22352

 Hamvas intézet, alapítvány stb. miért nem tud összehozni egy kritikai kiadást?

 

http://adattar.vmmi.org/cikkek/18308/hid_2008_05_06_hamvas.pdf

Előzmény: nereusz1 (22351)
nereusz1 Creative Commons License 2016.01.29 0 0 22351

1948. július 1-i Naplóból a vastaggal szedett a naplókötetből kimaradt(I. köt. 96. p.)

 

 

 

(Nietzsche–Pethő-beszélgetés )*

Finden – Böhme: sich finden –

Erfinden –


A nagy kollektív életterv (Isten agyában = a megváltás = üdvtörténet) –

A nagy kollektív tervezők: Buddha, Lao-tse, Platon –

A filozófia nem egyéb, mint élettervezés (nem „világnézet”, hanem aktív
világ- és én-életterv-alkotás) –

A kinyilatkoztatás a világterv (a természetből kiolvasható – Böhme) –

Világterv: Evangélium

Seth-hagyomány: egyetemes terv, amelyet az ember közvetlenül az Úrtól kapott –

Az „Ember tragédiája”-emberiség életterve –**

Übermensch mint a Nagy Terv – rettenetesen nagy – pontos, részletes,
alapos, egzakt – és gyönyörű feladat ez után a felismerés után most a részletekben
magamat erre átállítani –

Tudatossági előny – világelőny –

Éberséget csak a terv hoz és tervet csak éberen lehet alkotni –

Mi lesz ebből?
A Beavatás könyve?

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Két megjegyzés kívánkozik ide:

 

* A Nietzsche - Pethő beszélgetés magyar alakja valószínűsíthetően Prohászka Ottokár, kinek írói álneve Dr. Pethő, gyakran csupán Pethő.

 

http://lexikon.katolikus.hu/P/Proh%C3%A1szka.html

 

** Az "Ember tragédiája"-emberiség életterve -

Madáchra gondoltam, de mint más is észrevette, (Mórocz T. Zsolt: Hitel, 2015 szeptember): a hamvasi életműben Madáchról nem történik említés.

Valahogy úgy képzelem, hogy az "Ember tragédiája"-emberiség életterve: csak a jelennek élni. Van valami hideglelős,

falanszteri, eszkimói, űrjeges jövőkép, de - a múlthoz hasonlóan - tervezetlen, nem emberi terv rajzai alapján valósul meg.

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.29 0 1 22350

nereusz1 nélkül hiányzik valami a napunkból

lehet lassabban is írnod, viszont naponta

 

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.25 0 1 22349

Ami egy nap naplójából kimaradt a Naplók II. k.-ben. Közli a Híd című folyóirat.

 

1948. VII. 2. délelőtt.

 

(Hiányjel!)

"A virág mint az állat szerve. (A növény mint világszerv.) A férfi és a nő
között a viszony az, ami az állat és a növény között. A nő a férfi szerve – növény
– virág – a kifelé fordult belső fény – a belső nap felé való kinyílás – a
teremtés, alkotás, szülés – ősformája – elevenszülés – állatszülés – magszülés
– a növény és a föld viszonya – a mag méhe a föld – Böhme nagysága – a
Szarkaláb-nő: hetyke, szemtelen, szájas, kacér, táncos, cifrálkodó, mosolygós
– nő és virág – a Rózsa-nő – illatok –
Swinburne – illattalan: kép a preraffaelitákról –

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.22 0 1 22348

Botár Attila:

 

[s elfödi a vásznat]

 

A szögre akasztott kép árnyékai,

ne igazíts órát!, mást mutatnak,

akkor még nem volt kert itt, néhai

középület, városház, falaknak

salétromos alján áll a vadzab,

közünk van ehhez, látod-e?, még csacsi

vonsza a lajt vizet: s nem emlék, ami

rebbenékeny századokra ablak –

Ne igazíts órát!, látszathoz látszat

víz hűséhez mérni a cigánymeggy

színét, a sirály képzelet alácsap

iránya és aránya a világnak

csak tükrözéstelen magány, meg

szamárfogat, döccenés, de rámegy

a szín s az élet, s elfödi a vásznat.

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.19 0 1 22347

Botár Attila:

 

LÁTOGATÓIMHOZ

 

Szürkület istennői, az Emléké s Feledésé,

      nővérkék, hugaim, jöttök a zsémbes esők

lepleit általvetve nyak és váll asszonyos ívén,

      majd kertvégi patak szárnyas, erős kerekét

halljátok portámig osonva: a víz még

      verdesi, és forgat tompa, idős kövein

lépteket: itteni évek magvait őrli. Kevés liszt,

      sok dara, korpa vegyült össze. Pihenteti por.

Torzó mélyül a sárban, célok maszkjai hullnak

      szikkadozón, vadonát féli nyomomnak az ég,

nagy kérdőjeleket gabalyítva gyanútlan a hátam

       nedvei mormolják: durmol a kései mű.

Lelkünk vemhe a nyelv, s batyujában a Benti Csavargó

       hordja rögöknek a szót, délköröket nemesít.

Szürkület istennői: a képből színeket őriz

       egyikük és keretét, másikuk abban örök,

hogy rejt felmerülő-lebukó teljes horizontot,

        árnyékával, akár nem született csecsemőt.

Sarkatokon  megakadt vászon csiszatolja az udvart,

       földdel egyenlővé sajdul a fészer, a ház –

sejlik lepleteken (nem fáztok?), a ritka szövésen

        át süt lázatok, ám hogyha teremni akar:

kényes táncotok  ébreszt, s körberagyogja utolszor

        gyatra bohózatom az elszabadult nevetést.

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.18 0 1 22346

Rainer Maria Rilke:

 

Lou-Andreas Saloménak

 

 

 I.

Magamat túl nyitva hagyva feledtem,

hogy kívül nem csak dolgok s teljesen

magukhoz szokott állatok élnek, s szemük sem

több kerekítésnél kinyúlik életük kerekségéből

nem máshogyan, akár egy keretezett kép;

hogy magamba folyton pillantásokat tépek:

nézést, véleményt, kíváncsiságot,

ki tudja: szemek képződnek

részvételemmel is a Térben.

Ó, csak hozzád-szorítva nincsen

kiállítva az arcom! Benned nő, folytatódik

sötét határtalanja védett szívedben.

 

II.

Ahogy szövetet szorítunk a fojtott

levegő elé, vagy inkább a sebre,

honnan teljesen s egyhuzamban

kívánkozik el élet, így tartottalak magamhoz,

látva: pirulsz tőlem. Ki mondja ki,

mi történt velünk? Behoztunk mindent,

mire idő sosem volt. Furán érleltek

rügyeim késett ifjúságot,

és, Kedves, te a legmerészebb

gyerekkort a szívemen viselted.

 

III.

Kevés emlékezni, tiszta jelenlét

pillanatából kell alapoznom

a mérhetetlenül zsúfolt

megoldás kifejletét. Mert

nem szándékolom azt, ami

kedvedért megérintett. Nem talállak

ahonnan származol, a szomorú, kihűlt

tereken, hanem, hogy nem vagy itt,

meleg tőled, valódibb és több,

mint a nyomor. Sokszor lendít

vágy a gondtalanba. Miért én vetem el,

miközben hatásod könnyű, akár

holdfény az ablakszegélyen.

 

 

(Fordította: Botár Attila)

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.16 0 1 22345

Sylvia Plath:

 

SZONETT AZ IDŐHÖZ

 

Ma jádé mozgat  és végez a gránát
ékköves órák esztendőket mérnek
Halál vezet alkalmi, acél járgányt,
neon-dél ágál, ejtjük a sötétet.

 

De plexi ablakok, ördögi fémek
városán túl a szél magányát hallom
csatornán tombol a kirekesztésnek
hangján fülembe rikoltoz panaszlón.

 

Hát sírj pogány lányért, olaj-szüretre
hagyták nap-kék víznél, sirasd a kancsót,
ami ezer királyra volt ürítve,

 

mert mind szorongat, sárkány-őst sirass most.

Nagyszerű gép az idő: rudak vasból,
örökké csillagok tejéből habzsol.

 

Botár Attila fordítása

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.16 0 1 22344

Botár Attila:

 

MONDD

 

Mondd el tavasszal, hogy életképzelet volt.

Hogy könnyű felhő volt, mondd tavasszal.

Hogy tévedés volt, mondd csak, el ne titkold.

Hogy ostobább az éjünk, mint a hajnal.

Mondd el tavasszal, egy az emlék s felejtés.

Mondd, hogyha hull, hát ne kapjunk utána.

Mondd el tavasszal, ami nem történt szent, és

hogy sem esély, sem rendelés nem volt úgyse másra.

Mondd, el ne hallgasd, hűvös szabályú kockák

szegélyezik utunkat tavaszig kezdetektől,

mondd el tavasszal, hogy igen, játék sebez föl,

de nem törvény, hogy vérzel, tehát ne bánd a bordád.

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.14 0 1 22343

Rainer Maria Rilke:

 

A KASTÉLY VENDÉGE

 

(Im Schlosse mit dem roten Zinken…)

 

Kastélyvendég, sok piros ágat
vinnék át este boldogan.
Zsarát az ablak, függöny bágyad,
s intnek enyéim: hószín vágyak
a palota lángjaiban.

 

Nézzem végig a hallok hosszát
eltökélten s mély kertekig,
amint a tartományt takarják.
Tavacskákon asszony-mosoly, lágy,
s a rét pávája kérkedik.

 

 

Botár Attila fordítása

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.12 0 1 22342

Botár Attila:

 

[külön idő les]

 

Csak csavarás citrom leszek teádban,

ha elnémulsz és nem látom a szád

makacs ívét, lépteid sem láttam,

mert külön idő les rám és terád.

S hogy elveszítlek, rajtam átremeg,

és hogy ajándék (nem is érdemelten)

az ajkad, szavad, a tekinteted:

csak tévedés ez, s más egekre serken

a pára hattyúja a poharadból

óceán karzatához közelít,

ahol pirosan a hajnal hangol:

érezd zenének-színnek ízeit –

csak csavarás, poharadba tűnő csepp,

s a mindenség szomjadat oltva lüktet.

nereusz1 Creative Commons License 2016.01.10 0 1 22341

Botár Attila:

 

NYITVA TALÁL

 

Fénybe ivódsz, arc, nem fed a függöny –

gőzölgő zuhatagja hajadnak, a boldog

sárarany, az lesz kötelék, oda forgok:

nyitva talál, ne csodáld, eleven tükröm.

 

Hála legyen, tincseid örvénye, hogy osztod:

két fonat asszonyi varkocs, az illőn

vállra bocsátott, szálra lebontott,

mégse kuszált lebegése a fültőn –

 

Nyitva talál még, hála gomolygó

érzékek fogatának, noha zümmög

körbe a szárító darazsával az olló,

 

s porlad a lakk, most messzire tűnnöd

sorsod tengere hív-csal, mint a folyót –

Nyitva talál mosolyod. 

 

nereusz1 Creative Commons License 2015.12.28 0 2 22340

 

És minden jót!

nereusz1 Creative Commons License 2015.11.04 0 1 22339

„… miként egy véletlenül összeverődött tömegből még nem lesz városállam, ugyanúgy nem alakulhat az ki egy tetszőleges időtartam alatt sem: hiszen ahány városállam eddig még más néppel társult és későbbi bevándorlókat fogadott sorai közé, legnagyobbrészt összetűzött velük, például a troizéniek az akhaiokkal együtt alapították Szübariszt, de azután az akhaiok elszaporodván, kiűzték a troizénieket, s ebből származott a szübariszi átok; ugyanez történt Thurioiban is, ahol a szübarisziek szintén másokkal egyesülve alapítottak államot, és mikor telhetetlenségükben a terület nagyobb részét akarták elfoglalni, mintha bizony az övék lett volna, elűzték őket. Büzantionban is kiderítették, hogy a bevándoroltak lázadást készítettek elő, s harccal verték ki őket; az antisszaiak khioszi menekülteket fogadtak be maguk közé, és utána fegyverrel kellett őket kikergetniök; viszont a zankléiek, akik a szamosziakat beengedték, maguk lettek földönfutókká, az Euxeinosz-tenger melletti Apollónia lakói azzal, hogy újabb bevándorlóknak nyitották meg kapuikat, forradalmat idéztek elő; a szürakuszaiak a türannisz megszüntetése után az idegeneknek és a zsoldosoknak is polgárjogot adva, ugyancsak forradalmi állapotokat teremtettek, és harcra került a sor, amikor pedig az amphipolisziak khalkiszi bevándorlókat engedtek be, többségükben menekülniök kellett előlük.”

 

(Arisztotelész: Politika V. könyv 3. Fordította: Szabó Miklós)

nereusz1 Creative Commons License 2015.09.14 0 1 22338

APT-vel nem tudunk szolgálni. Keresse máshol

tenton Creative Commons License 2015.09.14 -1 0 22337

Üdvözlet !

 

 

Rég nem láttam a Társaságot ! APT hiányzik a legjobban ! Vajon mit írna a névjegyére...? :-)

 

Madlene :-)

 

nereusz1 Creative Commons License 2015.09.10 0 1 22336

Forrás: http://dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offset=1&origOffset=-1&docId=821&secId=76702&limit=10&pageSet=1

 

Mert szvsz. "elgépelések" akadnak az idézett szövegben is.

nereusz1 Creative Commons License 2015.09.10 0 1 22335

Mit találtam Hamvas Béláról:

 

Hamvasról Határ Győző (Kabdebó Lórántnak):

 

„Ami kivált felháborít Béla esetében, az az. Hogy a rendszer tiprószerkezete nagy ravaszul kíméletet mímelve gonosz puhán lépte le, elefántlábát két évtizeden át, 1948-tól 68-ig: haláláig rajtatartva. Nem rántották alá emberfogóval a börtönköztársaság országos alagsorába; még csak Recskre se vitték, követ fejteni. Ehelyett kiverték kezéből a mesterséget, elvették az idejét, fárasztóvá, idegölővé tették az életformaváltást s akkor már nem is az írógépért – hanem a deklasszálódás ellen kellett küzdenie. Hogy a hétvégét otthon tölthesse és visszaálmodhassa magát annak, aki volt és aki lett – elutazta az életét. Földmíves, segédmunkás, raktáros többnyire olyan telepeken, ahol a munkáshadsereg maga is csíkosban dolgozik; fiókjait titokban nyitogatja, ahol őrzi hermetikus írásait s gyorsan becsapja, ha jön valaki. Lapátot kell kiadni. Bérelszámol. Emberfeletti erőfeszítéssel iparkodik megőrizni hidegvérét, és mindenkivel „kedélyes”, csak hogy elvegyüljön. De a hétvégére gondol, amikor újra felütheti Jacob Böhmét, Guénont, Herbert Read-et, Hermész Trizmegisztoszt, a Kabbalát – beleturkálhat, ami könyvtárából megmaradt. Hétfő, kora hajnalban már vonatra száll: újra – Inota, Tiszapalkonya. El tudod képzelni, hogy mindezt az oeuvre-je nem sínyli meg? Az egypártállam tiprásának, aminthogy mindenféle embertiprásnak van egy olyan mértéke, ami a „megengedett” terhelést meghaladja és az idegrendszer „törőszilárdságán” túl van. Anteuszi természet volt, értett a megújulás titkos fogásaihoz; de csak azt érte el, hogy nem az ember, hanem a  roppant alatta össze, a megpróbáltatások terhelését az sínylette meg. Majd minden íráshoz a szépprózától felfele, de kivált a filozófiához (kegyetlenség ezt így kimondani, de az élet az, amely hozzánk ily irgalmatlan mostoha) kell bizonyos viszonylagos jólét, szabályos életrend, tekintélyes magánkönyvtár, mely a körülérő polcokon a szövetséges szellemek befoglaló ölelésének érzetét kelti – hogy ne kelljen minden nyomorult segédletért közkönyvtárba szaladgálni. Már 1948 tájt, ha el-ellátogattam hozzájuk, fészkükben kísértett az elszegényedés réme; 49-ben már valósággal éheztek. A Karnevál olvasása közben éreztem először és a Scientia Sacra felületességén, pontatlanságain, nagyvonalúságán, a szöveg germanizmusain és félregépelésein (Béla soha nem javított) akadtam fel minduntalan rajta. A carenzia jelein. Pénz-és időhiány. Utazás-világlátás-kalandhiány. A viszonylagos jólét és a kényelem hiánya. Az újraírás hiánya, az irgalmatlan önmérlegretétel/önkritika hiánya. Az önmagunkba, mint Caput Mundi-ba, mint tévedhetetlen orákulumba vetett hitünk megrendülésének a hiánya. Isteni csoda, hogy ama százlábú, soknapernyős diadalmenet alatt, melynek egyik trónnyergében imbolyogva Lukács György képviselte „A” filozófiát és a másikban Király István állami adyológus az ideológiát, s amelynek minden elefántlába őt egyszer megtaposta, Hamvas Béla, az ember, megmaradt; s hogy a tiprást csupán a hamvasi életmű sínylette meg.

Most már érted, minden kontroverziában miért kelek olyan hevesen védelmére a gondolkozónak, akivel ily égbekiáltó igazságtalan módra bántak el az istenek – noha a bölcseletben antipodusok vagyunk; Hamvas Béla ébresztése az én feltámadásom is. Hála a Vakeset istenasszonyának, Tükhének, aki véle összehozott s máig kiváltságosnak tudom magam, hogy egyike lehettem barátainak. Sok-sok halottam van, de Édesanyám után ezért gyújtok neki elsőnek gyertyát a Jézus-Szíve templomban, mely kőhajításnyira van s Angliában nem szokása a Herkópáternek, hogy kápolnájából kihajítsa az agnosztikusokat.”

 

 

 

Krumenaker Creative Commons License 2015.09.02 0 1 22334

Megjelent Hamvas Béla 1928-29-ben írt regénye, az Ördöngösök:

 

 

http://magyarhirlap.hu/cikk/31937/Maszkok_mogott_elo_emberiseget_vizional_az_Ordongosok

Krumenaker Creative Commons License 2015.07.31 0 1 22333

 

Weiner Sennyey Tibor: Hamvas Jobbikos énje, avagy a nettó történelemhamisítás

 

 

http://www.drot.eu/article/hamvas-jobbikos-enje-avagy-netto-tortenelemhamisitas

Syracusa Creative Commons License 2015.03.25 0 2 22332

Hm, mit találtam apám papírjai között:

nereusz1 Creative Commons License 2015.01.02 0 1 22331

1951-ben, Inota - Bp. keltezéssel (XII. 24-én, tehát Karácsonykor írta H. B. naplójába: "Weöres S[ándor] árulása - fél év múlva sortüzet ad saját az apjára."

 

(Ennek a valóságalapja?)

 

In: H. B. Naplók 1. köt. [Bp.] 2010, MEDIO K. 336. p.

Krumenaker Creative Commons License 2014.11.16 0 1 22330
eref Creative Commons License 2014.11.01 0 1 22329

Krumenaker Creative Commons License 2014.10.27 0 0 22328

A budapesti Hamvas Béla Kör idei (még hátralevő) programjai:

2014. (26. évfolyam) november 18. (kedd) 17.30 óra Budapesti Eötvös József Gimnázium (Bp. V. ker. Reáltanoda u. 5-7.) Hamvas Béla horoszkópja.  A beszélgetést bevezeti: Szécsi András                                 

2014. (26. évfolyam) december 9. (kedd) 17.30 óra Budapesti Eötvös József Gimnázium (Bp. V. ker. Reáltanoda u. 5-7.) Polaricitások. A beszélgetést bevezeti: László Ruth

Krumenaker Creative Commons License 2014.10.04 -1 1 22327

Az életműkiadás új, 26. kötetének megjelenése apropóján Weiner Sennyey Tibor cikke "Hamvas kontra Lukács, avagy mi a művészet?" címmel.

 

http://drot.eu/article/hamvas-kontra-lukacs-avagy-mi-muveszet-wst202

Előzmény: Krumenaker (22326)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!