"...a modern, magát 'civilizáltnak' kikiáltó világ egyáltalán nem civilizált, hanem ahogyan ő nevezte, az 'epigonok' világa csupán, amely a tényleges javakat sokkal inkább megörökölte, mintsem teremtette."
"Albert Schweitzer írásaiból egyértelműen kiderül, hogy jócselekedetekkel teli, aktív élete teoretikus érdeklődéssel is párosult, amely az alábbi kérdés körül összpontosult: Mi a civilizáció?1 Hogyan lehetne helyreállítani? Azt ugyanis természetesen igen világosan látta, hogy a modern, magát „civilizáltnak” kikiáltó világ egyáltalán nem civilizált, hanem ahogyan ő nevezte, az „epigonok” világa csupán, amely a tényleges javakat sokkal inkább megörökölte, mintsem teremtette."
A politikailag irányított dosszié-világ. Semmi különös, mindnyájunkról van. Ellendosszié is. Közben döglődik a művészet, a magyar filozófia a politikai zsurnaliznus völgyében egy egy lyuk, a "besúgó" apa irodalmi teljesítményéhez nem fogható a "megfigyelt" fiúé. Gondolom, olvastál valami Szőcs Istvántól, kedves Gábornok.
„Tudja, mi lett Tibetből? A Dalai Láma. Ágoston atya kilépett a szerzetből, és kilépett a dogmatikából, és a vendéglőt megvette, és csapos lett, és az inget a karján felgyűri, és méri a bort. Ez lett Tibetből, vendéglő a Dalai Lámához."
Tudja, mi lett Erdélyből? Az RMDSZ. Kocsma Az Autonómiához.
Magyar Boldog Pál (kb. 1180 - 1241) Pontosan sajnos nem tudjuk, hol született Pál, csak annyit, hogy magyar volt és fiatal korában Bolognában tanult, ahol később a kánonjog professzora lett. Amikor Szent Domonkos szónoklatot tartott a városban, belépett a domonkosok rendjébe. 1221-ben Boldog Szádok és másik három társa kíséretében a domonkos rendet ők hozták Magyarországra. Szerte az országban nagyhatású szónoklatot tartott. Győr városában három előkelő ifjú is kérte a felvételét a rendbe beszédének hatására. Itt és Veszprémben is ő alapította meg a domonkos konventet. Ezután a kunok közé ment téríteni, ahol a második útján megtérítette két vezérüket Brutust és Bibrechet embereivel együtt. A kunok között sikeresen hirdette az igét egészen a tatárjárásig. A tatárok a dúlás alatt több társával együtt egy templomba üldözték, ahol megölték őket. Halála után a "kunok apostola" néven kezdték emlegetni, s több helyen is szentként tisztelték. Ünnepe: február 10.
Mellesleg tudtommal a domonkosok adták a legtöbb misztikust az Egyháznak.
"Ilona a veszprémi domonkos kolostor priórája és hét éven át Árpádházi Szent Margit nevelője volt. Lelki életét komoly misztikus élmények határozták meg, élete végén megjelentek testén a stigmák. A kolostor kormányzásában jó gyakorlati érzékről tett tanúságot. Halála után tizenkét évvel holttestét a kolostortemplomban készített ékes síremlékbe helyezték át. Tisztelete kérdésében a Szentszék még nem nyilatkozott. Ünnepét a rendben november 6-án ülik."
Azon hüppögök, hogy Hamvas a munkát és a tevékenységet nem választja élesen ketté, így Neked a munka jut a (természetellenes) korán keléssel... És a szintén nem természetes éppen hideg vízre elég javadalmazással. Vagy tévedek, de nagyon. ...
"Borzasztóan sajnáljuk, hogy Hamvas Bélának és Kemény Katalinnak - akik életükben hálásak voltak azért, hogy műveiket a rendszer cenzúráját nem tűrve, tisztelőik személyes rizikót és áldozatos munkát vállalva újra és újra gépelték és terjesztették, felolvasó esteket[...] Bővebben!Tovább »
Láttam egy 3 kötetes antikváriumipéldámyt a déli pu. antikváriumában, az ára természetesen az ún. kifejlesztendő magyar középosztály igényeit (műköröm, szempillafesték, tanga stb.) követi, ha utol még nem is éri. De hajrá!
Nekem ez tetszik. Molnár Tanár Úrról írták: "Ő vezette rá a fiatal művészt arra, hogy az alkotáshoz alapos gondolati, bölcseleti, lélektani, eszmetörténeti és színelméleti előkészítés is szükséges."
"Nápolyban mindjárt a kikötőbe mentem, és tényleg, az afrikai hajó indulásra készen állt. Átellenben a kis mólóról néztem. Ott ült egy ember, lábát lógatta, és a vízben úszó narancshéjra köpött. Minden köpés talált. Átlag félpercenkint, mikor szájában elég sűrű és tömör nyál összegyűlt, kicsit előrehajolt, a narancshéjat élesen nézte, aztán orcáit felfújta és lőtt. A narancshéj megbillent, és jelezte, hogy a lövés talált. Rögtön melléje ültem, és én is megpróbáltam.
Ne fáradjon, szólt ő. Ilyen korban ezt már nem lehet megtanulni. Tíz éven alul kell kezdeni, mint a zongorát.
Hol tanulta?
Otthon, Koppenhágában –
Dán?
Nevem Melius –
Melius viaszkereskedő volt, mint mondta, a németek oldalán a háborúba fegyveresen beavatkozott, de aztán átment a franciákhoz, a fogolytáborból megszökött, és Afrikába akart menni, de tévedésből olyan hajóra szállt, amely csak Nápolyig jött – "
"Dinko Telećan eddig három verseskötetet és egy filozófiai esszégyűjteményt publikált, valamint egy költői útikönyvet pakisztániai utazásáról, de Hamvas Béláról formálódó könyve is napvilágot lát előbb-utóbb. Honnan ez a horvát lírától ennyire eltérő poétikai nyelv? – kérdezte fordítója, Fenyvesi Ottó horvátul Dinkót, a horvát írók pedig magyarul figyelmeztették, így nem biztos, hogy a közönség érteni fogja. Válaszában a költő elmondta, hogy a kortárs horvát alkotókat olyan ars poeticák vezérlik, melyek tőle távol állnak, ezért jobban ihlették a régi idők német, angol, spanyol költői, közülük választott példaképeket magának." (Irodalmi Jelen)
1et értünk....:) a politikusnak boldogabb évezredekben annyi szerepköre volt, mint egy patkolókovács segédjének, aki a paci lábát tartja... Most sem tudok mást ajánlani, mint kusst nekik. Témához vissza, napokban találtam egy horvát költő versét:
Ja, hogy a politika keze betette a lábát a témába?! :) Bocsánat, akkor tárgytalan részemrôl. Boldog lennék, ha a politika elhúzna az életembôl melegebb éghajlatra, mert úgy látszik, nehezebb elkerülni, mint gondoltam. Az "Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó!" felkiáltás mintájára ki kell jelentenem, hogy ezexerint olyan nincs, hogy valami nem használható politizálásra. :) Én azért hôsiesen ellenállok :)))