Nem hiszem, hogy nagyon másról beszélünk. Nem zárom ki a magyarázatod érvényességét (bár egy szembe tűző napsugártól elaludni -- ezt azért némileg gyenge pontnak érzem :), viszont az is teljesen evidens számomra, hogy van egy konkrét LSD-interpretáció,ami mögött valamelyes élmények húzódnak a szerrel kapcsolatban. Azt én sem valószínűsítem, hogy az élmények jelentősek, mert ahhoz "gyenge" a dal.
Nem zárhatjuk ki (ál)szemérmesen a drogok hatását az Illés és a Fonográf életművében!
A manó szórja az álomport, amihez képest a Nap álomsugara úgyszólván kézzelfogható. Te még nem feküdtél a fűben és sz@rtál a világra, vagy legalább nem vágytál rá, hogy "megszűnjön a külvilág"? (már bocs hogy ilyen borzalmas közhelyeket írok).
Ami meg a címet illeti, már leírtam, szerintem hogy született, B keresett a betűköz egy címet. A domboldaltól nem nagy kunszt eljutni a fűben fekvésig. És az, hogy belesumákolta "eljő az óra és szabad leszel" nekem egy "józan" Bródy-t mutat.
Valószínű, hogy az LSD-élményben nem történik semmi olyasmi, ami nélküle ne történhetne meg. Csak a szer hatására éppen direktben, azonnal lép be az ember az élménybe, nem két évtized meditatív felkészülés után. (És persze éppen ez a veszélyes.) Az sem kizárt, hogy a fűbe fekve egyik pillanatról a másikra átélheti az ember az ego-vesztést és az egységélményt.
Igen ám, de nem lehet elmenni a következő, nagyon súlyos szempontok mellett:
1. A dal címe konkrétan: (e) L.S. (a) D.
2. Nagyítóval kell keresni Bródy életművében hasonló tudatállapotot tükröző másik dalt (most hirtelen eszembe sem jut, talán a Virágok tengere -- ahol megint csak teljesen egyértelmű a drogos ihletettség, legalábbis számomra)
3. Az olyan sorok, mint "valóság nincs, te nem létezel", "az élet csak álom, ne ébredj fel", "elküldi hozzád az álom sugarát" (a Nap?? -- ezt hogy is képzeljük el konkrétan?), "letérdel hozzád az egész világ", "eljő az óra és szabad leszel", stb. 100%-ban egybevágnak a "kanonizált" LSD-élmény kulcsgondolataival.
Nyilván nem mondhatom, hogy egyiknek sem volt soha semmi dolga kábítószerrel, de ez a dal nekem egy természetes, kerek, józan dal. Szerintem egy egyszerű "fűben fekvés"-ről lehet ilyeneket írni.
Na ne viccelj már, hogy nincs a dalban hallucinációszerű! Egészen konkrét LSD-élményt idéznek például azok a sorok, melyek szerint "valóság nincs, te nem létezel", vagy "letérdel hozzád az egész világ". Maga az egész nóta pedig nem más, mint egy sugárzó látomás (szövegben), egy 3/4-es, elringató melódiával.
Mélyebben megvizsgálva persze hiányzik belőle az LSD-élmény határokat lebontó, rendkívüli sodrása, és nem tükröz tényleges ego-vesztést. (Hasonlítsuk össze a Tomorrow Never Knows-zal vagy akár a Strawberry Fields Foreverrel.) Ezért kérdéses valóban, hogy mennyire személyes a tapasztalat.
Az egyértelmű, hogy nagy mértékben nem befolyásolta a produkciójukat a kábítószer (ellentétben pl. a Beatlesszel, ahol 66-tól kezdve --kis túlzással-- másról sem szól a dolog, mint az LSD-ről), de én azért valószínűsítem, hogy találkoztak a szerrel. Persze, ki tudja, magát Bródyt kellene megkérdezni erről.
Azért ez a nóta már London után volt, és ott találkozhattak LSD-vel, a dalban viszont nincs az égvilágon semmi hallucinációszerű. (Szemben a hetvenes évek második felének, illetve a nyolcvanas éveknek számos magyar művészfilmjével, amelyről lesüt, hogy honnan a sztori lazasága és a képi világ.)
Szerintem ez a teljesen világos, hogy Bródy (és a többiek) LSD-élményt dolgoznak fel a dalban. Mondjuk érdekes kérdés, hogy mennyire lehettek komoly tapasztalataik a szerrel, Magyarországon nem lehetett könnyű kozzájutni 40 évvel ezelőtt.
Nem gondoltam, hogy az Élünk és meghalunk meg a Valahol lemezek elsősége ennyire egyértelmű lesz, de örülök, mert nálam is ez a két listavezető (nálam a Valahol az első, asszem). És a Menetrend még nagyon fontos lemez. Az Újholddal, de főként az Illúzió nélkül-lel kezdődő pályaszakasz számomra már csak árnyéka a korábbiaknak, bár a kísérletek közül a Csodálatos világ nekem bejött.
Élünk és meghalunk: sokkal erősebb és ütősebb lemeznek érzem, mint a Jelbeszédet, komor, sötét hangvétel gótikus hatások ás erős irodalmi kapcsolások és zeneileg is nagyon ott van. LSD, Vándorének, Margarita, Szentiván
Valahol: hihetetlenül jól szól, erős, markáns lemez és nagyon ott vannak a szövegek a helyükön....Kis virág új útra indul, Valahol, Könnyű kiskabátban
Fordul a világ: komoly, érett lemez, mély gondolatok.Zeng az ének, Ha fordul a világ, A város közeépn, Hó és szél, Hová tüntek....
Verslemez III: tetszik a folkos hatás, ütősek a versek. Virágének, Citerára, Dúdoló, Walesi bárdok
Ég és föld között: tudom, Andrásnak nem igazán jön be, de azért én szeretem nagyon. Egy csomó új szín, egy csomó új íz. Esik eső, Ha így is szeretnél, Szavak, Neked ég a tűz
Ami egyáltalán nem az a Csodálatos világ- Miért hagytuk.
Az én esetemben a zene a "kapu" a szöveghez. (Ha a zene, azaz dallam plusz előadás, nem érdkelne, nem kéne a CD-ket venni, hanem elég lenne az interneten a dalszöveget olvasni). Azaz: ha tetszik egy dallam, szívesen és részletesen is foglalkozom a szöveggel. Nagyon hálás vagyok Zsuzsának és a mindenkori csapatának, hogy íly módon a magyar költészetet (a szövegírókat beleértve) tudtam megismerni.
Ha viszont egy dallam nekem nem tetszik, talán egyszer olvasom a szöveget, és aztán - mindegy, milyen jó - egyelőre már nem érdekel az egész (dal). A "Rózi tud valami" pl. számomra egy ilyen dal.
Én a szöveg és az előadás szempontjából szeretem például azokat a dalokat, amelyekben tapasztalható a vívódás, az útkeresés, akár gyötrelmes, akár önironikus formában. Pl. Kis virág, Vándorének, Rozi tud valamit, Az alvajáró, Kegyetlen játék, Hajszálak, stb. Ezek a koncertműsorból ma már teljesen hiányoznak, lábjegyzetek a mai KZs kánonban.
Én pl. a "Ha én rózsa volnék" c. dalt valamikor igazán szerettem, de most már nem: minden koncerten enekli, youtube-on lehet mit-tudom-én-mennyi verziót nézni, interjúkban sokszor van róla szó - a témat szerintem túl sokszor igénybe veszik (így mondják?), már alíg hallhatom, ha őszinte legyek (hisz most novemberben nálunk tévében majdnem minden nap mutottak valamit az időről a rendszerváltás előtt, közben és után). A téma érdekes, de egyfolytában ez nem kell nekem.
A verslemezek: magam meglepedtem, ha a mai hallgatás közben ez kiderült. A Verslemez III tényleg nem annyira tetszik mint a többi három, de róla a Mondóka az ami a legjobban tetszik. Mégsem azt jelenti, hogy az az album nekem nem tetszik. Persze tetszik.
Azt, amit a "Szebb jövő" jelentéséről írtad, nem tudtam, akkor persze talán nem volt túl okos a dalnak ezt a címét adni. De semmitmondónak nem tartom. Szerintem ez egy kissé szomorú dal egy nagyon egyszerű kívánsággal ami mégse/sajnos sohasem fog teljesülni a borzasztó világunkban. Én ezt így értem.
Nem hülye kérdés ez, én ugyan nem szeretek választani. Azt tudom, melyik nem kedvenc: Miénk itt a tér - Ég és Föld között - Csodálatos világ - Miért hagytuk - 37. A többi közt vannak jobbak és kevésbé jók, de mindet el tudom fogadni esetleges hibáikkal együtt.
Érdekes viszont, hogy a Te négy kedvenced közül 3 verslemez... (Ami a verslemezek közül kimaradt, a "Verslemez III" az nem tetszik annyira?)
Dalokat én nem állok neki felsorolni, a Te dalaid közül a Tangót az eredeti előadójával (Cseh Tamás) szeretem.
"A szebb jövő" kifejezésnek Magyarországon van "némi" keserű íze, egykori és mai magyar fasiszták használják. Ehhez képest a dal kissé semmitmondó a szememben. Pedig ilyen címmel lehetett volna nagy dalt írni.
A mai nap nagy részét Koncz Zsuzsa lemezei hallgatásával töltöttem, azaz kezdtem az elsővel és jelenleg a X-iknél érkeztem. Ilyet már évek óta nem csináltam.
A hallgatás közben eszembe jútott, hogy kérdezhetném Tőletek, hogy melyik Koncz albumo(ka)t, ill. melyik dalokat Ti (jelenleg vagy örökké) szeretitek a legjobban.
Az én kis listámon jelenleg van: a 9 -ik nagylemez („Elmondom hát mindenkinek”), a negyedik („Élünk és meghalunk”), a hetedik („Kertész leszek”) és az „Egyszerű ez”.
Kedvenc dalom van rengeteg: pl. „1990”, „Balkon”, Húnyt szemmel” „Köszönöm”, „Ez már az ősz”, „Illúzió nélkül”, „A szebb jövő”, a „Százéves pályaudvar” „Vigyázz magadra”, „Tangó” és a „Vörös Rébék”.
Tulajdonképpen elég hülye a kérdésem, de hát érdekel, ezért most egészen bátrán mégis elküldöm a hozzászólásomat.
Bora üzenetét tolmácsolom Neked.Sajnos nem tud írni Neked és nekünk,mert a technika ördöge megtréfálta.Hamarosan jelentkezik.És persze szeretettel gondol Rád.