Sokat jártam a régi úton Zadar környékére, mikor lett pálya, inkább azon. Néha mentem csak nosztalgiából a régin, de teleszórták előzni tilossal meg záróvonallal - és a sok csónakot 60-al vontató miatt agyrém ott menni. Nem 1-2 plusz óra, inkább 3.
Erről a jugoszláv utcai lámpa típusról kellene sok sok kép:
Pár éve még találtam néhány képet a google-val, de sajnos nem mentettem le. Most erről a lámpatípusról nem ad találatot. Most csak ezt a játékmod grafikát találtam itt:
Nagyon tetszik ez a lámpa! Szerintem ez adja legjobban vissza a régi jugoszlávia hangulatát, mikor 13' körül horvátországban és boszniában jártunk sok ilyen volt még felszerelve(főleg boszniában), sajnos nem lőttem képeket.
Nemcsak nekem van ilyen becsípődésem, másnak a rendszerváltás előtti magyar utcai lámpák tetszenek: villanyfényes retróvilág
Általában én Kapronca, Krizevci útvonalon megyek Zágrábig. Igaz sok a falu, de valamivel rövidebb, lévén nekem Berzence közeli átkelő. Persze ez is kedv kérdése, van amikor Letenye-Zágráb. Igazából nem az autópályadíj miatt, hanem tényleg amiatt, hogy mihez van hangulatom. Nekem annyira nem jönnek be a hegyi utak, Senj felé lemegyek Zuta Lokvánál, ha el tudom a kompot kapni, igazából nem sokat megyek pályán. Amúgy Posedarje és Pag híd. Összegben majdnem ugyanannyi, de én nem hétvégi sofőr vagyok, eleget megyek itthon is, ha nyaralok, akkor próbálok spórolni a vezetéssel. Mondjuk legutoljára Firenzébe éppen direkt mentem kocsival, mert macera felmenni Liszt Ferencre, ott leparkolni, várni órákat a gépindulásig, ráadásul kint kocsid sincs, ha külvárosban szállsz meg, akkor macera a közlekedés is.
Ami engem zavar,hogy utánfutóra is egy halom pénzt felszámolnak a horvátok.Én Dalmáciába járok többnyire,ha viszem a csónakot is,akkor Zágráb után lejövök a pályáról.Az út csodás tájakon vezet,imádom sokadjára is,és az az 1-2 óra hátrány az autópályához képest,nem érdekel.
Nem egészen, szerintem nagyjából ugyanaz a történet, valahol felhajtasz, majd lehajtasz róla és fizetsz. Nekem legalábbis így volt Firenzéig. Horvátoknál csak a régi szakaszokon van Zágrábig autópályán kapu, amerre én járok, az is csak a zágrábi ingyenes rész miatt lehet.
Évente kb 9-10 köröm van. BP-Rijeka. A magyar éves matrica 4 megyére kb 25e ft. A megtett út kb egyforma 240-250km itthon és náluk is. Egy retúr kör náluk kb 30 euro , 12 e ft. mostmár több de mindegy
Tehát 10*30 euro az 300euro abból ENC kevezmény 22% kb 265euro/év. 106e ft. Tehát kb négyszer drágább odafelé a műsor. plussz szarakodni a kapoknál.
A bevétel csak az egyik felel az egyenletnek, a másik oldalon ott van a költség. Sokszor az igazságossággal szemben jobb egy olcsóbb egyszerűbb rendszer. Igazságosabb pl. hogy szakaszonként kell fizetni, mert így tényleg a megtett táv alapján fizetsz (kapus rendszer), de ahhoz ki kell építeni egy drága rendszert rendszert, úgy kell kiépíteni az autópálya fel- és kihajtókat és meg még mindig egy csomó ember kell hozzá. Szerintem a többlet bevételt bőben elviszik a többletköltségek, hiába drágább a horvát autópálya, a végén kevesebb a nettó árbevételük, így mindenki rosszabbul jár az "igazsgágosabb" rendszerrel.
Egyébként ugyanez az adózással is. Egyszerűbbb egy egykulcsos adórendszert üzemeltetni, még alacsonyabb adókulcsokkal is, a végén az állam is, az emberek is jobban járnak.
És még így van ez egy csomó más mindennel, nem szabad túlkomplikálni semmit.
Nem kell szakaszolva fizetni, Rómánál felmégy a pályára, elveszed a biglietto-t, Triesztnél lemégy a pályáról, a kapunál bedugod a jegyet az automatába és kpvel/kártyával fizetsz. Olaszországban nincs kapu-dömping, mint Horvátországban.
annyira faek egyszeru a magyar megoldas. fogod magad, bemesz egy benzinkutra es veszel egy hetes vagy havi, eves virtualis kartyat, matricat. ettol fogva barhova mehetsz barmennyiszer. mit kell ezen tulbonyolitani kutyukkel, kapukkal?
Igen, elég húzós és szakaszolva kell ott is fizetni, nameg tényleg drága a nafta is. Nagyjából a horvát rendszer, ott is van ilyen előre fizetős alkalmazás.
Olaszország jó példa, a szlovén határtól Rómáig egyszer elmenni és visszajönni ~50+50 euróba kerül. Ehhez képest a szlovén matrica 16 eurós heti ára lófütty.
A benzin ára se semmi az olasz autópályákon, 750-780 ft simán megvan egy liter :-(
Nem véletlenül, komoly bevétel van a pályákból. Mondjuk Olaszországban is fizetős, ráadásul ott átlagsebesség mérés is van, tehát be kell tartani a sebességhatárokat.
valahol lentebb tettem be egy linket, ami leirja a megoldast. hat, kitalaltak a kedves .hr kollegak a fostalicskat a fejedre boritva. amig nalunk, egyetlen matrica vasarlas utan atautotózol az egesz orszagon vagy egy hetig, vagy egy honapig, egesz even at, addig ezek a kelet ojropaji nepek megrendeltek valami spanyol vagy portugal fejlesztest. maaagit! kulonben azt sem ertem, hogy a kitalalt muszaki dolgot ki hagyhatta jova? egy akkora fassag, hogy vilagit a sotetben. de, ugye van az a penz, amiert korpasodik a hajdina.
bar, ne legyen igazam, de ez ugyanakkora fassag, mint a mostani rendszer. ugyanugy valahol fizetned kell utazas kozben. tehat nem elore veszed meg a matricat, berletet, hanem valami kapunal fogsz fizetni.
Nekem Stara Baska tetszett legjobban annak idején Krk-en, de kb. 25 éve nem jártam arra. Gondolom az is kiépült jobban és zsúfolt lett azóta, és már nem olyan idilli halászfalucska.