Nyilván a most használt bódés fizetőkapukról van szó, ezeket fogják megszüntetni. A magyar autópályákon is vannak felszerelve "kapuk", amelyek olyan fémszerkezetek az autópályák felett, amire a rendszám leolvasó kamerák vannak felszerelve. Ilyenek lesznek helyettük (mobil applikációval), illetve az ENC is megmarad.
Horvátország felé sokan Bosznia-Hercegovinán keresztül utaznak. Nem is olyan rossz választás, gyönyörű tájakon vezet az út bármerre is megyünk. Egy kerékpáros túrafilm második részét ajánlom figyelmetekbe.az első részben a Vrbas folyó kanyon világa kapott főszerepet, a másodikban: Még mindig a csodálatos Bosznia - Hercegovina a helyszín. Elhagyjuk táborhelyünket és az erdő öleléséből a végtelennek tűnő, a kék ég alatt elterülő Kupres fennsíkon vezet tovább utunk. Közel s távol magasodó hegycsúcsok ölelésében. A történelem, a közelmúlt veszélyei kísérik utunkat. A nap végét pedig a pazar környezetben elterülő Busko Jezero koronázza meg. A második rész linkje: https://youtu.be/-41P945AALc de megtalálod Bandibácsi youtube csatornáján.
Útvonal: Plivsko jezero - Jezero - Sipovo - Kupres - Suica - Tomislavgrad - Grabovica - Bukova Gora
Nyilván itt nem a kerülő hosszáról van szó, hiszen egy 1000 km+ útnál ez teljesen közömbös, de feleslegesen megbonyolítja az egészet, nem beszélve arról, hogy mennyivel drágább volt ezt így megépíteni, hiszen szinte minden kihajtóhoz két felüljárót kellett építeni, és az egyik felesleges lenne.
Biztos sokan elfelejtettétek, hogy az elején nálunk is voltak ilyen autópálya kapuk pl. az M5-ön, de szerencsére hamar átalakították a rendszert, és elbontották a kapukat, majd a többi már így épült meg, ahogy most van. Most a horvátok is jönnek utánunk 20 év késéssel.
Én pl. soha nem GPS-t követve vezetek, és nekem megnehezíti a tájékozódást, amikor 270°-ban körbe visznek, pedig csak jobbra ki szeretnék menni. A sok egymás utáni kanyar után már azt sem tudja az ember merre van az előre.
Bennünket leginkább az A5 autópálya Pélmonostor és magyar határ közötti szakasza érdekelhet. Még mindig azt ígérik, hogy 2024 év végére készen lesz, de ez egyre valószerűtlenebb, mert még a pályáztatás sem történt meg.
Folyamatban van az A7 építése az A1 (Zuta Lokva) és Isztria között, az A11 Sziszekig, és tervben van a Metkovic és a Peljesac híd közötti szakasza az A1-nek. Az A1 mostani vége és Metkovic közötti szakaszról beszélnek de még semmi konkrétum.
Ami szintén nekünk fontos lenne az A12 és A13, ezekről mostanában semmi hír nincs.
A horvátoknak még kevesebb pénzük van mint most nekünk.
Vannak persze sima autóút építések is, pl. a Cetina feletti híd építése folyamatban, az azért elég látványos lesz:
De ismerjük. A kapus megoldásnál muszáj keresztülvinni az teljes forgalmat a kapukon, és ha nem akarnak mindkét oldalra kaput telepíteni, akkor ez a megoldás. Viszont most már nem lesznek kapuk, ezért szükségtelen átvinni a forgalmat az egyik oldalra.
Éppen ezért vetettem fel, hogy vajon átépítik-e, leegyszerűsítik-e a csomópontokat.
Egy horvát fórumon már közben válaszoltak is nekem, hogy nem építik át, de az újakat már úgy építik majd mint nálunk. Mondjuk túl sok tervezett autópálya építésük nincsen, úgyhogy ez nem sokat jelent.
Igen! Évek óta ajánlom mindazoknak a Sestanovaci lehajtót és a Felső Brelai talákozást a tengerrel, akik először járnak a Horvát tengerparton. Felejthetetlen, különösen azoknak, akik ott találkoznak először az Adriával!
Bizonyára nem ismerjük teljes körűen a körülményeket, ám úgy vélem (a helyszín meglehetős ismeretében) hogy ezzel a megoldással valószínűleg nem kellett magántulajdonokat bolygatni vagy kisajátítani.
Már csak az a kérdés, hogy az elcseszett autópálya ki- és felhajtókat átépítik-e, ha már nem kellenek a kapuk. Nevetséges, hogy sokszor kétszer kell felül- vagy aluljárón átmenni egy autópálya felett/alatt, hogy le lehessen menni az autópályáról.
Itt pl. Zágráb felől Brela felé le lehetne hajtani kis ívben, HA az autópályakapu nem lenne a másik oldalon. Ezért előbb át kell menni az autópálya másik oldalára, majd ismét vissza Brela felé. Szinte mindenhol ez van.
Ehe legalább 15 éve használom az Index fórumokat, de csak pár éve vettem észre, hogy van ilyen mínuszolási és plusszolási lehetőség (akkor is ebben a topicban írta valaki). Addig mennyi mínuszt kaphattam úgy, hogy nem is tudtam róla. :) Bár még mindig nem értem, hogy egyáltalán mi értelme van ennek a mínuszolási és plusszolási lehetőségnek a fórumon. :eek: Ne is törődj vele! :)
Üdv, Időnként télen is rá-ránezek a topicra és minden szét van mínuszolva még teljesen semleges, értelmes és segítőkész infók is. Kik vannak itt ? Van értelme még itt lenni őszintén ?
Ha nagyon bátor vagy akkor lemehetsz a Liski öbölig, onnan kb. félút. De oldalt valóban kőfalak ill. visszafelé egy meredek, poros kapató, 4x4 előnyben. Nem mondom, hogy terepkerékpárral nem működhet a dolog, de nem gyerekekkel, csomaggal stb. Nekem is van egy közepesen komoly felfújható kajakom, használom is lent, de oda sajnos csak iszonyú kerülővel lehet vízen is odajutni. Marad a séta. Ha már ismered az utat, tudod a távolságot, akkor nem vészes, Mi jó néhányszor megtettük. Laktunk a Nerezine melletti kempingben is (Rapoca), onnan csak egy ugrás volt! Artatore-ban 2x laktunk, onnan sincs messze.
A kerékpár annyiban lehet necces, hogy a dombon átvezető ösvény, nem csak a nevében az. Néha lenyírják kétoldalt a növényzetet, de alapvetően egy szűk bozótos gyalogúton kell megközelíteni a helyet. Ha tolod, nehezen férsz el mellette.
nem tudsz beljebb menni autoval, kiveve ilyen yugo szeru kis bixbaxokkal. magas kofalak vannak, amibe beszorulsz. nezd vissza korabbi bejegyzeseim, meg reszletes terkepeket is mellekeltem.