Ki az a Leviathán?
Jób könyvének a végén két különleges állatról beszél az Ige Behemótról, és Leviathánról: A tudományoskodó magyarázat próbálja őket beazonosítani, elefántnak, vizilónak, dinószaurusznak, és a másikat krokodílnak, de itt többről van szó:
Jézus két csoportra osztotta "sion szűz leányait" vagyis az őt várókat: okosokra és bolondokra.
A mennyegzőig együtt voltak, és semmi különbség nem látszott köztük, sőt mindnyájan elaludtak. (kisértésbe estek és ezért aludtak, mint a tanítványok, pedig az Úr figyelmeztette őket, hogy vigyázzanak/ne aludjanak/, hogy kisértésbe ne essenek!)
Mint tudjuk, az okosok bemehettek a mennyegzőbe, míg a bolondok nem.
Ez a vegyes testület eggyütt volt, "ideig, és időkig" és hatással volt egymásra, mégis csak az okosok tudtak kiszabadulni, mert volt olajuk!
A szabadulás, vagy más néven újjászületés a bűn szeretetéből, nem egyszerre, hanem fokozatosan történik. Olyan mint amikor valaki felmegy egy hétfokú lépcsőn.
-Az "Ideig" jelent egy lépcsofokot, és jelenti a teljes lépcsosort is egyben. Mert a teljes szabadulás magába foglalja, a fokozatokat, és a a fokozatokon történt szabadulás, és az onnan való elragadtatás hasonló a végsőhöz.
-Az "időkig" jelentik a lépcsőfokokat.
Fontos tudni, hogy az olaj itt mit jelent:
Az Igazság meghallása, és annak megélése feletti belső, igazi örömöt! ("Szeretted az igazságot és gyűlölted a hamisságot: annakokáért felkent téged az Isten, a te Istened, örömnek olajával a te társaid felett. /Zsid 1,9"/)
Az Igazság szeretete az ami egyedül szabaddá tud tenni minden hamis dogmától, és gonosz életviteltől. Ezért nevezte magát a Jézus Igazságnak, Útnak, és Életnek. Mert ő nem csak meghallotta az igazságot ("Amint hallok úgy Ítélek"), hanem azért mindent előző igaznak vélt dolgot elhagyott, ("ki az én anyám, és kik az én testvéreim ?") és ezért Istennel járt, és nem úgy tanított, mint az írástudók, és a farizeusok, hanem hatalommal. Hatalom (lelki hatalom) pedig annál van aki igazságban él.
-Behemót az okos szüzek állapotait ábrázolja az elnyomott, vagy alvó állapotukban az egyes lépcsőfokok (lelki szintek) zárt kapui előtt.
-A leviathán pedig azt az állapotukat, amikor kitörnek ebből, az igazság hívó szavát meghallva: "Ti kapuk, emeljétek fel fejeiteket, és emelkedjetek fel ti örökkévaló ajtók; hadd menjen be a dicsőség királya.(Zsolt 24,7)...Előttök megy fel az úttörő; kitörnek és átmennek a kapun és kivonulnak, és elöttök megy a királyuk, és élükön az Úr!(Mik 2,13)" /Itt megjegyzendő, hogy az Újjászületésen Jézus is átment, amiben követni kell!(Mt 19,28)/
(A bolondokról, akik az igazság szeretetét csak színlelték, vagy elhagyták, valami földi előnyért, vagy láttatásért, csak annyit, hogy az orruk előtt bezáratik az ajtó, vagyis a Menny: "Mikor pedig venni járnak vala, megérkezék a vőlegény; és a kik készen valának, bemenének ő vele a menyegzőbe, és bezáraték az ajtó./Mt 25,10/".)
.................................................................................................................................
Tehát elöljárójában a Behemótról:
Az emberben három lelki szint van. Testi, szellemi, és mennyei. (ez nem azonos az újjászületés hét szintjével!) Az álltalános menny, vagy "nagy ember", vagy Krisztus teste, ennek megfelelően szintén három szintű.
-A legkülsőbb, vagy legalsóbb szint a végtagok szintje, amik jelképezik a természeti dolgokkal való érintkezést, vagy foglalatosságot. Ez a testi-mennyei szint.
-A törzs a belsőbb önállóbb működésű azaz "szellemi" szervek (szív, tüdő, máj, vese, gyomor,stb.) befogadója. Ez a szellemi-mennyei szint.
-A fej koordinálja az egészet. Ez a legfelsőbb, vagy mennyei-mennyei szint. Mindenki abba a mennyei szintre, vagy mennybe kerül, amelyik szintjét megnyitja az Igazság előtt. Vagyis újjá lehet születni, és mennybe karülni: testi, lelki, és mennyei szinten.
Ez le van írva a hátom testvérrel, akihez Jézus bejáratos volt: Mária, Márta, és Lázár:
" 38. Lőn pedig, mikor az úton menének, hogy ő beméne egy faluba; egy Mártha nevű asszony pedig befogadá őt házába.
39. És ennek vala egy Mária nevezetű testvére, ki is Jézus lábainál leülvén, hallgatja vala az ő beszédét.
40. Mártha pedig foglalatos volt a szüntelen való szolgálatban; előállván azért, monda: Uram, nincs-é arra gondod, hogy az én testvérem magamra hagyott engem, hogy szolgáljak? Mondjad azért néki, hogy segítsen nékem.
41. Felelvén pedig, monda néki Jézus: Mártha, Mártha, szorgalmas vagy és sokra igyekezel:
42. De egy a szükséges dolog: és Mária a jobb részt választotta, mely el nem vétetik ő tole."
-A testi-mennyei szint: Márta, aki igazságban, és jó cselekedetekben jár, de a szellemi dolgok nem kötik le: " Felelvén pedig, monda néki Jézus: Mártha, Mártha, szorgalmas vagy és sokra igyekezel (Lk 10,41)
-A lelki-mennyei szint: Mária aki leült és hallgatta Jézust, vagyis a szellemi dolgok lekötötték (ez jobb rész az elsőnél).
-A mennyei-mennyei szint: Lázár, aki megkötözve ugyan, de az igazság szavát hallva kijött a büdös sírból, ami az addigi, és egyben az összes lelki szint meggyűlölését, és elhagyását jelképezi. (ez a legjobb rész)
Behemót ugyan ezt a három szintet szemlélteti, három bibliai tiszta állat, bemutatásával.
................................................................................................................................
De előbb nézzük a bevezetőt, ami a szellemi helyzetek kialakításáról, és a kialakításuk eszközeiről (forgószelekről) szól:
Jób könyve 40. rész:
1. Ekkor szóla az Úr Jóbnak a forgószélből, és monda:
2. Nosza! övezd fel, mint férfi, derekadat; én kérdezlek, te pedig taníts engem!
3. Avagy semmivé teheted-é te az én igazságomat; kárhoztathatsz-é te engem azért, hogy te igaz légy?
4. És van-é ugyanolyan karod, mint az Istennek, mennydörgő hangon szólasz-é, mint ő?
5. Ékesítsd csak fel magadat fénynyel és méltósággal, ruházd fel magadat dicsőséggel és fenséggel!
6. Öntsd ki haragodnak tüzét, és láss meg minden kevélyt és alázd meg őket!
7. Láss meg minden kevélyt és törd meg őket, és a gonoszokat az ő helyükön tipord le!
8. Rejtsd el őket együvé a porba, orczájukat kösd be mélységes sötéttel:
9. Akkor én is dicsőítlek, hogy megtartott téged a te jobbkezed!
Az erős széllökések nagy károkat tudnak okozni a felépítményekbe, de a legnagyobbat a forgószelek.
A kis forgószélben megfigyelhető, hogy helyükről felszippantja a faleveleket, egyéb szemetet, összekeveri, forgatja, tépázza őket, mint egy mixer, majd magával cipelve odébb szétszórja, megbontva előbbi esetleges egységüket.
Egy nagyobb tornádó felkapják a házakat, egyéb emberi felépítményeket, és odébb földhözvágja azokat, úgy hogy teljesen darabjaikra hullanak.
A legnagyobb forgószél, vagyis a szentlélek munkája, mindenre kiterjed az emberben.
Hogy elvezethessen az igazságra, ahhoz meg kell ismernünk a hamisságot is. A mindenhonnan összeszedett jó, és rossz ismeretanyagot ami bennünk összekeveredik, szétválasztja mint a forgószél a gyümölcsfaleveleket vagyis az igaz tanokat a szeméttől. Felkapja, majd földhözvágja az ember építette házakat, vagyis egyházakat, és csak abban nem okoz kárt, amelyik sziklára, azaz a lelki Igazságra épült. "Siet délre, és átmegy észak felé; körbe-körbe siet a szél, és a maga keringéséhez visszatér a szél.(Préd 1,6)"
Jób jobbkeze az emberi igazságokat jelenti, amik tulajdonképpen hamisságok. Mert az ember Isten nélkül, azaz önmagában hamis.
Míg a "fenséges Isten" jobbkeze ezzel szemben a lelki igazságot jelképezi, ami a valóságos erő, és megtartó hatalom egyedül:
" A milyen a neved oh Isten, olyan a te dicséreted a föld határáig; igazsággal teljes a te jobbod.(Zsolt 48,11)" Az Isten igazsága, vagy jobbkeze kormányozza a lelki forgószelet, vagy történéseket ami szelektál, ítél és helyretesz. A "forgószélből" szól tehát Isten az emberhez!
.........................................................
Most következik először Behemót, ami az emberben összegyűlt, az Igéből származó, igaz és hamis tanok egyvelegének képe is egyben. Abban a megtért emberben van ez az állapot, aki még nem tud különbséget tenni, ezért a hamis tanokat is igazként falja.
Behemót tehát a három fent említett lelki szint "alvó", vagy langymeleg, vagy megint másképpen "magában jól ellevő" állapotának képletes bemutatása.
Hatalmas,erős, legyőzhetetlen óriásnak, írástudó behemótnak érzi magát, aki mindent tud, és a magasból tisztán lát, mint Góliát.
Három "baromból" van öszegyúrva Behemót: Ökörből, vadbivajból, és bikából.
Nincs mindegyik megnevezve, csak a tulajdonságaikról ismerhetők fel. A Behemótban összekevert állapotban vannak jelen, de könnyen osztályozhatók.
Mindegyik bibliai tiszta állat: leki értelemben az Igén "kérődző" (Vagyis addig gondolkozik egy még meg nem értet Igén, míg meg nem érti), és járásában elválasztott, vagyis, amit megértett azon jár is.(A tiszta állat az ami kérődzik, és egészen hasadt körmű). Ha jóhiszemű tévedésben van, ez el van nézve, mert a tudatlanság idejét elnézi az Úr. De, ha már felismerte a tévedését, és mégis abban jár, akkor disznóvá válik, aki mindenevő, és a bolond szűzek közé sorol.
Itt meg kell állni, mert a hamis tanok is erős befolyással birnak még a Behemótban. Ha ezekben gondolkozik olyan, mint a kiherélt ökör. Vagyis a Menny számára nemzőképtelen: "Ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga azonban megmenekül, de úgy, mintha tűzön keresztül.(1Kor 3,15)"
A Behemót leírása (Jób 40.):
10. Nézd csak a behemótot, a melyet én teremtettem, a miként téged is, fűvel él, mint az ökör!
11. Nézd csak az erejét az ő ágyékában, és az ő erősségét hasának izmaiban!
12., lágyékának inai egymásba fonódnak.
13. Csontjai érczcsövek, lábszárai, mint a vasrudak.
14. Az Isten alkotásainak remeke ez, az ő teremtője adta meg néki fegyverét.
15. Mert füvet teremnek számára a hegyek, és a mező minden vadja ott játszadozik.
16. Lótuszfák alatt heverész, a nádak és mocsarak búvóhelyein.
17. Befedezi őt a lótuszfák árnyéka, és körülveszik őt a folyami fűzfák.
18. Ha árad is a folyó, nem siet; bizton van, ha szájához a Jordán csapna is.
19. Megfoghatják-é őt szemei láttára, vagy átfúrhatják-é az orrát tőrökkel?!
-Az első, azaz testi szinten, ezt a maga nagyságáról, és tévedhetetlenségéről alkotott képét erősíti, hogy látható része főképpen a nevesíttett látható egyházak tagjaiból áll (Katolikus, Református, Baptista, Adventista Jehova tanúja, Hites, stb.). Az Ige betűszerinti értelmében gondolkozik. A betű, pedig a mögöttes szellemi tartalmának ismerete nélkül öl, mert félremagyarázható, és félre is magyarázzák, a testi gondolkozás következményeként.
Hogy az Igének csak a betűjét látja, ez azzal van kiemelve, hogy füvet eszik. Ezért az ember amikor a hamis tanokra hallgat, olyan mint a nemzőképtelen ökör, ami hamis dogmák igájában, többnyire valamelyik nevesített egyház barma. Aki ugyan a betű azon szavát megérti, hogy ne paráználkodj, ne lopj, ne kívánd...stb, és az Isten iránti szeretetéből kifolyólag távoltartja magát a testi bűnöktől, de mivel a szellemi dolgokra igénye nincs, nem lép tovább, és csak a "testi mennyben" otthonos.
Az Igét, mint erős alapot, csak Egyiptom szerint, azaz evilági, tudományos szempontból, és annak módján boncolgatja. Ebből formálódnak vas csontjai, és lábai. A jóhiszeműség, és jószándék, mint összetartó, mozgásszervi kapcsok megtartják. "lágyékának inai egymásba fonódnak."
Ezért az ökörrel indít a behmót leírása.
-A második, azaz lelki szint "alvó barma" a bibliából jól ismert vadbivaj, ami a mocsarak kedvelője:
A vadbivaj szabad állat, nem karámok közt, azaz nem a nevesített egyházak dogmáiban él.
Sokkal erősebb az ökörnél, mert "szellemi gondolkozású".
Hamis saját lelki elképzelésekben ("ádám vétkében"-ami szintén halálos tévút) mint tisztátalan pocsolyákban szeret révedezve alukálni, és nem tűri ha ebben az "árnyas" heverészésében zavarják.
Ha mégis!: a farkát vagyis hamis szellemi látását (...a fark pedig a próféta, a ki hazugságot szól.(Ézs 9,15) kiegyenesíti, mint valami czédrust, mint valami megdönthetetlen igazságot, amivel egyenesen és biztosan mutatja az utat, "hol Budára tér el" mint Toldi Miklós.
Körül veszik a hozzá hasonló alvó, gyümölcstelen "fűzfák" melyek gyökerei a folyójába, vagyis a szellemi szintű tanokba merülnek. Ezekre tekintve békességes, és biztonságos helyen érzi magát, még ha a belőlük áradó Jordán, vagy halálos tanítás, az életére tör is.
"Nézd csak...erősségét hasának izmaiban!": vagyis az igéből álltala összeillesztett kérődzményét úgy mutatja, hogy követőkre is talál: "Nézd csak erejét az ő ágyékában...".
"Mert füvet teremnek számára a hegyek": a "hegyek füve" itt már a magasabb szintű, azaz szellemi táplálékot, azaz az Ige szellemi kutatását jelenti.
" és a mező minden vadja ott játszadozik." A mező a kerítetlen szabadágot, vagyis a szellemi gondolkodású népet mint a hozzá hasonló mező "vadját", jelenti. Pl: Szarvas, vadkecske, zerge, őz, amik szintén tiszta állatok. Gyakorlatilag ezek összefoglaló szellemi képe a vadbivaj.
Kétszer is említve van itt a gyümölcstermő lótuszfa, melynek tápláló gyümölcse jelképezi az igaz szellemi tanokat, árnyéktartó lombja pedig ezek megtartó hatását. Tehát a fűzfa, és a lótuszfa mutatja, hogy hamis, és igaz elképzelések is jelen vannak benne. Ezen a szinten, van tehát ehető szellemi tápláléka is, ami életben, és kitörésre készen tartja!
Ennek a szintnek egy másik képe a csaló Jákób, akiből "Izráel"-vagy "mennyei szint' is lehet ha felébred, és feljebb avanzsál:
"5. Mily szépek a te sátoraid óh Jákób! a te hajlékaid óh Izráel! ( A sátor a költözés, vagy országkeresés állapota, míg a hajlék a fix, végre megtalált és megélt mennyei tan, és életvitel.)
6. Mint kiterjesztett völgyek, mint kertek a folyóvíz mellett, mint az Úr plántálta áloék, mint czédrusfák a vizek mellett!
7. Víz ömledez az ő vedreibol, vetését bő víz öntözi; királya nagyobb Agágnál (Az Irgalom, és szeretet nélküli hitelveknél), és felmagasztaltatik az ő országa.
8. Isten hozta ki Égyiptomból, az ő ereje mint a vad bivalyé: megemészti a pogányokat, az ő ellenségeit; csontjaikat megtöri, és nyilaival által veri. (4Móz 24,8)"
-A harmadik azaz mennyei szint "alvó barma" a bika:
Áldozati állat mivolta jelképezi az élete minden szelvényének átadását az Úrnak. Ezért gondolozásában is mennyei, azaz az Úrra figyelő. Mégis el tud aludni!
Ez az alvás ugyan annak a veszedelemnek az előjötte, mint az előző kettő esetében, vagyis az úrtól el, és ennek következményeként az őnmaga felé fordulás. Ez látható a csúcson levő, azaz hetedik, vagy laodíceai gyülekezet angyalának megfeddésében:
"15. Tudom a te dolgaidat, hogy te sem hideg nem vagy, sem hév; vajha hideg volnál, vagy hév.
16. Így mivel lágymeleg vagy, sem hideg, sem hév, kivetlek téged az én számból.
17. Mivel ezt mondod: Gazdag vagyok, és meggazdagodtam és semmire nincs szükségem; és nem tudod, hogy te vagy a nyomorult és a nyavalyás és szegény és vak és mezítelen:
18. Azt tanácslom néked, hogy végy tőlem tűzben megpróbált aranyat, hogy gazdaggá légy; és fehér ruhákat, hogy öltözeted legyen, és ne láttassék ki a te mezítelenségednek rútsága; és szemgyógyító írral kend meg a te szemeidet, hogy láss.
19. A kiket én szeretek, megfeddem és megfenyítem: légy buzgóságos azért, és térj meg.
20. Ímé az ajtó elott állok és zörgetek; ha valaki meghallja az én szómat és megnyitja az ajtót, bemegyek ahhoz és vele vacsorálok, és ő én velem.
21. A ki győz, megadom annak, hogy az én királyiszékembe üljön velem, a mint én is győztem és ültem az én Atyámmal az ő királyiszékében.
22. A kinek van füle, hallja, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek. (Jel.3.)"
..................................................................................................................................
Ahhoz, hogy egy "okos szűz" egy felsőbb szintre kerüljön, ahhoz előbb fel kell ébreszteni az alvásából: "Késvén pedig a vőlegény, mindannyian elszunnyadának és aluvának. Éjfélkor pedig kiáltás lőn: Ímhol jő a volegény! Jőjjetek elébe! Akkor felkelének mind azok a szüzek, (Mt25.5-7)"
A lelki ébredés álltalában úgy történik, hogy az ember hall egy addig fel nem ismert igazságot, ami áthúzza addigi néhány hitelvét.
Ha a hívő olyan, hogy az Igazságot magáért az igazságért szereti, akkor harc kezdődik benne, vagyis elindul a nyitott ajtó fénye felé, ahol a vőlegény, vagyis az új élet igazsága várja. Amit az ember szeret, (most az igazságról van szó) azt akarja is, ezért vissza nem tartható semmivel, hogy azt meg ne szerezze. Az Útjába álló hamisságok, és gonoszságok legyőzéséhez Isten fegyvert adott számára, a "Bárány két szarvát", az időben felismert isteni igazat, és isteni jót, ami után elindult, de már harcol is velük, és értük!!!...és mivel ezek a fegyverek Istenéi, ő is harcol velük az emberért. Ezt jelenti Behemót fegyvere, amit Istentől kapott!
Ez a fegyver sorban elpusztítja benne az alábbhagyott lelki szinteket, átalakítva Behemótot, Isten belső képévé, é hasonlatoságává:
"Az Úr fegyvere telve vérrel...mert áldozatja lesz az Úrnak Boczrában, és nagy öldöklés Edom földén. Elhullnak a bivalyok is velök, és a tulkok (tulok=ökör) a bikákkal, és megrészegedik földük vértől, és poruk borítva lesz kövérrel (Ézs 34,7)
(Edom földje a megfáradás, vagy alvás állapotát jelenti. A veres ételből való evés pedig, az ebben a megfáradt állapotban való figyelmetlenséget, és a felelőtlen, meggondolatlan bárgyúságot, ami a hamis tanokból, mint hétfejű, veres fenevadból (vagy vérrel) való táplálkozást jelenti, amely csalárddá, és lelki paráznává tesz. Ez maga után vonja, az elsőszülöttség elvesztését. Vagyis az Úr tulajdonjogát, amit minden "Izrálita" elsőszülöttre kiterjesztett!:
"Monda Ézsaú Jákóbnak: Engedd, hogy ehessem a veres ételből, mert fáradt vagyok. Ezért nevezék nevét Edomnak.(1Móz 25,30)"
Ugyan ezt jelenti, hogy "megrészegedik földük vértől", majd utána mondja, hogy "poruk borítva lesz kövérrel."
Vagyis először megrészegednek a hamisságoktól, majd miután felébrednek, és kijózanodnak, kijönnek belőle. Most már látják semmi, csalárd, por mivoltukat, a felismert, és befogadott új igazság fényében, a harcban, mint tűzben megtisztítva, és a következő szintre felemelve, mint valami kövéret, vagyis az Úr tulajdonát!
"És füstölögtesse el azokat a pap (A pap itt az Urat jelenti, főpapi státuszában) az oltáron tűzáldozati eledelül, kedves illatul. A kövérje mind az Úré legyen. (3Móz 3,16)
Még egyszer erről, kicsit másképpen a már fentebb idézett rész:
" 6. Öntsd ki haragodnak tüzét, és láss meg minden kevélyt és alázd meg őket!
7. Láss meg minden kevélyt és törd meg őket, és a gonoszokat az ő helyükön tipord le!
8. Rejtsd el őket együvé a porba, orczájukat kösd be mélységes sötéttel.(Jób.40)"
Amikor ez az élet-halálharc elindul Behemót felébredése, és eszmélése után, a következő lelki szint eléréséért, Leviathánná változik.
Olyan vadálattá, amely a benne lévő gonoszságok, és hamisságok ellen, és a környezete visszatartó ereje ellen is sikeresen harcol.
Az addig békés, türelmes barom, hirtelen veszélyesnek mondott, félelmetes, kerülendő, megkötözhetetlen, kifoghatatlan, száját betapaszthatatlan, az addig, békés, és biztonságosnak mondott "pocsolyákat" (hamis hitelveket, amikben ezelőtt jól érezte magát) szeges boronaként szétszaggató, éles cserepeket semmibe vevo (theológiákon kiégettett emberi tanok.), a lelki kalmárok számára értéktelenné váló, a különbözo módon kiforgatott Igével, mint fegyverekkel sebezhetetlen emberré válik.
"19. Megfoghatják-é őt szemei láttára, vagy átfúrhatják-é az orrát tőrökkel?!": Behemótot, csak alvó állapotában lehet megfogni, és"jó orrát", amivel az Igazságot kiszimatolja, tőrbecsalni! De ha felébred, azaz szemei láttára !!!!!!!!!többé nem.
................................................................................................................................
Ebből a Behemótból ragadja ki az Úr a győzteseket, amit a Leviathánnal ír le:
De a győztesek először még nem győztesek. Tekergő kígyókhoz hasonlók, akik a megtévesztő hamis tanokhoz való ragaszkodásuk miatt, hasonlóan a bolondokhoz, sokszor ki-kicsusszannak az Úr kezei közül!
De végül az Úr fogást talál ebben a "tengeri/nyi iszapbírkózásban", egy Ige (Az Úr erős kardja) álltal, ami személyreszabott, és szíven talál. Ez megöli az ellenállást, és a magát Leviathánnak gondolt kába Behemót valóságos élő Leviathánná változik:
"Ama napon meglátogatja az Úr kemény, nagy és erős kardjával Leviatánt, a futó kígyót, Leviatánt a keringő kígyót, és megöli a sárkányt, mely a tengerben van" (Ésaiás 27:1)"
Miután Leviathán a sárkánytól, vagy sátántól, vagy hamisságoktól megszabadult, minden tapasztalatával, mint a zsiványból lett legjobb pandúr, az Úr munkatársává lesz. Minden értelmét, és felszedett bölcsességét latbaveti, hogy a még puszta helyen, a veres sárkányon kóborló, parázna lelki Izráelt elérje: "Te rontottad meg a leviathánnak fejét, s adtad azt eledelül a pusztai népnek."
(74. zsoltár 13-14)"... És lélekben elvitt engem egy pusztába és láték egy asszonyt ülni egy veres fenevadon, a mely teljes vala káromlásnak neveivel...(Jel 17,3)
A Leviathán leírása (Jób könyve 41. rész):
1. Kihúzhatod-é a leviáthánt horoggal, leszoríthatod-é a nyelvét kötéllel?
2. Húzhatsz-é gúzst az orrába, az állát szigonynyal átfurhatod-é?
3. Vajjon járul-é elődbe sok könyörgéssel, avagy szól-é hozzád sima beszédekkel?
4. Vajjon frigyet köt-é veled, hogy fogadd őt örökös szolgádul?
5. Játszhatol-é vele, miként egy madárral; gyermekeid kedvéért megkötözheted-é?
6. Alkudozhatnak-é felette a társak, vagy a kalmárok közt feloszthatják-é azt?
7. Tele rakhatod-é nyársakkal a bőrét, avagy szigonynyal a fejét?
8. Vesd rá a kezedet, de megemlékezzél, hogy a harczot nem ismételed.
9. Ímé, az ő reménykedése csalárd; puszta látása is halálra ijeszt!
10. Nincs oly merész, a ki őt felverje. Ki hát az, a ki velem szállna szembe?
11. Ki adott nékem elébb, hogy azt visszafizessem? A mi az ég alatt van, mind enyém!
12. Nem hallgathatom el testének részeit, erejének mivoltát, alkotásának szépségét.
13. Ki takarhatja fel ruhája felszínét; két sor foga közé kicsoda hatol be?
14. Ki nyitotta fel orczájának ajtait? Fogainak sorai körül rémület lakik!
15. Büszkesége a csatornás pajzsok, összetartva mintegy szorító pecséttel.
16. Egyik szorosan a másikhoz lapul, hogy közéje levegő se megy.
17. Egyik a másikhoz tapad, egymást tartják, egymástól elszakadhatatlanok.
18. Tüsszentése fényt sugároz ki, és szemei, mint a hajnal szempillái.
19. A szájából szövétnekek jőnek ki, és tüzes szikrák omlanak ki.
20. Orrlyukaiból gőz lövel elő, mint a forró fazékból és üstből.
21. Lehellete meggyujtja a holt szenet, és a szájából láng lövel elő.
22. Nyakszirtjén az erő tanyáz, előtte félelem ugrándozik.
23. Testének részei egymáshoz tapadtak; kemény önmagában és nem izeg-mozog.
24. Szíve kemény, mint a kő, oly kemény, mint az alsó malomkő.
25. Hogyha felkél, hősök is remegnek; ijedtökben veszteg állnak.
26. Ha éri is a fegyver, nem áll meg benne, legyen bár dárda, kopja vagy kelevéz.
27. Annyiba veszi a vasat, mint a pozdorját, az aczélt, mint a korhadt fát.
28. A nyíl vesszője el nem űzi őt, a parittyakövek pozdorjává változnak rajta.
29. Pozdorjának tartja a buzogányütést is, és kineveti a bárd suhogását.
30. Alatta éles cserepek vannak; mint szeges borona hentereg az iszap felett.
31. Felkavarja a mély vizet, mint a fazekat, a tengert olyanná teszi, mint a festékedény.
32. Maga után világos ösvényt hagy, azt hinné valaki, a tenger megőszült.
33. Nincs e földön hozzá hasonló, a mely úgy teremtetett, hogy ne rettegjen.
34. Lenéz minden nagy állatot, ő a király minden ragadozó felett.
Érdemes megfigyelni, hogy a Leviathánt az Úr magára is értelmezi, amikor róla beszélve, átmenet nélkül egyszer csak magáról beszél:
" 10. Nincs oly merész, a ki őt felverje. Ki hát az, a ki velem szállna szembe? Ki adott nékem elébb, hogy azt visszafizessem? A mi az ég alatt van, mind enyém!"
A győztesek nyelvét nem lehet lekötözni, mint a krokodílokét szigszalaggal, ahogy a természetfilmekben látjuk. A pusztában is, ahol semmi esély nincs arra, hogy valaki meghallja kiáltanak mint Keresztelő János, készítve az Úrnak az útját a szivek felé!
Mivel Babilont, már csak emlékeiből ismeri, a kalmárok nem férhetnek hozzá. Emlékei erősségei, mert hitben járt az Úrral. Olyanok mint a csatornás pajzsok (hit pajzsa), amik mint a kard csatornája elvezetik a ráfreccsenő ellenség vérét (a vérben van az ember élete) vagyis gonoszságát, hogy az hozzá sem érhet többé.
A tengert, vagyis a világi, és vallásos hamisságokat jól ismeri, mert benne volt nyakig, ezért megmutathatja annak mázzal festett aljas voltát ("világos övényt hagy maga után", mert nem kívánatos fiatalnak, hanem megőszült koporsótőlteléknek mutatja a tenger show-ját, amint az van valójában.)
A tenger showját, vagyis a vallásos hamis tanításokból kiemelkedő még hamisabb próféciákat, mind ragadozó fenevadakat, amit a vallásos világ imád lenézi, mert őbenne lakozik "Júda oroszlánja", aki király minden ragadozó felett!
A tüsszentés valami külső inger következménye. A leviathán tüsszentése válasz valami ingerlésre, vagy vitára, vagy ellenséges magatartásra, és magábamn hordozza a győzelmét, vagyis az inger okának megszüntetését, vagy kitüszentését. Pl. azzal, hogy az ellensége, a tüsszentését hallva melléje áll, és még azt is mondja, hogy egézségedre. Ö meg azt mondja, köszönöm, ez jól esett!!!: "És ha valaki akar nékik ártani, tűz származik az ő szájokból, a mely megöli az ő ellenségeiket; és ha valaki akar nékik ártani (Pl.Igével), úgy kell annak megöletni(Jel 11.6).
Vagy ugyan ez itt a 21.versben: "Lehellete meggyujtja a holt szenet, és a szájából láng lövel elő."
A Leviathán szemei, amik a lelki látásra nyitottak, fel tudják hozni a hajnalt, vagyis a világoságot a sötét elleneállóra, szeretettel: "és szemei, mint a hajnal szempillái."
A szívét az alsó kemény malomkőhöz hasonlítják: Ez azt jelenti, hogy megtanulta a mennyei igaz tanokat, amely az Igét, lisztté, azaz részeire tudja bontani, amiből " finom, mennyei kenyeret lehet sütni". Meg van edzve az Úr álltal, és kemény már a hamisságokkal szemben. Nem tud belefúródni, és nem tudja tönkretenni, a meghamisított igemagyarázat ( itt: dárda, kopja, kelevéz, nyilvesző, parittyakő, bárd, buzogány).
" Nincs e földön hozzá hasonló, a mely úgy teremtetett, hogy ne rettegjen." Ez azt jelenti, hogy tapasztalatokra alapozott bizodalma van az Úrban, mert a bizonyságok fellegei veszik körül, amik a megélt, és legyőzött testi, lelki kisértéseken teremtődtek.
Amet