Ha valaki kellően tájékozódik, akkor az hogy rosszul van-e megírva a program nem feltétlenül később derül ki.
Pontosabban az, hogy esetleg rosszul lesz-e megírva.
Már a program megírása előtt el van vetve a kocka, amikor az ügyfél eldönti hogy kire bízza az autóját.
Csábító lehet az olyan ajánlat aholmár féláron is vállalnak chiptuningot (turbodiesel motorok már 40eFt-tól) de a kellő tapasztalat hiányában módosított program csak később nyújtja be a számlát.
Az ilyen áron tevékenykedő kóklereknek köszönhető, hogy negatív vélemények is megjelennek a témával kapcsolatban.
Ez is csak egy szakma, amit lehet jól és lehet rosszul is csinálni.
Egy jól megírt program normál használat mellett nem csökkenti a motor élettartamát.
Ez egyébként az említett Totalcar-os cikkben is olvasható. Legalábbis Göbölyös Zsolt cikkében http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/12/03/a_takarekos_utcai_harcosok/ Erre a cikkre hivatkozik "becsületesnepper" felhasználó, miközben negatív tapasztalataira hivatkozva mindenkit próbál lebeszélni a chiptuningról,
Idézet a cikkből: " Hamarabb ki fog készülni a motor? Erre már nem egyértelmű a válasz. Ha a többlet teljesítményt mindig használjuk, akkor biztosan, de ha csak néha-néha, akkor nem lesz kimutatható az élettartam csökkenés."
Jól megírt chiptuning programmal az autó megbízhatóság szempontjából egyenértékű a gyári programmal.
A computer a módosított programot ugyanúgy nem tudja elfelejteni mint az eredetit, amit jobb helyeken minden esetben elmentenek.
Újabb idézet a cikkből: "A célunk az, hogy több levegőt jutassunk az égéstérbe, ehhez pedig több tüzelőanyagot adagolva nagyobb teljesítményű lesz a motor. A többlet levegő bejuttatása a turbónyomás emelésével lehetséges, a többlet tüzelőanyag pedig a befecskendezési mennyiség módosításával. Ezt mindet elektronika felügyeli, csak a szoftvert kell módosítani. De mennyire és hogyan? Nos, itt válik el az ocsú a búzától, illetve a rossz tuningos a jótól."
A cikkben szó esik még chiptuning és tuningbox közötti különbségről is.
Még egy idézet:
"Láthatjuk, hogy fontos a szoftver ésszel történő megváltoztatása. Általában a jó tuningos ad egy kicsit nagyobb turbónyomást is, így egy picit növelni tudja a légfelesleget, több tüzelőanyagot tud úgy adni, hogy erősebb lesz a motor, de még nem füstöl láthatóan. Esetleg korrigál az előbefecskendezésen is, de ez már a profik territóriuma. Az előre megírt szoftverek így elég komplexek és fejlesztésük több fékpadi tesztet is magába foglal.
Ehhez a rendszerhez is vannak soros tuningboxok. Ezeket általában az adagoló és a vezérlőegység közé kell iktatni és az adagolóba jutó jeleket (négyszögjel kitöltési tényezőjét) másítják meg, így sarkallva az adagolót a többlet anyag befecskendezésére. Itt másra nincs lehetőség, sem kis töltőnyomás növelés, sem eltérő módon beavatkozás a fordulatszám tartományban, ez csak egyszerűen az 50%-ot 55-re változtatja, a 70%-ot pedig 77-re, képletesen felfelé tolva egy görbét mondjuk 10%-kal, a teljes fordulatszám tartományban. Erősebb lesz a motor, működik a doboz? Igen, tehát nem csalás, azonban a jól megváltoztatott szoftverhez képest silány lesz az eredmény. Viszont be és kiszerelni 10 perc, nem kell hozzá semmilyen szerszám. A kisebb teljesítmény növekmény ellenére azonban a motor terhelése kicsit nagyobb lesz, nem is a mechanikai, hanem a termikus és a koromkibocsátása is nagyobb lesz."
Részletes leírás a chiptunig és tuningbox működésének különbségeiről:
http://www.autochip.hu/chiptuning-vs-tuningbox