Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

e30nick Creative Commons License 3 napja 0 0 222130

Szep fogas, gratula!

 

Nekem 1.3 motronic van, az rendesen szabalyozza az alapjaratot.

Előzmény: Tzl (222129)
Tzl Creative Commons License 3 napja 0 0 222129

Akkor amit leszűrtem tegnap délután az alapjáratról:

 

- az alapjárati motor felépítése és működése:

Nem véletlen hívják motornak, mivel ténylegesen egy közönséges, állandó mágneses kefés DC motor van benne, aminek a tengelyére van az a csappantyú rögzítve, ami nyitja és zárja a levegő útját. De minden áttétel nélkül, vagyis műszakilag villanymotor, de nem tud többet fordulni, mint kb 100fok. Ha egyik irányba forgatja az ECU, akkor zárja a levegőt, ha a másikba, akkor nyitja. Annyi érdekessége van, hogy egy sima DC motornak két kivezetése van, és ha meg kell fordítani a forgás irányát, akkor meg kell cserélni a két kivezetés polaritását, itt viszont van egy közös kivezetés, amin állandó pozitívot kap, és van két - hívjuk irány kivezetésnek - kimenete, amire ha az egyikre kapcsolja a testet az ECU akkor fordul az egyik irányba, ha a másikra akkor a másik irányba. Szerintem ennek a megoldásnak két oka van:

1. egyszerűbb a vezérlése elektromos oldalról az ECU-ban

2. egy sima villanymotornak nincsen álló helyzetben un. tartó nyomatéka, míg ebben a megoldásban, ha mind a két kimenetére feszültséget kapcsol az ECU, akkor a motor beáll a feszültségek arányának megfelelő pozícióba, és azt erővel tartja is

 

- az elfordulásról.

A motor kupakjában vannak az állandó mágnesek, és a kefék is. Így ha az elfordul, akkor fordul az ECU által kivezérelt pozíció is. Vagyis ha elfordul a ház pl 20 fokkal, akkor az ECU azt hiszi, hogy ő 50%-os pozícióba küldte a motort, de az lehet, hogy 75%-on áll. (vagy ha a másik irányba fordult a ház akkor 25%-on)

És bár sok időm/kedvem nem volt már játszani este a motorral, de én úgy vettem észre, hogy az ECU nem szabályozza az alapjárati fordulatot, hanem csak egy előre meghatározott érték alapján kivezérli a motort és kész. Mert ahogy tekergettem a motor kupakját úgy változott az alapjárati fordulat is. Bármilyen alapjáratot be tudtam állítani, 500-tól 1500-ig :) Végül 800-on hagytam. Mert ha szabályozna az ECU, akkor amint észleli, hogy elment a fordulat a célértékről, nyitnia vagy zárnia kellene az alapjárati motoron, de ez nem teszi. Vagyis szinte ugyanúgy működik, mint az eggyel korábbi injektoroknál a "bimetálos pótlevegő tolattyú". De nekem még 1.1-es motronicom van, nem tudom, hogy az 1.2-es is így csinálja-e, vagy az már ténylegesen szabályoz?

 

De a legnagyobb veszélye az elfordulásnak, hogy a motort eleve úgy tervezték meg, hogy csak a szükséges 100 fokban mozog, ezért ha egyik irányba nagyobbat tud fordulni, akkor a szénkefék elérnek a kommutátoron egy olyan pozícióba, ahonnan villamosan már nem tud visszajönni. Vagyis ha kifekszik pl a max. végállásba, akkor ott marad.

Nekem is ez volt, csak mire kiszedtem, valószínűleg a rázkódástól visszább jött, és ezért tűnt működőnek kivett állapotban.

 

De legalább kicseréltünk minden tömítést és csövet a szívó oldalon! Ezzel nyugtatom magam! :)

Üdv:

Tzl

borgasz Creative Commons License 4 napja 0 0 222128

Én sem :)

Előzmény: Tzl (222125)
NoFeArnolD Creative Commons License 4 napja 0 0 222127

Igen. +1szavazat. Fejtsd ki kérlek.

Előzmény: Tzl (222124)
e30nick Creative Commons License 4 napja 0 0 222126

Van egy rossz hirem: engem erdekel!

Előzmény: Tzl (222124)
Tzl Creative Commons License 4 napja 0 1 222125

Hazudnék, ha azt mondom, hogy az M3-ra kattintottam elsőnek. :)

Előzmény: _c_ (222123)
Tzl Creative Commons License 4 napja 0 0 222124

Na, van végre normális alapjáratom!

Most nem irom le a hozzá vezető utat, csak a megoldást. (ha már korábban valaki rájött erre a hibára és leírta, akkor bocs)

Íme:

Az alapjárati motornak el volt fordulva a háza! A piros nyíl ahol állt, mikor szarul szabályzott, és a zöld, ahol most van. (A képen még nem nyomkodtam vissza a füleket)

Azért gáz ez az egész konstrukció, mert semmi sem akadályozza meg elfordulás ellen, csak az az erő amivel a kupak biztosító füleit rányomták az alu öntvényre. És gondolom mindenki úgy veszi ki a helyéről, hogy megfogja a fekete kupakot és kicsavarja a gumi csövekből az egész motort. És ha kicsit laza, már el is fordult!

Úgy kell állnia, hogy a csatlakozó merőleges legyen a csövek síkjára. Ha valami szögben áll, akkor az már nem jó.

És ami az extra szívás, hogy elfordulva villamosan is jó értéket mutat, és mechanikusan sincs semmi kirívó eltérés, ami jelezné a hibát.

 

Ha valakit érdekel, szívesen leírom részletesebben, hogy mi van a motorban, és mit okoz ez az elfordulás, de nem akarok lenni én az ügyeletes szófosó! :)

 

Tzl

_c_ Creative Commons License 4 napja 0 3 222123

Március 11-én volt 20 ÉVE, hogy Ruppy nyitotta ezt a fórumot.

Emlékezzünk erre a PNSZ jegyében.

 

 

 

 

Tzl Creative Commons License 4 napja 0 0 222122

Pedig de!

Több, mint egy éve vettem, de még két tank benzint sem sikerült vele elautózni, mert először a váltóját kellett szétdönteni, most meg a kasztni van soron, vele párhuzamosan meg a tunningolgatás. Ha meglesz az alapjárat, mehet végre műszakira és lehet hajtani. :) Már nagyon kíváncsi vagyok milyen lett! :)

 

Akkor ezt a tömítést megrendelem a bmwalkatrész24-ről.

Előzmény: e30nick (222121)
e30nick Creative Commons License 4 napja 0 0 222121

Te sem ma kezdted az e30-at! :D

 

Azt a tomitest en megvennem gyariban. A bardi meg a hasonlok addig jok, amig gyarival egyenerteku alkatreszt tudsz venni, de ha egyszer nincs oda valo tomites, akkor sztem majdnem joval ne kiserletezzel!

Előzmény: Tzl (222120)
Tzl Creative Commons License 4 napja 0 0 222120

Igen, az a túlfeszültség védő relé. Abban van egy 8A-es bizti is, én úgy tudom, hogy inkább az megy ki, nem a zéner dióda. De végülis mindegy, mert az a bizti egy fixen beforrasztott rézdrót, így egy átlag user számára ugyanúgy lehetetlen javítani mint a diódát. Csere az egész relé.

Nekem ez a bizti volt szakadt. De én kivezettem a relé tokon kívülre egy hagyományos késes biztosíték foglaltra, ha még egyszer elszállna könnyű lesz cserélni. :)

De ha ez a relé nem húz be, akkor teljesen halott a vezérlő, mert nem kap tápot. Nekem már él, csak van valami hibája, mert gyújtás után kb 3mp-cel elalszik, majd szinte azonnal vissza is jön a hibalámpa.

De még nem foglalkoztam vele, mert egyelőre keresem, hogy honnan szív fallsot a motor.

Arra rájöttem, hogy azért túrázik fel le a motor, mert zárt pillangónál azt hiszi, hogy motorfék üzem van, ezért 2000 környékén elzárja a benzint, és csak a 1200 környékén adja vissza, és egy végtelen ciklus. :)

Abból a szempontból jó hír, hogy nem motorvezérlő, vagy alapjárati motor, hanem "csak sima" vákuum hiba. De a rossz hír, hogy már ott tartunk, hogy levettük a teljes szivócsonkot, és a függőleges olajvisszavezető cső O gyűrűjeit fogjuk cserélni, mert már más ötletem nincsen. (Ott volt is egy kicsi olajfolyás)

Abban van tapasztalatotok, hogy oda milyen O gyűrű jó? Mert gyárilag valami alakos van benne, de a Bárdi nem tudja hozni, ha ugyanolyan méretűt, de sima körkeresztmetszetűt teszünk be (persze szilikonos hőállót) akkor az ugyanúgy fog tömíteni?

 

Köszi:

Tzl

Előzmény: e30nick (222119)
e30nick Creative Commons License 5 napja 0 0 222119

Van egy rele a vezerloegyseg mellett, annak van egy vedodiodaja. Azt valahogy ki lehet utni, ha ugyetlenul bikazzak az autot es utana nem mukodik egyaltalan az abs. En meg sosem lattam ilyen problemat, de olvastam rola. Egy merest megerhet.

Előzmény: Tzl (222115)
nemes.alex14 Creative Commons License 5 napja 0 0 222118

Csak az E32 750i munkahenger 120 ezer újonnan ATE márkából, az E36 325i munkahenger pedig 14-5 ezer. :) Egyet már rápróbáltunk és a furat helyek stimmelnek a devanderrel, csak az a kérdés hogy fogja-e működtetni. Ki kell próbálni.

Előzmény: cezet_IS (222117)
cezet_IS Creative Commons License 6 napja 0 0 222117

A sima devanderre az E32 750 főfékhenger egy az egyben felmegy, azt tudom, amit te szeretnél csinálni, azt nem tudom. :)

Az E32-é 25.4mm, ekkorát ajánl a német májsztró.

Előzmény: nemes.alex14 (222116)
nemes.alex14 Creative Commons License 6 napja 0 0 222116

Köszönöm szépen, ránézek a linkekre.

Van most egy IX dupla devanderem amin nincs munkahenger. Elvileg a 25i E36 munkahenger passzol rá, csak a pálcájával kell mókolni hogy jó legyen. Gondolom az elég azért egy 40i fékszetthez. Vagy nem?

Előzmény: cezet_IS (222113)
Tzl Creative Commons License 2019.03.16 0 0 222115

Köszi.

Tehát akkor még álló helyzetben ki kell aludnia. Akkor valami statikus gondja van. Azt hallom, hogy gyújtás után megkerregteti a hidraulika egység reléit, és látom a villamos rajzból, hogy ezek a relék kontaktjai vissza vannak csatolva a vezérlőbe. Elsőre kimérem, hogy ezek működnek-e, mert van rá esély, hogy nem, mert hiányzott a műanyag kupak a hidraulika egység tetejéről, és a relék simán kapták a vizet elölről. De előbb legyen normális alapjáratom! :)

 

Mikor össszeraktuk a futóművet kimértem a szenzorokat. Már nem emlékszem, de 1kOhm alatt volt mindegyik.

A realoem.com opciós listájában nem szerepel az ABS. '86-ban ez extra volt vagy széria?

De minden stimmel a villamos rajzzal, szóval ha utólag is rakták bele, akkor komplett köteggel együtt került bele. (A motort is 2000 környékén cserélték 6 hengeresre, és szerintem kompletten jött a köteg egy ABS-es 325-ból, mert nincsen benne semmi gányolás.)

Előzmény: cezet_IS (222114)
cezet_IS Creative Commons License 2019.03.15 0 0 222114

Az ABS visszajelzőnek ki kell aludnia indítás után, ha bármi gondja van a rendszernek, akkor világít.

A legegyszerűbb elsőre, ha végigméred körben a négy jeladót a széthúzott csatinál, ca. 980 Ohm körül van az ellenállásuk, ha jók.

Ha bármelyik szakadt, akkor ott a hiba.

Ha nem, akkor vezeték köteg kimérése...stb.

Gyárialg ABS-es a kocsi (VIN alapján), vagy utólagos beépítés?

 

Előzmény: Tzl (222112)
cezet_IS Creative Commons License 2019.03.15 0 0 222113

Fék tervezéskor másodlagos szempont, hogy milyen osztóköre van a donor tárcsának, úgysem találsz olyat, ami módosítás nélkül passzol.

Sokkal fontosabb, hogy milyen síkban fut a tárcsa, nem ér-e bele a porvédőbe, illetve, hogy a tárcsához választott nyereghez tudsz-e egyáltalán konzolt alkalmazni, vagy sehogy nem adja ki.

Egy csigás m50b25-höz kézenfekvő lenne egy 312-es Audi S3 tárcsa E34 540i nyergekkel.

Így:

https://www.300mm.de/einbau/312x25mit540iSattel/anleitung.htm

(Nálam hamarosan lesz egy pár ilyen nyereg eladó, leszórva, galvanizálva, új dugattyúval, gumi cuccokkal összerakva, ha érdekelne jelezd.)

A tárcsa eredetileg 5x100, a német már eleve 4x100-ra gyártatja magának, úgy árulja, de az eredetire is rá lehet fúrni a 4x100-at, illetve az agyfuratát 1mm-rel növelni kell. Meg persze kell a konzol, de ez mindenhez kell, ha módosítasz.

Egy ekkora első fékhez illik hátul is növelni, pl. így:

https://www.300mm.de/einbau/294x19mit540iSattel/anleitung.htm

Meg szükség lesz egy nagyobb főfékhengerre is, különben padlóig kell nyomd a pedált, mire történik valami.

Az általad említett megoldások hátránya a szembe dugattyús nyergek alkalmazása, ami szinte biztossá teszi 15-20mm nyomtáv alkalmazását, hogy ne érjenek bele a felni küllőjébe, azzal meg már lehet kilógsz a sárvédő alól.

Elég összetett, több tényezős dolog egy használható "nagyfék" szettet összelegózni, de nem lehetetlen. :)

A linkelt honlapot érdemes átlapozgatni, akkor is, ha nem tudsz németül.

Előzmény: nemes.alex14 (222110)
Tzl Creative Commons License 2019.03.15 0 0 222112

Azóta elolvastam néhány alapjárati troubleshootingot, ahol le volt írva pontosan, hogy hány tized mm-nél kell kapcsolnia. Bevallom ezt ilyen alapossággal még nem ellenőriztem, de az biztos, hogy felengedett gáznál zár a pillangó és kapcsol a kapcsoló, és amint meghúzom a gázt bont a kontakt. Meg megmértem a lehúzott csatit is, és azon ott volt a ECU 5V-ja, szóval a vezetékelés is jó.

Közben leszedtük a pillangó házát, vágtunk alá új tömítéseket, (mert a gyári már elég vacaknak nézett ki), és átnézzük a motor tömítettségét is, mert állítólag a forgattyúsház- és a hengerfej szellőztető irányából az egész motoron áthúzva is tud fallsot szívni. Bár nem gondolom, ha így lenne, akkor miért pörögne fel periodikusan folyamatosan. Mindegy, majd kiderül...

 

Más:

Még úgy vettem a kocsit, hogy az ABS ki volt iktatva. A jobb hátsó féltengelyen nem volt meg a gyűrű. Azt pótoltam, de ettől még nem lett jó, folyamatosan ég a lámpa. Üzemszerűen hogyan kell ennek a visszajelzőnek működnie? Gyújtáson gondolom egyből kigyullad, de ha minden rendben mikor alszik el? és mikor jön elő menetközben, ha a szenzorokkal van valami?

 

Köszi:

Tzl

Előzmény: e30nick (222111)
e30nick Creative Commons License 2019.03.15 0 0 222111

Annyit, hogy nem eleg a kapcsolonak jonak lenni. A megfelelo pozicioban kell kapcsolnia. A gazbowden is a helyen volt? Az a lenyeg, hogy amikor zar a pillango, akkor a kapcsolonak is zarni kell, de a legkisebb mozditasra mar nem.

Előzmény: Tzl (222109)
nemes.alex14 Creative Commons License 2019.03.14 0 0 222110

Igazából csak a menettulajdonságai miatt gondolkoztam el az 5x120as futóművön, illetve a 30i/30d nagy fékek miatt. Mindenképp szeretném telibe poli szilentekre cserélni az összes szilentet, csak nem tudtam eldönteni hogy lenne-e értelme az 5x120ba belevágni. Utcai használatról beszélünk persze, jelenleg m50b25 van benne, de tervben van hogy megy rá egy csiga, ezért a fékek mindenképp cserések lesznek. 4x100-ban pedig a lehetséges opciók amikről tudok az az rx7 fc nyergek corrado tárcsákkal, vagy a másik lehetőség a porsche boxster nyergek. Persze magasabb árkategóriában van más is, pl. D2 és társaik.. :)

De ha valóban nem éri meg a kínlódást a compact futómű, és még pénzben is jobban jövök ki, akkor marad a gyári futómű poli szilent + a két fék közül valamelyik.

Előzmény: cezet_IS (222107)
Tzl Creative Commons License 2019.03.14 0 0 222109

A helyén.

Miért, mit befolyásol?

Előzmény: e30nick (222108)
e30nick Creative Commons License 2019.03.13 0 0 222108

Tipikus tunete a fojtoszelep kapcsolonak. Kiszerelve merted, vagy a helyen?

Előzmény: Tzl (222104)
cezet_IS Creative Commons License 2019.03.12 0 1 222107

Csak 19mm az a 20, na nem mintha számítana. :D

Nem gond annyira az ET, mert pont az 5x120 miatt az utód típusok / nagytesók felnijeit szokták használni, amik jellemzően ennyivel nagyobb ET-sek.

Persze ízlés kérdése, hogy kinek tetszik valami ilyesmi egy E30 alatt...

Arra sem árt ügyelni, hogy 272mm-es fék van rajta, ellentétben az E30 258-ával, így a fékegyensúly miatt elöl is fejleszteni kell. Az E30-on ez meg csak konzollal megy, ami műszakin biztos bukó, még akkor is, ha esetleg az osztókör változást nem venné észre a szaki.

Tehát szopás van vele, előnye nem sok, ha csak nincs valami libling 5x120 felnije az embernek, amit mindenáron az E30-on szeretne látni. :)

Előzmény: NoFeArnolD (222105)
Lee75 Creative Commons License 2019.03.12 0 0 222106

Szia!

 

A középtengelytől jobbra (a képen) van egy másik tengely, ami nem lyukas.

Annak nekifeszül egy fémnyelv. Az be kell nyomni vissza a "tokjába", akkor az egész szerkezetet el tudod fordítani kb 90 fokkal.

Így lejön az egész az ülésről.

Előzmény: PS_102 (222098)
NoFeArnolD Creative Commons License 2019.03.11 0 0 222105

Azt nem tudom miben lehetne jobb, de cserébe viszont olyan széles +20mm/oldal , hogy tök jó hogy 5x120 csak majd et-ben kb. nem fogsz olyan felnit találni így ami érdemben vállalható. Sokan ki is vették már azóta miután szembejött a valóság :) Nem tudom mi az autód felhasználási célja, utcára én nem kezdenék compact híd projektbe. De ez végülis csak 1 vélemény. ;)

Előzmény: nemes.alex14 (222103)
Tzl Creative Commons License 2019.03.11 0 0 222104

Sziasztok!

Alapjáratos kérdésem lenne.

Több, mint fél év után újra beindítottam a 325i-met, de az alapjárat olyan lett, mintha folyamatosan túráztatnám. 1000 alatt nyom egy akkora gázt, hogy felugrik 2000 fölé, majd hagyja visszaesni, és kezdődik elölről. Ez kb 2-3mp-enként ismétlődik.

Amiket csináltam vele:

- Elsőnek koszos, szoruló alapjárati motorra gondoltam, de hiába pucoltam ki, nem segített. Kimértem elektromosan, az rendben (2x20Ohm), álló motornál szépen beáll kb 1/4-ig zárva állapotba, és csavarhúzóval félretolva, szorulásmentesen tudom odébbnyomni, majd ha elengedem magátol szépen visszaáll az 1/4 pozícióba.

- kimértem a fojtószelep mikrókapcsolóit, az is rendben.

- fallsot úgy látom, nem szív sehol.

- Megnéztem a légmennyiségmérő lapátját, de az is szorulásmentesen mozog.

- a benzinnyomás is állandó.

Milyen ötletetek van még?

 

Köszi előre is.

nemes.alex14 Creative Commons License 2019.03.10 0 0 222103

Sziasztok!

Valaki van köztünk aki rakott már át compact hidat e30 alá? Az osztókör módosításon kívül van más haszna? Mivel jobb mint az e30 tárcsás hídja és futóműve?

Szeretnék poli szilentezni elől és hátul is, de nem tudom hogy lenne-e értelme átalakítani a futóművet.

e30nick Creative Commons License 2019.03.08 0 0 222102

Kicsit mozgatod es kozben huzod lefele a tengelyrol.

Előzmény: PS_102 (222100)
Maty. Creative Commons License 2019.03.08 0 0 222101

Sziasztok, ha van olyan aki az esztergomi "Akkor és most járműkiállítás"-on ki szeretné állítani az autóját az jelentkezzen privátban vagy itt és igyekszem közvetíteni a szervezők felé. Gyári(as) autók a jellemzők. Időpont 2019. Április 30. - Május 1.

Üdv oo()()oo

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!