Keresés

Részletes keresés

népharag Creative Commons License 2006.04.13 0 0 65
De aktuális, ill. lesz nemsokára! Min. a 4-es metró az ára!
Előzmény: Törölt nick (64)
Törölt nick Creative Commons License 2006.04.13 0 0 64
Hát jól előástad ezt a múzeumból.:-)
Előzmény: népharag (63)
népharag Creative Commons License 2006.04.13 0 0 63
Pár hónap múlva érvényes lesz! Budapestet meg kell jutalmazni!
Előzmény: provo cat (61)
provo cat Creative Commons License 1998.11.10 0 0 61
Busi!

Azt írtad, hogy itt Pesten minden közművet állami pénzből megcsinálnak, amíg vidéken magadnak kell fizetni érte. Hidd el, a fővárosban az általad említett összeg többszörösét fizeted ki a telekárkülönbség miatt egy csatornázott ill. nem csatornázott helyen (Ugyanis itt is a legtöbb üres telek még nincs csatornázva.) Ergo itt is a saját zsebedből fizeted ki a csatornát, akkor is ha már valaki előtted megcsinálta. A már beépített területeken pedig ugyanolyan vontatottan halad a közművesítés mint vidéken.

És ezzel még csak a városon belüli különbségeket veszem, azt nem, hogy mennyivel olcsóbb a telek Alsószentmártonban mint a XVI. kerületben.

Off topic on

Azon polgártársaknak akik a vidékfejlesztés vagy más takarékosság nevében védelmezik a kormányt, akkor lehet esetleg igazuk, amikor a Nemeskürty bácsinak bianco csekken átnyújtott 20 milliárd forintot is visszaveszik mint "olyan költséget amely meghaladja az ország jelenlegi teljesítőképességét" (nem pontos idézet). Amíg ez nem történik meg, teljesen nyilvánvaló, hogy politikai szándék és nem takarékosság húzódik meg más beruházások leállítása mögött.

off topic off

Busi Creative Commons License 1998.11.10 0 0 60
utas2!

Pedig igen is ott tornik minden. Es csak azzal foglalkoznak ami ott tortenik.

Lasd napjaink "nagy problemai":

1. Nem epul Nemzeti, na es?? ez kb hany videkit erdekel.( Igaz meg sem engedhetnem magamnak egy Nezeti szihazi eloadas megnezeset. 2 magammal kb 10 ezerbe kerulne, negyedeert ugyan azt megnezhetem a Debreceni Csokonai szinhazban is) Konkretan engem nem.Ha Szegeden, Debrecenben, Veszpremben kene szinhazat epiteni lenne ekkora fustje?? ....nem hiszem.

2. 4. es Metro: Hagy videkit erdekel hogy lesz-e, vagy nem. Pesten van, orszagos "musort csinalnak belole", politikai belemagyarazassal.

3. Pesten meg keseltek egy eladot ( Nagyos sajnalom )De tudsz-e rola hogy Nyiregyhazan kit lottek le, Gyulan miert folytogattak, Miskolcon kit vertek agyon, es meg sorolhatnam hazank kisebb Videki telepuleseit es sulyos es sulyosabb eseteit.

A regionalis tv musorok, miert csak oly csekely musoridot kapnak, raadasul a legnezetlenebb idoben.

Gondolkozz el rajta hogy meg mennyi mindent lehet felsorolni, es a Media is egy a sok olyan dologbol ami szinte csak Pestel foglakozik.

Utas2 Creative Commons License 1998.11.10 0 0 59
Szerintem pedig nem történik minden Budapesten, de a főváros az egész ország tükre. Ott mindenféle népek megtalálhatóak, kicsiben az egész ország.

Megismétlem:

"A főváros-vidék ellentét szításával OVIsunk próbálkozik,
remélem hasztalan. Akkor is undorító. Kilóg a lóláb, az
önkormányzati választások adatai elég egyértelműek....

A "vízfej" (amely azért elég sok tőkét vonz az egész
országba, nem úgy, mint pl. Tirana Albániába)
kialakulása Trianonig vezethető vissza a határok
meghúzása miatt, IMHO az akkori "polgári nemzeti"
erőknek köszönhető, akik az országot a háborúba
sodorták...

Ma már inkább kelet-nyugat ellentétről beszélhetünk."

Busi Creative Commons License 1998.11.10 0 0 58
vau!

Mint mar korabban emlitettem, ide belelehet eroszakolni a politikat ( lehet hogy neked van igazad, nem tudom)

Itt (legalabb is en )nem budapest gyuloletrol van szo! En sem ellenzem Budapest fejlodeset, csupan arrol van szo, hogy tisztelt honatyaink, vezetoink, es kormanyaink, csak Budapestet laltjak Magyarorszagnak! Olyannyira hogy teljesen elfeletkeznek Videkrol!

Ellentet Videk es Pest kozott mindig is volt/van/lesz. Nem most kezdodott, es soha nem lesz befelyezve.Ez az orszag mar ilyen. Budapest-Videk, Kelet-Nyugat Mo.

Csupan csak azert irogatok, hogy jo lenne kicsit mirank videkiekre is odafigyelni, mi is szeretnek szinvonalemelkedest elerni. De csak azt latjuk, hogy minden Budapesten tortenik.

vau Creative Commons License 1998.11.10 0 0 57
Sajnalom, hogy meg itt is bejott OViseknak amire szamitottak... :-(

Miert kell bedolni nekik? Miert kellenek az ellentetek?

Nekem eszembe se jutott, hogy nem kell autopalya, vagy nem kell megerositeni a gatakat. Masoknak miert csipi a szemet a metro? Hiszen a metro nem egszeruen kenyelmi eszkoz, hanem letszukseglet egy ekkora varosban. Ugyan ugy, ahogy az autopalya letszukseglet a szabolcsiaknak.

Meg azt sem mondom, hogy nem lehet ujratargyalni a prioritasokat. Elemezni a helyzetet. De itt se targyalas, se elemzes nem volt... :-(

Amugy akarmi is lesz a jovoben, az orszag "kirakata" jo darabig meg Budapest marad. Ide erkeznek a befektetok eloszor..es ha rossz tapasztalatuk lesz, akkor mar Nyiregyhazara sem fognak elmenni.

Arrol nem is beszelve, hogy Budapesten el az orszag lakosainak 1/5-e. Tehat e szerint kene tamogatni. (Nem is beszelek arrol, hogy Budapest mekkora osszeget hoz az orszagnak, ami ugye a kirakat ellegnek is koszonheto.)

Szoval szerintem nem kene a gyulolkodes, nem kene bedolni az uszitasnak...mindenesetre en mar tobbet nem irok ebbe a topicba. (Benezni meg parszor benezek...)

Vau

Bluestone Creative Commons License 1998.11.10 0 0 56
Hali

Fővárosnak metro 160 milliárdért, szinház 20 milliárdért, vidéken meg állnak a falvak a víz alatt mert gátra sem telik.

balfrász Creative Commons License 1998.11.10 0 0 55
Gratulázok fijjug!
Pártunk és korbánunk elérte magasztos célját: nyócmillió vidéki ragad kapát és roncsa le az a büdös, telhetetlen péznyelő Budapestett. Még sóval is beszáncsák.
Lyó munkát: Egy balfrász vidéki.
Busi Creative Commons License 1998.11.10 0 0 54
utas2

Igen, van kelet-nyugat ellentet is.

Egyebkent en is Hajdu-Biharban lakom. [lehet egy faluba is jarunk :))))]

Amit irtal, szep hosszu, viszont nem mond semmit.
Ami a telefont illeti nem szolgaltato kerdese.
Arra fele a helyi onkormanyzatok "oneros" beruhazasokbol epitettek a halozatot, es "onerobol" kell kifizetni!

Ha csak infrasrukturalisan oszzehasonlitom a telek es haz arakat (Kozert, bolt, kozpont kozelseg, csatorna stb. )ebben is vitaba szallnek. Nem hiszem hogy olcsobb a videki lakas. [Sajat tapasztalat]

/Egy bizonyitott teny: Az OTP az ifjusagi Takakrekbet, lakascelu tamogatas kolcsone videken 300.000 Ft, Budapesten 600.000 Ft. OTP lakascelu kolcsonoknel utanna jarhatsz!/

A buszjegy temaba, ne nyiss vitat: pontosan tudom az arakat :))

Az en vizfej dumamat, viszont szembe allitom a te elmaradt demagog szocialista vilagkep (1970-80 as evek) videk-varos nezeteddel, "ahol a videken mindent, olcson meg lehet termelni". Sajnos ez elmult!!!!!!!!!!!!!!

Utas2 Creative Commons License 1998.11.10 0 0 53
Talán nincs annyira rossz képem a vidéki dolgokról, mint amennyire igyekszel beállítani, jelesül rokonságom Hajdú-Biharban él, magam is sok időt eltöltök ott (az elmúlt hétvégét is).

És majd mindenki tart malacot, tyúkot kacsát, birkát vagy tehenet (igaz utóbbiak kevesebben vannak). És valóban keményen dolgoznak a földeken és a háztájiban, de ott EZ az életforma és nem a városhoz kötött tevékenységek űzése. Tudod, ezt híjják földművelésnek. És főleg falun a legolcsóbbak az élelmiszerek.

A telefon ára szolgáltatótól is függhet, ám ott nem is használják annyit a hallót, mint elidegenült nagyvárosokban....

A buszjegy árával is vitatkoznék, arrrafele nem kerül annyiba az a 25 km.

Természetesen a helyi adókra, a telkek és házak árára gondoltam. Ezek mind kisebbek a fővárosinál.

Ja és egyik nagybátyám postásként panaszolta, hogy (ugyanazon cégnél) dolgozó kollégája a Dunántúlon (szintén vidéken) háromszorosát keresi az ő fizetésének.

Nos ezért is mondtam, hogy inkább aktuálisabb a nyugat-kelet ellentét, mint a vízfej duma.

A régiók korát éljük. Dunán innen és túl.

Busi Creative Commons License 1998.11.10 0 0 52
utas2
Meg egy gondolat a buszjegyrol:

A falumbol a Munkahelyemig 80 km kell busszal megtenni. A jegy ara 756 Ft. Ez egyszeri utazas!! Ennyi penzert, Pesten majd 1 honapig utazhatsz!!

Busi Creative Commons License 1998.11.10 0 0 51
utas2!

Neked igen csak rossz keped van a videki dolgokrol.

1. a telefon dragabb ( ez kitunt)
2. Videken mar nem igazan tartanak malacot tehenet, mert olyan draga a tap es minden mas kellek, hogy olcsobb ha boltban megveszi, nem beszelve a sok munkarol amit te "nem latsz".
3. A kozterhek ugyan akkorak mint Pesten sot tudok olyan terhekrol, amit a fovarosiak nem fizetnek, nem tudok olyan torvenyrol, hogy aki videki annak kevesebb adot kell fizetni! Az aram, a viz + csatorna dij 25 + 30 ft-al dragabb mint Pesten.
4. A buszjegy arban is tevedesben vagy, ugyan is 25 - 30 km tavolsagi busz jegy ara 276 Ft. Pontosan tudom. Tudomasom szerint te pesten egy buszjegy arabol nem 25 km-t buszozhatsz hanem akar 40 km is, ami nekem 540 Ft!!

Es azt is vedd figyelembe ha pl, az en falumban azfaltozott utat akarok, minden kozado es kozteher fizetesen felul meg + anyagi hozzajarulast kell fizetnem, ami nem keves osszeg. Ilyet meg nem hallottam hogy ha pesten utat aszfaltoznak annak egy reszet meg pluszkent beszedik toled!?

Ami a konyhakerti novenyeket illeti "nettoban "valoban olcsobb. De add hozza, azt gondozni kell, permetezni, kapalni, felszedni, haza szallitani!!!!!. ( Add hozza: permetezo szer, benzin, gyomirto szer + 7 nap munka amit raforditok)Erre te csak leszaladsz es megveszed a kozertben.

Osszesegeben: amit te pesten, egy ket ide oda ugrassal megveszel, azert videken kemenyen meg kell dolgozni, ugyan OLYAN KOZTERHEK MELLETT.
Ado, kozterher viselesben NINCS KULONBSEG Budapest es Videk kozott!!

Pirítós Creative Commons License 1998.11.10 0 0 50
Budapesten a telefonbekötés jelenleg 22.500,-Ft-ba kerül.
12 havi részletre 26.250,-Ft-ba.
Ez az egyéni előfizetőkre vonatkozó díj.
A céges vonal bekötése 37000,-Ft + ÁFA.
Hali,
Pirítós
Utas2 Creative Commons License 1998.11.10 0 0 49
Nem igaz, hogy csak 80-100 ezer embert szolgálna ki a metró. Csak a XI. kerületben jóval többen laknak ennél. Az átmenő forgalomról pedig nem teszel említést, miért?

A nagyvárosok korát éljük a régióban. Ez a folyamat nyugaton már korábban lezajlott, nálunk most van és most kell beruházni ide.

Pesten a telefonbekötés 34.000 Ft, ha jól tudom. És nem termelsz magadnak zöldséget a háztájiban, nem tartassz disznókat, tehenet, kacsát, tyúkot tápon az udvarban. HANEM MEGVESZED! Jóval többért, mint az a vidéki embernek kerül. És magasabb lakbért, adókat, díjakat fizetsz, mint mondjuk falun.

A megélhetésed költségei magasabbak!

És a BKV jegy ára megegyezik egy 25 km-es helyközi buszon fizetendő viteldíjjal három falun át.

Más életforma, más költségek.

Budapestnek mindig is elől kell járnia, ez vonzza a befektetéseket.

Köszi, de elég volt a "túl drága" dumából. Erről talán Tirtséket kellene megkérdezni, hogy akkor meg miért szavazták meg a metrót néhány hónapja????

Egyszerűen hazudnak és ég a pofájukról a bőr, ezért van a nagy hallgatás.

Mert NINCS IGAZI ÉRVÜK.

Gyerekes, kicsinyes bagázs.

Busi Creative Commons License 1998.11.10 0 0 48
Hsvejk!

Valoszinu, igazad van Praga es Pest osszehasonlitasaban, de igy mehetnenk korbe a vilagon, es allitom sok tizszer tobb es sokkal szinvonalasabb metrot talalnank meg a vilagban.

A 4. es metro megepitese, kiszolgalna 80-100.000 embert. 160 milliardert!!!!
Szerinted ez realis ertek?? Nem sok anyagi aldozat???
Sok esetben csak azt olvasom, hogy koszos a Metro, rozsdas, budos. Ha megepul a 4.es metro 2 even belul az is budos, rozsdas, es koszos lesz.

Legtobb esetben szamomra "gyerekes" ervekkel jonnek hogy megindokoljak szuksegesseget. Sok videki helyen a napi 1 szeri buszjarat is mar lassan luxsnak, szamit.

Ami a videk fejlodeset illeti, mint elottem is emlitettek, igen is jo lenne ha kormany jobb, kedvezobb es elfogathatob hitelekkel, tamognak a videki onkormanyzatokat. Ha megtudnak alapozni infrastrukturajukat, szerintem is sokkal nagyobb aranyban megindulna az ipari, es mezogaszdasagi fejlodes. Jelen helyzetben a videken elok sajat anyagi forrussukbol jarulnak hozza olyan beruhazasokhoz, amit a fovarosban allami penzbol, hitelekbol epitenek fel/meg.
Egy ket apro pelda: Sajat falumban a telefon bekotes 45.000 ft --> Pesten mennyi?
Szenyviz bekotes: 50.000 ft.
Gaz bekotes: 122.000 Ft.

Miert nem kot az allam Videk fejlesztesre szerzodest, ugy mint a Metrora??.
Annyi penzbol, tobb mindent lehetne felepiteni/fejleszteni videken, es szerintem hosznosabb es jovedekmezobb befektetes, mint 100.000 ember kenyelmi kiszolgalasa.

Lütyő Creative Commons License 1998.11.10 0 0 47
Speaker!

Gratula, magam sem tudtam volna jobban leirni!

Lewinfiu!

Csak azt felejtetted el, hogy az emlitett településeknél mostanában nagy épitkezések vannak (M3), Poroszlón pedig házszám helyett is a Cimmer Feri van kinn, és nem véletlenül!
(Tisza Tó, Hortobágy)

speaker Creative Commons License 1998.11.09 0 0 46

Nyilván, a legtöbb ember Pesten dolgozna, és vidéken lakna. Mivel ez csak kevesek számára adódó lehetőség meg kell békélni sorsunkkal. Az azonban tényleg igazságtalan, hogy a főváros bevételi pozíciói messze meghaladják az országos átlagot: a személyijövedelemadó-bevétel egy lakosra számított fővárosi átlaga a vidéki átlag háromszorosa, az iparűzési adó bevételéből pedig az egy lakosra számított átlag a fővárosban a vidéki átlag huszonhétszerese.
Úgy tűnik, a gazdagabb többet vesz el a közösből, de kevesebbet ad érte.
Szerintem jobban, igazságosabban kéne elosztani a pénzeket.
Az egész világon végigsöpört az a pénzügyi válság, amely a külpiacok felé rendkívül nyitott magyar gazdaság mozgásterét is korlátozta. A várható negatív tendenciákra a kormánynak is fel kell készülnie, és a közvetlen gazdasági tartalékok mellett a központi költségvetési szerveken belüli újabb, közvetett tartalékokat kell elkülönítenie. Budapest lakóinak is az az érdeke, hogy az ország megőrizze gazdasági stabilitását. Orbánék különben is változtatni szeretnénrk az eddigi egyoldalú, csak a fővárosra figyelő fejlesztési szemléleten. Az új metrónál most például fontosabb a tiszai gátak vagy az autópályák korszerűsítése. Például a metro építkezés elhalasztásával, ideiglenes leállításával sem joghátrány, sem pénzügyi kár nem ér bennünket. IMHO, a kormányzati ciklus vége felé -remélhetőleg- kialakuló kedvezőbb gazdasági környezetben újra felbukkan az építkezés gondolata.
balfrász Creative Commons License 1998.11.09 0 0 45
Kedves pocak!
Igazad is van, meg nem is. Amit leírtam, már lezajlott, a főváros ipareltartó ereje nagyjából kimerült. Most kijjebb megy a tőke. Egyelőre csak kicsivel, de reméljük az még nőni fog. Ha megnézed, a SONY (Gödöllő), a Coca Cola (Dunaharaszti) az elővárosoknál tartanak, azokat meg szépen túl fogja nőni a főváros.
Ettől függetlenül csak egyet nem értek: miért olyan nehéz gödöllőinek bekerülni a SONY nem termelő szférájába?
Az előbb elfelejtettem: gödöllői.
Pirítós Creative Commons License 1998.11.09 0 0 44
Vau!
Én megértelek.:-)
Én is szívesebben laknék vidéken, például Dömösön, amit nagyon szeretek.
Csakhát a 11-es út... csak azt tudnám feledni...
Hali,
Pirítós
Pocak Creative Commons License 1998.11.09 0 0 43
Balfrasz,

Szerencsere a befektetok nem mind igy gondolkodnak, jobban megeri nekik kiepiteni az infrastrukturat videken, es fizetni a buszt/autot a postieknek, mint Pesten berelni/atalakitani/epiteni telepet.
(Sony, Nokia, Coca, Digitel)
Tartsak meg a jo szokasukat!

balfrász Creative Commons License 1998.11.09 0 0 42
Optime vau!
Valaki itt már mondta, hogy az a vidék, ami nem a főváros. Legalábbis Józsink (Foggyon le!) szerint is így van.
Azok, akik azon panaszkodnak, hogy csak a főváros fejlődik, belegondoltak már abba, hogy a tőke számára mennyivel előnyösebb egy eleve fejlett infrastruktúrával, bőséges, olcsó és szakképzett munkaerővel ellátott területre befektetni, mint az egészet valahol a semmi közepén, a semmiből elkezdeni?
A vidék fejlesztésével ugyanaz a baj, mint a gátakkal (persze szintén vidéken), oktatással, kutatással stb: a politika nem hajlandó tudomásul venni, hogy ami nem hoz egyből (egy parlament ciklus) hoz hasznot, azt is fejleszteni kell. Én úgy látom a főváros elég nagy fiú már, hogy kisebb állami segítséggel megálljon a saját lábán, el lehetne kezdeni nagyobb pénzeket nyomni a vidéki infrastruktúrába. De a számok most sem ezt mutatják...
Pocak Creative Commons License 1998.11.09 0 0 41
Ego,

A videk nem egyenlo a foldmuvelessel!

***

Videki varos pl., mint emlitettem, Erd. Mi oda koltoztunk Bp-rol. Erd kb. 10 km-re van Bp-tol, de a beepitesek miatt gyakorlatilag egybeepult vele.
Na. Itt olyan hogy csatorna nincs, nem is lesz, mikor emlitettem az onkorin, hogy a KV-i miniszteriumban programot inditottak a csatornazas fejlesztesere, a pasi kirohogott (valoszinuleg nagyobb tapasztalata volt, mint nekem). A fejlesztesekre nem ad hosszu tavu hitelt senki, az onkori beszallna ugyan egy minimalis osszeggel, a nagy reszet a lakoknak kellene allniuk.
Ami SZVSZ jogos lenne, de egy - ket ev alatt kevesen birnak 200000 kiperkalni aszfaltozra pl.

A megoldas az lenne, ha magasabb szinten ismernek el az infrastruktura-fejlesztes szuksegesseget, es erre az onkorik tamogatast es hosszu lejaratu kedvezmenyes hitelt kapnanak. Az onerobol valo fejlesztes gyakorlatilag nem mukodik.

(ha valaki meg nem lakott nem csatornazott helyen, annak mondom; nem a deritovel van problema, hanem azzal, hogy mindig lesz egy-ket ember (?) aki a trutyit lazan leengedi az arokba, mert nincs kedve kifizetni a szippantast. Es ezek nem mindig a szegenyebbek kozul kerulnek ki.)

A videkfejlesztest semmikepen sem Dr. Foggyonle szolamai szerint kepzelem el.

HSvejk Creative Commons License 1998.11.09 0 0 40
Uraim, miközben itthon arról folyik a vita, hogy épüljön-e 4. metróvonal, vagy helyette más (pölö külön sáv a hetesnek - !!!) addig Prágában szépen újabb kilométernyi metrókat adtak át a múlt héten. Összehasonlításként:
Bár ugyanazok a ruszki szerelvények (birodalmi lépegetők) közlekednek ott is, a környezet miatt kissé nyugatabra van tőlünk Prága ebből a szempontból is. Mert:
1 a gépek nem olyan lepusztultak, mint Pesten (a lemezesen leváló rozsdas festékrétegek-ugye)
2. kellemes női hang lágyan szól benn, ha csukódnak az ajtók -míg itt meg valami torz hörgés szaggatja ugye dobhártyánkat
3. Az állomások tisztábbak, fényesebbek, tágasabbak. Ha valaki érkezett meg már úgy Prágából, hogy ott metrózott egyet Holesovicéig, úgy szállt fel a vonatra, majd itthon a szutykos Keletiben leszállva alámerült az aluljáró balkánian tarka nyüzsgésébe, az biztosan átélte a "Nna megérkeztem a Balkánra" fílinget.
4. stb.
Konklúzió:
Uraim, ne higgyenek azoknak, akik a cseheket leírják, csak mert kissé lustábban kapaszkodnak az uniós vonatra, mint mi. Ott így is több jel utal arra, hogy Európában vannak, mint világvárosunkban.
bszem Creative Commons License 1998.11.09 0 0 39
Bp. és a vidék között igenis nagy különbség van.
Ha nem hiszitek járjatok utána. Egyszer gyertek fel metrózni, és nézzétek meg!

Ja, és a hozzászólás végére lécci írjátok már oda, hogy hol laktok! Kösz.

...egy tápospösti...

Busi Creative Commons License 1998.11.09 0 0 38
ego!

Igen jo lenne es lehetne tisztazni mit nevezunk videknek!!??
De miert pont Nyugat-Mo -ot emlitetted??
Gyor, SzFehervar stb,.
Ez is egy kulon topic lehetne, Kelet vs. Nyugat Mo.

Ott van, pl: Mateszalka, Nyieregyhaza, Miskolc, Pupokladany, Szolnok, Debrecen, Hajdunanas ..........

ego Creative Commons License 1998.11.09 0 0 37
Jó lenne tisztázni, hogy ez esetben mit értünk vidéknek. Csak a kis falvakat vagy a nyugat-magyarotszági városokat is? Az általános formában ugyanis nem igaz, hogy Budapest fejlődik a vidék meg visszafejlődik. (Lásd, Fehérvár, Győr, Szentgotthárd, Sopron stb.)
A vidéki élet keserveit felsorolók legyenek szívesek azt is figyelembe venni, hogy hány városi ember vágyik a nyugalmas vidékre és mennyien vannak azok, akik alig várják már a nyugdijas kort, amikor végre kiköltözhetnek a városokból.
Az, hogy a földeket most nem légkondicionált vezetőfülkéjű Rába-Steiger erőgépekkel, hanem lóekével szántják, (vagy sehogy) az nem általában a fővárosiak, hanem magukat a vidék pártolóinak kikiálltó politikusok bűne. Mint ahogyan az sem, hogy tervszerű erdőgazdálkodás helyett most leginkább esztelen erőírtás folyik.
Busi Creative Commons License 1998.11.09 0 0 36
Kedves Cirus!

Igen letezik az igenytelenseg, es ennek levet valoban a kissebsegben levo latja karat. Ez is egy letezo oka a videki fejletlensegnek.
Sajat falumban tapasztaltatam tobb esetben hasonlot. Telefon, Gaz, Szennyvizhalozat kiepitesenel.
Tobb eves vita utan sikerult onkormanyzatilag (hala felvilagosult polgarmesterunknek)mindent elkezdeni es veghezvinni.
Volt sok ellenzeki "minek a Telefon, csak a penzt viszi el, minek a Gaz, olcsobb a Fa" dumaval.
Egy kisletszamu telepulesnel ez a par "ellenzeki" valoban erosen befojasolja a fejlodest. De hala az egnek nem sok ilyen van.

Lewinfiú Creative Commons License 1998.11.09 0 0 35
Szerintem mindegyik létnek megvan a maga előnye és hátránya. A városi lét, kosza, bűze, nyüzsgése, stresszei, vs. a vidék elmaradott infrastruktúrája. Budapest szépsége és kulturális sokszinűsége, vs. a vidék informális kapcsolatai és hagyományai. Én sokkal szívesebben laknék vidéken, ha lehetne otthon dolgozni, elvégre bárhol lehet a gép előtt ülni. A Kispasinak, aki kettő és fél éves, biztosan jót tenne, ha nem a kutyaszarban játszadozna, hanem a tehénlepényben. És lehetne a ház előtt parkolni és beszélgetnék a postással, meg a boltossal.
Másrészről Budapesten a metro pontosan kiszámítható haszonnal jár. A kevesebb kipufogógáz, a megtakarított üzemanyag, a gyorsabb közlekedés, mind mind pénzt jelent. A metro nem úri huncutság, ami a városi genyákat szórakoztatja, hanem egy racionális befektetés, amivel hosszútávon pénzt lehet csinálni. Tehát a befektetésen van a hangsúly. Akkor is befektetés, ha nem a beruházónál közvetlenül realizálódik a hasznon, hanem általánosabb szinten. Én azt is el tudnám képzelni, hogy ha vidéken sokan nem kétszintes monstrum házakat építenének, hanem összefogva közösen csatornáznának, stb. és elképzelnék, hogy ez ugyancsak befektetés, hiszen ipar csak infrastruktúrára jön. Megint olyan az egész topic, hogy fikázni könnyebb a másikat, mint megérteni.

Mégvalami: kb tíz éve rendszeresen járok Debrecenbe. Néhány falun (Besenyőtelek, Poroszló) nagyon nagy fejlődést láthatni. Szebbek a házak, szélesebbek az utak, több bolt van, sokkal jobb az ellátás, telefon, vezetékes víz, csatorna épült és sok helyen a fölgáz is. Szóval nem igaz, hogy olyan vészesen nyílik az olló.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!