Keresés

Részletes keresés

naiv_ Creative Commons License 1 órája 0 0 42213

Igen, a 30kn x 7,5 tonnát nem lehet megfogni 1-2 cm-es rugalmassággal nullára, az szinte lehetetlen. De amikor a szárnyból letörik valamennyi egy ütközés által, akkor maga a hajó nem lassul annyit, pontosabban annyit lassul, amennyi energia a szárnydarab lenyírásához kell. Ez nem olyan sok. Megfelelően kialakított tok elnyelheti, mint ahogy a rosszul kialakított reped, törik (ezért ált ki most Sébastien SIMON (ARKEA PAPREC). Ha nem így lenne, A. Thomson 4 évvel ezelőtt nem lehett volna fél szárnnyal második (ugye, az egyik letörött). Persze sok minden múlik azon, hol éri a találat stb. Viszont elvileg még törő (gyengített) síkot is lehet méretezni a szárnyba, mely jól bírja a normál (dinamikus) igénybevételt, de egy szint felett nyíródik(mint a kormány stift) - így kímélve a fészket, ütközés esetén.

Előzmény: Szanya (42211)
HUN-12214 Creative Commons License 1,5 órája 0 0 42212

Nincs abban semmi egyéni, pláne nem egy laikus ránézésre.

 

Tévedés. Egyetlen hajón sem rózsaszínű :-)

Előzmény: construct (42205)
Szanya Creative Commons License 3 órája 0 0 42211

Amikor a nettó 7,5 tonnás kolonc ezen az egyetlen pálcikán táncikál, akkor nem tudom mi az a rugalmasság ami elfogadhatóvá mértékű kárrá tudná redukálni a lassulást 30- 40 csomós sebességnél. Ugyanez egy autó esetében komoly méretű gyűrődő zónát igényel hasonló sebességnél, jelentősen kisebb tömeggel. 

Előzmény: naiv_ (42210)
naiv_ Creative Commons License 3 órája 0 0 42210

Igen, egyetértek, viszont nézd meg a tokot (amennyire az inzertált képeden látni), masszívnak tűnik, lehet, hogy még valami rugalmasságot is építettek bele 1-2 cm, fékezett mozgással), ami meggátolja, hogy szárnytalálat esetén szétrepessze a fészket.
Ilyen megoldást eltudnék képzelni  - a vésztörö stiften kívül - a kormányszerkezetnél is.

Előzmény: Szanya (42208)
Szanya Creative Commons License 7 órája 0 2 42209

Sok ciklus óta az a véleményem, hogy a biztonságot már rég elengedték az indulók. Talán csak a rendezőség nem. Az fog nyerni, akinek szerencséje van. Azok közül kerül ki a szerencsés, akik a végletekig kihegyezik a technikát a sebességre. Természetesen a “sima” menetet papíron elvileg mindegyik bírja. Persze némelyiknél itt is rezeg a léc. De ennek oka lehet akár az elhasználódás is. 

Előzmény: naiv_ (42207)
Szanya Creative Commons License 7 órája 0 1 42208

Nem sokkal a rajt előtt döntött a csapat egy konzervatívabb szárny mellett. Előtte más formát használtak. A javíthatóságot nem tudom értelmezni, mert ha csak kicsit sérül, akkor azt mindegyiknél meg lehet javítani, de ha komoly ütést kap, akkor nem a felüti érdesség a legnagyobb probléma, hanem a szekrény. Ahogyan egy tőkesúlynál sem az a legnagyobb gond, hogy leválik róla egy- két réteg laminát, hanem ha kiszakad vagy meglazul a rögzítése. 

Előzmény: naiv_ (42204)
naiv_ Creative Commons License 12 órája 0 0 42207

Nos, ott kb. 14-16 megállapítást tettem, amelyből, te 3-ba belekötöttél. Általános megoldás, mondod - OK. elfogadom, anélkül, hogy statisztikát csinálnánk az alkalmazott kormáyszerkezetekről... Nem sérülékeny, könnyen javítható.
Erről ez a verseny mást mond. Megsérült, hamar, s nem lehetett javítani (hogy miért, nem tudjuk, felkészületlen volt a hajó, nem gondoltak rá, vagy ők is úgy gondolták nem sérülékeny, s könnyen javítható... ezt nem tudjuk). 
A személyeskedésedről, amely teljesen felesleges, nem beszélek, azt már minősítettem egyszer - tudod, ez egy forum, nem pedig munkásőr kórus, ahol mindenkinek ugyanazt kell énekelnie...:)
Nehéz jósolni, de megnézném a következő HB hajó - ha lesz - megoldását...

Előzmény: construct (42205)
DECKARD Creative Commons License 22 órája -2 1 42206

:))) emberünk hivatásos propagandista lehet... az a dagályos semmitmondás...

Előzmény: construct (42205)
construct Creative Commons License 23 órája -2 1 42205

Mondd, miért akarsz te folyton nagy okosságokat írni olyan dolgokról, amelyekről alig tudsz valamit?

Annyira kínos ez a próbálkozás.

Az a kormányszerkezet történetesen éppen egy széltében alkalmazott standard megoldás. Nincs abban semmi egyéni, pláne nem egy laikus ránézésre. Se különösebb sérülékenység se nehéz javíthatóság.

Előzmény: naiv_ (42204)
naiv_ Creative Commons License 23 órája 0 0 42204

Érdekes ez kép.

A HB egy fokvárosi ipari kikötőben, magányosan, egy-két ember lődörög körülötte - talán a teamből - érdeklődő nemigen.

A hajóformán látszik, mindent a sebességért tettek, nagy figyelemmel. A fedélzetből alig áll ki valami, a kikerülhetetlen szerelvényeken kívül, az áramvonalazott cockpit is szinte bele van „laminálva“ – minél kisebb keresztmetszet a víz és a légáramlással szemben -  és napelemekkel benépesítve (ez is gyorsíthat, "kevesebb" hidro-generátor kell, kisebb fékezés). Az orr felső felülete még hosszabban van hátra vezetve egy ferdén letőrt, áramvonalazott síkkal, hogy áramvonalasabb legyen a széllel, vízzel szemben, illetve hamarabb kiemelje az orrát a hullámból, gyorsabban lefuttassa a vizet – mint a 2016-os modellnél. A szárnyak majdnem teljes félkör alakúak (más forma, mint a 2016-os). Két dologra gondolok, talán a szárnyméretet lehet állítani a körülményeknek megfelelően (szél, tenger – és kikötéshez), illetve ha letörik kisebb darab a szárnyból, utána lehet tolni a „készletből” (esetleg némi formázás után) s „vidáman” tovább haladni (a fészek elég masszívnak látszik…)…?
xxx Ráakadtam egy képre a kormányrendszerről, elegáns, profi, nem átlagos megoldás, látható 40kn-s hajóhoz tervezték (finom, de stabil legyen) - viszont ránézésre is sérülékeny - de nehezen javítható (-atlan...)

 

https://24.hu/sport/2019/08/05/alex-thomson-racing-vendee-globe-vitorlasverseny/ 

Előzmény: Szanya (42199)
Flagstaff Creative Commons License 26 órája 0 1 42203

THX a felhomályosítást. Igazából sose láttam még ezt a megoldást (annyira nem izgatott a dolog) de a szemem azért megakadt rajta. :-)

 

construct Creative Commons License 30 órája -1 1 42202

Már sok éve használják ezt a fajta árboc merevítést, amit alapvetően a forgó (wing) árbocok miatt fejlesztettek ki, hisz azokat nem lehet oldalirányban hagyományos szálingokkal merevíteni. Bár ezek  az outriggerek jóval hosszabbak mint a szálingok, de alacsonyan lévén, mégis kevesebb a szélellenállásuk is. Meg kevesebb a hozzá tartozó két pár vanti ellenállása is, a szálingos merevítéshez szükséges vantnik ellenállásánál. A nagyobb terpesztés (bázistávolság) okán pedig elég kisebb erőkkel előfeszíteni őket, így az árbocot (meg a hajótestet) is kisebb erők terhelik.

Előzmény: Flagstaff (42200)
edesviz Creative Commons License 1 napja 0 0 42201

Az a vantni, alacsonyra került a száling. Normál hajókon azért nem terjedt el, mert a kikötőben sok hely szükséges, a verenyhajóknál meg a handicap rendszerekben erősen büntetik.

Előzmény: Flagstaff (42200)
Flagstaff Creative Commons License 1 napja 0 0 42200

Az a két hogy is mondjam izé(?) ami az árboc tövéből nő ki és enyhén hátra és fel de leginkább oldalra áll ki, valamint ránézésre a vantnik rögzítésére szolgál, a vége pedig be van kötve a hajó oldalába, azmiaz? Mitől jó hogy nem a hajó deckjére kötik be a vantnikat? Kisebb és jobban eloszló erők? Megspórolják a szálingokat?

Előzmény: Szanya (42199)
Szanya Creative Commons License 1 napja 0 0 42199

HUN-12214 Creative Commons License 1 napja 0 1 42198

Én sosem mondtam , hogy rossz lenne :) Sőt, asszem ide is írtam már a VG előtt is, hogy milyen szépen fekszik a vízen. (Ami persze nem sokat jelent konkrét összemérés nélkül)

 

Nagyon sok hajónak volt gondja a felhúzókötél lock-okkal, asszem neki is.

 Jó lenne tudni, melyik tipus megyeget tönkre, én is most tervezek körülnézni a piacon. Mondjuk más a rizikója, ha Alsóörs vagy  ha a Kerguelen szigetek magasságában sz@rik be , de akkor is :)

Előzmény: edesviz (42197)
edesviz Creative Commons License 1 napja 0 0 42197

Ha megnézed a statisztikát nem is olyan rossz az a hajó. Szeretném tudni mi baja volt az árbócával.

Előzmény: HUN-12214 (42195)
naiv_ Creative Commons License 1 napja -1 0 42196

Igen, bejött neki. A déli kanyar után mindenképpen le kellett mennie a jéghatárig, ezt végülis egy ív mentén végezte (a fölső szakaszt másképen csináltam volna, mint ahogy Capo Verdénél is belülről kerültem volna, a Charal ott szintén ezt választotta). Erről szól egy ilyen verseny. Az Apivia (s Le Cam is) pl. másképpen navigál(t), mint az átlag. 

Előzmény: HUN-12214 (42195)
HUN-12214 Creative Commons License 1 napja 0 2 42195

A kápolnásnyéki (L'Occitane) jól hasít továbbra is

 

Na, csak nem volt akkora hülyeség jobbról előzni ezek szerint, nem ?

Előzmény: naiv_ (42194)
naiv_ Creative Commons License 1 napja -1 0 42194

A. Thomson reggelre Fokvárosba ér, a másik kettő (Sam Davies és Sebastien Simon) holnap után délelőtt, kb.

xxx

Egy kis játék a számokkal:

Az első (Dalin, Apivia) átlagsebessége eddig 15,8kn (ez nagyon jó, ha tartja, 70 nap alatti rekordot ér el)

A középmezőny átlaga: 12,16kn kb. (~86 napos célbaérést sejtet)

Az utolsó: 9,2kn (~113 napos beérkezés várható)
Charal (Beyou) átlaga 13,5kn. A különbség 1,34 kn, 1,34 sm/h.

Ebből, ha ez marad a különbség, Charal a ~86. napon utóléri a középmezőnyt (azaz nem végez rosszabb helyen, mint a 15.). De már hárman kiestek előle, lehet jobb is...
Ha gyorsít, ha tud, azaz 2 kn-ra növeli az átlagsebesség különbséget, akár 10-en belül is végezhet - 8 nap lemaradással indulva. Van rá esély, mert most ér le néhány nap múlva a jeges vonathoz, ahol gyorsulni fog, a közép és élmezőny már rég ott utazik, azaz nem javul annyit az átlaga. Másrészt Charal a leggyorsabbak között volt.

xxx

A kápolnásnyéki (L'Occitane) jól hasít továbbra is (19), már a jeges vonaton ül, nincsen messze a középmezőnytől. 

yaouank Creative Commons License 2 napja 0 0 42193
Előzmény: yaouank (42192)
yaouank Creative Commons License 2 napja 0 0 42192

Sam elmondasa szerint a tokesuly utkozott valaminek nagy erovel. Hajszalrepedesek vannak a tokesuly korul es nemi vizszivargas. A szarazfold fele vette az iranyt.

A facebookjan van video.

Szvsz fel kell majd adnia.

 

 

ya

Előzmény: naiv_ (42191)
naiv_ Creative Commons License 2 napja 0 0 42191

Igen, ezt jelezte lejjeb yaouank, azaz egy nap kettő.

Előzmény: edesviz (42190)
edesviz Creative Commons License 2 napja 0 0 42190

Meg ez is meg történt:

Sam Davies, "I was as as if I had run aground on a rock. The boatspeed went from 20kts to zero." Irány észak.

Előzmény: naiv_ (42189)
naiv_ Creative Commons License 2 napja 0 0 42189

Hullanak a hajók, sajnos...

 

https://www.vendeeglobe.org/en/news/20755/sebastien-simon-has-his-race-on-hold-as-he-heads-north

 

a szárnyasok kifejezetten érzékenyebbek - egyrészt az üzközési találati keresztmetszetük jóval nagyobb, másrészt nehezebben bírják az ütközést 

Előzmény: yaouank (42186)
DECKARD Creative Commons License 2 napja 0 0 42188

Azért ha a masszívság a cél, akkor ott van még hova fejlődni FN-nek... akkor fölösleges a karbonnal taknyolni és szívni az odószergőzt :)

http://www.pelagic.co.uk/yachts/fleet_77.asp

Előzmény: naiv_ (42185)
Szanya Creative Commons License 2 napja 0 2 42187

Én elfogadom a véleményedet. Akár még egyet is érthetnék. De hogy kétszer is elolvassam, ahhoz túl gyenge... (a lelkem).

Előzmény: naiv_ (42185)
yaouank Creative Commons License 2 napja 0 0 42186

Sam utkozott valamivel. Meg nincs bovebb info.

Sajna az ocean is kezd egy szemetdomb lenni :-(

 

ya

 

naiv_ Creative Commons License 2 napja 0 0 42185

Az érkezett új(számomra) információ alapján az utolsó mondatot részben töröltem, a többit fenntartom.

 

F.N. elég masszív hajókat tervezett, épített.

A leánykori nevén Budapest 2008-ban vett részt utoljára VG-n, Raphaël Dinelli (FRA) verenyzésével 10. lett (125 nap, az első 84, a II. Armel Le Cléach'e 88) -  a boom sérüése ellenére. 19 akkor kiestek, durva haváriákkal, köztük pl. A. Thomson, De Pavant, J Beyou, Le Cam, Riou... Repedt hajótest, szerelvények sérülése, kormányrögzítés, gerinc sérülés - a kiesések 90% technikai okok miatt történt.

Dinelli 3 VG-n vett részt a hajóval (75.000 sm) - s jó véleménye van annak minőségéről.

A most elkelt 27 éves hajót gyors yachttá átépítésre ajánlotta, nagy belső terei miatt. 

 

Előzmény: construct (42184)
construct Creative Commons License 3 napja -1 0 42184

Csak naiv barátunk arcbőre éghetetlen.

Előzmény: HUN-12214 (42181)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!