Keresés

Részletes keresés

Ben__ Creative Commons License 2 órája 0 0 39138

Köszönöm a választ.

Sok hajót láttam amiben hasonlóan rozsdásak a csavarok, de ettől függetlenül aggaszt a dolog, megmutatnám egy hozzáértőnek.

Ha esetleg tudsz/tudtok valakit aki meg tudná nézni és adott esetben kicserélni a csavarokat elkérném az elérhetőségét.

 

 

 

Előzmény: construct (39137)
construct Creative Commons License 9 órája 0 0 39137

Ez biztosan nem rozsdamentes anyagból van.

Nagyon ijesztően néznek ki, indenképp cserélni kell őket.

A fenéklaminátumban kiképzett hosszanti fészek alapján arra következtetek, hogy öntöttvasból lehet a keel, s ez  fogadja be annak felső illesztő gallérját. (Milyen típusú hajó?). Ez esetben a csavarok alighanem a gallérba vágott menetekkel csatlakoznak hozzá. Abból ki lehet őket hajtani, ha a képen látható dupla (kontra) anyákat nem lazítod fel, hanem az alsókra teszed a kulcsot. Ha a keelbe még ennél is jobban bele vannak korrodálva, és nem jönnek ki, akkor nincs más hátra, mint az anyákat leszedni, és leemelni a hajót a keelről. (Ha esetleg nem mozdíthatók az anyák, akkor tőben le kell vágni a csavarokat flexszel.) Utána a keelből már hegesztőpisztollyal melegítve ki lehet venni őket.

 

Ha ilyen munkákban nem vagy gyakorlott, akkor sajnos szakemberhez kell fordulnod. Ha az öntvényben is roncsolódott a menet, akkor fel kell fúrni és, nagyobb átmérőjű meneteket belevágni. És mindenképpen rozsdamentes anyagból kell hozzá új csavarokat csináltatni.

 

Tudom, hogy a nyolcvanas években a Füredi Hajógyárban rendszeresen sima szénacél csavarokkal rögzítették a keeleket. Ami még édesvízben is sokkal jobban korrodál, mint maga a vasöntvény. Elképesztő felelőtlenség, miközben a korlátokat persze polírozott rozsdamentes csövekből készítették, mert azok látszanak.

Előzmény: Ben__ (39136)
Ben__ Creative Commons License 27 órája 0 0 39136

Előzmény: Ben__ (39135)
Ben__ Creative Commons License 27 órája 0 0 39135

.

Előzmény: Ben__ (39134)
Ben__ Creative Commons License 27 órája 0 0 39134

Nem tudom miből vannak, csatolok egy képet pár éve készült, talán látszik rajta.

A vastag csavarokat nem is tudom hogyan lehetne kicsavarni, olyan mintha alulról lenne odafogatva átmenővel, felül van a menet és az anya.

Előzmény: construct (39132)
zsivany5 Creative Commons License 30 órája 0 0 39133

A tokesullyal az is problema, hogy leszakadaskor nagy darabot is kitephet a hajotest aljabol,

es olyankor nagyon sok viz bejohet a hajoba. Ekkor a hajo esetleg nagyon gyorsan el is sullyedhet.

Nagyvizen az a baj, hogy messzire a partoktol  a hajo egy percen belul elsullyedhet.

 

A Coronado 27 - es egy ilyen tipus.  Volt egy ilyen hajom, de eladtam.

Az egyik lehetoseg, hogy uj furatokat csinalni hosszan le az olomba, es sok epoxival beleragasztani.

Ez a plussz erosites jo lehet.

 

Vannak esetek amikor az erositese a hajonak nem kedvezo.  Peldaul az arboc oldalso merevito

kabeleknek a hajotestnel valo kapcsolodasa.  Azt megerositeni, az magaval hozza, hogy csak nagyobb

lyukat tep az ero a hajo oldalan.

 

Olyan mint egy sakk jatek.

construct Creative Commons License 1 napja 0 0 39132

Miből vannak a csavarok?

Ha nem 18/8 % (Cr/Ni) koracélból, vagy sziliciumbronzból akkor mindenképpen ki kell venni és ellenőrizni őket.

 

De a tőkesúlyban még a közönséges 18/8-as rozsdamentes csavarok is el tudnak korrodálni. Oxigéntől elzárt részeiken néha egész ijesztő mértékben elvékonyodva. Mert furcsa módon épp az oxigénhiány okozhat szemcseközi korróziót amiatt, hogy azok a vékony króm-oxid határrétegek, amelyek megvédik a korróziótól, nem tudnak regenerálódni benne. http://www.oceannavigator.com/January-February-2003/Recommendations-for-keel-bolt-material/

 

Ezen kívül, ha a keel öntöttvasból készült, az is kérdéses lehet, hogy milyen korrózió történt ott, ahol a csavarokkal kapcsolódik. Úgyhogy szerintem csak akkor nyugodhatsz meg, ha egyenként kiveszed a csavarokat, és megnézed őket. Ha tőcsavarként menettel vannak rögzítve a keelben, akkor ezt anélkül megteheted, hogy meg kellene bontani a keelt, vagy a tömítőanyagot. Álló helyzetben egy-egy csavar kivétele nem veszélyezteti se a rögzítést, se a vízzárást.

Előzmény: Ben__ (39131)
Ben__ Creative Commons License 1 napja 0 0 39131

Sziasztok!

 

Mennyire jellemző, hogy öregebb hajóknál rozsdásak a tőkesúlyt tartó csavarok?

(Régóta rozsdásak, a tavalyi műszaki vizsgán ránéztek, de nem mondtak rá semmit.)

Télen valahogyan sikerült beáznia, ki tudja hány hónapig állt bent a víz pont ellepve a csavarokat.

Van egy kis hely, ahol ha  erősen megütöm a tőkesúlyt, olyan mintha lenne benne víz, vagy a laminálás(?) nagyon minimálisan mozogna. Lehet régen is ilyen volt, általában nem ütögettem. :)

Eddig is volt pár apró "hólyag" a tőkesúly oldalán, de idén nagyobbak lettek.

Vízen még sosem ázott be a tőkesúly-hajó találkozásánál, szinte biztos, hogy ha esetleg befolyt akkor fentről a hajóból. (Bár lényegében gondolom mindegy.)

Mennyire gyakori, hogy letörik a tőkesúly? Kell ettől tartanom?

Én a Bavaria hajós balesetet leszámítva mást nem hallottam magyar vonatkozásban. 

 

Üdv,Ben

Szanya Creative Commons License 1 napja 0 0 39130

Hodácsékat is megkérdezheted. 

Előzmény: HUN-12214 (39129)
HUN-12214 Creative Commons License 2 napja 0 0 39129

Valószínűleg nincs tuti módszer. Jó ismerni ezeket a trükköket, aztán mindenki maga felméri, hogy mit bír el a projekt, a pénztárca és a kockázatvállalás. A 20eFt/750ml 2K poliuretán festéket pl. nem merném egy fele hosszúra kopott, csutak, felkeményedett ecsettel felkenni, akár vízben, akár lakkbenzinben állt. Más esetben pedig simán lehet jó ez a megoldás.

 

Pl. amikor egy kikötői betonklocni nyomait tüntettem el, csak a travellift használata volt valami 280€ (és rendes volt a kikötőmester, csak egy daruműveletet számolt fel). Másik 100€ a Watertite. Epoxy alapozó, algagátló, stb. Egész éjjel dolgoztam, a hajó lógott a darun, reggel indult a műszak a kikötőben , addigra végezni kellett, csiszolással, epoxy kötéssel, festéssel, mindennel. Egy ilyen akciónak az eredményét nem szivesen kockáztatnám azzal, hogy egy jót spórolok az ecseten, higítón :-)

 

 

 

Más: alakul a spiboom toldás. Arra jutottam, hogy futok egy kört a belső sámfázással az eredeti terv szerint, egyelőre a vártnál egyszerűbb. Féltem, hogy a 2 passzentos csövet nem lehet belepréselni a boomba.. Teljesen összeütni nem mertem, azt ember szét nem szedi , és még le kell szállítani.

 

 

 

Sajnos beleültetted a bogarat a fülembe, kértem ajánlatot egy új karbon csőre a Diniéktől. Véletlenül éppen  van is nekik 5,8m hosszú (gondolom az RC44-é), iszonyú drága, de pont még azon a határon belül van, hogy csak motoszkál az ember agyában :-) 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Szanya (39128)
Szanya Creative Commons License 3 napja 0 0 39128

Az ecset eldobást már én is annyiszor hallottam, hogy elsőre is rögtön többet vettem. De mikor elkezdtem a nagyobb ecseteket venni a nagyobb felületekhez, akkor már kicsit kikerekedtek a szemeim a számok láttán. 

Előzmény: HUN-12214 (39121)
zsivany5 Creative Commons License 3 napja 0 0 39127

Koszi szepen. Megprobalom en is.

Előzmény: sanyooo1 (39126)
sanyooo1 Creative Commons License 4 napja 0 0 39126

Hali!

Én az ecset nyelét olyan hosszúra (rövidre) fűrészelem, hogy az előre elkészített széles szájú, jól záródó pet-palackba beleférjen. Befőttes üveg is jó, ha csavaros a fedele. Abba fél deci hígító, majd bele a használt ecset, rácsavarva a kupak! Fél évig biztos jó, azt már kipróbáltam!

:)

pdicdiver Creative Commons License 4 napja 0 0 39125

Lakkozásnál is működik a vízbe áztatás. A múlt héten lakkoztam újra a hajóm fa részeit, (mint minden tavasszal) hengerrel és ecsettel. A henger minden réteg után ment a kukába, az ecset a vízbe. Nemrég valaki belinkelt egy hengeres/ecsetes festési módszert bemutató videót, kipróbáltam, működik.

Előzmény: heted7 (39124)
heted7 Creative Commons License 4 napja -1 0 39124

Olyat is szoktam csinálni, mondjuk kerítésfestésnél, hogy a zománcfestékes ecsetet egy vízzel teli befőttesüvegbe teszem az éjszakára, ha másnap akarom folytatni a festést. Így nem szárad be, és másnap csak ki kell kenni belőle a vizet és újra használható. Lehet, hogy ez a módszer hajóhoz nem elég precíz, de a kerítéshez megteszi. Persze pár nap után így is kuka.

Előzmény: HUN-12214 (39121)
zsivany5 Creative Commons License 4 napja 0 0 39123

Lathatnank kepeket azokrol a festesekrol amit te csinaltal?

Előzmény: OpDu (39120)
HUN-12214 Creative Commons License 4 napja 0 0 39122

Én sem gondoltam, amíg a saját káromon meg nem tanultam :-)

Az ember (legalábbis én) hajlamos a szénszálas műanyagot is úgy kezelni, mint általában műanyagokat. Pedig néha inkább fémszerű: pl. vezeti az áramot. Ezt hasznos lehet tudni :-)

Előzmény: construct (39119)
HUN-12214 Creative Commons License 4 napja 0 0 39121

Hát, be kell vallanom, nekem eltartott egy kis ideig, míg rájöttem, hogy nem érdemes a 300 ft-os ecseteket elmosogatni a 9000 Ft-os higítóval :-)))

Előzmény: OpDu (39120)
OpDu Creative Commons License 5 napja 0 0 39120

Határozottan nitrohigító.

A felület mosása és azonnali áttörlése megspórol egy csomó szürke foszfát kapargatást, jobban lehozza, bármennyire is meglepő. A vas nem fog pár másodperc alatt korrodálódni.

 

Ecsetek elmosása: nagyon kritikus dolog. Mit csináltok a mosásra használt higítóval? Rendkívül környezetszennyező!

Évek óta 1x használatos (tecsós) ecsetben gondolkodunk. Olcsóbb is egy 150 Ft-os ecset, mint fél liter higító. A hengert nem is lehet rendesen kimosni. Közben elhasználsz még egy kesztyűt is a művelethez.

Előzmény: Szanya (39114)
construct Creative Commons License 5 napja 0 0 39119

"elektrokémiai korrózió alu és karbon között."

Erre nem gondoltam. Így üvegszövettel kell felvastagítani az alu csövedet.

Előzmény: HUN-12214 (39091)
Szanya Creative Commons License 6 napja 0 0 39118

Akkor vagy szénszavas üdítővel vagy RO 55- tel fogom, mint korábban. Csak most már utánaolvastam. Az RO 55 foszforsavas és egyben zsírtalanít is. Előtte még kicsit drótkefélgetek is. Csak úgy hobbiból. :-)

Előzmény: zsivany5 (39117)
zsivany5 Creative Commons License 6 napja 0 0 39117

A lakk benzin (white spirit) az jo a zsirtalanitasra.  Az feloldja a zsirt.  A felodott zsirt le is kell torolni, mert

kuonben a lakk benzin elparolog, es megint ott marad a zsir.  Benzin is jo.

Szerintem a foszfor sav utan mar nem szukseges a lakk benzin.  De meginni egyiket sem jo.

Bar a kokakolaban vagy sok foszforsav.  Egsre!

 

Jo szorakozast kivanok!

Előzmény: Szanya (39111)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.04.15 0 1 39116

A lakkbenzin nem olyan jó zsírtalanításra, de látom, megtaláltad már az infót :-). Én acetonnal szoktam, de az sem tökéletes, egyrészt drága, másrészt nagyon gyorsan elpárolog és ottmaradhat a trutyi, úgyhogy nagyon sok kell belőle. A nitrohigító is jó (van is benne aceton bőven).

 

Rozsdamarót lehet használni a legvégén, amikor már tisztának tűnik a fém (én foszforsavval szoktam bekenni egy éjszakára, még a tiszta fémen is jól látszik a pezsgés, hogy hol maradt mégis rozsda), de nagyon le kell kefélni utána minden szürke foszfát maradékot, mert az egy laza porózus anyag, ha ahhoz köt hozzá az epoxy és nem a fémhez, akkor nem fog tartani. Emiatt a hibalehetőség miatt nem is ajánlják a festékgyártók a használatát. Keféből is érdemes nem rozsdásodó fajtát használni a végén. Én vízzel már nem mosnám a tiszta fémet. 

 

Jókora vállalás, lesz szükség a "mentális erő"-re :-))

 

 

 

Előzmény: Szanya (39108)
crossroad Creative Commons License 2019.04.15 0 0 39115

Igen, sajnos pár éve én is vettem egy ilyen "mester"től egy frissen felújított csónakot horgászat céljára. Aztán egy év múlva a festék 80%-a lepergett az előkészítés hiányából fakadóan.

Előzmény: Szanya (39113)
Szanya Creative Commons License 2019.04.15 0 0 39114

“Mire használhatók a hígítók?

A hígítok elsősorban, levegőn száradó alkidgyanta kötőanyagú festékek, lakkok és kencék hígítására alkalmas. Hogy milyen termékhez milyen hígító szükséges, és milyen arányban lehet hígítani, azt a termékeken lévő információknál megtaláljuk. Nagyon fontos, hogy hígításra csak olyan hígítót használjunk, ami a terméken fel van tüntetve. Ellenkező esetben a festék akár zseléssé vagy tejszerűvé is válhat, és így már felhasználni nem lehet, vagy minőségi probléma léphet fel. Hogy mennyire hígítsunk, egy festéket az attól függ, hogy történik a felhordás.

Szórásnál általában több, ecsetelésnél, hengerelésnél pedig kevesebb hígító szükséges. Zsírtalanításra is használhatjuk a hígítókat, persze nem mindegyik alkalmas erre a célra. A nitró és szintetikus hígító jól használható zsírtalanításra, a lakkbenzin kevésbé. A festés után a festőszerszámok elmosására és az elcsöpögtetett festékek eltávolítására szinte mindig használhatunk nitróhígítót. Tudta-e: Hogy a festékben a szilárd anyagok leülepednek, így csak felkeverés után látjuk a sűrűségét, tehát csak felkeverés után hígítsuk.

hígítók felülről lefelé kompatibilisek. Bármilyen festéket old a nitro hígító, sorban következő az észter hígító, utána az aromás hígító, majd a szintetikus hígító, leggyengébb a lakkbenzin. Mégsem érdemes minden festékhez a nitro hígítót használni, mert ez gyorsan szárad, és ha a hígító túl gyorsan jön ki a festékből a végeredmény nem lesz annyira sima és szép, mint a festékhez gyárilag ajánlott – festék dobozán található információ – hígító alkalmazása esetén.

Kevésbé gyakorlott festegetők a mennyiséggel is óvatosan bánjanak – túl sok hígító hozzákeverésétől a festék híg lesz, folyik, fröcsköl, cseppen, és nem takar.

jól festesz blog”

Előzmény: crossroad (39112)
Szanya Creative Commons License 2019.04.15 0 0 39113

Láttam én olyan festést, hogy a pókhálót, szúnyogokat, cserebogarat, centis rárakódot sarat is lefestette a “mester”. Három méterről nem is látszott. 

Előzmény: crossroad (39112)
crossroad Creative Commons License 2019.04.15 0 0 39112

Én olyat is hallottam, hogy valaki slaggal mosta le, aztán levegővel lefújta a vizet. Nekem ezek fura dolgok, lévén, hogy fém tiszta felület a cél, a rozsda meg igen hamar képződik... Lakkbenzin vs nitrohigító téma számomra is homályos...

Előzmény: OpDu (39110)
Szanya Creative Commons License 2019.04.15 0 0 39111

Kaptam ajándékba két flaska lakkbenzint. Most menjek el a boltba nitrohigítóért? Sajnos kémiából sosem voltam jó. 

Előzmény: OpDu (39110)
OpDu Creative Commons License 2019.04.15 0 0 39110

A foszfátréteget - számomra is meglepő módon- nedves ronggyal, majd rögtön utána nitrohigítóval szokták festés elött áttörölni. A fényező szomszédom legalábbis így csinálja.

Előzmény: crossroad (39109)
crossroad Creative Commons License 2019.04.14 0 0 39109

A rozsdamaró önmagában is zsírtalanít, nem? Elvileg egy finom foszfát réteg maradhatna csak utána, amit ronggyal le lehet törölni.

Előzmény: Szanya (39108)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!