Keresés

Részletes keresés

.ZsL. Creative Commons License 2018.12.17 0 0 2363

2019. január 6, vasárnap:

 

FEDÉMESI SZAKOSZTÁLYNAP!!!


Mindenkinek itt a helye, aki 2019-ben hozzánk szeretné regisztráltatni magát!

A regisztrálás (vagyis a személyi adatoknak az online oldalra feltöltése) nem olyan egyszerű, mint gondolnánk, ezért erről a fontos, évkezdési teendőről hallhatunk kiképzés-szerű előadást ezen a napon 10 órától, aztán el is végezzük 12 órától, új adminisztrátorunk, Ősz Zsófia segítségével!

Ernyők bevizsgálása szintén 12 órától, de csak annak, aki előbb regisztráltatta magát, amihez meg kell hallgatnia a 10 órakor kezdődő előadást, hogy megtudhassa, melyek a későbbi teendők. (A befizetni valók mértéke kb. annyi mint az előző évben.)

 

Remol Creative Commons License 2018.11.08 0 0 2362

Köszönöm a kimerítő választ.
Lehet, hogy akkor elengedem ezt az ernyőt, szezon kezdetéig csak belefutok más, valami újabb jóárasított ernyőbe.

Előzmény: .ZsL. (2361)
.ZsL. Creative Commons License 2018.11.07 0 0 2361

Ja, még egy apróság, majdnem elfelejtettem: gelvenorbevonatos kupolánál a 200 feletti poró már gyanús, mert az olyanoknak új korukban 2-3 ezer sec szokott lenni! A 200 kb. olyan, mint a hagyományos skytexnél a 20, aminek átszívatási értéke új korában 300-400 körüli...
Egy ernyő használtságát nem a misztikus és túl fontosnak vélt 'poró' abszolút értéke mutatja, mert a 30 évvel ezelőtt gyártott kupolaanyagoké vadiújan sem volt több 30-50 mp-nél, de azok, ha még tönkre nem mentek, ma is kb. ugyanannyit adnak. A relatív érték a fontos, mert az utal a használtságra, vagyis hogy mekkora a különbség a kupola egyes pontjai, pl. a közepe és a széle között. Ha csak néhány százalék, az belefér az alapanyag gyártási szórásába, de ha 15-20 százaléknál nagyobb a difi, akkor már használt az ernyő. 75-80 százaléknyi különbség esetén (pl. középen 200, a szélén meg 1500), már nagyon is használt az anyag. Meg kellene méretned!

Előzmény: Remol (2359)
.ZsL. Creative Commons License 2018.11.07 0 0 2360

Ahogy jónak látod...
Azért a 3-4, legalább kisdombos lesiklást mégiscsak merem ajánlani.
A típussal semmi baj, legfeljebb az, hogy gelvenoros (amin már túl vagyunk, nem véletlenül 'megy ki a divatból', mint ahogy a két évtizede még közkedvelt mylar-bevonatos is kiment), és azt jelenti, hogy nehéz az anyaga, és gyenge szélben nem könnyen jön fel, ha pedig nagyot belehúzol az 'A'-hevederbe, az 1/2-esek között gyakori módon nagy az előrelövési hajlama. Persze meg lehet szokni, még a dombra visszacipelését is, ha nincs terepjárós felszállítás.
Igazából egy modern DHV1-est vagy EN-A-t mernék ajánlani az 'A' vizsga előtt, aztán (attól függően, hogy milyen sokat tudsz repülni), bizonyos idő után jöhet az 1/2-es vagy EN-B.
Sokan mondják, hogy akkor már inkább vegyél tanulóernyőnél kissé komolyabbat, mert egy-két év múlva úgyis olyant akarsz majd. Ez nem biztos, hogy jó hozzáállás, mert az utóbbi néhány év EN-A-nak megfelelő ernyői jóval nagyobbat siklanak, mint a tíz évvel ezelőtti B-sek, közben a kezelhetőségük is sokkal jobb. Eszemben sincs befolyásolni, de 'A' vizsga előtt én inkább egy jól kiválasztott, minden hájjal megkent (könnyen beleülhető, de nem oldalra csúszkáló, könnyen kiülhető, de nem kicsúszós, kis súlyú, de azért valamilyen protektor nem árt, esetleg a kifordítható-félék közül való, de ha hagyományos, akkor a mentőernyő ne a fenéklap alá beszorulós legyen) beülővel kezdenék, a vizsgáig (esetleg utána is) az oktatód ad ernyőt a rutinszerzés idejére, közben alaposan megválogatva, hogy melyik legyen a Tied a sok eladó ernyő között, lehet, hogy jobban jársz.

Előzmény: Remol (2359)
Remol Creative Commons License 2018.11.07 0 0 2359

Egy Nova Rookie L (2008. 170 órával) ernyőröl lenne szó. Félidős ernyő, 200 feletti poró, 1. tulajos, végig vezetett könyv, érvényes műszakival. 'A' vizsga előtt állok, igazából arra kéne ez az ernyő, hogy letudjam vele a kezdeti betanulási időszakot. A sebesség különösebben nem izgat, ha kicsivel lassabb, csak enyhe időben lenne használva.

Előzmény: .ZsL. (2358)
.ZsL. Creative Commons License 2018.11.07 0 0 2358

poloska irto megírta a lényeget, de lehetnek különbségek az ernyőtípusok között.


A régi híres Comet CX (és Inferno-változata a 6.6-os), amiből egy évtized alatt több mint 5000 példányt varrtak az osztrák cég megrendelésére, Keszthelyen és Marcaliban hajdanán működő varrodákban, arról volt híres, hogy szélsőségesen alulterhelve is hozta a DHV-II-es formáját, méghozzá jóindulatúan: nem csukódott veszélyesen, és nem fordult nagyon félcsukás közben. Elég volt megfogni a másik felét és már nyilt is ki, habár erre akkoriban (1980-as évek végén) még II-t kapott... Jó volt a lassúrepülési stabilitása, minimális repülési sebessége 10 km/ó volt, csakhogy ma már elavult technika, mert inkább a minél nagyobb sebesség és minél kisebb ernyősúly a fontos. A CX-25, vagyis a 90-110 kg-ra való mérete 7 kg volt, ami manapság már dinoszaurusz, az alig több mint 1 kg-os, alsó felület nélküli ernyők korában.

Azért ha számodra elfogadható árban az általad kiválasztott ernyő, vásárlás előtt mindenképp tanácsos legalább 3 próbarepülés, legalább kisdombon, amikor megnézed, hogyan startol, mennyire érzékeny repülés közben, és leszálláskor hogyan lebeg ki, aztán mennyire marad fölötted, vagy dobja magát hanyatt azonnal. Korrekt eladó ennyit megenged, hacsak nem gyárilag vadiúj az ernyő, de akkor legyen nála egy ugyanolyan, kicsit használt, kipróbálható példány. A megadott paraméterek alapján választás ugyanis nem eléggé objektív (a különböző gyártók ugyanolyan műszaki adatú ernyői is alaposan különbözhetnek), és ha nem törődsz a szubjektív teszteléssel, lehet, hogy utólag megbánod.

Önmagában az alulterhelés nem probléma, ha már megszoktad az ernyő viselkedését, de a kisebb süllyedés ára a kisebb vízszintes sebesség, vagyis hogy erősebb szélben nem használható, és enyhe szélben is nehezebben jön fel egy túl nagy ernyő, mint amelyiket felülterheled. A súlyodhoz képest kisebb ernyő gyorsabb, és a nagyobb süllyedését kompenzálja az, hogy könnyebb felhúzni (engedi a gyorsabb belefutást), és erősebb szélben az emelések nagyobbak egy lejtőn. A termikelés más szempontokkal jár, de ha még nem tartasz ott, akkor ne az legyen máris a legfontosabb szempont!

Előzmény: Remol (2356)
poloska irto Creative Commons License 2018.11.06 0 0 2357

gyenge időben könnyebben megmaradsz

egy kicsit lifegősebb lesz az érzés

kicsit könnyebben csuk, de enyhébb reakciókat produkál

picit lassabb lesz (2-3-4km/h)

Előzmény: Remol (2356)
Remol Creative Commons License 2018.11.05 0 0 2356

Sziasztok!

Ha egy ernyőnek pont a pont a súlyhatár alját ütöm meg (ernyő: 100-130 kg, én mindent összeadva kb 100-105 kg), az mennyire hat ki az ernyő viselkedésére? Egy használt ernyő esetleges megvásárlása miatt kérdezem.

akosbitto Creative Commons License 2018.10.30 0 0 2355

Köszönöm a tippeket! :)

Előzmény: .ZsL. (2354)
.ZsL. Creative Commons License 2018.10.30 0 0 2354

Bocs', nem ügykezelő, hanem ügyvezető!

.ZsL. Creative Commons License 2018.10.30 0 0 2353

Fordulj a Főoktatónkhoz, Kerekes Lacihoz (becenevén Gurigához)!
Ez nem hivatalos titulus, de ő vizsgáztatja az oktatókat, mint a HFFA ügykezelője. és eredetileg a gyalogsárkánnyal kezdte, kb. fél évszázada, aztán vágott bele a siklóernyőzésbe is. Ismeri a még aktív "gyalogosokat", de lehet, hogy ő is elvállalja.

http://www.hffa.hu/

 

+36 20 777 9139

E-mail: laszlo.kerekes55@gmail.com

 

Mellesleg...
Itt lesz nálunk most szombaton, mint a siklóernyős célra száló nemzetközi verseny főszervezője. Ha eljössz, beszélhetsz vele. A tavalyi versenyre néhány gyalogsárkányos is eljött, esedékesek most is.

https://www.facebook.com/events/2163730523660112/

Előzmény: akosbitto (2352)
akosbitto Creative Commons License 2018.10.30 0 0 2352

Üdv! Nem teljesen ide passzoló a dolog, de sehol sem találok sárkányrepüléssel foglalkozó fórumot (nem motoros, hanem gyalogsárkányt). Lenne néhány kérdésem, de sajna nem igen tudom őket feltenni senkinek, pedig még csak most kezdenék érdeklődni a repülés e módja iránt. :) Szóval nincs tippetek, hol lenne érdemes próbálkoznom?

.ZsL. Creative Commons License 2018.10.29 0 0 2351
.ZsL. Creative Commons License 2018.10.04 0 0 2350

Kiegészítés a 2348-as hozzászóláshoz:

--------------------------------------------------

 

Kedves Pilóták!

Az oktatói továbbképzésen a további időpontokban is részt tudtok venni:
Október 26, péntek, 14:00-tól;

27-28.-án 10:00-tól.
A képzés tartalma azonos a korábbi időpontokéval és a www.hffa.hu honlapon is megtalálható.
Szeretettel várjuk az érdeklődőket.

Üdvözlettel,
HFFA vezetősége

Előzmény: .ZsL. (2348)
.ZsL. Creative Commons License 2018.10.04 0 0 2349

Néha érdemes ide is bekukkantani:

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9206413

.ZsL. Creative Commons License 2018.09.25 0 0 2348

Továbbított közlemény:


A HFFA oktatói és oktató jelöltjei, adminisztrátorai és bevizsgálói részére a szokásos éves továbbképzést az alábbi időpontokban tartjuk.

A továbbképzések valamelyikén a fenti jogosultság valamelyikével rendelkező személyeknek a jogosultságuk fenntartása érdekében részt kell venniük, mert az éves továbbképzések valamelyikén való részvétel a feltétele a szakmai tevékenység (oktatói, illetve bevizsgálói tevékenység) további végzésének.

Kérem, jelezzétek a laszlo.kerekes55@gmail.com mail címre, melyik továbbképzésre szándékoztok jönni. A továbbképzésre hozzátok magatokkal a kézikönyvekben hivatkozott, a képző szervezet számára leadandó dokumentumaitokat.
A továbbképzés nyílt, azon a HFFA-ba regisztrált pilóták bármelyike részt vehet, de a helyiség létszám tervezése miatt Ők is jelezzék részvételi szándékukat.


Időpontok:
2018. szeptember 28-án pénteken 14 órától (Budapest, XIII. ker. Dagály u. 11. 2. emeleti tanterem)
2018. szeptember 30-án vasárnap 10 órától (Budapest, XIII. ker. Dagály u. 11. 2. emeleti tanterem)
2018. október 13-án szombaton 10 órától (Budapest, XIII. ker. Dagály u. 11. 2. emeleti tanterem)
2018. október 14-én vasárnap 10 órától (Budapest, XIII. ker. Dagály u. 11. 2. emeleti tanterem)

 

A továbbképzés napirendje:
- Regisztráció (Jelenléti ív, adatellenőrzés, leadandók, on-line adatok, klub tartozások,)
- Az On-line rendszer fejlesztése
- Képzési kézikönyv változásai, oktatók vizsgája, oktatók megbízásainak kiadása
- Vizsgáztatók egységesítési tanfolyama, vizsgáztatók vizsgája és megbízásainak kiadása
A továbbképzés várhatóan 6 órás időtartamot vesz igénybe.

.ZsL. Creative Commons License 2018.09.20 0 0 2347

Nálam is Baofeng van újabban (az informatikusunk ajándéka), 4 db, ebből 3 a tanulóimnál, 1 nálam. Régebben Sencort használtam, annak párjából az egyik már 5 éve működik, a másik elveszett (repülés közben leesett a tanuló nyakából és nem találtuk meg), továbbá különféle márkájúból volt 10 pár az utóbbi évtizedben, de azok hosszabb-rövidebb idő alatt tönkre mentek. Volt, amelyik már a vásárlás napján, de akadt olyan is, amelyiknél a gyárilag párban dísztokozott két készülék csak akkor értette egymást, ha az egyiket egy csatornával odébb kapcsoltuk...
A Sencor is remek, de más frekvenciatartományban dolgozik, nem összehangolható a Baofenggel.

Igazából a siklóernyős rádióhasználat ma még gyerekcipőben jár. Oktatáskor a tematika szerint ajánlott a használata, és az oktatók különféle megoldásokkal próbálkoznak, hogy a tanuló hallhassa az utasításokat, de az igazi az lenne, ha valamelyik vállalkozó szériában gyártana vagy forgalmazna olyan sisakokat, amikben a beépített rádió azonnal vételre kapcsol, amint a tanuló fölteszi, és becsatolja a pántját. Visszabeszélnie úgysem kell, és így elmaradhatna a sok igazítás, madzaggal a nyakba vagy a beülőre kötözés és összehangolás. Természetesen olyan töltő is kellene, amelyikre a nap végén csak rá kell ültetni a sisakot, mindenféle egyéb babrálás nélkül. Az persze sok helyet foglalna az oktató "műhelyében", ha pl. 15-20 rádiót is használ, de mindenre van megoldás, pl. a tematika betartása, amelyik szerint max. 5 légijárművel taníthat egyszerre 1 oktató...

Előzmény: Remol (2346)
Remol Creative Commons License 2018.09.20 0 0 2346

Sziasztok!

Rádióval kapcsolatos kérdés:
Elkezdtem az alapfokú tanfolyamot, és lassan szükség lenne PMR rádióra.

Milyen típust tudnátok ajánlani? Kínai oldalakon BAOFENG-eket néztem, de ezek közt is több fajta típus volt.

Amit rádióra szánnék, az kb max 15ezer (Baofeng volt ennyiért már párban)

.ZsL. Creative Commons License 2018.08.31 0 0 2345

Vigyázat!

A Siklóernyős Oktatópark Fedémesen, a szeptember 1-től az év végéig tartó vadászati idény alatt is látogatható, használható oktatásra és gyakorlórepülésekre, de csak 9-től 17 óráig! 17 órától másnap 9-ig a terep a vadaké és a vadászoké, ezért nekünk olyankor ott tartózkodni veszélyes és tilos!

A környék illetékes Fővadásza (és az általunk használt terület délies felének tulajdonosa) kéri megértésünket! Cserében az év többi 8 hónapjában a nap 24 órájában használhatjuk a terepet oktatásra, gyakorlásra és siklóernyős rendezvények, célraszálló versenyek szervezésére és sátrazásra.

Remol Creative Commons License 2018.08.03 0 0 2344

Remol Creative Commons License 2018.08.03 0 0 2343

Facebookos kép, Óbudáról fotózva. Szerintem tök jó

.ZsL. Creative Commons License 2018.07.25 0 1 2342

A 'C' vizsga még csak előfeltétele az oktatói vizsgára jelentkezésnek, és lényegében egy teljes biztonsági tréning, aminek során minden lehetséges rendellenes repülési helyzetet kipróbálhat és gyakorolhat a Pilóta 3 fokozatig eljutott siklóernyős az ernyőjén.

Előzmény: k11zoltan (2341)
k11zoltan Creative Commons License 2018.07.21 0 0 2341

Köszönöm a válaszokat.

 

Nem hangzik lehetetlen küldetésnek a B sem.

 

 

De mi az a C?

Valami oktatói jogosítás?

.ZsL. Creative Commons License 2018.07.21 0 0 2340

Poloska Irtónak teljesen igaza van, ha magasabbak az elvárásai a vizsgára jelentkezőknél.
Az "A" vizsga előírásait betartva természetesen el lehet jutni a biztonságos magasstartra készséghez, de a jelentkezőknek csak a kisebbik hányada elég rátermett hozzá. A többséggel többet kell foglalkozni, mint amennyi az előírt minimum, amihez képest az oktatók némelyike inkább a "gyorstalpaló" tematika-utánzatot használja...

.ZsL. Creative Commons License 2018.07.21 0 0 2339

10 órányi össz. repült idő, és legalább 1 repülés legalább 1 órányi időtartammal, a belépő a "B" vizsgára. Maga a vizsga írásbeli elméleti részből és legalább 300 m szintkülönbségű starthelyről vagy csörlésből bemutatott gyakorlatból áll: féloldalas front csukás és B-hevederes átesés uralásából. (A merülőspirál újabban "C" vizsgás feladat, a korábban "B" vizsgás fülezést ma már a legtöbb oktató kisdombon gyakoroltatja, akár csak a hátsó hevederes irányítást...)

 

A tematika szerint az "A" vizsga után legkorábban 3 hónap múlva kezdheted el a gyakorlati felkészülést a "B" vizsgára, és újabb 3 hónap múlva vizsgázhatsz "B"-ből. Az oktatók dolga eldönteni, hogy kinél mennyire rugalmasan alkalmazzák a tematikát a tanuló ügyességétől és az időjárási körülményektől is függően.

Előzmény: k11zoltan (2337)
poloska irto Creative Commons License 2018.07.21 0 0 2338

http://sikloernyostanfolyam.hu/hu/sikloernyos-tematika

 

Középfokú repüléstechnikai vizsga (siklóernyős „B” vizsga)
A gyakorlat célja: a növendék vizsgarepüléssel bizonyítsa középfokú repüléstechnikai felkészültségét.

A végrehajtás módja: a növendék a repülési naplójával jelentkezzen oktatójánál, és vizsgázási szándékát jelentse be. A repülési naplóval az alábbi vizsgára bocsáthatósági feltételeket kell igazolnia:

- minimum 10 óra összes repült időt,

- legalább 3 hónappal korábbi eredményes „A” vizsgát,

- 6 hónapnál nem régebbi sikeres középfokú elméleti vizsgát (az elméleti vizsga kérdéssorát e tematika melléklete tartalmazza),

- A B/1., B/2., B/3., B/4.,B/5. gyakorlatok minimum kétszeri végrehajtását.

A végrehajtás követelménye: a vizsgázó biztonságos magasságból a gyakorlatok követelményeinek megfelelően egy felszállásból hajtsa végre a B/1., B/2., B/3., B/4., B/5. gyakorlatokat. Leszálláskor egy 10 m sugarú célkörben szálljon le talpon maradva.

Az eredményes „B” vizsga után az oktató a növendék repülési naplójába jegyezze be a „Pilóta I” jogosítás megszerzésének tényét.

 

Ezek nagyon minimálfeltételek, én anno 1 éves A vizsga, 50 óra, legalább 5db 1 óra feletti repülést kértem.

Előzmény: k11zoltan (2337)
k11zoltan Creative Commons License 2018.07.21 0 0 2337

Az A vizsgától a B-ig, hány repült órának kell lennie?

Köszi.

Előzmény: poloska irto (2336)
poloska irto Creative Commons License 2018.07.20 0 0 2336

De az is 100%, hogy veszélyben vagy, ha azt hiszed, hogy ez elég az önálló repüléshez.

 

Nem kötözködni akarok, de az A vizsga (növendék II.) emlékeim szerint egyébként sem elég az önálló repüléshez, azt a B vizsga (pilóta I.) adja meg.

Egyébként egy 10 napos intenzív tanfolyammal el lehet jutni biztonságosan az A vizsgáig ha a páciens nem teljesen fakezű, megfelelő fizikai állapotban van (képes naponta 5-6-7* felmászni a tanulódombra oxigénsátor igénye nélkül :)  ), no és persze ha kegyes az időjárás.

Előzmény: .ZsL. (2333)
k11zoltan Creative Commons License 2018.07.19 0 0 2335

Köszönöm a választ! 

Előzmény: .ZsL. (2333)
.ZsL. Creative Commons License 2018.07.19 0 0 2334

Lásd még:

A helyszín, ahol a legjobb hazai tanpálya van, és ahová a legtöbb oktató jár az utóbbi másfél évtizedben.

https://www.youtube.com/results?search_query=fed%C3%A9mesi

 

A legvénebb hazai siklóernyős oktató, aki már nemigen fogad tanulókat, esetleg néha tandíjmenteseket, inkább mindenkit tovább tanácsol a fiatal oktató kollégáknak, akik számára kialakította a fenti terepet.

https://www.facebook.com/laszlo.zsedely.10

 

Előzmény: k11zoltan (2332)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!