Úgy veszem észre akik hajtani szeretnek azok ma már többnyire inkább motorkerékpárt vesznek. Érthetetlen a személyautókban miért ennyire túlméretes a hatóerő.
Másrészt aki saját túlmotorizált kocsijában így sikoltozva-hörögve imádkozik a rémülettől - az mi a náthásnak vett ilyet? Ilyenkor az ember tényleg eltűnődik azon, nem lenne-e értelme a teljesítmény/tömeg arányt valahol törvényekben maximalizálni, esetleg egy bizonyos szint felett speciális (amolyan versenyzői-féle) jogosítványhoz kötni azt, hogy azokat, akiknek fussa is ilyen kocsira, igényük is lenne rá, ki is tudnák (legalább a hétvégén a versenypályán) használni, azért ne vegyük el a lehetőségét, de olyanok alá, akik aztán leesnek az autópályáról, magukon kívül esetleg más ártatlanokat is megölve csak azért, mert több a pénzük, mint az eszük/képességük/önismeretük - inkább ne kerüljenek ilyenek...
No ezt megkaptam. Azért fújok, mert nekem nincs olyan...
Ha kellene, amúgy olyat vettem volna. De ez most mindegy.
Nincs ellentmondás ám a két dolog között, nyilván egy drága M-es bimmert olyan vesz, akinek van is rá pénze. De, hogy ez miből van - az nincs a homlokára írva... Esetleg a bicepszére azért már oda van tetoválva, de az sem mindig... ;-)))
Ez egyszerűen nem igaz, szimplán egy buta, irigy előítélet. M-es autókat leginkább cégvezetők, és cégtulajdonosok vesznek, esetleg nagyon jól fizetett alkalmazottak. Akik nálad sokkal sikeresebbek. Valószínűleg ez okozza benned valamiféle belső frusztrációt, ezért kell ilyen buta módon fröcsögnöd.
Nem fröcsög belőlem semmi - de meglehetősen egyértelmű, hogy az M-es bimmereknek miféle a legfőbb és alapvető célközönsége. Bárhol a világon - annak bármelyik szegletében.
Ezen nem változtat az a törpe minoritás, amelyik ebből kilóg.
Ahogy a mindenféle páncélozott nagykocsikat is a nagyhatalmak politikai felsővezetésén túlmenően egyértelműen obskúrus körök veszik csak. Szó nincs arról, hogy a leggazdagabb emberek kötelező tartozéka legyen - a világ 10 leggazdagabb üzletemberének nincs ilyenje... Bill Gates mindenféle "közönséges" 911-es Porschékkal jár, olyanokkal, amelyekkel bármilyen középosztálybeli sikeresebb ember járhatna, Warren Buffet Lincolnnal, az Ikea tulajának meg haláláig egy öreg 240-es Volvója volt...
Nem hiszem én ezt el. Semmiféle jogi gátja sem lenne/lehetne például azoknak az apró ötleteknek, amiket én is leírtam.
Sokkal valószínűbbnek tartom, hogy simán csak "számoltak a marketingesek", és oda jutottak, hogy a kocsijukat szétchipeltető verető-csapató kopasz gengszterek zöme egyszerűen nem venné meg az M-es bimmert, ha nem tudná utána még tovább húzatni, hogy villoghasson vele a haverjainak - és ez nagyobb kár a cégnek, mint amit az okoz, ha ezeknek a kocsiknak egy - nem túl nagy - hányada még a garanciális idő alatt széthullik emiatt. Ami meg garin túl hullik szét, az úgysem érdekel senkit...
En csak azt tudom elmesélni amit hallottam. Nem vagyok jogász, tehát nem tudom mi lenne a gond, asszem az adatrögzítés és a.szemelyisegi jogok.
Az M3/M4-nel magasan vezetnek a tuning okozta meghibásodások a garanciális esetekben, és ezeknek csak egy részét tudjuk elutasítani a többi nem. A megoldás megvan , a jogászok fújtak le az egészet.
Nem kell túlragozni - a decentralizált intelligens buszos eszközök arról szólnak, hogy minden egyes - akár tök primitív, pl: üzemanyag-szint jeladó, ablakemelő, ajtózár - buszra kötött eszköz saját mikrovezérlővel rendelkező, a buszon keringő összes információhoz elvileg hozzáférni képes egység. Ma már gyakorlatilag nincs kimutatható esetleges többletköltsége annak, hogy ezek a minimálisan szükségesnél kicsit "okosabb", és saját flash vezérlővel rendelkező mikrovezérlőt használjanak, sőt, ezek egységesítése még akár kis költségcsökkenést is eredményezhet.
Megjegyzem, mind az USA, mind az EU részéről folyamatosan napirenden tartott kérdés, hogy a "fekete dobozt", a sok esetben a korszerűbb kocsikon most is már meglévő, de nem egységesített-szabványosított EDR rendszereket kötelezővé tegyék (így pl: egy balesetnél rekonstruálható lenne sok minden) - innen már tényleg nem egy különösebb probléma megoldani azt, hogy bármiféle a rendszerbe történő beavatkozásnak elkerülhetetlenül nyoma maradjon.
Nem az a lényeg, hogy megakadályozd a belepiszkálást... hanem az, hogy bármiféle belepiszkálást pontosan visszakövethetővé tegyél.
Ehhez pl. semmi mas nem kellene, mint minden motorinditaskor letarolni (dispatch) a sw verziokat, meg a hozza tartozo realtime-ban kepezett checksum-ot. Barmikor kiolvashato lenne, hogy mikor lett meghekkelve a kütyü ...
Olvastam egy cikket, hogy a BMW márkaszervíz azért tagadta meg a garanciát, mert a motor kétszer átlépte az elektronika által lehatárolt maximális fordulatszámot. Ezt eltárolta valamelyik eszköz. Szeritntük ez csak úgy volt lehetséges, hogy csiptuningolták a gépet.
Erről pl az jut eszembe, hogy pl a xenon vezérlők, vagy az ABS vezérlők is tárolnak megtett km-t fejlettebb autóknál, de ugyanúgy tekergetik a km állást csak többe kerül, mert több helyre kell belenyúlni.
Ezért kell ezt decentralizáltan ellenőrizni. A CAM busz szépsége, hogy minden rá csatlakozó eszköz önmagában is intelligens, egy egychipes mikroprocesszort tartalmaz még egy-egy ajtózár meg ablakemelő vezérlő is, a buszon pedig az összes szenzor jele számukra is hozzáférhetően szaladgál - semmi extra nincs abban, ha ezek mindegyike önállóan is detektál és "jegyzetel".
Az eredmény az, hogy nyom nélkül nem lehetne tuningolni, vagy a járműben MINDENT ki kellene cserélni, ami már bizonyosan nem érné meg.
A Bosch vezérlőkben évekkel ezelőtt bevezették a védelmet (dízelnél valamivel régebben) de ez is csak átmeneti helyzet volt. Talán egy-két évre. Aztán minden tuning eszköz gyártónál volt feltörés hozzá.
Viszont pont a mai fedélzeti rendszerek ezeket a paramétereket képesek is mérni-kontrollálni. Ha a rendszer a megengedettet meghaladó turbónyomást, üzemanyag-átfolyást, fordulatszámot - akkor semmi akadálya nem lenne annak, hogy a rendszer ezt kiírja a kijelzőre, felszólítva a tulajdonost, hogy fáradjon márkaszervizbe átvizsgálásra, mert mondjuk még 3 ilyen eset detektálása után megszűnik a garanciája. Aztán kiírja még egyszer, meg még egyszer, ha úgy alakul, végül kiírja, hogy jó, azt csinál a tulaj, amit akar, de innentől fogva garancia nincs.
Nincs ennek sem jogi, sem műszaki akadálya. Ma már nincs. Nyilván a régebbi, egyetlen és önálló, igen egyszerű, sima EPROM paramétertáblázatból működtetett vezérlőknél ez még nem volt megoldható - de ott a tuning is csak annyi volt, hogy kicserélték az EPROM-ot.
Már miért ne tehetnétek meg? Nem arról van szó, hogy megtiltjátok a chiptuningot, arról sem, hogy ha ilyen detektál a rendszer, akkor letilt bármit is, bármilyen módon korlátozza a kocsi használatát - csak arról, hogy amennyiben a rendszer egyértelműen és bizonyíthatóan chiptuningot érzékel, akkor ugrik a garancia. Vagy legalábbis annak a motort/hajtásláncot érintő része.
Ezt simán megtehetitek, sőt, meg is teszitek, hiszen egy sereg olyan szemmel látható buhera van, aminek pont ez a következménye.