már azt hittem, valaki megtudott valamit a szerencsétlenség indító (nem kiváltó) okairól. dehátcsak a további műszaki részletekbe bonyolódás folytatódik. titok marad, úgy látszik. a nemzetközi sajtó is egycsapásra elfelejtette, napirendre tért fölötte. hm.
Ha esetleg bekukkantasz még ide, érdekelne a véleményed:
Most hallottam, hogy a svájci gépnél azon gondolkodnak, hogy a székek karfájába épített monitorok elektromos rendszerének tulterhelése okozhatta a tüzet. Ennek központja az MD-11-eseken állítólag pont a pilótafülke alatt van.
Létezhet ilyen?
Egyébként a Francia adón mutatták, hogy elkezdték összemozaikozni a gép széthullott darabjait.
Más: Valaki korábban említette, hogy látott egy borzalmas muszaki állapotban lévo, valamelyik afrikai légitársaság tulajdonában lévo gépet, amelyik azért még elég jól ment. Most hallottam a hírekben, hogy a Nigériai Légitársaság 707-esének az egyik hajtómove a felszállás után nem sokkal a tengerbe pottyant...Úgy látszik az már nem ment.
Repulon sort inni nem nagy elvezet, nem birjak rendesen behuteni.
Ugyhogy - erzekeny lelkuek most tegyenek fel valami screensavert - en jeget szoktam kerni beleje.
Mindenesetre, koszi a jotanacsokat, majd kapaszkodom!
Pocak!
Most hallottam a hirekben, hogy a Repülési Felügyelöség ajánlja a repülötársaságoknak, hogy nagyjavitásnál cseréljék ki a szigetelést! Minden esetre, amikor megkérdezik, hogy hova szeretnél ülni, válaszold: "A tüzoltó készülék mellé! " És feltétlenül kérdezd meg, hogy _ezen a gépen -_ kicserélték-e már a szigetelést? És útközben szaglássz erösen ha a stuardess lát és kérdezd meg, hogy lehet-e dohányozni, vagy mi ez a füst? Próbáld meg jól eltölteni azt a hosszú utat!
Üdv,
Cowboy
Hat pontosan ez az amiert inditottam a temat. A Swissair kussol, az utolso informaciok az utasok nevsora volt, meg hogy hol ki es mikor tart gyaszmiset - mikozben nagyon jol tudtak hogy a nagykozonseget ez kurvara nem erdekli.
Ami engem izgat: megtudhatjuk-e, hogy miert esett le ez a ropcsi?
Nyilvanossa valhat-e egy olyan teny, hogy esetleg az MD-11-eken (vagy akar az osszes gepen) az ilyen hibak altalanosak?
A repulotarsasagok miert hallgatnak el fontos tenyeket az utasok elol?
(hogy megint az autos - repulos parhuzamot idezzem: ha nem is vizsgalom at az automat minden ut elott, de en mondjuk nem epitetek be bontott cuccot az automba, mert nem bizok meg benne. A BA vigan megteszi)
Pontosan ahogy irod, nagy lett a csend. Pedig kar nem beszelni rola. De talan azok is igy gondoljak, akiknek epp az lenne a feladatuk, hogy beszelgetes helyett inkabb tenni kene valamit. Engem pl. abszolute nem erdekel, hogy miert zuhan le a gep. Pontosabban fogalmazva, nem kellene odaig eljutni, hogy ilyen bekovetkezzen. Onnantol kezdve viszont, hogy egy tragedia megtortenik minden csak magyarazkodas. Ezert nem ertem pl: a gep gyartoit akiknek eppenseggel nem az a legfontosabb feladatuk, hogy az osszes ilyen gyartmanyu gepet visszahivjanak szervizre, hanem barmi mas. Azota is nyugodtan repkednek es mint ahogy elozo hozzaszolasomban is irtam, megintcsak ugyanaz a baj, ugyanaz a tipus. Aztan majd jon a megjegyzes a holnapi vagy akarmelyik szamba, hogy semmi nem tortent, csak egy kis " baleset " . Na koszonom szepen. Tudvalevo dolog, hogy a repules nem egy konnyu feladat. Ez eddig oke.
De az is tudvalevo, hogy iszonyu osszegeket forditanak a fejlesztesre es a folyamatos repules biztositasara. Csak egy valamit nem ertek, hogy ez miert az artallan emberek eletere tortenik. Vagy egy ilyen baleset utan jol le lehet szurni, hogy mit kellett volna megvizsgalni, atalalakitani, fejleszteni???
Egyfajta teszt egy repulogep katasztrofa??
Borzaszto gondolat!
Nagy a csend a Swissair reszerol is, az utolso info az, hogy kifizettek a hozzatartozoknak az egyenkent 30.000 es 200.000 dollar kozotti " fajdalomdijat" .
Szerintem sem kellene itt befejezni.
Szerintetek??
A ma reggeli ujsag el nem olvasott reszei kozott szerepel egy nyulfarknyi hirecske.
A Delta Airlines Manchester- Atlanta jarata 50 percel a felszallas utan kenyszerleszallt az irorszagi Shannon repterre, mivel a pilotak elmondasa szerint eloszor elektromos hiba, majd fust keletkezett a pilotafulkebe. A repulogep tipusa ugyanaz az MD-11-es ami szerencsetlenul jart Halifax kozeleben.
Ezen a gepen 220 utas volt, szerencsere senki sem serult meg.
Az elozetes atvizsgalasok nem hoztak eredmenyt, hogy mi okozhatta a hibat, az investigatorok mindent rendben talaltak a gepen.
Ropke egy honapon belul ugyanaz a hiba, ugyanaz a tipus. Muszaj megvarni a kovetkezo tragediat, vagy esetleg hajlando vegre valaki szervizbe kuldeni az osszes ilyen tipusu gepet kotelezo es tuzetes atvizsgalasra????
Vagy amire nem merek gondolni az az, hogy meg mindig olcsobb a hatramaradt hozzatartozoknak x osszeget kifizetni egy crash utan , mert meg az is olcsobb mint a szervizkoltseg????
Fóka (09-25-98 4:13 PM )
De ez csak okoskodás, a fekete dobozt úgy szerkesztették meg, hogy mindenképpen üzemképesek maradjanak.
Paranoid (09-25-98 3:54 PM )
En egy nappal a lezuhant Swissair előtt jöttem haza New Yorkból. (Igaz, én Zürichen át jottem, az meg Genfbe ment volna, de az útvonal ugyanaz, a légitársaság ugyanaz.)
Fóka ( 09-28-98 9:23 AM )
Fekete doboz ügyben télleg nem tudok mit mondani, én úgy tanultam, hogy a fekete doboz semmi körülmények között sem áll le. Azt azér' nem feltételezem, hogy valami sunnyogás állna a dolgok megett. A repülésben nemigan van titkolózás, hiszen elhalgatott tények alkalmasint újabb emberek százának halálát követelhetik.
Utas2 ( 09-30-98 8:20 AM)
Csak tudnám, mitől zuhant le...
******
akkor itt lenne az ideje arról beszélni, _kik_ is ültek azon a gépen...mert a műszaki részletekben elveszés mellett ez valahogy nem téma. egy biztos: a baleset napján hallottam az elsô magyar rádióhíreket, amik kapásból valahogy úgy kezdôdtek (és pont a fogalmazás szokatlansága tűnt fel, ami nem lehetett véletlen), hogy nem terrorcselekény következtében zuhant le a svájci légitársaság blabla gépe fedélzetén xxx utassal, akik között számos európába tartó nato/világbank vagy mittomén képviselô is tartózkodott. ezt többet nem mondták.
paranoidnak nevéhez illô szerncséje volt. sunnyogás pedig jeszty. nem az elsô eset. (lockerbie esetében milyen sokáig gyanakodtak váltig műszaki hibára és hallgatták el, amit azonnal tudtak: robbantás volt.) majd ötven év múlva esetleg megtudhatjuk ezt is. talán. ha sunnyogás ócseny jeszty, akkor még késôbb, vagy soha. mit számít pár emberélet, ha "felsôbb" (politikai, vagy akármilyen) érdekek így kívánják?
amúgy furcsa a média csöndje, gyorsan más témák kerültek napirendre.
mystery? mysery? stuff, legends are made of.
Szerintem majd jól elverik a port azon a büdös-bujkálós-magátbezáratóson, miután némi segitséggel önkritikát gyakorolt.........
De a svájciakat is jobban fogják ezután érdekelni a Ferihegyről küldött csomagok!
Amikor a hirt hallottam, én is erre a huncut magyar munkahelyi virtusra gondoltam, amin a német, osztrák, stb. kollégák rendre lezsibbadnak. Az a baj, hogy megéltem már, hogyan lehet ilyen hucutkodásbol röpke tizmillios károkat elöidézni, az emberéletröl nem is beszélve. Nem baj, az a lényeg, hogy most meguszta a koma. Gondolom Zürichböl nem sokat látott...
Az alkalmazott szükséges paraméterei:
Bírja a hideget (és ideget) adott ideig (mondjuk Bp-Zürich reptáv átlagos Zürich-reptérforgalommal, ami azért nem piti), ne hisztizzen kb. 110 cm magas sötét helyen, tudjon csomagokból fészket rakni, a végén pedig egy pofa SÖR vásárlásával vágjon jó pofát az egészhez.
Egyébként bocs, gonosz voltam, a kollegákat valószínüleg egyenként pi..án rugdosnám.
És a Légügyi Hatóság hogyan határozta meg a Swissair csomagterébe csomagolt alkalmazott paramétereit?!?!
Ez azért mintha a lazaság kategóriájába tartozna.... : - (((((
most mi van ezzel a hőszigetelő anyaggal? Ilyennel vannak a Malév gépek is szigetelve? Ha valóban ez volt az oka (hogy gyulladhatott be?), akkor jól kinézünk.
A Swissairnek még 15 MD-11-ese van, ez a típus a cég fő longhaul típusa. Leszálló súlya úgy 199.000 kg körül van, hatótávolsága 13.000 km, ezek mind jobbak a Jumbóénál.
Sziasztok!
Amikor ez a topic született, már tudtam, hogy pár nap múlva repülni fogok, és inkább csak olvasgattam, de nem írtam semmit. 84-ben repültem 3-szor (egyszer Varsóba és kétszer vissza!), majd 86-ban Telaviv oda-vissza. Szóval nem vagyok rutinos repülő, de a 3 fiam már nyúzott, hogy szeretnének. Elrepültünk Krétára meg vissza is, visszafele a légifolyosó valami szélvihar miatt göröngyös volt, de jó volt. Ezzel szemben egy Santorini szigetére tett hajókirándulás valami rémes volt. Én a Balatonon is könnyen tengeri beteg leszek, de amit a nagy hajó csinált a viharban.... Mindenesetre látván az utasok felét a lépcsőkön ülve a szabvány műanyag dobozzal a kezükben arra késztetett, hogy mint akinek semmi baja sincs szaladgáltam fel a fedélzetre, le a fiaimhoz, és egész jól elvoltam. A probléma otthon este az ágyamban kezdődött, amikor az végig hullámzott.
Szerintem kellemes és biztonságos a repülés, ameddig a statisztika nagyobb százalékába tartozunk.
Max. igazad van!
A SR-111-en (amennyire én tudom) teljesen elment az áram, és ha nincs áram, nincsenek adatok, ergo fölösleges, sőt káros tovább ketyegtetni a fekete dobozt, mert nincs mit rögzíteni és fontos előző adatokat törölhet.
Igen, ez a gép irányítható volt áramkimaradás esetén is, nem volt fly-by-wire.
Lord!
Bizony, sajnos sok dolgot valós katasztrófákon kellett megtanulni. No de azért ne feledkezzünk meg a hőskorról, amikor még gyakran viszonylag olcsón lehetett tanulni, nem voltak óriásgépek több száz utassal.
Üdv, MP
ui: Most volt az RTL-en az Apolló 13, meg egy kis szenzációhajhász dokumentumfilm az igazi hajózókkal, meg egy kis Challanger a horror kedvéért.
Ja, Fóka!
A fordítási gondokat MAXIMÁLISAN megértem, bátorkodom jómagam is fordítani, tolmácsol(gat)ni, rengeteg a (finoman szólva) kontár. (Ellentengernagy németül = Gegenseegross)
Újabb hülye laikus kérdés: olyan feketedoboz nincs ami nem a gépen van és valahogy távolról rögzíti az adatokat? Technikailag nem megoldható?
Ha volna ilyen talán nem sérülne meg és nem kellene víz alól meg máshonnan előkaparni.
Egyébként a fekete doboznak mekkora a szerepe? Ha ilyen baromi sok alkatrész meg összefüggés van akkor iszonyú nagy az esélye annak, hogy valamik elromlanak és talán pont olyan bigyók amiknek a működését nem rögzítik. Ahogy kivettem hozzáértő szavaitokból ezek nem könnyen megoldható vagy rekonstruálható események, hanem egy csomó minden közrejátszik aminek a LÁNCOLATA nem látható előre. Vagy igen? Modellezhető minden kombinációban minden lehetőség?IMHO nem.
És akkor az emberi tényezőről nem is szóltam.
Lehet, hogy rájuk is kellene fekete dobozt szerelni? :)
Úgy tűnik rengeteg hibát megpróbálnak ELŐRE kitalálni a légügyisek és ezeket próbálják megelőzni. Ami nem jut eszükbe az ellen nem tehetnek lépéseket.És akkor csak az marad, hogy UTÓLAG tanuljanak belőle.
Sok olyan baleset volt ahol ugyanazok vagy nagyon hasonló hibák fordultak elő?IMHO nem.
Én becsülöm bennük, hogy megpróbálnak minden eshetőségre felkészülni és ha mégsem sikerül akkor a tapasztalatot beépítik a rendszerbe és mindenkit értesítenek róla, hogy még mire figyeljen azon a többmillió dolgon kívül amire amúgy is figyelnie kell.
Ui. a nagy betű nem kiabálás csak nem tudtam átállítani más betűtípusra.
Érdemes a CNN fórumára benézni (Message board/World/Swissair) - olyanok is hozzászóltak, akik jól ismerik a típust.
Engem meglepett pl., hogy a DC-11 nem fly-by-wire, hanem hidraulikus iranyitasu. Ami persze nem sokkal jobb, ha a hajtómüvek leálltak, nomeg a hidraulika szelepei is elektromosan vezéreltek.
A másik pedig, hogy valóban nincs akkus táplálása a feketedoboznak. Feltehetöen abból kiindulva, hogy ha teljesen elment a táp, akkor már adatok sem jönnek, hiszen a müszerek sem müködnek.
A feketedoboz-ba is bemeneti csatalkozásokon át jutnak az adatok. Ha szerencsétlen módon azok a bemeneti vonalak is megsérültek, akkor előfordulhat, hogy néma marad a rögzítő. Sunnyogás pedig azért nem fordulhat elő, mivel az ilyen szerkezeteket egy bizottság nyitja ki és értékeli.
Főka,THK köszi
Akkor ez olyan fordítási katasztrófa, mint amikor a ended tube machine-t végbélkészüléknek magyarították.
Szerintetek hányféle (alkat)rész lehet egy ilyen óriásgépben? Azokat biztosan nem mind ugyanott gyártják.Baromi nehéz lehet egy gép megépítését, karbantarását koordinálni. Nem?
En egy nappal a lezuhant Swissair előtt jöttem haza New Yorkból. (Igaz, én Zürichen át jottem, az meg Genfbe ment volna, de az útvonal ugyanaz, a légitársaság ugyanaz.)
Szóval: a repülőtereken és a gépeken a legprofibb volt minden, és nem értem, hogy történhetett mindez.
Katasztrófa az, hogy egyáltalán odajuthat a potyautas a géphez és még el is bújhat. Milyen biztonság lehet arrafelé; ennyi erővel lehetne szabotázs is.