Igen, hát volt néhány kétséges dolog. Nekem is eszembe jutott, hogy máskor a felborult helikopter tartópillére földebásta magát, mégis épen maradt a reduktor belseje. Ugyanakkor (annak ellenére, hogy nem volt bizonyított), azért a pilótahiba sem kizárható (szemtanúk szerint a Gábór intenzíven, forgásban emelkedett - részletekre már nem emléákszem, 1991!) és az is valószínűtlennek tűnik, hogy a 6 csapszeg egyszerre csak elnyíródik a levegőben - nem kakiból készültek!
A lehetséges okok felsorolását - azaz fenti (lenti) dícséreted magamra is veszem, köszi (lásd előző üzenetemben leírt pilóta-műszaki álláspontot).
Írd már meg magánban, ki vagy, hátha ismerjük egymást!
Bocs, így emlékezetből már keverem a forgásirányikat.
A szekció kiszakadása sem lehet kizárva (javított, hosszabbított lapátokról van szó), hogy mit okoz, az szerintem a repülési helzet és a kiszakadt szekció helyének függvénye (ne felejtsd el a dinamikus erőhatásokat valamely intenzív állásszögváltáskor).
Akkor ebben egyetértettem veletek, kivéve azt, hogy a csapszegek törése a durva leszállás (földetérés) következtében történt. Ugyanis, a vizsgálat során szétszedettem olyan reduktort is, amely belefúrodott a földbe a becsapódást követő boruláskor, és a reduktor sérülésmentes volt. De számtalan esetben, amikor lapáttörés és tartópillérsérülés is volt, a reduktor belső mechanizmusa nem sérült.
Hogy akkor mi történt, utólag bizonyítani nem lehet, de én a csapszegek törését tekintettem a katasztrófa okának. Igen korrektnek tekintettem viszont azt hatósági álláspontot, amely a vizsgálati anyagban "mindössze" felsorolta a lehetséges okokat, szakítva a múlt azon hibás gyakorlatával, miszerint mindenáron "eredményt kell produkálni".
Az egyik általad említett esemény (a reduktorban 6db csapszeg egyidejű törése) kivizsgálásában a bizottság műszaki tagja voltam (egyébként az elhúnyt pilóta a barátom volt).
Sajnálatosan a kivizsgálásnak sok híja volt (ne menjünk a részletekbe bele).
A csapszegek töréséről akkor nem sikerült megállapítani, hogy repülés közben történt, vagy a becsapódás után.
Akkor kapcsolatba léptem az oroszokkal, de természetesen ők azt írták vissza, hogy náluk ilyen soha nem történt. A mai napig nem hiszem el.
A lényeg az, hogy a bizottság első nekifutásra azt hozta ki, hogy a pilóta volt a hibás (reptechnikai hiba). Mivel ezt a bizottság hajózó tagjával nem láttuk bizonyítottnak, nem voltunk hajlandóak aláírni, így olyan anayag ment ki, hogy az esemény okát egyértelműen meghatározni nem lehetett.
Remélem a mostani esemény okát minden kétséget kizáróan meg tudják határozni.
Az egyik általad említett esemény (a reduktorban 6db csapszeg egyidejű törése) kivizsgálásában a bizottság műszaki tagja voltam (egyébként az elhúnyt pilóta a barátom volt).
Sajnálatosan a kivizsgálásnak sok híja volt (ne menjünk a részletekbe bele).
A csapszegek töréséről akkor nem sikerült megállapítani, hogy repülés közben történt, vagy a becsapódás után.
Akkor kapcsolatba léptem az oroszokkal, de természetesen ők azt írták vissza, hogy náluk ilyen soha nem történt. A mai napig nem hiszem el.
A lényeg az, hogy a bizottság első nekifutásra azt hozta ki, hogy a pilóta volt a hibás (reptechnikai hiba). Mivel ezt a bizottság hajózó tagjával nem láttuk bizonyítottnak, nem voltunk hajlandóak aláírni, így olyan anayag ment ki, hogy az esemény okát egyértelműen meghatározni nem lehetett.
Remélem a mostani esemény okát minden kétséget kizáróan meg tudják határozni.
Tévedsz bado! Balra belépni, balra, előre a botot és ugyanakkor hirtelen felhúzni a "rücsköst". Ez viszont egy nagy marhaság. Az "irodalom" még azt is írja, hogy a vizszintes sebesség jelentős túllépésével létrejövő "lovaglás" is összecsaphatja a lapátokat.
Az m1- bünügyi magazinban ma elhangzott szakértői feltételezés, hogy valamely lapátból levállt, kilépőéli szekció (műanyaghab) okozta sérülés, esetleg kiegyensúlyozatlanság is lehetett a baj forrása, rögtönzésnek tűnik. Volt erre már gyakorlati példa, amit a helikoptervezető észre sem vett. Sőt, a belépőéli ólomsúlyból is (lapátvég közelében) szállt már el egy darab, ami szintén nem okozott galibát.
Teljesen egyetértek. Különben úgy lehet a lapátokat összecsapni, hogy koppig belépünk jobbra (ha nem tévedek a forgásirányban) és előrenyomjuk a botot.
"maga a konstrukció sz@r,"
Nem!
A Ka-26-os helikopter tartópillérje (amelyre a szembe forgó rotorlapátok vannak felszerelve) és a reduktorja (amelyre a tarópíllér van felszerelve) igen jó, magas üzembiztonságot eredményező konstrukció, ahol a repülésbiztonságot komolyan veszélyeztető meghibásodások száma, megfelelő karbantartás, ellenőrzés mellett igen csekély.
Emlékezetem szerint az elmúlt huszonöt évben két alkalommal mégis előfordult, hogy repülés közben összecsaptak a rotorlapátok. Az egyik, valószínűsíthetően súlyos reptechnikai hiba (fegyelmezetlenség) miatt (személyi sérülés nélkül)következett be. A másik feltételezhetően az alsó rotorlapátsor meghajtásának megszűnése (túlterhelés miatt, a reduktorban 6db csapszeg egyidejű törése) következtében a pilóta halálát okozta. (a vezérlés korlátozottsága miatti durva földetérés)
Kedves DAttis!
A helikopter valóban Ka-26 volt.
Ma úgy futólag volt "szerencsém" beszélgetni az eseményről, és még egy csomó lapátdarabot is láttam. Igenis, nem zárható ki, illetve nagyon valószínűnek látszik, hogy a lapátok a levegőben száltak el, de természetesen majd a LÜI KSzB-je állapítja meg az okot, ez előtt és ilyen kevés információ birtokában csak beszélgetés szintjén találgatni lehet az okokról.
A Kamov nem sz@r, aerodinamikailag egy igen jól sikerült konstrukció. Hibája az (többek között), hogy a két M14V26 hajtómű teljesítménye nem minden esetben bizonyul elégségesnek.
Azt, hogy a két rotorsík metsze egymást (koaxiális elrendezésnek hívják egyébként), tehát két szembe jövő rotorlapát egymásnak ütközzön, elő lehet idézni, de ez extrém esetnek számít. Ettől még nem mondhatjuk azt a gépre, hogy sz@r, hiszen ezzel az erővel bármely légijárműre, sőt bármely járműre mondhatjuk ezt, hiszen mindegyiket lehet SZÁNDÉKOSAN olyan szituációba belevinni, amel nem üzemszerű és a normálistól eltérő jelenséget eredményez (pl. ha egy repülőgépnek utazó sebességnél egyszer csak csontik beléped az oldalkormányát, csúszni kezd, majd bedugózik, de ettől még a gép jó és senki nem tesz szándékosan ilyet).
Volt egyébként már olyan esemény, mikor összecsaptak a lapátok, lahet, hogy most is ez fordult elő. Hogy mi volt az oka, ezt kell a bizottságnak kideríteni.
A Kecskeméten lezuhant helcsiről én is hallottam, de az egyik TV csatornán megint okoskodtak, nem tudom, honnan szerezték az infót, ugyanis azt mondták, valószínűleg azért zuhant le, mert összeakadtak a rotorlapátok.
Kérdem én, hogyan, gondolom, akkor Ka-26-os volt, mely dupla rotorlapátos, de ha így történt maga a konstrukció sz@r, viszont elég régóta üzemelnek nálunk ezek és nem tudok róla, hogy ilyen rotorlapát-összekadás miatt történt hasonló eset.
Lezuhant egy helikopter a kecskeméti Petőfivárosban. A HavariaPress értesülései szerint a Kecskeméti Ejtőernyős Klub permetezőgépe nyolc óra körül, eddig tisztázatlan okok miatt lezuhant, és pilótája azonnal szörnyethalt. A klub már harmadik éve végezte a városban a szúnyogirtást, de eddig még semmilyen probléma nem merült fel munkájukkal kapcsolatban. Mivel a gép lakott területre zuhant, kis híján ráesett egy lakóházra, amely alig tíz méterre állt a tragédia színhelyétől. A helikopter a földetérés után azonnal kigyulladt és porig égett.
Szevasz! Most olvasom a hozzászólásod! Gondoltam válaszolok pár sorban. Jómagam idén májusában kaptam meg a szakszómat, a Fehérvári T-nál vizsgáztam,és nem 30 hanem 35 órát repültem a vizsgáig.El sem tudom képzelni, hogy valaki 4 óra repüléssel vagy akár 10 órával vizsgázni menjen. Nemtartom magam egy ősthetségnek, de a 4-dik óra környékén a leszállásnál még igencsak segítségre szorultam.Ezzel azt szerettem volna mondani, hogy el sem tudom képzelni 4 óra után valakit szakszóval! A fegyelemről pedig véleményem szerint, hát nemtudom? Azt viszont igen, hogy nekem szigoru és következetesen jó oktatóm volt akinek sokat köszönhetek, és ha tehetem még szakszóval is repülök vele. Úgyhogy aki "duplán" gyűjti az óráit az saját maga ellensége is.
Én minden hétvégén Fahegyen repülök, tényleg látni érdekes dolgokat, szerintem érdemes is megnézni !
Van sétarepülés is, mindennel ami repül. Teljesen biztonságos !
Csak azok a pilóták utasoznak, akiktől nem kell félni !
Nem a Hármashatárhegy fölött volt, hanem a Pilisben. A spori biztosan légteret sértett, mert abban a magasságban ahol látták, már nekünk nem szabad repülni.
Van a társaságban motoros sárkányos ? Ugyanis a jövő hét véhén, szombaton Baján Guiness rekord halászlé főzés lesz. Eddig 5 géppel repülünk le. Volna kedve valakinek ( géppel!!) csatlakozni, részletek magánban !
Üdvüz légyetek!
Látta valaki reggel a kacsa-csatorna(RTL KLUB) "hír"adóját? Ekkora (szerintem) épületes baromságot is régen hallottam. Igyexem pontosan idézni:
"...a baleset oka egyelőre ismeretlen, de mivel a gép orral fúródott a földbe, így elképzelhető, hogy pilótahiba volt..."
Ezek szerint, ha valaki egy loopingot elbaltáz, és a farkával felszántja az anyaföldet, az nem pilótahiba, de ha egy gép kormányszervei beragadna, és beleáll a földbe az már inkább a pilcsi bűne???????
Eszem fa...m megáll!
Nem lezuhant, hanem kényszerleszállt a 70-es út mellett, a szoborpark közelében. Budaörsről szállt fel, a pilóta (ki lehetett?) a hírek szerint súlyosan sérült.
Mi ez a gödöllői ejtőernyős eset?
Most jöttem vissza szabiról és csak az Index rövidhírét olvastam a halál beálltáról.
Mi az a 'be nem jelentett bemutató'?
Ugye nem rímmel ez az eset az utóbbi időben itt tárgyalt közgondolkodásbeli lazasággal?
Azon a kövön ott Gödöllőn már így is olyan sok név van... :(
Néha nem is akármilyen repesemények vannak. Az alábbi kis színes eredetijét tegnap másoltam ki magamnak valami gyanús bulvár-weboldalról:
ÚJABB FORDULAT AZ ÖSSZETÖRT REPÜLŐGÉP ÜGYÉBEN
Eljárás indul hamis tanúzás miatt az ellen a három arizónai ellen, aki Patrick Swayze június 1-jei repülőeseményének szemtanúja volt. Az AP hírügynökség és a helybéli sajtó értesülései szerint ezek hárman most azt állítják, hogy segítettek eltüntetni a [gépben talált] félig üres 30 dobozos sörösládát és a már majdnem üres borosüveget, miután a Dirty Dancing sztárja kényszerleszállást hajtott végre 1978-as évjáratú kétmotoros Cessna 414A repülőgépével. A rendőrség csak a baleset után 12 órával tudta kihallgatni a kisgépes szakszolgálati engedéllyel rendelkező Swayze-t; ennyi idő után már nem volt értelme elvégezni a szövetségi légügyi hatóság által megkövetelt gyógyszer- és alkoholvizsgálatot. Swayze szóvivője, Annett Wolf tagdja, hogy ügyfele alkoholt fogyasztott volna a repülőgépen; azzal vádolja a három szemtanút, hogy csak azért változtatták meg utólag a vallomásukat, hogy majd eladhassák a történetet a bulvársajtónak; hozzátéve, "Elképesztő, hogy az emberek mi mindenre képesek, csak hogy árthassanak másoknak".