Azért annyit csak lehetne, hogy "kisiklott, személyi sérülés nem volt, jelentős anyagi kár nem keletkezett, okokat vizsgálják". Nyilván ez nem egy örömteli hír, amitől fellendül az utasforgalom, de a hitelességhez hozzátartozna.
Nem véletlen, hogy nem hozzák nyilvánosságra. Ha szándékosság volt, akkor kiderülhet egy olyan gyenge pontja a "rendszer"-nek, amire nincs megoldás, és másnap már nem a jánoshegyi, hanem a veszprémi állomáson játsszák el ugyanezt.
Egyébként valószínűleg a KBSZ is vizsgálja az eseményt, az ő zárójelentésük majd mindent felfed.
Amúgy meg arról van szó, hogy senki sem szereti kiteregetni a szennyest. Akkor sem, ha külső fél okozta a balesetet.
Azért is találgatok (laikusként), mivel a Gyermekvasút honlapján nincsen közlemény az ügyben (sőt, még a menetrendet is "helyreállították", bár ez nyilván valami technikai ok miatt történt). A vizsgálat nem néhány nap, de azért valamit a siklás okáról már igazán tudhatnak. Egyelőre hasonlít az ügy kezelése az üttörővasúti időszakra, amikor semmilyen "esemény" nem volt nyilvános.
Ha megfelelő műszaki állapotban van, akkor nyilván nem. De ez csak egy ötlet volt, sok más oka is lehetett, és akár több ok együttesen is közrejátszhatott. A hétfői havazás, a délutáni olvadás és az éjszakai fagy (a hegyen) ezek között lehetett. Egyébként teljesen laikus vagyok a témában... :)
A siklásról a szepjuhaszne blog írja, hogy "Az 1990-es évek legelején történt néhány eset, a pálya újjáépítése után, de még a vágány gépi szabályozása előtt."
A képről úgy látszik, mintha aláváltás történt volna, az első forgóváz elindult a kitérő irányban, a maradék ment egyenesen tovább. János-hegyen nincsen szolgálat, így a kitérőket senki sem ellenőrizte. Esetleg az előző napon megolvadt a hó, majd éjjel visszafagyott, és kis mértékben szétfeszítette a síneket? Egy pályabejárás nem ártott volna reggel.
Motorkocsi téma: '96-97 telén állítólag gyakran volt olyan, hogy a motorkocsi járt szólóban. Ezen kívül más mozgás nem is volt a vonalon. "Élmény" lehetett váltókezelőnek lenni ilyenkor :)
Nagyon ritkán, ónos eső miatt van/volt leállás. De olyankor az erdő használatát sem ajánlják, tehát utas se lenne. Havazásban minden működik, a Gyermekvasút egyike azon kevés helynek, ahol megvan a munkaerő, amit váltó- és perontakarításra be lehet vetni (nem a gyerekekre gondolok természetesen). Nagyobb hóesésben kisebb késések szoktak lenni, de az se gyakori.
Pedig majdnem minden évben előfordul egy-egy ilyen nap. Ugye itt nem csak a havazás ténye az akadályozó tényező, hanem ha olvadt/visszafagyott, vagy ónos eső esett, akkor hajlamosak kisebb-nagyobb faágak a pályára dőlni. Van köztük olyan, amit a pályakotró elintéz, de olyan is, amit csak láncfűrésszel célszerű megtámadni.
Kissé megkésve, de az alábbi képpel köszönöm meg azt a sok élményt, amit a Gyermekvasút nyújtott a 2012-es évben gyermekeimnek (és nekem)! A legjobbakat 2013-ra!