Az nem egy sematikus rajz, hanem a kazán beépítési útmutatója. A hatályos jogszabályokról már írtam véleményt. Részemről ha dönteni kell, hogy jogszabály vagy a kazán gyártójának útmutatója, ez utóbbit választom. Valószínűleg a gyártó jobban vágja, hogy a készüléke hogyan működik, mint a jogszabálykészítő szakmai analfabéta aktatologató állami pénzen kitartott brigád.
A kéményes "szakemberek" (kivitelezők és hatósági átvevőámberek egyaránt) hozzáértéséről meg annyit, hogy amikor azt mondom neki, hogy "pellet", az a válasz, hogy "HÖÖÖÖÖ? MICSODA???"
A német, osztrák technokazánok (pl. Viessmann, ami nem is Viessmann, hanem Windhager bioWIN, mert ők csak saját nevük alatt forgalmazzák, ahogy a Hoval is) nyilván nagyon jók.
Csúcs hatásfok, évente egy hamuzás, hiper vezérlés stb.
Csakhogy mindennemű garanciát bux, amint nem megfelelő minőségű DIN vagy DIN+ pelletet tankolsz bele, dokumentált forrásból.
De mindegy, mert mással nem is mennek. A rossz fapellettől vagy más alapanyagútól eldugulnak. És akkor buktál 1-2 misit.
Ha már kazán, szerintem olyat érdemes beépíteni, ami megy minden lópikulával, illetve vész esetén hasábfával is.
Mik a tapasztalataid a kazánnal ? Azért érdekelne a dolog, mert ilyet szeretnék vásárolni a közeljövőben és több helyről is begyüjteném mások tapasztalatait a kazánnal kapcsolatban. Kb. 350-400m3-t fűtenék vele + melegvíz 500 l-es puffer tartály. Milyen pelletet érdemes venni , fogyasztás, meddig elég egy feltöltés, tisztítás stb ?
Szevasztok. Új vagyok a fórumban és szeretném a tanácsotokat kérni.
Pellet kazánt szeretnék vásárolni kb 600 légm3 a házam.
8 éve használom a Viessmann kondenzációs PB gázkazánomat + kandalló + cserépkályha. A kazán napi átlag 8 órát dolgozott nappali üzemben a többi éjszakai.
Eddig egy teli tartállyal(idén már 420000Ft)+80q fával egy évre megoldottam az igényemet HMV együtt. Igy volt nappal 22 éjjel 20 fok.
Tavaly novemberben valami történt a gázzal, nem volt több pénzem és csak170000 Ftért tudtam vásárolni gázt, ami 50 nap alatt teljesen lefogyott. Pedig a november nem is volt annyira hideg. Ekkor durrant be az agyam és döntöttem, hogy kazánt váltok.
Van valakinek tapasztalata a Viessmann pellet kazánról? Tud annyival többet, mint amennyivel többe kerül? Köszönöm
Egyedül persze nem megy be. De jelent a jegyzőnek (hivatalból kötelező) és az olyan bírságot nyom rád, hogy te fogod becsalogatni.
A szereltkéményt nem kell átvetetni. De a bekötött készüléket igen! És ez az a pont ahol adtak a szarnak egy pofont. Mert ha nem műbizonylatos, és a berendezésedhez illeszkedő kémény van, akkor meg kell csináltatni.
Ez igaz. És 2008 jan 1-től a szerelt kéményekre építési engedélyt sem kell kérni. És ha kérdezi egy kéményseprő, hogy "az ott mi?" és meg akarja nézni, akkor a válaszom: "A szellőzésem tetőkivezetése" Szerintem marhára nincs joga bejönni se a telkemre, ha nem engedem. Vagy tévedek?
Kb. ezt próbáltam én is elmagyarázni, csak bő lére sikerült... :) Kissé felhúzom magam a kéménytémán, de ez az én hibám, mert most leszek túl egy ilyen történeten. Új kémény, átvétel kötelező, mivel új építésű az ingatlan. :(
A szabályos kémény és az üzembiztosan működő kémény közt Magyarországon jelenleg nincs köszönőviszony. A szabályos kémény egy ésszerűség és költséghatékonyság határán jócskán túlbiztosított valami.
Nyolcvanas cső végén lógó pelletkandallót személyesen ismerek, remekül működik a kandalló és tulajdonosa, valamint annak családja is egyaránt.
A kéményes "szakemberek" (kivitelezők és hatósági átvevőámberek egyaránt) hozzáértéséről meg annyit, hogy amikor azt mondom neki, hogy "pellet", az a válasz, hogy "HÖÖÖÖÖ? MICSODA???"
Már megint marhaság... Hogy fogyna el bent az oxigén? Vákumot generál a kandalló a házban? :) Légüres tér lesz? Vagy a szuperintelligens kandalló csak az oxigént szívja be, a házban meg bentmarad a színtiszta nitrogén? Legalább gondold végig mit írsz! EZ EGY ZÁRT ÉGÉSTERŰ KÉSZÜLÉK! Ha bentről szív, akkor egy megfelelő beáramlást kell neki biztosítani az adott helyiségben, hogy legyen utánpótlása a készüléknek. NEM AZÉRT, MERT KÜLÖNBEN ELFOGY A LEVEGŐ, hanem azért, mert le fog kapcsolni, mert nem bír a kis ventijével vákumot csinálni a lakásban.
Ez annyira sem veszélyes, mint egy gázöngyújtó. Ne keverjük már bele a szénmonoxid miatti fulladást. Ugyanmár...
Amiről te beszélsz, mármint légbevezetéssel rendelkező "hagyományos" kandalló, az az eladások talán 3-5%-a. Nézz végig egy áruházon, ahol a többi 95-97%-ot megveszik, találsz e olyat. Megspóroljam neked az utat? NEM TALÁLSZ! No meg nem is egy (ár) kategória egy folyton égő külső légbevezetéssel rendelkező tűztér és egy 50-100E-es tömegkályha, tűztér.
Nálam a vegyes t kazán füstcsövébe van bekötve, semmi probléma nincs vele. Látam már egyszerüen, a falon kivezetett 80-as csövet aminek a másik végén a pellet kazán volt. A lényeg csak annyi, hogy a füstgáz szabadon tudjon távozni a rendszerből és ne jöhessen vissza a füstgáz.A cső hossza sem érdekes , lehet akár 8-10-méter is. (jelenkleg nincs érvényes előírás ezeknek a kéményeknek a milyenségére...)
Szerintem meg fölöslegesen rémisztgetsz embereket, pl. halottkémekkel.
A turbós kazánok is azért lettek kitalálva, hogy ha valamilyen okból nem tusz / nem akarsz kéményt építeni, felrakod a falra, átbiggyeszted a leírás szerint a falon a csövet, és probléma megoldva. Ehhez képest ma Magyarországon már ott tartunk, hogy drágább és bonyolultabb az el- és bevezetés megépíttetése hozzá, csak felvelé vezetheted, stb. Tehát ismét létrehoztuk a kéményt (illetve valami bonyolultabbat annál, mert befelé is ott megy a levegő) egy olyan berendezéshez, amit annak kikerülésére találtak ki. Így azt az értelmét vesztette el, amire kitalálták: kémény nélkül, egyszerűen.
Egy olasz (szándékosan nem írok márkát, ez nem a reklám helye) pelletkandalló füstgáz elvezetése alapesetben, a (eredeti olasz) leírása szerint:
Megoldás 1: átlököd a falon a nyolcvanas inox csövet, odakint 100-as külső (alu vagy réz), 80-as belső (inox) csövel T idomban alulra kondenz gyűjtő, felfelé másfél méter, tetejére kalap, és kész. Természetesen minden csődarab a falhoz rögzítve, de nem kell a tetőn túlnyújtani, meg hasonló bohócságok.
Megoldás 2: 80-as fekete vagy sima inox csővel T idommal indulsz, alulra kondenz gyűjtő, felülre egy méter 80-as cső, könyökkel be a hagyományos kéménybe. Nem kell, hogy szerelt kémény legyen, nem duplafalú hókuszpókusz, hagyományos téglakémény, mint öregapám vaskályhájához. Lényeg, hogy a tetején kívül máshol ne füstöljön.
Nem kötözködni akarok veled, értem a te álláspontodat is, csak szerintem fölöslegesen túlzóak a magyar szabályok és szokások kéményügyben. Ennek mára az a tipikus magyar településkép az eredménye, hogy minden házon ott figyel egy bazinagy és ocsmány ronda szerelt kémény. Azért, mert az, akinek elvileg ez a szakmája, azt hiteti el az emberekkel, hogy ez csak így lehet biztonságos. Pedig egy túrót.
"az olasz pelletkandallók arra lettek kitalálva eredetileg"
Tévedsz, náluk is csaklehetőségvolt. Ma már nem az!
"Aztán jön a magyar kéményügyi hókuszpókusz, és megmagyarázza, hogy krematórium-kéményt kell építtetned hozzá, és állandó kéményseprői felügyeletet kell igényelned a kémény be- és kivezetéséhez."
Ez egy átgondolatlan vélemény. Gondolom.
"Kapásból két vízteres pellentkandallót tudok mutatni, ami parapetes kivezetéssel működik hibátlanul. Mindkettő egyedül fűt egy-egy családi házat, folyamatos üzemben."
Talán tiéd az egyik, a másik az akit elláttál jó tanácsokkal?
Nem arról volt szó hogy a vízszintessen kivezetettnem működik. Azt írtam hogy tíltják a jogszabályok.
"Ez a kéménymisztifikáció csak elveszi az emberek kedvét a dologtól."
Emlékezhet még a szaktársadalom a turbós falikazánokra. Ott is így kezdődött, hogy azt hitték mindent szabad. De tévedtek. És nem szegte kedvét a fogyasztóknak a szabályos beépítés komoly ellenőrzése, ellenben a biztonságukat növelte.
A helyzet az:
Él egy fedél alatt több oxigen fogyasztó. Ilyen Pl.: egy kandalló, a tulajdonos, a cicus, és a kutyus.
Ha elfogy a levegő a helységeben, "kialszik" a kandalló, a tulajdonos, a cicus, és a kutyus.
Jő a felmentő mentő!
És egy alapos szellőztetés után újra indítható a kandalló!
A tulajdonos, a cicus, és a kutyus, többé nem!
Ezt a tanmesét réges régen fogalmaztam meg épületgépész végzős diákoknak.
Lehet, hogy eszükbe jut. És a békés egymás mellet élését biztosítják az előbb felsorolt résztvevőknek.
Szerintem fölösleges a pelletégetésnél ennyire túlmisztifikálni az égéstermék elvezetést. A ventillátor ugyis kinyomja a füstöt a csövön, elég arra vigyázni, hogy a lakásban ne eresszen.
A parapetes megoldás is működik üzembiztosan, az olasz pelletkandallók arra lettek kitalálva eredetileg. Aztán jön a magyar kéményügyi hókuszpókusz, és megmagyarázza, hogy krematórium-kéményt kell építtetned hozzá, és állandó kéményseprői felügyeletet kell igényelned a kémény be- és kivezetéséhez.
Kapásból két vízteres pellentkandallót tudok mutatni, ami parapetes kivezetéssel működik hibátlanul. Mindkettő egyedül fűt egy-egy családi házat, folyamatos üzemben.
Ez a kéménymisztifikáció csak elveszi az emberek kedvét a dologtól.
A mostani kandallók szakszerű beépítésének egyik fő feladata a légellátás megoldása. És ezt az esetek többségében külső bevezetéssel oldják meg.
Nem pelletről van szó.
A pellet kandalló esetében Pl.: ha egy helységben van egy külő kivezetésű konyhai pára elszívóval, hiába megfelelő nagyságú a légtér a teljesítményhez, külső bevezetést KELL alkalmazni. Természetesen erre, kialakított hely van a berendezésen. 40 mm csövecske. És lehet "defflektoros" megoldás is.
Ez az innen is egy kicsit, meg onnan is egy kicsit!!! :)
"Már 2* láttam, hogy írtad, gondolom nem elírás. Merthogy amikor én vettem és beépítettem, akkor erről szó sem volt még, nem is ilyen csővel forgalmazták, csak sima natúr Inoxal."
Valóban nem volt erről még dokumentum amikor te vásároltad.
A cső, amit ma is lehet kapni, nem kémény cső, hanem füst, vagy égéstermék elvezető cső.
"Ez a kondenz is marhaság. Még egy csepp sem gyűlt össze sehol. Szerintem inkább van pernyezsáknak a T."
A "marhaság" kifejezéssel óvatosabban!
A T nem kondenzgyűjtő! Az tisztító idom, (ezt jól gondolod) amit a kályhák füstcső kivezetésénél első elemként kell beépíteni. Kondenzátum a kéményben jelenhet meg, és vannak is erre utaló hírek. De ezt a KÉMÉNY kondenz gyűjtője gyűjti. Adva van egy vízteres, mondjuk IDROTECH pellet kandalló.
Indító elem a füstcsőnél, egy szima 90.-es könyök. Függőlegesen felfelé 5X1m.-es egyenes 80.-as füstcső, gyári esősapkával befejezve.
Ezen a távon, olyan mértékben hűl meg a füstgáz, hogy a természetes huzat megszűnik a függőleges szakaszban. Kialakul egy füstgáz torlódás.
A berendezés működéselabilis, és állandóan kiáll hibára!
A kémény kicserélve!!!! Szerelt, szigeteltre, és csodák csodája azóta rendesen működik.
"egy nem szigetelt kémény maradék huzata is."
A nem szigetelt kéménynekNINCS ilyen hőmérsékleten, mint amimost honol, huzata!
A tiéd, bizonyos fokig nem szigeteletlen!
Van hely, ahol olvasható a pelletes berendezések huzatigénye, és ott olvashatja akit érint a dolog. (tervezők, kivitelezők)
Az oldalfali, és homlokzati un. "parapetes" megoldás tiltása egyszerű, építésrendészeti jogszabály, amely mellé még csatlakozik a hatályos gáztörvény égéstermék elvezetés elhelyezések fejezete és már érthető is, a változás az említett berendezéseknél.
Valaki megkérdezte a "megfelelő szigetelés" miért nincs definiálva?
Azért, mert azt szintén az építésügyi jogszabályok és szabványok (hatályos) pontosan leírják. Épp itt a fórumon beszélgettünk minap a szigetelések vastagságáról.
A közeljövőben én is tervezem a fűtésem diverzifikálását (pellet + fűtőgáz). Az elképzelésem egy 14-18 kW teljesítményű pellet fűtésű vízteres tüzelőberendezés üzembe helyezése.
Legnagyobb problémám a füstgáz elvezetése (kémény).
Az általam megismert pellet fűtésű vízteres kályhák általában 80 mm átmérőjű füstelvezető nyílással rendelkeznek, ahol a füstgáz paraméterei a következők:
Hőmérséklet max.: 250 Cfok
Hőmérséklet min.: 100 Cfok
Nyomás maximum: 0,12 mbar vagy 12 Pa (túlnyomás!!)
Nyomás minimum: 0,10 mbar vagy 10 Pa
CO: 0.055 – 0,018 %
CO2: 5.5 – 11,9 %
Tömegáram: 7,3 – 13 g/sec.
A pellet, mint minden szilárd tüzelőanyag – elégtelen tüzelés (pl kevés a levegő) esetén jelentős korom képződik a füstgázban és az ki is rakódhat a füstgázelvezető belső falára.
A kirakódott korom előidézhet koromtüzet a füstgázelvezető csőben, amelynek a hőmérséklete meghaladhatja az 1000 Cfokot is.
Az égéslevegő és a pellet nedvességtartalma füstgázban páraként jelentkezik. A füstgáz hőmérsékletének harmatpont alá süllyedése esetén és a pára kicsapódhat (kondenzátum) a füstgázelvezető falára, amely további problémákat okozhat (savképződés, korrózió).
Összefoglalva, a füstgázelvezetőnek a következő követelményeket kell kielégítenie:
Hőmérsékletállóság: min 250 Cfok
Túlnyomásos égéstermék elvezetés (szivárgás nélkül): 0,12 mbar vagy 12 Pa
Kondenzátummal szembeni ellenállás
Korrózióállóság
Koromégéssel szembeni ellenállás
Problémám a következő: Milyen megoldással lehet a meglévő (hagyományos kisméretű téglából épített, 135x135 mm keresztmetszettel) kéményemet kibélelni és pellet tüzelésű vízteres kályha fogadására alkalmassá tenni, hogy kielégítse a felsorolt követelményeket (természetesen a hatóság által elfogadva is!).
Tehát keresek egy kéménybélelési megoldást, amely kielégíti a következő követelményt:
MSZ EN 1443 szerint: T250 (vagy 300, 400) P1 (túlnyomásos égéstermék) W (wet: nedves üzemmód) Gxx (koromégésnek ellenálló).
Megjegyzés: Hagyományos egyhéjú nemesacél vagy rozsdamentes acél égéstermék-elvezető egyszerre nem tudja kielégíteni (??) a túlnyomásos üzemmód igényeit és a koromégés ellenálló képességet, mert a tömítettséget biztosító tömítés nem tudja elviselni a koromégéssel járó magas hőmérsékletet.
Tehát, meglévő kéményeket mivel lehet kibélelni, hogy kielégítse a felsorolt követelményeket? Vagy lehet-e a szabvány követelményeket gyengíteni speciális üzemeltetési előírásokkal (pl évenkénti füstgázelvezető tisztítás, megakadályozandó a koromlerakódás, koromképződés megakadályozása adalékkal (?) stb.).Aki tudja a megoldást, az írja meg nekem!
meggy- cseresznye- szilva- barack-magokat a konzervgyáraktól lehet hozni. A meggy mag kivételével ezeket a szeméttelepre hordták ki. A meggy magjának a belseje gyógyászati alapanyag, és csk a külső csonthéj szerezhető be nagyobb tételben. Lehet még találni pálinkafőzőben a kiöntött végtermékben. Zet először le kell tisztítani, utána használható.
Majd ha lemegy a fűtési szezon, elkezdek kísérletezgetni. Próbálok valahonnan meggymagot szerezni, azt már hallottam több helyről, hogy jó. (Apropó, nem tud valaki valahol meggymagot?)
Ezen kívül izgat még a szén-pellet keverék és a kukorica, de csak szezon után nyúlok bele a fűtésbe, addig nem merem piszkálni... Isten őrizz, hogy a gázkazánt vissza kelljen kapcsolni egy hiba miatt :)
A fűtőértéke kb. azonos a barnaszénnek a pelletével, 18 MJ/kg (nagyjából). A pellet ára jelenleg 40-50 Ft/kg, a daraszén 21-45 Ft között kapható.
Azonban a költségekhez hozzátartozik, hogy a pellet tárolása, szállítása sokkal egyszerűbb. A daraszén ugyan lehet 25 Ft/kg, de az annyiért a tüzépen, ömlesztve van. Kell hozzá egy teherautó, ami elviszi hozzád, otthon kell egy széntároló, amiben tartod, míg a pellet zsákokban, raklapon elvan, enni nem kér. Van olyan cég, aki zsákolva, raklapon leszállítja a szenet, de az már 45 Ft/kg, az már pellet árban van, viszont még mindig koszos, büdös, és sok a hamuja.
Tapasztalataim szerint csak akkor éri meg a daraszén, ha van saját szállító és tárolókapacitásod hozzá.
Minden hagyományos kandalló is bentről szív. :) Míg nem légtömör az épület (még nem vagyok kész a szellőztetővel), addig hagyom, legalább elviszi a párát. Fentről van légbevezetés neki az aknában amúgy, a kémény mellett jön le, hogy ne legyen hideg. Annyi, hogy a légbeszívó nincs csövezve direktben.
Az Eko-Karbon kazán szlovák kisipari gyártmány, de ez ne rémisszen meg, átgondolt és egyszerű szerkezet, remekül működik.
Az öntöttvas verzióban a kazán része egy vegyitüzi "Protherm Bobor" kazán, alászerelve egy fémdoboz, benne az egőfej (pellet, daraszén, kukorica, meggymag, ocsú, stb). Az égőfejre megy egy vízszintes csiga adagoló, rajta Nord csigaáttétellel egy olasz villanymotor. Az etetőcsigán van a tárolódoboz. A kazán tetejére egy "Ster Auto" nevű lengyel vezérlőelektronika van szerelve. (Szokták másfajta elektronikával is szerelni, de azokat nem ismerem.)
Az erénye a szerkezet egyszerűségében rejlik, nincsenek bonyolult, különleges alkatrészei, bármilyen hiba maximum fél nap alatt javítható otthoni szerszámokkal.
Én ősszel vettem két Eko-karbon kazánt Szlovákiából, egyet a műhelybe, egyet meg otthonra. A kísérletezési fázison mondhatni túl vagyok, sokféle pellettel és daraszénnel próbáltam.
A vezérlés rettentő egyszerű, ha egyszer ráéreztél a logikájára. A menü ugyan tótul van, de én kaptam hozzá magyar leírást, egyszer ha átfutod, már menni fog a tót menü is :)
Az adagolási időket a különféle tüzelőanyag miatt lehet igen rugalmasan változtatni, mert pl. fenyőpelletnek és tölgy pelletnek kicsit más kell (más mennyiségeket kell beadagolni ahhoz, hogy ugyanúgy égjen), daraszénnek aztán meg végképp más beállítások kellenek. A kazánt simán magára lehet hagyni, ha az adott fajta tüzelőanyagra egyszer beállítottad. Teli tartállyal nagy hidegben három-négy napig simán otthagyható. Köthetsz rá szobatermosztátot is, nekem is van rajta.
Nálam a legjobban a tölgypellet vált be ebben a kazánban, de jó még a jóféle fenyőpellet is. Egyébként viszonylag igénytelen a pellet minőségét illetően, legfeljebb több hamut kapsz, vagy esetleg gombócok sülnek össze az égőfejben (G.....stone-féle keményfa pellet), de az üzemet nem veszélyezteti. Az Edilkamin kandallók sokkal kényesebbek a pelletre. A daraszén nem alkalmas termosztátos üzemre, lassan melegszik fel. Ha állandó vízhőmérsékletet akarsz tartani, arra viszont jó és olcsó. Hátránya, hogy sokkal több a hamuja, és ha kiböffen egy kis füst, az büdös.
Van egy pár dolog, amire oda kell figyelni az üzembe helyezésnél, és üzem közben, ha érdekel, szívesen írok róla bővebben.
Igen, ebből a szempontból jobb, de én nem tudtam esztétikusan megoldani a belső elvezetést, így kintre került és elvesztem ezt a hőt. Azt nem értem, hogyan szív belülről a kandallód, meg hogy ez miért is nem kockázatos.
Szerintem jobb, ha sima csöves, mert akkor ott még lehet visszanyerni hőt, (főleg ha hosszabb a kémény). Pl nekem ez az akna most csak simán ki van szellőztetve a lakótérbe, és ez is sokat visszatart a házban a melegből, ami amúgy elszaladna a kéményen. Majd egyszer felmászok a padlásra és megmérem a kimenő gáz hőmérsékletét a felső ponton, tippre nem több, mint 25-35 fok (fűtetlen padláson megy és temperálja). Ebben a marhahideg időben még csak egy párapamacsot sem látni, hogy távozna a kéményen, pedig a beltérből szív most a kandalló. Inkább csak sejteni lehet, hogy megy ki a gáz, komoly vibrálás sincs.