Kezdő hegesztők számára hoztam létre ezt a topic-ot. Banális kérdések, gépvásárlás megtárgyalására. Egymásnak való segítségnyújtás, tippek, információk. Kérem mindenki tisztelje a kezdő kérdezőt.
Igazad van,egy fázis esetén a primer oldal 120 - 130A esetén (3.2mm) 16A soványka........inverter esetén is. A 2.5mm oké. Ha mégis egyfázisú invertert vennél,kb 200A kategóriát,én tudnék mesélni,hogy is működhet 3.2mm folyamatában vele 16A rról....... Ha jól emlékszem,a 3fázisú hetra 2 fázisról ment,és 220 - ról is........!?
Őszintén mondom,40 éve hegesztek,mindennel majdnem,de inverteres sosem volt a kezemben .Gondolkodtam sokszor hogy veszek egyet de mindig elmaradt.látom hogy már egy 20 as körül lehet venni elvileg jó inverterest,de ha lehúzok veluk folyamatosan 2-3 db 3.25 ös pálcát akkor gondolom annyi neki és lekapcsol. Egy ilyen régi nagy dög meg általában birja a kiképzést.Mühelyasztalon hegesztek 90 százalékban,és ott a 3 x 16 Amper. Az 1 x 16 amper az nem sokra elég ,szerintem. Szóval nem tudom ........
Egy 10 esért megkapom. Igaz nehéz meg régi,de állitólag tökéletesen üzemel.És egyenáramot ad .Van itthon oxigén dissous,sima hegesztőtrafó,meg Co is.De arra gondoltam hogy ennyi pénzért elfér az asztal alatt,háromfázisú hosszabbitóm meg van egy 50 m es .Ezzel meg lehet elviekben használni bázikus,saválló meg egyéb pálcákat is.
Ugyan nem használtam ilyet, de ódzkodnék tőle. Szerintem ez egy inkább többé, mint kevésbé használhatatlan, kisipari DÖG.
Nem viszed sehova (tán még a kertbe se), mert:
1. Háromfázisú
2. kurva nehéz.
(Egy kistestvérét használtuk párszor, de rohadt gyorsan lecseréltük: kábé 25 kilós létére is talicskára kellett rakni, hogyha füves terepre kellett menni vele. Egy kínlódás volt az egész.)
+1 Nem mellesleg 11KW-ot eszik a "kicsike", miközben akár 170A-ral is hegeszthetsz vele (kb. 3.8KW leadott teljesítmény - ennyit egy inverteres egy fázisról is tud), ha jól olvasom, akkor nevetséges (25-35%-os) BMI-vel.
Üdv a csoporttagoknak.Véleményt szeretnék kérni aki már használt ilyet .Hetra 200 SVE háromfázisu egyenáramú hegesztőtrafó mennyire jó,használható szerkezet??ajánlottak egyet szinte ingyen,otthoni hegesztésekre.... .
"Sajnos ahogy a képen látható: sok esetben nem oda csap az ív, ahová szeretném és igyekezetem ellenére a vastag és hidegebb lemezhez olvad a pálca, ahelyett, hogy a jó helyre olvadna, vagy amire számítanék, a vékonyabb zárt szelvényhez "ragadna"."
Az ív akkor szok elkószálni, ha a wolfram hegye már le van gömbölyödve (vagy nagyon szennyezett), esetleg nagyon messze van a célterülettől.
A tócsa terülését egy kicsit tudod szabályozni azzal is, ha "odavilágítasz elé": arra fog folyni leginkább, amerre a legforróbb a talaj.
Nekem úgy tűnik, hogy itt beleért a hegy a varratba, aztán innentől kezdve szét is esett minden.
Ha így történt, akkor ilyenkor meg kell állni, venni pár nagy levegőt, oszt' elmenni hegyet köszörülni. Ha van tartalék hegy, akkor is! :)
"A gyakorlat is rengeteget számít. Aki igazán tud az az egyszerű trafóval is szépen hegeszt"
Nem a hegesztésétől kapunk agyfaszt hanem attól ahogyan itt minden más témában, de főleg elektromos dolgokban osztja az észt. Életveszélyes, de minimum hamis tanácsokat ad úgy, hogy tényleg alapismeretei sincsenek, és amit ezerszer elmondtak neki azt sem képes vagy akar megjegyezni. És ez a jobbik verzió, a rosszabbik az ha megjegyezte, de szándékosan bomlasztja a topikot.
Az szokott ilyet csinálni, ha messze van a wolfram és nem tiszta, hegyes.
Megpróbálnám laywire nélkül, nagyon kicsi wolfram távolsággal, kellően jól kitolt wolframmal, hogy beférjen a sarokba, esetleg letámasztott kerámiával, sok gázzal. Gondolom, a wolfram szupertiszta, hegyes (de elég tompa szögű), hosszában köszörült.
Emlékeim szerint ezt a 4-es lemezt kisebb árammal pöttyöztem, talán 150-160? és rövid ideig,de erre sajna már nem emlékszem. Viszont nekem nem kellett nagy beolvadás, mert a túlildalon rendesen meg van hegesztve.
Mennyi volt kb. a wolfram távolságod és milyen vastag a wolfram?
A gyakorlat is rengeteget számít. Aki igazán tud az az egyszerű trafóval is szépen hegeszt (már amit műszakilag meg lehet oldani).
Nekem egy trafó is elég lenne általában (persze a huzal finom munkáknál pótolhatatlan), de egyenárammal könnyebb hegeszteni, így pótlom a gyakorlat hiányát. :-)
Kérnék egy kis tanácsot "cold welding", azaz awi ponthegesztés ügyben, van aki sokat gyakorolta itt ezt a műfajt.
40x40x2 névleges méretű (valós falvastagság: 1,8mm) rozsdamentes zárt szelvény és 3mm vtg rozsdamentes lemez hegesztése a cél, minél kisebb deformációval. (Ezzel a módszerrel még a képen láthatónál is jobban elrontva, a kívánthoz képest dupla-tripla varratméret esetén is szinte nulla a deformáció, ha jól le van rögzítve a munkadarab).
A "laywire" technikához hasonlóan próbálkozom, de nem elég sok sikerrel. 1,6mm átmérőjű pálcát helyezek a hegesztési varrat helyére és ezt pöttyözgetem, jelentős argon pazarlással.
Egy "pötty" 190 Amper negyed másodpercig, talán ezen csökkenteni kellene, de érzésem szerint nem a túl nagy teljesítmény okozza a problémát.
Amikor jól megy a munka, akkor minden jól alakul: jól látok mindent, hozzáférek a helyszínhez, jó a kész varrat alakja is, nekem megfelel az eredmény.
Sajnos ahogy a képen látható: sok esetben nem oda csap az ív, ahová szeretném és igyekezetem ellenére a vastag és hidegebb lemezhez olvad a pálca, ahelyett, hogy a jó helyre olvadna, vagy amire számítanék, a vékonyabb zárt szelvényhez "ragadna".
Ami nem látható: a "résbe" fektetett pálcadarab időnként kimászik, kiugrik, kihajlik (mint egy kígyó, kiemelkedik a hőtől meggörbülve) a sarokból.
Holnap talán átalakítok egy étkezési villát és azzal szorítom majd le a pálcát (a kezdő pöttynél az ív mindkét oldalán) a szabad kezemmel.
Még jobb lenne egy ilyen belső sarokba való kerámia, ezzel jelképes gáz felhasználással (mondjuk 2-3 liter/perc is működne a hegesztés, nem kellene a kb. 5 liter percenként).
Talán berhelek egy átalakított aba bilincset a kerámia elejére és majd attól kapok idegbajt, hogy összeforr a bilincs anyag a hozaganyaggal :)
Szóval tud valaki tanácsot adni mire figyeljek jobban? Volfrám távolság és szög érzésem szerint ennyire nem számíthat! Talán erővel legyen beszorítva a pálca a sarokba? Esetleg vízér felett van a munkadarab és a geomágneses földcsakra eltéríti az ívet? :)
"hatalmas gyakorlata van, de az elmélet nagyon nem az ő asztala"
A TÁRSALGÁSI fórum erre lenne hivatott,méghozzá arra,hogy az elméleti dolgokat megbeszélnénk !!!!
Megérzésem szerint ti erre alkalmatlanok vagytok,csak azt nem értem,hogy ha szándékosan nem akartok másoknak segiteni,miért kufircoltok,ócsárkodtok itt arra aki hatalmas gyakorlattal bir,de tudatlan !!??
Aki tudatlan,az nem hülye,és nem marha,mert pont a tudatlanság az,ami hajtja,és ez nem bűn,ez nem a ROSSZ,hanem egy JÓ tulajdonság !!!! Legalábbis szerintem !!!!!
Ugye érdekes az ÖSSZEFÜGGÉS !!??
Köszönöm,és hálás vagyok,hogy társunkat elő figyelmeztetésbe részesitetted,ez felemelő érzés....
ahhoz kell orvost hívni akiből évek óta dől a hiszti a gépéről ehelyett hogy lecserélné végre egy karbidos dinamóra és nem kellene a hisztijét elviselni mindenkinek
kicsit is lenne önálló akarata-gondolkodása-füle a gépednek már leégett volna az első pillanatban amikor meghallotta a hüjeségeidet
Oké,estefele fogok emailt irni,örülnék neki,ha eszmét cserélhetnénk,és nem zavarnám itt a társakat.
Bár....ha én igy jártam,hogy csak részlegesen tudom a gépet beállitani,szerintem sokan igy jártak,és minden bizonnyal senki sem fog ezért méreg drága tanfolyamot fizetni,vagy idős fejjel iskolapadba ülni........!?
Már arra is gondoltam,hogy van a gépbe egy akku,és ha ez kimerülhet,mert kb két hónapig nem volt a gép bekapcsolva.......!?
A furcsaság pedig az,hogy minden alap beállitás ,ami korábban,megvásárláskor benne volt,jelenleg is megvan.
Például , olyan az alap beállitása végáram időtartamát illetően,ami 2mp. Ez minden ivszakitáskor 8- 10cm huzal,vagy 2mp- ig tartó kráterfeltöltést jelent,ami minden varrat végénél eg csömbölléket csinált,mert fokozatosan gyengülő àrammal ált meg a hegesztés....... Könyörgöm,kihez kène ideg gyógyászt hivni.......!? Aki ilyen beállitással dolgozott,és adta el a terméket,vagy hozzám,aki 0.2mp- et állit,vagy 0- át,mert kráter töltés nem kell mindenhová.......
Ja,és mind a 35 tárhely a fenti egy móddal van foglalva,tehát,szerintem a gyárból igy jött ki a gép..........
Ezt a témát én igy foglalnám össze. (a fesz. szabályozásról mindketten irtunk és mások is)
Az áramerősség egy áramkörben mindenképpen az ellenállás v. impedanciától és a feszültségtől függ, akár ki tudjuk éppen számolni, akár nem. A hegesztési áramkőrben az iv jelenti a legnagyobb ellenállást. Galvanikus kapcsolat (rövidzár) legfeljebb egy rövid ideig az ivgyújtás alatt lehet, utána az iven keresztül záródik az áramkör.
Ha nincs megfelelő feszültség (teljesítmény) az iv fenttartásához, akkor az ki fog aludni. Rövidzár (leragadt az elektróda) esetében szinte nincs ellenállás, az áramkör minden eleme melegszik és remélhetőleg a hővédelem közbelép, ha az ember nem.
Köszi a videót! Apró jelekből láttam, hogy komolyabb műhelyed lehet. Az invertered is szép darab.
Én csak amatőr vagyok, amit kell meg tudok csinálni. Hegeszteni is rendszeresen, de viszonylag ritkán szoktam. Középiskolában is tanultam hegeszteni, műhelyórák keretében, meg otthon a Hetrán. Kb. 2 éve vettem egy IWELD Gorilla PocketMig 185 ALUFLUX gépet (egyszerű gép, a feszültséget és az áramerősséget lehet rajta állítani), mert visszaemlékeztem, hogy milyen jó volt egyenárammal hegeszteni és még most is jobb :-). A nagyobb darabokat szeretem rutilos elektródával hegeszteni a kisebb, vékonyabb dolgokat porbeles huzallal. Védőgázas hegesztést komolyan nem tervezek, mert nincs rá szükségem. Szerkezetiacél cuccokat szoktam hegeszteni, ami nekem kell.
De mindez nem gátol abban, hogy utánanézzek az elméletnek.
Van itt egy publikus emailem, ha gondolod emailezhetünk is.
A videóban az tűnt fel, hogy az ívhossz folyamatosan, erősen változik, szerintem az nem jó. De nem tudom, hogy mi történt, mi volt a cél.
Ha látható, én mindig megnézem a varratot a gyök oldalról is, az sokat elmond.
"Miként lehetséges, hogy a hegesztő berendezéseken az áramerősséget és a feszültséget is lehet állítani? Hiszen az áramerősség a feszültség és az ellenállás függvényében kialakuló érték egy áramkörben."
Naja. Rövidzárban. Ott ki tudod számolni a maximális átfolyó áramerősséget.
Már abban az ideális helyzetben, ahol a pálca/huzal különleges, semilyen hőfokon sem olvadó :) anyagból készül.
Csak hát az a bajság, hogy az az ellenállás elég kicsike. Tehát az áramerősség olyan magas értékre szökkenne - ha hagynánk és ha nem olvadna el a huzal/pálca -, amelyet a hegesztő csak ki bír adni magából.
Ezért az áramot szépen lefojtjuk - vagy megteszi azt maga a huzal azzal, hogy - leolvadva - megszakítja az áramkört.
Ha láttál már belülről egyfázisú, "mezei", "pálcás" trafós hegesztőt, akkor tudhatod, hogy a hegesztési feszültséget a szekunder tekercs menetszáma adja. Ennek "változtatásával" (pl.: több, eltérő menetszámú szekunder tekercssel) lehetséges.
Ugyanekkor a hegesztési áram lefojtása a trafó vasmagjának megszakításával - a két fél vasmag egymástól való eltávolításával - valósul meg, ami egyszerűen lerontja a trafó hatásfokát.
Természetesen a kettő szabályozása (áramerősségnél szigorúan csak fojtása!) egyszerre is lehetséges.
Ha Duti- t irtál,vélhetően ismered a többi háttérbeállitást is. Szerintem ezek beállitásainak értékeit kikéne cserélnünk. Én próbálnám,ahogy te látod,te próbálnád,ahogy én csináltam,és közben kérdeznénk egymástól.
Ez egy egyszerűb gép,de az iweld235 picit többrétegűbb,több funkció állitású......
A trafóknál a feszültség csak fix lehet, mert a hegesztés megkezdése előtt beállítod a szekunder kört (pl.: áttétel vagy a vasmag ki-be mozgatása) és az meghatározza a hegesztési feszültséget. Az áram erőssége meg ugrál az impedancia függvényében.