Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Csak nem szeretném, ha valakit fél infók alapján elitélnénk. Nem tudjuk pontosan mi történt, ehez ez érintettnek kérnie kellene a kivizsgálást, csak egy "magnóhallgatással" derülhetne ki pontosan. Még nem késő, most sem.
Ha egyszerűen nem jól ismeri a szabályokat az nagy baj, ha valami közrejátszott azt "egyhitő körülménynek" szántam. Természetesen ez jogilag nem mentesiti (de nem ő az egyedüli felelős), jogosult megtagadni az utasitást, ha jogszabályba ütközik. Csak próbáltam vázolni, hogy FIC légtérben a rendszer olyan bonyolult, hogy csoda, hogy müködik. Házon belül is sokan folyamatosan próbálkozuk, hogy ne legyen több ellentmondó, félreértelmezhető szabály, és azt se felejts el, hogy mi ezt csak a "kenyéradónkon" keresztül tehetjük.
Ha már szóba került, okulásul (Zsuzsi itt vagy még?), jól emlékszem? (Mt.)
köteles megtagadni, ha más személy életét, testi épségét, egészségét súlyosan veszélyeztetné,
jogosult megtagadni, ha jogszabályba ütközik,
köteles figyelmeztetni a munkáltatót, ha kárt okozhat, de nem tagadhatja meg a teljesitést
Ne vicceljünk már! Én akkor sem csinálhatok a munkahelyemen (jog)szabály ellenes dolgot, ha a főnököm utasít rá vagy a számítógép azt írja ki, mert a programozó hibásan (tudatlanul) írta be az adatokat. Különben a megrendelők (akiknek SZOLGÁLTATOK) legközelebb nem velünk szerződnek...
Sajnálom hogy igy jártál, máskor kérdezzetek nevet, ugy könnyebb lenne tisztázni.
Ha segit valamit, probáljuk végig venni, tételesen a FPL, rádió és transzponder szabályokat, ami egymástól független (bocs, nincs időm szószerint), már te is kezded keverni.
FPL kötelező:
IFR, nemzetközi, határsáv (kivéve mezőgazdasági), ellenörzőtt légtérben, MCTR, MTMA, TRA (müködése alatt ellenörzőttnek minösül), éjszakai VFR, vitorlázó felhőrepülés
Rádió:
nemzetközi, határsávban VFR utvonalon, ellenörzőtt légtérben, éjszakai VFR
Transzponder:
nemzetközi, ellenörzőtt légtérben (FL195 felett csak C módú), 4000' felett kivéve a bejelentett hajtómű nélküli távrepülés.
A hajtómű nélküliségnek csak itt van jelentősége, a rádió és FPL esetében nincs.
Mindannyiunk élete egyszerübb lenne, ha végre egyértelmű, betartható szabályok születnének. Hogy egy kicsit védjem a kollégát, ha ő tévedett, FIC-esnek lenni sem könnyű, az általatok ismert szabályokat, még megbonyolitják a szomszéd országokkal, katonákkal, AFIS repülőterekkel kötett megállapodások, munkatechnológia (benne a Matias soha tökéletesen el nem sajátitható kezelésével, mindig van valami modositás amiről vagy értesülünk, vagy nem), plusz a munkahelyi vezetőinktől kapott utasitások. Gondolom, el tudod képzelni, hogy előfordul, hogyellentmondanak egymásnak. El tudok képzelni olyan helyzetet ahol nem az az igazi felelős, aki kiejtette a száján, hogy nem mehet.
2.3.1.1. Valamely tervezett repülésre vagy a repülés egy szakaszára vonatkozó tájékoztatást a légiforgalmi szolgálati egységek számára repülési terv formájában kell megadni.
2.3.1.2. Budapest FIR-ben repülési tervet kell benyújtani:
- valamennyi IFR repülésre,
- valamennyi államhatárt keresztező repülésre,
- állami légi járművel MCTR-n, MTMA-n, időszakosan korlátozott légtéren kívül végrehajtott repülésekre,
- az államhatár menti korlátozott légtérben tervezett repülésekre, a mezőgazdasági munkarepülések kivételével,
- az ellenőrzött légtere(k)et érintő repülésekre,
- az éjszakai VFR repülésekre, valamint
- vitorlázó felhőrepülésekre.
Az ellenőrzött légtéren kívül működő polgári VFR repülések számára repülési terv benyújtása nem kötelező, a légi jármű vezetője azonban jogosult repülési tervet benyújtani, annak érdekében, hogy részére repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot biztosítsanak.
A légvédelmi készültségi erők repülései számára repülési tervet nem kell benyújtani, azonban Budapest ATS Központot az esetleges bevetések részleteiről haladéktalanul tájékoztatni kell.
Nem működött semmi TRA a környéken (állítólag honvédelmi ap volt, és a katonák abszolút nem üzemeltek), és csak a határsávIG jelezték, hogy repülnének az ernyősök. Nem mintha a határsáv bármit magyarázna, mert ami választ adott a FIC, az a határsávra sem stimmelne. (Oda ugye katonai irányítás előzetes engedélye kell, meg reprádió, meg transzponder meg ilyenek, nem mintha bármi értelme lenne ennek a dolognak persze)
Attól félek, hogy akivel beszélt az ernyős kolléga a FIC-nél, az rosszul tud dolgokat, és emlékezetből a vitrolákra is "ráhúzta" a motoros gépekre érvényes FP, meg egyéb szabályokat... Sajnos emiatt pár ember repülése el lett rontva, mert voltak olyan jólneveltek és a téves infó alapján nem mentek el távra, hanem leszálltak inkább. :(
Várom repülésszerető válaszát is, hátha többet tud a dologról! Köszönöm!
ezzel kapcsolatban egy kérdés, a térképet hol tudnam belaminaltatni? sima copygeneralba lehet? mert ugye igy eleg hasznalhatatlan, egy utvonal es dobhatom ki:}
Szivesen segitenék , de nem voltam tegnap, és eddig nem is hallottam róla semmit. Az általad leirtak alapján nem értem. A FIC koordinátorral beszélt, aki kérte, vagy esetleg az asszisztenssel? Nem érintett volna müködő TRA-t, vagy a határsávot?
Ide idéznék egy levél részletet, amit máshol olvastam, de mindenképp szeretném, hogy tisztázódjon a dolog!
Légyszíves kommentáljátok a FIC részéről!
"Tegnap lett egy kis gondom a FIC-el. Az előre megbeszélt módon jelentettem be a kalocsai repüzemet,és szerettem volna bejelenteni,hogy Kalocsától Délre,a határsávig ,Baja irányába tervezünk távrepülést.Visszakérdezett,hogy milyen magasságban,mire én mondtam,hogy előre sajnos nem tudom,de 2200 m.-re saccoltam a felhőalapot,(amiből csak egy-két pára paca látszott),ezért azt mondtam,hogy szeretnénk kihasználni a maximumot,mert hátha sikerülne emelkedni. Azt kaptam válaszul,hogy csak 4000 lábig tudják engedélyezni,mert felette repülési terv kellene,amit mi nem tudunk adni,mert motor hiányában nem tudjuk megmondani,hogy hol,milyen magasan leszünk.Nyugtáztam,megmondtam a pilótáknak,szerencsére az értelmesebbje volt most nálam,és lejöttek 1200 m.-ről. Persze piszkálta a csőrömet,és felhívtam Kacsát,aki félredobta a munkáját,és azonnal elkezdett intézkedni az ügyben,mert ha ez így szokódik meg,sehonnan sem lehetne távot repülni. Sikerült elintéznie,hogy további egyeztetésig,mehetünk repülési terv nélkül is magasabbra,de neki sem ment egyszerűen.Megnyugtató,hogy a FIC-nél is segítőkész ,értelmes emberek ülnek,és megértik a problémákat.Persze biztosan nincs még vége,mert vannak szabályok,amik viszont előírják a repülési tervet,és ha valaki nem jelentkezik be a megadott helyen,azonnal keresni kötelesek,stb.,de a másik oldalról meg bejelentési kötelezettségünk sincs,nemhogy engedély,szóval van itt még miről beszélni."
Magyarázatként annyit, hogy természetesen most is motor nélküli siklóernyőkről volt szó!
Igen itt vagyok,csak ritkán irok mivel sajnos nem igazán tudok jókat irni.Csatlakoznom kell a topik nyitójához mert sajnos nagyon sok a rosszpélda.A mai nap te voltál az üditőkivétel.Mivel hoztál egy döntést,és jóldöntöttél.A dicséret neked és az oktatódnak is szólt.Nagyon szép dolog a repülés,de tisztelni is kell még akkor is ha már sokat repült az ember.Én személyszerint mennél többet tanulok annál inkább ijedek meg,hogy még miket nemtudok.Szerintem ha ilyen marad a hozzáállásod szépcsendben megnőnek a szárnyaid!!Remélem nem a mellényed. :))
ma én voltam, aki elment LHHH-ig LHTL-ről, aztán nyugatra eléggé durva lett az idő (mármint nekem ugy tunt hgy számomra az......), és ugy döntöttem, az eredeti terv helyett inkább battyogok haza, aztán minthogy délen teljesen OK volt az idő, tettem egy Gyuro, velence, pusztaszabolcs kört.
Hali, én ma repülöm az első egyedülit... Flightplan is le lesz adva. :)) Eddig csak jó tapasztalatom volt a tájékoztatóval, remélem ez így is marad ;) Robicsek, te merre mentél/mész és melyik géppel?
Persze, lehet használni GPS-t, de ismerni kell a többi műszert is, amikor néha szárnyalok, akkor én is GPS-t nézek, DE ismerem a VOR, NDB, DME ugráló jeleit is.
Amúgy iszapszemgöröngyös alsót is azonnal felismerjük, mert a szuper MATHIAS rendszerünk ismeri...(azé néhányat nem ismer, bevallom... :-)) )
Néhány éve egy eltévedt pilóta nem is ismerte fel az elötte lévő műszereket, hiába próbáltuk kérdezgetni és segíteni neki...
Met infó, nálunk is van, csak egy telefon (296-91-02, 296-91-03), sőtt, ATIS-t is hallgatni telefonon (06205752967)...internet elérés, hát nem sok helyen van...tudomásom szerint LHDC, LHBP, LHSM, LHFM, LHUD, LHPP-n elérhető.
Ez persze változni fog, mert hát ugye DÜBÖRÖG A GAZDASÁG :-))))))))))), nem ?