Keresés

Részletes keresés

zebramonguz Creative Commons License 2007.05.24 0 0 128

Csak nem szeretném, ha valakit fél infók alapján elitélnénk. Nem tudjuk pontosan mi történt, ehez ez érintettnek kérnie kellene a kivizsgálást, csak egy "magnóhallgatással" derülhetne ki pontosan. Még nem késő, most sem.

Ha egyszerűen nem jól ismeri a szabályokat az nagy baj, ha valami közrejátszott azt "egyhitő körülménynek" szántam. Természetesen ez jogilag nem mentesiti (de nem ő az egyedüli felelős), jogosult megtagadni az utasitást, ha jogszabályba ütközik. Csak próbáltam vázolni, hogy FIC légtérben a rendszer olyan bonyolult, hogy csoda, hogy müködik. Házon belül is sokan folyamatosan próbálkozuk, hogy ne legyen több ellentmondó, félreértelmezhető szabály, és azt se felejts el, hogy mi ezt csak a "kenyéradónkon" keresztül tehetjük.

 

Ha már szóba került, okulásul (Zsuzsi itt vagy még?), jól emlékszem? (Mt.)

  • köteles megtagadni, ha más személy életét, testi épségét, egészségét súlyosan veszélyeztetné,
  • jogosult megtagadni, ha jogszabályba ütközik,
  • köteles figyelmeztetni a munkáltatót, ha kárt okozhat, de nem tagadhatja meg a teljesitést

 

 

 

Előzmény: HA-Roli (127)
HA-Roli Creative Commons License 2007.05.24 0 0 127
Szia!

Az utolso bekezdéssel kapcsolatban:

Ne vicceljünk már! Én akkor sem csinálhatok a munkahelyemen (jog)szabály ellenes dolgot, ha a főnököm utasít rá vagy a számítógép azt írja ki, mert a programozó hibásan (tudatlanul) írta be az adatokat. Különben a megrendelők (akiknek SZOLGÁLTATOK) legközelebb nem velünk szerződnek...

Üdv: Roli
Előzmény: zebramonguz (126)
zebramonguz Creative Commons License 2007.05.24 0 0 126

Sajnálom hogy igy jártál, máskor kérdezzetek nevet, ugy könnyebb lenne tisztázni.

Ha segit valamit, probáljuk végig venni, tételesen a FPL, rádió és transzponder szabályokat, ami egymástól független (bocs, nincs időm szószerint), már te is kezded keverni.

 

FPL kötelező:

IFR, nemzetközi, határsáv (kivéve mezőgazdasági), ellenörzőtt légtérben, MCTR, MTMA, TRA (müködése alatt ellenörzőttnek minösül), éjszakai VFR, vitorlázó felhőrepülés

 

Rádió:

nemzetközi, határsávban VFR utvonalon, ellenörzőtt légtérben, éjszakai VFR

 

Transzponder:

nemzetközi, ellenörzőtt légtérben (FL195 felett csak C módú), 4000' felett kivéve a bejelentett hajtómű nélküli távrepülés.

A hajtómű nélküliségnek csak itt van jelentősége, a rádió és FPL esetében nincs.

 

Mindannyiunk élete egyszerübb lenne, ha végre egyértelmű, betartható szabályok születnének.  Hogy egy kicsit védjem a kollégát, ha ő tévedett, FIC-esnek lenni sem könnyű, az általatok ismert szabályokat, még megbonyolitják a szomszéd országokkal, katonákkal, AFIS repülőterekkel kötett megállapodások, munkatechnológia (benne a Matias soha tökéletesen el nem sajátitható kezelésével, mindig van valami modositás amiről vagy értesülünk, vagy nem), plusz a munkahelyi vezetőinktől kapott utasitások. Gondolom, el tudod képzelni, hogy előfordul, hogy ellentmondanak egymásnak. El tudok képzelni olyan helyzetet ahol nem az az igazi felelős, aki kiejtette a száján, hogy nem mehet.

 

Előzmény: Freeflyer2 (122)
orlóci zsuzsa Creative Commons License 2007.05.24 0 0 125

Lemaradt:

 

2.3. Repülési tervek

2.3.1. Repülési tervek benyújtása

2.3.1.1. Valamely tervezett repülésre vagy a repülés egy szakaszára vonatkozó tájékoztatást a légiforgalmi szolgálati egységek számára repülési terv formájában kell megadni.

2.3.1.2. Budapest FIR-ben repülési tervet kell benyújtani:

- valamennyi IFR repülésre,

- valamennyi államhatárt keresztező repülésre,

- állami légi járművel MCTR-n, MTMA-n, időszakosan korlátozott légtéren kívül végrehajtott repülésekre,

- az államhatár menti korlátozott légtérben tervezett repülésekre, a mezőgazdasági munkarepülések kivételével,

- az ellenőrzött légtere(k)et érintő repülésekre,

- az éjszakai VFR repülésekre, valamint

- vitorlázó felhőrepülésekre.

Az ellenőrzött légtéren kívül működő polgári VFR repülések számára repülési terv benyújtása nem kötelező, a légi jármű vezetője azonban jogosult repülési tervet benyújtani, annak érdekében, hogy részére repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot biztosítsanak.

A légvédelmi készültségi erők repülései számára repülési tervet nem kell benyújtani, azonban Budapest ATS Központot az esetleges bevetések részleteiről haladéktalanul tájékoztatni kell.

Előzmény: Freeflyer2 (117)
orlóci zsuzsa Creative Commons License 2007.05.24 0 0 124

Az eset érdekes, és nem akarok véleményt nyilvánítani, csak beidézem a szabályokat, és remélem segít mindkét félnek.

14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet

a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól

Előzmény: Freeflyer2 (117)
zebramonguz Creative Commons License 2007.05.24 0 0 123

A HC könyvtárban, oda be lehet menni előzetes bejelentkezés nélkül is.

Előzmény: Plébános (119)
Freeflyer2 Creative Commons License 2007.05.24 0 0 122
Szia!
Én sem értem, azért kérdezgettem itt... :(

Nem működött semmi TRA a környéken (állítólag honvédelmi ap volt, és a katonák abszolút nem üzemeltek), és csak a határsávIG jelezték, hogy repülnének az ernyősök.
Nem mintha a határsáv bármit magyarázna, mert ami választ adott a FIC, az a határsávra sem stimmelne. (Oda ugye katonai irányítás előzetes engedélye kell, meg reprádió, meg transzponder meg ilyenek, nem mintha bármi értelme lenne ennek a dolognak persze)

Attól félek, hogy akivel beszélt az ernyős kolléga a FIC-nél, az rosszul tud dolgokat, és emlékezetből a vitrolákra is "ráhúzta" a motoros gépekre érvényes FP, meg egyéb szabályokat...
Sajnos emiatt pár ember repülése el lett rontva, mert voltak olyan jólneveltek és a téves infó alapján nem mentek el távra, hanem leszálltak inkább. :(

Várom repülésszerető válaszát is, hátha többet tud a dologról!
Köszönöm!
Előzmény: zebramonguz (118)
_Hypo_ Creative Commons License 2007.05.24 0 0 121
ezzel kapcsolatban egy kérdés, a térképet hol tudnam belaminaltatni? sima copygeneralba lehet? mert ugye igy eleg hasznalhatatlan, egy utvonal es dobhatom ki:}
Előzmény: Törölt nick (120)
Törölt nick Creative Commons License 2007.05.24 0 0 120
Szia. Ha az új, május 10-én kiadott ICAO térképre gondolsz, akkor azt a Hungarocontrol-nál tudod megvenni!
Előzmény: Plébános (119)
Plébános Creative Commons License 2007.05.24 0 0 119

hali!

 

lehet kicsit off, de véletlenül nem tudjátok, hol lehet az új térképet kapni ferihegyen? a ROK-ban?

 

köszi

zebramonguz Creative Commons License 2007.05.23 0 0 118
Szivesen segitenék , de nem voltam tegnap, és eddig nem is hallottam róla semmit. Az általad leirtak alapján nem értem. A FIC koordinátorral beszélt, aki kérte, vagy esetleg az asszisztenssel? Nem érintett volna müködő TRA-t, vagy a határsávot?
Előzmény: Freeflyer2 (117)
Freeflyer2 Creative Commons License 2007.05.22 0 0 117

Sziasztok!

Ide idéznék egy levél részletet, amit máshol olvastam, de mindenképp szeretném, hogy tisztázódjon a dolog!

Légyszíves kommentáljátok a FIC részéről!

 

 "Tegnap lett egy kis gondom a FIC-el.
Az előre megbeszélt módon jelentettem be a kalocsai repüzemet,és szerettem volna bejelenteni,hogy Kalocsától Délre,a határsávig ,Baja irányába tervezünk távrepülést.Visszakérdezett,hogy milyen magasságban,mire én mondtam,hogy előre sajnos nem tudom,de 2200 m.-re saccoltam a felhőalapot,(amiből csak egy-két pára paca látszott),ezért azt mondtam,hogy szeretnénk kihasználni a maximumot,mert hátha sikerülne emelkedni.
Azt kaptam válaszul,hogy csak 4000 lábig tudják engedélyezni,mert felette repülési terv kellene,amit mi nem tudunk adni,mert motor hiányában nem tudjuk megmondani,hogy hol,milyen magasan leszünk.Nyugtáztam,megmondtam a pilótáknak,szerencsére az értelmesebbje volt most nálam,és lejöttek 1200 m.-ről.
Persze piszkálta a csőrömet,és felhívtam Kacsát,aki félredobta a munkáját,és azonnal elkezdett intézkedni az ügyben,mert ha ez így szokódik meg,sehonnan sem lehetne távot repülni.
Sikerült elintéznie,hogy további egyeztetésig,mehetünk repülési terv nélkül is magasabbra,de neki sem ment egyszerűen.Megnyugtató,hogy a FIC-nél is segítőkész ,értelmes emberek ülnek,és megértik a problémákat.Persze biztosan nincs még vége,mert vannak szabályok,amik viszont előírják a repülési tervet,és ha valaki nem jelentkezik be a megadott helyen,azonnal keresni kötelesek,stb.,de a másik oldalról meg bejelentési kötelezettségünk sincs,nemhogy engedély,szóval van itt még miről beszélni."

 

Magyarázatként annyit, hogy természetesen most is motor nélküli siklóernyőkről volt szó!

Ugye ez félreértés volt (ismét)?!

 

robicsek Creative Commons License 2007.05.20 0 0 116
köszi, de ennyire má nem kell dicsérni, mer nem hiszem el:)

legközelebb ugy adjam le a flight plant, hogy
18. Other Information: NICK/ robicsek ? :))))))))))))))))))))))))))))

azé ha már ilyen kedvesek vagytok, amikor vizsgázom majd azért szolok itt előtte, jó? :)

ja,, de ez kiderult abbol hogy irok, hazataláltam gond nélkül, leszálltam, meg azota egy üveg bort is megittam.:)

igy a földről is köszi a segitséget:)

Előzmény: CPT (115)
CPT Creative Commons License 2007.05.20 0 0 115

 

Szia!

 

Igen itt vagyok,csak ritkán irok mivel sajnos nem igazán tudok jókat irni.Csatlakoznom kell a topik nyitójához mert sajnos nagyon sok a rosszpélda.A mai nap te voltál az üditőkivétel.Mivel hoztál egy döntést,és jóldöntöttél.A dicséret neked és az oktatódnak is szólt.Nagyon szép dolog a repülés,de tisztelni is kell még akkor is ha már sokat repült az ember.Én személyszerint mennél többet tanulok annál inkább ijedek meg,hogy még miket nemtudok.Szerintem ha ilyen marad a hozzáállásod szépcsendben megnőnek a szárnyaid!!Remélem nem a mellényed. :))

Sok jó leszállást!

 

Szia

Előzmény: robicsek (114)
robicsek Creative Commons License 2007.05.20 0 0 114
ja, és ha itt van az aki felhivta az oktatomat és megdicsért, akkor köszönöm:)
Előzmény: robicsek (113)
robicsek Creative Commons License 2007.05.20 0 0 113
nem, tegnap akkor már nem én voltam.

ma én voltam, aki elment LHHH-ig LHTL-ről, aztán nyugatra eléggé durva lett az idő (mármint nekem ugy tunt hgy számomra az......), és ugy döntöttem, az eredeti terv helyett inkább battyogok haza, aztán minthogy délen teljesen OK volt az idő, tettem egy Gyuro, velence, pusztaszabolcs kört.
Előzmény: BJani (111)
Törölt nick Creative Commons License 2007.05.20 0 0 112
köszi szépen. én 16:55-kor szálltam le a PPL-val, Dunakeszin.
Előzmény: széles tamás (108)
BJani Creative Commons License 2007.05.20 0 0 111

És mikor szálltál le?

Fél nyolc táján hallottam az SKF-et, de akkor az már vszeg nem te voltál.

Előzmény: robicsek (103)
zebramonguz Creative Commons License 2007.05.20 0 0 110
Ezt nem mástól akartad kérdezni? Azt hiszem az inkognitom már tisztázodott, egyébként -749.
Előzmény: széles tamás (109)
széles tamás Creative Commons License 2007.05.20 0 0 109

Mikor repülsz legközelebb?

Melyik lajstrommal szoktál repülni?
Elég csak az utolsó három karaktert megadnod, hogy megőrizhesd inkognitód! :-) :-)

Előzmény: zebramonguz (105)
széles tamás Creative Commons License 2007.05.20 0 0 108

Csak pontosan és szépen! :-) :-)

 

Jó leszállást!

Előzmény: Törölt nick (107)
Törölt nick Creative Commons License 2007.05.20 0 0 107
Hali, én ma repülöm az első egyedülit... Flightplan is le lesz adva. :)) Eddig csak jó tapasztalatom volt a tájékoztatóval, remélem ez így is marad ;)
Robicsek, te merre mentél/mész és melyik géppel?
Előzmény: robicsek (100)
széles tamás Creative Commons License 2007.05.20 0 0 106
I confirm!
Előzmény: zebramonguz (105)
zebramonguz Creative Commons License 2007.05.20 0 0 105
Küldtem egy mail-t, megkaptad?
Előzmény: széles tamás (98)
zebramonguz Creative Commons License 2007.05.20 0 0 104
A pultnál igen, de PC-be (koordinátor) a frekin nem engem hallottál.
Előzmény: BJani (102)
robicsek Creative Commons License 2007.05.19 0 0 103
SKF, ugy (1500 local time) körül szálltam fel.
Előzmény: BJani (102)
BJani Creative Commons License 2007.05.19 0 0 102

Mivel repültél? :-)

 

Koraeste (mikor a FIC-et hallgattam) 1 óra alatt két gép is volt ami a levegőben kért plént. (SAS & SJX, ha jól emlékszem)

 

Amúgy jó ez a retransmit, fura, hogy Bp.-ről hallom az Ózdról felszálló Medicoptert.

 :-)

 

Zebramonguz, 3/4 7-től nem te voltál véletlen a pultnál? :-)

Előzmény: robicsek (100)
robicsek Creative Commons License 2007.05.19 0 0 101
enyém nem fiatal, és térképről pontról pontra a lecke.

VOR/DME just for fun, GPS meg nem mert csak.
Előzmény: _Hypo_ (96)
robicsek Creative Commons License 2007.05.19 0 0 100
sziasztok, pilotakezdeményként (PPL tanonc, ma repultem utvonalat először egyedul), bekedvencelem a topicot.

Fligth plan le volt adva:)

A gép tulaja szerint kulönben a biztosito nem fizet, vagy nem annyit, ha baj van és nincs terv, mert nem tett meg mindent a pilota.

(ma délután Dunakeszi környékén kolbászolt valaki terv meg radio nélkul, ahogy hallottam a rádioban)

lehet holnap is megyek, vigyázzatok rám! :-)
repülésszerető Creative Commons License 2007.05.19 0 0 99

Persze, lehet használni GPS-t, de ismerni kell a többi műszert is, amikor néha szárnyalok, akkor én is GPS-t nézek, DE ismerem a VOR,  NDB, DME ugráló jeleit is.

 

Amúgy iszapszemgöröngyös alsót is azonnal felismerjük, mert a szuper MATHIAS rendszerünk ismeri...(azé néhányat nem ismer, bevallom... :-))  )

 

Néhány éve egy eltévedt pilóta nem is ismerte fel az elötte lévő műszereket, hiába próbáltuk kérdezgetni és segíteni neki...

 

Met infó, nálunk is van, csak egy telefon (296-91-02, 296-91-03), sőtt, ATIS-t is hallgatni telefonon (06205752967)...internet elérés, hát nem sok helyen van...tudomásom szerint LHDC, LHBP, LHSM, LHFM, LHUD, LHPP-n elérhető.

Ez persze változni fog, mert hát ugye DÜBÖRÖG A GAZDASÁG :-))))))))))), nem ?

 

Na, jó, ne politizáljunk...

Előzmény: széles tamás (97)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!