Lassan, de előbb-utóbb csak elindul a szezon. Kezdem összeírni hova is kellene eljutni idén.
A tavalyi, cseh XIX. Big találkozó, amin komoly 12 fős "kommandóval" képviseltük a magyar színeket Rostinban, baromi nagy élmény volt. 120 motoros, többnyire Big, jött össze.
A különböző versenyszámokban is elindultunk, komoly díjakat nyertünk el, (bár, inkább csak a Tombolán😁)
Összehaverkodtunk a cseh helyi erőkkel és valószínüleg a magunkkal vitt pálinkakülönlegességek megismerésének hatására is, de úgy engedtek haza minket, hogy 2019-ben, a XX. Cseh BIG Giga-Mega Jubileumi bulijukra mindenképp, újra el kell mennünk.
Annyi a változás, hogy idén nem a hozzánk közelebbi (BP.-350km) Rostinban lesz a buli, hanem átrakták csehország nyugati felébe. (BP.-480km) Kicsit dolgozni kell a logisztikán, de szerintem megoldható.
Korán van, február, a részletek is változhatnak még, csak jelzem, hogyha valakit érdekel egy baromi jó hangulatú BIG-es túra, az ne csináljon programot a június 21-22-23.-ai hétvégére.
Részletes túraleírással időben jelenkezem, páran már most biztos, hogy megyünk.
Ahogy ígértem, a kisipari csapágy. Elnézve egyes részleteit, biztosan sorozatban készítette valaki, nem csak ezt az 1db-ot. Porvédő, szegecselt kosár, stb. De (a fényképen alul átszik) a hegesztett cső, a leszúrások nyomai, a beremegett kés nyoma, mint gányolás. Direkt úgy fényképeztem, hogy a kosásr fölött látható legyen a sorja ! És ezet egy használatban lévő motorból vették ki, igaz nem blokkban volt...
ETZ 125 igen kedvenc étele a generétor alatti főtengely csapágy! Én gyerek koromban ott kokányoltam, csapágy csre 30 perc ,Generátor le szimering ki ott a csapágy a golyó kosarat szét feszitettem erős drót átfűz a golyók közt ,rákőt csapágy lehúzóra csapágy ki kolyo csapágy vissza ugy hogy a főtengelyt bekentem csap ragaszóval .Motorgenerálig kibirta nem forgott meg a rohadék .parasztos de bevált .Úgy mint a dupla szimering az ETZ első teleszkópban .Ha fejre fordított telós KTM em lenne már azt is megpatkoltam volna . De DR van amiben 15 évente elég szimeringet cserélni ha terepen használjuk . Amugy meg csak unalomból kell!!
Láttam már lc 4 légszűrőn 2 zoknit plusszba .OK motor kuka nem szívott eleget ,de ha a légszűrőt lefolytjuk akkor még szív egy kis benyát utolsó leheletig!
Fő az ovatosság mi lenne ha lenne ott lyuk és beszívna valami nem kívánatos dolgot . :-)) viszont a szívo csonk gumit hogy birta mellé fogatni nem tudni! az annyira psazol hogy nehéz elbaszni.
De van benne rendszer! Az egyik a vízszintesen repülő köveket szűri ki a másik meg a függőlegeseket. Tökéletes. Csak a színtiszta levegő a túloldalon...
A csapágyról most jut eszembe: a munkahelyen a vitrinben van egy házilag készített csapágy, varratos csőből. Ha nem felejtem, lefényképezem és felteszem ide, azt még nem archiváltam...
A Bregié sem rossz. Úgy gondolták hogy 2 szűrővel tovább él a motor, vagy hogy? De ha jól látom, nem is tömít, elmegy mellette a szűretlen minden.
Igen, már látom, hogy nem MZ. Elsőre megkapta a szemem.
Azért kérdeztem, mert egyszer újítottam egy ismerős srácnak egy ETZ125öt. Ránéztünk a kapuba, gyujtásfedél le, kb fél centit lógott a főtengely. Nem megszakítós volt ezért vidáman ketyegett. Széttúrtam nekik és a baj az volt, hogy kb 1 milit kotyogott a csapág a főtengelyen mert valakinek valamikor megállhatott a csapágy és elkopott a csapágyfelület.. Elküldték Mezőtúrra Bíró Sándor okleveles motorfelújító mesterhez, visszajött úgy, hogy az öreg szemre felnégyelte a csapágyfelületet, rávarrt de körülbelül elektródával, aztán nem tudom hogy, de a kúp a főtengelyben szintén szar lehetett és azzal esztergába befogva leszedte méretre, majd ráütötte a szar csapágyat, mert az meg valakinek a kezébe maradt mikor elvitték megmutatni, hogy mi a baj. Namost az illesztéssel nem volt baj, mert alig jött le, a gond a központ furattal volt, mert a motort összerakva, a főtengely vége kb 1 centis kört írt le. Szerencsére elektronikus gyújtás volt, különben be nem indítjuk. Én már a főtengelyt meglátva azt mondtam, hogy nem rakom össze, de addig erősködtek, hogy rászántam magam.
De az a csapágyfelület úgy nézett ki, hogy hegesztés, 5 perc szünet majd megint hegesztés és így tovább. Csapágy meg a főtengely között el lehetett hugyozni. (ahol nem volt hegesztés :)))
Abban merek csak reménykedni, hogy ezek a "pajtás" megoldások, többnyire a rendszám nélküli, minden mindegy csak guruljon tipusú, hátsó-földutas dili-motorokon találhatóak.
Mert ha a közúton is ezekkel hasítanak, akkor baj van.....
Ami még szörnyűbbé teszi a dolgot, hogy ezt komolyan gondolták, mert nem kényszer megoldásnak tűnik, útközben ennyi helyen nem kezd el vérezni a motor.
Rettenetes! Ez más tényleg a büntetőjogi kategória.
A fogaskoszorús ékszíjtárcsából ítélve valami Piaggio blokkos 125-180 ccm-es robogó.
Van hozzá kapcsolódó gyöngyszem: az alu ékszíjtárcsára szorosan van felillesztve az acél fogaskoszorú. Az ha lejön, kezdődnek a mókolások. Van aki megpróbálta az acélt és az alut összehegeszteni, plusz hozzáhegeszteni a berugókörmöt. De kent rá még ragasztót, is, biztos ami biztos alapon.
Ha már barbár munka: az én gépemben is találtam csodákat a karbantartás, javítás, helyreállítás során. Ez volt az egyik legrondább: a benzin-levegő csavar szétforgácsolva!
Középen a beletört csavarmentő, mellette pedig a csavrmentő kiszedéséhez fúrt lyuk.
Mikrocsiszolóval kellett tized miliméterről-tized miliméterre szépen kicsiszolni a maradványokat.
Itt már kiesett a csavarmentő, de a tűszelep maradványait még fogta a menet.
Ennyi maradt a tűszeleppből...
... de szerencsére (vagy a türelmes munkának köszönhetően) a menet sértetlen maradt (bár a képen ez nem látszik jól)