Néhány gondolatot "elszórok" én is - részben már mondták, de van olyan is, amit nem említettek, pedig fontos.
- Használj egyforma fényforrásokat. Az izzólámpa alapvetően tökéletes, teljesen színhű képeket eredményez. De egyforma izzókat használj, mert a kevert fénnyel nem lehet normálisan dolgozni. (Ezenkívül az azonos típusú eszközök használata egyszerű gyakorlati praktikumot is jelent, a legnagyobb előny, hogy csereszabatosak, egyik helyett bárhol, bármikor jó a másik is...)
- A werkfotód alapján nem jó a felállásod. A lámpákat messzebb kell vinni a sátor anyagától, azért hogy annak nagyobb felületét, és a teljes felületet egyenletesen világítsa meg. (A megvilágítás beesési szöge és távolságfüggése miatt van ez a dolog...) A sátor úgy működik, hogy a tárgy felől nézve, szép nagy világító felületeknek kell látszaniuk. Ez a felület úgy jön létre, hogy kívülről adod rá a fényt. Később variálhatsz majd a távolsággal, ha keményebb fényt akarsz, akkor kisebb foltot világíts a sátor felületére, de ez már más téma. (Egyébként ha távolabb viszed, képfaragó kollégát is megnyugtatod, a tűzveszély elkerülésével. :)
A lámpákat nem kell a sátor oldalaihoz igazítani. Elhelyezheted őket az élek vagy a sarkok mentén is - persze kellően távol, hogy a fény egyenletes legyen. (Ilyen esetben durván a sátor méretének min. 5-szörös távolságára számíts...) Ez azért jó, mert egyszerre több oldalát is meg tudod világítani, mintha több lámpád lenne. :) Persze a távolra vitt lámpákkal majd jön az a baj, hogy az objektívba is bevilágítanak... Árnyékolás...
- Figyelj a belső tér illetve a tárgy kivilágítottságának egyenletességére. Ezt a legegyszerűbben úgy tudod ellenőrizni, hogy ha lefényképezel egy sík homogén felületet a tárgy helyén (többféle szögben elhelyezve). A hisztogrammnak keskenynek kell lennie (szinte egy "tüskének", hogy ha kicsi az eltérés a képpontok világossága között.) Fél blende eltérés már elfogadhatatlanul sok!
- Kontrasztot fel kell nyomni, némileg a szaturációt is. Ennek az az oka, hogy az egész fényképezés a fény-árnyék hatáson alapuló nagy árnyalatterjedelem kezelésére van felkészítve. Ugyanakkor az általad megcélzott "sátras műfajban" a fény-árnyék hatás megszüntetése, erős csökkentése a cél, hogy csak a felületi struktúra, és a tárgy saját színei, tónusai maradjanak. Mivel kisebb a fény-árnyék kontraszt, ezért az ilyen kis kontrasztú képek elég "lapos", élettelen hatásúak lesznek, ha hagyományos technikával dolgozod ki őket. Bizonyos értelemben ez a műfaj hasonlít a repró fényképezéshez...
Így van, én nagyon sokat tanultam itt a topicon. Ezúton is ismét köszönöm a segítőkész fórumozóknak.
Ezért sem értem igazán a mostani nagy ellenségeskedést. Idejött Lópici úr, teljesen kulturáltan kérdezett, nem nagyképűsködött, pont fordítva, erre kapja a leb@szásokat. De miért?
Az milyen tanács, hogy guglizzon rá?
Kb 10 percbe tellene elmondani neki, hogy mi a kulcsszám és mire állítsa vakuzáskor a záridőt, de inkább 15 percben elmondják neki, hogy miért nem lehet...
Nem vagyok buszsofőr. :) (Bár egyszer a Desert Bus-ban majdnem szereztem egy pontot.)
Építőipari kivitelező vállalkozásomat hagytam ott a sokkal nyugalmasabb ékszerkészítésért. A párom a kreatív, én pedig a segédmunkás. :)
Ha csak lehet, szeretek mindent magam csinálni. Nem vaterára készülnek a képek, de majdnem: saját weboldalunkra.
Autodidakta módon tanulok, ennek vannak előnyei, és vannak hátrányai. Sok esetben konkrét projekthez kell megszereznem a tudást, ekkor előfordul, hogy a megvalósítás mögött nincs elméleti háttér.
Mint ahogy a kokárda esetében, ahol a kép jó lett, de ezzel az erővel lehetett volna elrontott is.
Távol álljon tőlem, hogy megbántsam az ezt a szakmát magas szinten művelőket, nézegettem a nickek mögötti weboldalakat, nagyon profi ékszerfotókat is láttam.
Én még nem vagyok azon a szinten, és a vállalkozásunk sem, hogy meg tudjak fizetni egy profi tárgyfotóst: 600-nál több termékünk van, mindegyikről legalább 3 beállítást szeretnék a webshopba, a legolcsóbb ajánlat, amit kaptam 500Ft/kép volt.
Ez tehát az indító motívum, innen tartok ott, hogy szeretnék annyira beletanulni, hogy meg tudjam valósítani az elképzeléseimet.
Szóval csinálom, csinálom, csinálom. És közben roppantmód élvezem a folyamatot. :)
Nem hiszem hogy önhitt vagyok, és az sem gondolom, hogy általában nem szeretnék a fotósoknak segíteni. Ha nem akarnék segíteni, egy fél mondatot sem írtam volna. Persze nem lehet kimondani hogy sohasem fog sikerülni, de nem lehet átugrani bizonyos ismereteket. Ha csak egy-egy rövid tanácsról egy kisebb problémáról van szó, lehet fórumokon is segíteni. Amikor viszont az alapok hiányoznak, nincs mit tenni, pontról pontra meg kell tanulni a teljes fotográfiát. Te magad írtad ,,nem értem a kulcsszámot, a szinkronizálást" ezek a fotográfia alapismereteihez tartoznak. Te ékszerfotózást (ami a legbonyolultabb feladatok közé tartozik) szeretnéd egyből művelni a többi tudásszint átugrásával. Ez az ami szerintem nem fog menni.
Az a 10 éves weblap nem az enyém, de tény, hogy én csináltam anno. :D
Elbeszélünk egymás mellett. Nyilván alkalmazni kell a megszerzett tudást (már ha van), különben mi értelme volt megszerezni. Idézem Jahno-t: "Fogni kell kb. 3 vakut, ilyenolyan fényformálókat és nekilátni kipöcsölni, elolvasni a szakirodalmat, vagy először egy világítós gyorstalpaló aztán tárgyfotós gyorstalpaló." Nos, én is valami ilyesmire gondoltam és utaltam is rá. Tehát van a "recept" (hogy ismételjem önmagam) és abból kiindulva pontosítani kell a beállításokat, mert elsőre nehéz lehet eltalálni mindent. Ki hogy hívja ezt, én kísérletezésnek dedikáltam. Szerintem ezek az ékszerek épp Vaterára készülnek és mivel mind egyedi, nehezebb a tanácsadás is.
Nem tudom Dr. Lópici Gáspár célja a fotókkal és azt sem, hogy mi a foglalkozása, de mindjárt elárulja.
A nacionáléd ( Weblapod) után arra következtettem, hogy esetleg profi fényképész szakmunkás vagy esetleg mester vagy. A megnyilatkozásod ezt sajnos nekem nem igazolta, mivel nem kísérletezni kell hanem a tanult dolgokat alkalmazni. Szerintem talán nem arról van szó, hogy 1000 db Vaterára szánt szart kell egyfolytában leköszörülni, hanem egyedi tárgyakat . ( Bár erről hallgat a tettes) Ha ez van akkor mea culpa!
A világítás köre tág -- ez oké - de akik megtanulták , hogy mi is a lényeg, hogy lehet elérni a célt, azért az nem feldobott bélások alkalmazása.
Amúgy mindenki azzal tölti az éjszakáit amivel akarja, ha a nappali melóját is el tudja látni, megfelelő hatékonysággal.
A napfény mondjuk portréhoz nagyon jó tud lenni (már, ha megtalálja az ember az ideális "sugarat", helyszínt, időpontot, stb.). Ilyenkor fő a természetesség (meg a leves :) ). Azonban tárgyfotónál szerintem jobb a mesterséges fény. A nap nem sokszor süt egyformán. Percről percre változik a szöge, másról verődik vissza (akkor is, ha sátorban van a fotó tárgya). A tárgyfotókon viszont hajszálra egyforma fényre van szükség (amennyire csak lehet). A feldolgozást is hátráltatja, ha szinte minden egyes képen állítani kell a fehéregyensúlyt.
Tényleg baromira tág a világítás köre. A legprofibb is sokszor a helyszínen találja ki mit akar, mit hová tesz. Vannak kész "receptek", de ezek inkább csak irányadók, kiinduló pontok. Olyan ritkán van, hogy lerakjuk a vakut egy előre meghatározott "tervrajz" szerint és elsőre hibátlan a megvilágításunk. A fény mindenfelé spriccel, átmegy, veszít az erősségéből, visszaverődik, felveszi a környezet színét, stb.
Azt hiszem azért te vagy az élő tanu, aki megmondhatja,hogy itt nem nagyképű faszok vannak többségben, hanem segítőkész általában nagy gyakorlattal rendelkező szakemberek, akik ( nagyképűségnek tűnően) úgy reagálnak bizonyos esetekben , hogy tele van a tökük attól, hogy azt kell milliomodszor leírni, hogy a kalapácsnak melyik végét kell fogni ahhoz, hogy a szomszéd fejét szétverd.
A topikcím szerintem feltételez egy bizonyos használati tudást amikor " tippek trükkök" ről szól, nem arról, hogy mi is az a lámpa, vagy a vaku.
Tényleg felmerült bennem is, de sajnos technikailag nem tudom megoldani. Nappal mással kell foglalkoznom (hétvégén is), erre csak este-éjszaka van időm.
Csak egy kérdésem lenne: miért kinlódsz mesterséges megvilágítással moszkító sátorral? miért nem jó az ingyenes napfény? egy árnyékos szórtfényes helyen egy vagy két derítőlappal ? erkély udvar a természet műterme elég nagy.
Valószínűleg a sátor sem igazán fehér és a háttérnek használt lap sem. Komolyan írtam az optikailag fehérített dolgokat! Fotón be tud kékülni miatta minden.De nem baj, egyelőre ezzel ne foglalkozz!
A Lightroom-ban is és a PhotoShop-ban is egy kis pipettával rá tudsz bökni egy semleges szürke színre, és ekkor automatikusan ahhoz állítja a fehéregyensúlyt. Ezt érdemes használni. Sokszor jobb eredményt ad, mintha tudnád a fényforrásaid színhőmérsékletét. Úgy tűnik, fehér háttérrel szeretnél fotózni. Az nem egy egyszerű menet, de megpróbálhatod azon használni a pipettát.
A legnehezebb, szinte korrigálhatatlan helyzet az, amikor a fényforrásaid különböző színűek. Ezt el kéne kerülni, de nem egyszerű!
A vakutól meg ne parázz! Összességében könnyebb velük színhelyes képeket készíteni, mint bizonytalan lámpákkal és utána korrigálni.
Ha elfogadod egy kezdő tanácsát, annyit mondok: ne légy ennyire önhitt.
Amikor te voltál kezdő, biztos mindenre, de mindenre magad jöttél rá, nem volt egy tapasztaltabb fotós, aki adott egy-két jótanácsot, praktikus ötletet.
De ha volt segítőd, akkor nézz magadba, és gondolj bele, hogy éreztél volna, ha egy olyan kérdésedre, mint amit én tettem fel, egy olyan választ kaptál volna, mint amilyet te adtál.
Ha totális autodidakta módon tanultál meg mindent, akkor is megkérdezném: mennyi időbe is tellett?
Elfogadhatatlan, emberileg, morálisan állítasz ki te is bizonyítványt magadról, amikor ilyeneket írsz.
Biztos vagyok benne, hogy nem fog menni.
Ez, az önteltség magas fokáról tanúskodó mondatod, bár lehúzónak szántad, engem inspirálni fog. :)
Megkettőzöm a ráfordított energiát.
Úgyhogy - végül is - neked is köszönettel tartozom. :)
Jobban jársz, ha ezt a témát ejted. Nagyon sok minden hiányzik ahhoz a szinthez, amit elérni kívánsz. Főleg tudás, de eszköz is. Biztos vagyok benne, hogy nem fog menni. Teljesen felesleges itt írogatnunk, mert egy külön Néked kérdésedre testre szabott 2000 oldal információt, könyvet nem írhatunk. Én azt javaslom hogy először a tűzvédelmi előírásokat tartsd be, ilyen szűk helyen halogénekkel nem világítunk, leéghet a lakásod. A fotózáshoz is kevés a helyed, én a fénysátor ilyen módját is elfelejteném. De bocs, erre nem tudok több időt áldozni.
Én kemény leszek. Előbb is az voltam :-D Egy bazi nagy témakörben várod, hogy 2 sorban valaki leírja a mikéntjét és szádba tolja a sültgalambot. Nem fog menni. Házilag elég sok pöcsölős kell és minden magyarázat olyan alapvető dologra utalna vissza, amihez újabb magyarázat kell. Én azt sem látom, hogy egyáltalán a fényképezéssel milyen szinten állsz. Fogni kell kb. 3 vakut, ilyenolyan fényformálókat és nekilátni kipöcsölni, elolvasni a szakirodalmat, vagy először egy világítós gyorstalpaló aztán tárgyfotós gyorstalpaló.
Eleve csúnya kevert fényekkel melózol (pedig mind halogén, csak milyensége nem midegy, mert ott kezdődik, hogy tudjuk mi az a fény, milyen a visszavert fény, mi a színhőmérséklet és spektrum. Ezek mennek?), az kb. sosem lesz színhelyes, de ezen felül függ a géptől, feldolgozástól, monitortól is. Eleve ugyanmezt a képet megnézed 3 különböző monitoron, akkor 4 különböző színvilága lesz. Aztán ahogy nézem még a mélységélességgel is bajok lesznek. Az első képet pld. megnézném eredetiben és EXIF infókkal együt, mert így beszúrva csak tapogatózunk, hogy mi történehetett.
Ha meg komolyra vesszük, akkor szürkekártya is befigyelhet, bár jó világításnál csak felesleges parasztvakítál, rossznál meg nem sokat segít :-)
Én a héten másik csoportban értem el az antiszociális szintet. Egyszerűen olyan alap kérdésekkel esnek be, hogy csak pislogok, cserébe nem írja le, hogy milyen gépe van, milyen körülmények közt készült a kép, aztán csak mennek a kérdés válaszok. Gondolkozni sem bírnak, de még picit sem. Az, hogy egy alapfokú akármit elolvassanak, azt különösen nem. Tán írtam ide is, hogy szerveztünk kiscsoportos alapfokú oktatásokat, ami elsőre alapok/gépkezelés/objektívek miazmás témaköre lett volna, majd kicsit matekoztam a vaku/világítás/egyebek mellett tök ingyen, de inkább feladtam és hobbizok. 100as nagyságrendben érdekelt ember, megírtam a tananyagot, helyet szereztem, fotográfus kollégával toltuk, prezantáció, csiribirik. Végén alig jöttek el. Így a világítással nem tudom mi legyen, sok embernek gondot okoz a mit vegyen és miért azt, vagy mennyire erős egy kompakt, pusztán sörért kitaláltam a tuti. Berendezünk 2-3 napra egy termet, halogén, vakuk, állandó mindenfélék, kompaktok, csövek, különböző hátterek és fényformálók és.... És rájöttem, hogy hülyék vagyunk minden, majd hobbizunk magunknak, a ha akarok válaszolok, amúgy mindenki felfordulhat. Azért, hogy mindenki érdeklődjön aztán senki ne jöjjön el, annak nincs értelme. Első verzióból már azt akartam, hogy be kell fizetni 5ezer pénzt és a helyszínen visszakapja, vagy valami. Vagy nemtom.
Igazából nem is értem a világot. Példának volt egy oparratőr, aki állísa szerint sosem fényképezett, de most lehetőség van és pénzt kap érte, de nem érti mire kell állítani a fehéregyensúlyt. Baszki, sokkal több technikai tudással nem merek pénzes melóba fogni, vagy nincs rá lehetőségem. Többinél meg alapvető gondolkozásmód, vagy minimális utána olvasás, rákeresés is hiányzik, de a képeken az XY Photography az megy...
Mivel nem tudjuk milyen színűnek kellene lenni, így tök mindegy. Valamint ha értünk hozzá, akkor teljesen mindegy a LR/PhotoShop kérdésköre, mindegyikkel ugyanazt és jó eredményt lehet elérni.
Ne foglalkozz vele! A topik címe: "Lámpák, vakuk, tippek, trükkök". Itt van a kérdéseid helye. Ne félj kérdezni és ne szégyelld a felszerelésed!
Kicsit sok az idő, úgyhogy csak 5 percet szántam rájuk: tesztképek.
Vannak érdekességek. A 1524-es-nél például nem tudom mi tükröződött a dobozokon, de hazavágja a fehéregyensúlyt. Pink pulcsiban voltál? :D Kellene a sátor eleje is és nem ártana egy alapos tisztítás sem (a gépnek és az objektívnek elsősorban). :)
Ilyen "művi" (műtermi) körülmények között a fehéregyensúlyt is belőhetnéd egyedi értékre, de ha raw-ot használsz, akkor utólag bármire állíthatod gond nélkül. Ezeknek az izzóknak talán változik a színűk a hőmérsékletüktől (°C), koruktól függően. Mivel nem azonosak, eltérően mértékben, irányban, és sebességben következhet be a színtorzulás. (Tehát a kép egyes részein más mértékben, így nem tudsz mire fehéregyensúlyt mérni. Vagy ez, vagy az.)
Egyébként a vakuhoz sem kell jobban érteni hidd el. Ilyen körülmények között úgyis te állítod be őket manuálisan.
Ezt most olvastam. Annyit azért elmondanék, hogy sok cikket elolvastam, sok viedót megnéztem. Nem vagyok profi, de azért van már egykét vállalható képem.
de ez a topik nem egy szakiskolai kihelyezett tanfolyam
Nem hinném, hogy a te tiszted meghatározni, hogy miről szólhat a topik.
de ne várd, hogy helyetted megoldjuk a problémáidat amik alapvető tudáshiány miatt állnak elő
Tőled nem várok semmit.
Szerencsére vannak itt mások is, akik kedvesen, előre mutatóan és szívesen válaszoltak.
A kérdésem amúgy pedig - úgy érzem - eléggé konkrét volt.
Ne fáradj a további válaszokkal, mert nem érdekel a fröcsögés.
Talán mintha rawból a lightroommal elég jó eredményt lehetne elérni.
A felső photoshop, az alsó lightroom. Az alsó már elég színhelyesnek tűnik.
Bár ez már nem lámpa-kérdés, igaz?
Azt kérdezném tehát tisztelettel, hogy a lámpáimban láttok-e olyan hibát, ami eredményezhet csúnya elcsúszást, vagy a raw állítgatása után kapott színhelyes eredmény azt mutatja, hogy nem a lámpák okozzák a problémát, csak szimplán nem tudok fényképezni?