Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
"a nagyobbat nehezebb felforralni, több hőt tárol, a kicsinek pedig sokkal kissebb a hővesztesége. " Minél nagyobb a tartály, fajlagosan annál kisebb a vesztesége. Jobb a térfogat-felület aránya. A gyári tartályoknak általában nem túl sok a hőszigetelése, nem árt rásegíteni.
"a jövő fűtésszezonra betárazott 130 mázsa bükk mindenképpen elég legyen." Mit fűtesz? 16 tantermes iskolát? A mostani teleket 21-23 q aprítékkal + néhány q egyéb hulladékkal húzom ki. 77 m2, ~23 fok nappal, 19 éjszaka. Ez fűtési szezonban a melegvizet is adja 2 főre. 130q az nekem minimum 5 tél.
Huzatszabályzás: Carborobotban elindul a ventillátor és húzza, mint a veszett. Huzatszabályozás nincs, az adagolással tudok szabályozni. Emellett tud 70-75%-ot, amit sima kazánok nem nagyon produkálnak. Füst nem látszik a kémény fölött, csak a levegő remegése, korom nincs, csak szürkés pernye a kéményben.
Lehet számolgatni is pl.: kazák kwX50 (ez Nálad 1500 l), láttam valahol, hogy a ház pontos hőfelvételét, és a kazán teljesítményét is belevették a számításba.
Nálunk 35 kw a kazán 2000 l-es a tartály, de volt hogy 105C-ra melegítettem fel benne a vizet (na jó egy icurit bekakkantottam akkor) lehet, hogy egy 2500 l-es tartályt is fel tudnék vele fűteni -néha a nagyobb hidegekben- kellene is egy picit több raktározott hő-, de akkor nagyobb a hőveszteség is. Nekem gyári tartályom van, és lényegében ettől nagyobbat nem tudtam berakni a pince belmagassága miatt.
Ha 1500, vagy 2000 l tartály közül kell választanod, vedd figyelembe, hogy a nagyobbat nehezebb felforralni, több hőt tárol, a kicsinek pedig sokkal kissebb a hővesztesége. SZERINTEM!!
Tehát szerinted nem mindegy, hogy a bemenő levegő mennyiségét, illetve a kimenő füstgáz mennyiségét szabályozzuk ? A kazán a pillangótól nem válik kissé nyomott rendszerré, minek hatására szekunder beömlő nyíláson nem ömölhet a füst?
"A kéményátvevő szerint a 10 méteres kémény majdnem elégtelen a kazán teljesítményéhez a szabályok szerint, s bár tudom, a tervezett szénüzemhez képest jó félteljesítményt produkálhat a fa, de így is a füstcsappantyút majdnem zárt állásában tartva, ideális az égés. Ekkor érnek a lángok az égéstér tetejéig, és megtalálható benne a sárga mellett a kék láng is. Nyitottabb füstcsappantyúnál a lángok ki-kihaladnak a kéménycső felé. Egy szakkönyvben olvastam, a friss levegő mennyiségének ideális esetben az égéshez kémiailag szükséges mennyiség 1,7 szerese kell legyen. Ezt a huzatajtón csak úgy tudtam beállítani, hogy ahol az ajtó szabályozta levegő éppen nem csökkenti az égést, onnan még kicsit tovább nyitottam."
Tehát jelentős szabályzó szerepe van a füst csappantyúnak. Tapasztalataim szerint nagyobb, mint a huzatszabályzónak, azaz a csappantyú a durva állító, míg a huzatszabályzó a finomhangoló... Hangsúlyozni kell, pufferes üzemmód esetén, ahol gyors égés a keresett.
A gyártókat most felejtsük el. Az egyszerű felső hőcserélős lemez vegyeskazik - Totya, Celsius, Calor, Badigo- végső soron ugyanúgy működnek. A Calor pl kifejezetten ajánlja a pillangót. Az öntvény kazikba pedig mán be is van építve.
Tudom, hogy nem pelletkazánokról beszélünk, de valahogy úgy gondolom, hogy Te a vegyestüzelést szakmádnál, vagy tapasztalataidnál fogva jobban átlátod és ismered, mint én, vagy más egyszerű forumozó.
Itt valójában az a kérdés, hogy jelent e hatásfok javulást ha nem csak a bemenő levegőt (huzat)szabályozzuk, hanem a kimenő füst mennyiségét is szabályozzuk.
Nálunk a gázfűtés egy egyszerű álló Celsius (éti rendszerű (vagy talán atmoszférikusnak monjdák)) kazánnal megy. Ennél a kazánnál be van építve egy deflektor, melyen keresztül végső soron fars levegő megy a kéménybe, így a kémény huzat- ami a kazánban már szerintem nem is létezik- a kazánból nem rántja ki a forró levegőt. Gyanítom, hogy a vegyes kaziba beépített ilyen deflektor teljesen lehűtené a füstöt, és rohamosan elkátrányosítaná a kéményt. ( bár ki tudja, hiszen nem csak hűtené, hanem teljesen fel is hígitaná a füstöt). Szóval agyalok, hogy a jövő fűtésszezonra betárazott 130 mázsa bükk mindenképpen elég legyen.
Pont ezért került beépítésre a puffer, hogy ne keljen úgy elmenni hazulról, hogy ég a tűz a kazánban. Szünetmentesen nagyon gondolkodom, hát ugyi váság van oszt nincs pötyő rája.
Az első kérdésre a pillangó szelepről mit tudsz? Úgy vettem észre, hogy a vegyestüzelés műszaki hátterében nagyon benne vagy- velem ellentétben, aki csak műkedvelő vagyok :-D. Érdemes a kazán füstcsövét szétvágni és beszerelni egyet?
Egy már régebben feltett kérdésemet szeretném megismételni.
A vegyeskazán füstcsövébe beépített "pillangószelepnek" van létjogosultsága? Most főleg a tüzifa fogyasztásának csökkentése végett kérdezem.
Az előzményekhe hozzátartozik, hogy tavaly építettük át az addig gáz-padló fűtéses rendszerünket vegyes(puffertartályos)+gáz padlófűtésre.
Az eddigi egy fűtésszezont átölelő tapasztalataim alapján az általunk választott Badigó kiskazán a 2 m3-es pufferral elég jól szerepelt. Igaz a kazánon nem volt rendes szekunder bemenő, de ezt a kis hiányosságot apósommal orvosoltuk, ezt követően szerintem sokkal jobb lett az égés hatásfoka.
Ez a bizonyos "pillangószelep" állítólag segít a kazánba termelt hő nagyobb arányú hasznosításába. Az öntötvas kazánokba manapság majd mindig gyárilag építik be, de a lemezkazánokba, -mint ami nekünk is van- nem szokták beépíteni.
Amúgy a puffertartály tényleg okos dolog. A 20 éves 130m2-es házunkat 1X6-8 órás intenzívebb tüzelésel fűtöttem ki (22C folyamatosan, különben a nejem morog :-)
A gázzal nagyon ritkán segítettem rá.
Még valami: Az apósoméknál szóba került, hogy áramszünet esetén mit lehet kezdeni a vegyeskazánnal (nálunk és náluk egyaránt keringetőszivatyús a rendszer). Azt mondta az öreg, hogy egyszerűen el kell zárni a primer és a szekunder levegőbeömlőket, és fent a hőcserélő ajtaját ki kell nyitni. A tűz kialszik, a problema megszűnik. Ez szerintetek működik?
A puffer az egyik legjobb dolog a fűtésben és nem hogy pazarlás hanem takarékosabban lehet fűteni. Nekem ugyan nem vizes pufferem van, hanem tégla(tömegkályha, tömegkazán), de eszméletlen jó dolog mind a sima mind a vizes változata.
Csináltam a mérésekből grafikont 1 napos fűtésről kétszeri(2x15kg) begyújtással. A benti lakás hőfok 1 fokon belül ingadozott. 75m2 padlófelületet tartott 23-24 fokon. Így volt bent 20-21 fok. Mással nem fűtöttem. Ez csak a vízre adott energia. Az össz hasznos energia 63%-a. A maradék 37% a kazánházat és a garázst fűtötte. 30kg fából tisztán a vízre 60kWh jutott.
Még azt hozzátenném, hogy a kéményem 5 téglás és a teljes hossz 4 méter. A szerelő azt mondta, hogy 22-es csővel kell indulni, a pince alatt végig, majd 18 és 15-ös a befejezés.
Jelenlegi gázkonvektoros fűtésem mellé, szeretnék központi fűtést kiépíttetni. 6 db. radiátorra lenne szükségem, 22-es, 18-as, 15-ös rézcsövekkel vezetve. A családi ház 75 m2. Azt szeretném kérdezni, hogy zárt, vagy nyitott rendszert kell-e csináltatni? Ti mit javasolnátok? Kazánból a lemez, vagy az öntvény lenne a jobb; hány kw-os; s milyen típusú? Tüzelni fával szeretnék.
Szó nélkül beépíteném ezt a rendszert másnál is mivel a tartály és a kazán között áramszünet esetén etázs rendszerbe megfordul a víz .És beépítenék még egy visszahűtő egységet is ami ha áramszünet van és 95Cfok fölé megy a víz akkor autómatikusan visszahűti a vizet. Nálam ez még hiányzik de ez is meg lesz nemsokára.
Nállam a vegyes és a gázkazán párhuzamosan van kötve ugyanazon a körön tehát zártrendszeren van a vegyes. A tágtartályt kellet megnövelni 75l re hogy a hirtelen felmelegedő víz tudjon hova tágulni.Idén tavasszal keztem el beépíteni egy puffertárolót ami 2000l es és van külön külsö hőméséglet vezérlé is a vegyes kazánon. A cirkó egy viessmann a vegystüzelésű kazán meg eg DU-KA kazán. A cirkó elött csak egy visszacsapó szelep van beépítve hogyha a vegyes fűt akkor a cirkót ne fűtse feleslegesen és blokkolj a szobatermosztát jelét a veges . Remélem tudtam segíteni .
Miért kellene lecerélni a radiátorokat ha az eddig jól üzemelt attól hogy vegyes tüzelésű kazánt raksz be szerintem nem kell lecserélni a radiátorokat hanem a kazán teljesítményét kellene kiszámolni és a megfeleőt beépíteni de ha már megvan a kazán és nagyobb teljesítményű akkor inkább egy puffert kellene beépíteni ami tárolná a forró vizet példáúl éjszakára amikor már kialszik a tűz.
Sziasztok ha valakit érdekel eladóvá vált a félbálás kazánom,rendszerbővítés miat. Ki lett próbálva fával és lignittel is kitünően működik.Egy szezont fűtöttem vele.Kérdésekre szivese válaszolok emailon(szaga@citromail.hu)vagy telón 30-349 3620.
Szia! Nálam egy zárt rendszerű radiátoros rendszer van egy turbós kombi SD kazánnal. Erre csatlakozik a vegyeskazán nyitott rendszerben egy hőcserélőn keresztül. Igaz kell egy plusz keringető, meg egy hőcserélő, de mindkét kazán a neki legjobb módon működik, ráadásul a vegyes nem retkeli össze az egész fűtésrendszert. Mindkét kazánnál van visszacsapó szelep, igy nem kell csapokat nyitogatni. A vegyeskazán míg működik tiltja a gázt, aztán ha 40 fok alá esik a vízhőfoka ismét indulhat a gázkazán. Igy nem kell folyamatosag gépészkedni otthon, valamint nem kell hidegre kelni/ hazamenni. A második fűtési szezonom ment le igen gazdaságosan, és hibamentesen, gondolom nevezhetem beváltnak a cuccost. Ja, és nem tudom megéri-e a vegyessel is melegíteni a használati vizet, mert az gázzal sem olyan borzasztó szerintem.
Egy olyan gondom lenne, hogy az eddigi gázfűtésünket szeretnénk átalakítani gáz és vegyes tüzelésű rendszerre. A gondom az, hogy a szerelő szerint le kell cserélni a radiátorokat is, mert nem fogják elbírni. Szeretném megtudni milyen radiátor alkalmas ehhez a fűtési rendszerhez és mennyibe kerül(nek)? Köszönöm! Üdv: Német István
A szüleimnél párhuzamosan van kötve a két kazán. Mindkettő előtt és után is csapok vannak. Ha átállunk az egyikről a másikra, akkor egy csapot el kell zárni a nem használt előtt, (v. után) és kész.
Eredetileg etázsos volt a rendszer, amihez nem kell keringető szivattyú. Abszolút egyszerű rendszer, csak hideg a kazánba áramló víz, ami miatt kátrányosodika rendszer...
Egyszer el lett zárva mindkét csap úgy hült le a víz a kazánba. Az a szisszenést!
Amivel gondunk volt: A vegyes-be úgy lett begyújtva, hogy nem volt nyitva mindkét csap. Mire hazaértek szüleim nem sok víz maradt a rendszerben. A kazánon levő hőfokmérő tönkre ment (még az üveg is kitört belőle, de nem ereszt), a lakást meg eláztatta a sok víz.
Továbbá: Anyám 70 körül úg gondolta, hogy egy kicsit nyitva hagyta a vegyesk. csapját, hogy az majd rásegít a gázk-ra. (A fizika nem ismeri az ő gondoltamenetét.) Mire hazaért, víz a lakásba.
Több szakembert is megkérdeztem már és még meg is fogok jó párat, szó sem volt arról hogy az esetleges itteni válaszokat veszem támpontnak. Elsősorban olyanok válaszára lennék kíváncsi akik használnak illetve használtak ilyen rendszert és hogy építették ki nekik és mik a jó/rossz tapasztalataik... nem az érdekelt mi egészséges és mi nem...
A következő kérdéseim lennének remélem tudtok segíteni. Vegyes tüzelésű kazánt szeretnék Gázkazánnal kombinálni és a lehető legtöbb információra lenne szükségem hogy a fűtésszerelők ajánlatai közül minél jobban tudjak dönteni. Gondolok itt a nyílt illetve zárt rendszerű megoldásra, utóbbit hogyan lehet megoldani, vízmelegítést hogyan lehet megoldani (lehet e indirekt melegítőt a vegyesre kötni), milyen vastagságú csövekre lenne szükség, van e vkinek tapasztata ilyen rendszerekben hogy érdemes és gazdaságos megoldani, milyen +eszközök kellenek, szivattyúk, szelepek stb. Nagyon sokat segítenétek, mert több szerelő is más más ajánlatot mondott és máshogy képzelte el, szeretném a legjobb lehetőséget választani. Radiátor lenne mindenhol a helységekben. Köszi! :)
Az első kérdésedböl nem derült ki,hogy használt, ha a nyomáspróba megvolt és nem folyik akkor én nem is nagyon bolygatnám, lehet,hogy több kárt okozol azzal,hogy szétszeded, valószínű akkor minden tagot újra kell tömíteni.