Köszönöm mindkettőtők tanácsát!Castrol 10W40 lett.Meglátjuk majd mennyire kedveli.Egyébként,nem tudom mennyire célszerű mereven követni a gyártói előírást?Egyrészt azt gondolom,hogy a motorolajon spórolni hosszútávon fix hogy nem kifizetődő,ezért a sajátomba is igyekszem a lehető legjobb olajat használni,másrészt,amikor ez a Ford készült,az 5W40-es olaj eléggé egzotikumnak számított,mármint a hétköznapi autók körében.Nem?Ami nem jelenti azt hogy felesleges bele ilyen,csak lehet a konstrukció számára nem teljesen indokolt.Mi a véleményetek?
Csak egy példát ragadtam ki - és ezért fűztem a használathoz hosszabb magyarázatot.
Valójában elnyomtam, nem Neked, hanem az eredeti kérdés-feltevőnek akartam reagálni.
Éppen a Fuchs oldala volt nyitva, ezért ezt ollóztam be.
Inkább a keresési technikát akartam szemléltetni.
Az már más kérdés, hogy két - egyébként egymásra még megjelenésben is rettentően hasonló - jó nevű gyártó ennyire (valójában nagyon?) eltérő javallatot mond.
Amúgy, az eredeti kérdés (Escort) tekintetében, a Castrol is inkább a 15w-40, 10w-40 felé mutat, mint Q8. (utóbbinál a 0w-30 inkább a sarkkörök közelében lehet érvényes)
Az autó kora miatt, én 40-est használnék, tehát az első és a harmadik közül valamelyiket. Árban nagyon nem mindegy, tehát e szempontot is figyelembe véve, maradnék a 3.-nál.
Üdvözlet!Kérdés az érintett olajszakikhoz:Adott egy egészen jó motorikus állapotú Ford escort 1,4-es benzines 91-es évjáratú paripa.Milyen motorolajat javasoltok neki?
Igen, nézhetjük így is, mert a motornak tényleg a magasabb hamutartalom a kedvezőbb. Legalábbis a Ford ezt hangsúlyozta, amikor eljutott hozzájuk ez a kérdés. Ezért nem írtak elő C-s olajat ezekhez a TDCI khez. [Ne feledjük, hogy ezek a motorok korábbi konstrukciók és a DPF szűrőket úgymond utólag társították hozzájuk]
Ha burkoltan is, de valami hasonlóra célzott a Ford-tól a kérdésemre válaszoló szakértő is.
(korábbi hozzászólásomban egy részét idéztem)
Felsorolt jó-párat az olaj-szükségletet befolyásoló tényezőkről (érthetően messze nem mindent), és megnyugtatott, hogy a DPF méretezésénél figyelembe van véve a javasolt anyag "magasabb" hamutartalma, illetve hogy - helyes használat esetén - futnak 300.000-es autók, eredeti részecskeszűrővel.
Az azonban valóban elgondolkodtató, hogy ha egy olaj kielégíti a gyári előírást (Ford WSS-M2C913-c, illetve d, és persze akkor már adott, hogy 5w-30, A5/B5), és e mellett a hamutartalom mégis "lényegesen" alacsonyabb (Mobil 0,8 %, ami a mid-SAPS kategória "teteje", szemben Castrol 1,24 %-kal), akkor ezt hogyan is kell értelmezni.
Vélem, hogy egy Mobil, Motul, Total, ... nem kapta volna meg a Ford xxxx913-d "jogot", ha nem lenne megfelelő a cucc.
Nekem inkább az a gyanús valahogy, amikor egy olajról azt írják, hogy ACEA A5/B5, és egyben pl. C-2 is.
(jó nevű gyártók is kínálnak ilyet, de az ilyenhez egyiknek sincs Ford xxx913)
Megfelel mindkét szélső érték a motornak, de a DPF nek viszont az a jó, ha minél alacsonyabb a hamutartalom.
Ez kétségtelen, de vajon nem arról van-e szó, mint a 20 vagy 30 forintos gyufa esetében? Tehát a hétvégi 20.000 forintos nagybevásárlás szempontjából tök mindegy, melyikből vesz egy dobozzal az ember....
Megfelel mindkét szélső érték a motornak, de a DPF nek viszont az a jó, ha minél alacsonyabb a hamutartalom.
Ergo, ha e két pont alapján vetjük ossze az említett olajakat, akkor nem hülyeség a Mobil SUPER 3000 X1 Formula FE 5W-30 választani.[Új nevén From FE]
Jómagam is sokat foglalkoztam ezzel a témával, amikor olajat kerestem a 2.0 TDCI-mbe.
A Mobil előtt a gyári Ford olajat használtam, semmiféle kulonbséget nem tapasztalok, de ki tudja, hogy hosszú távon nem e lesz gyumolcse annak pár tized % eltérésnek ami a Mobil mellett szól.? :]
Azt sikerült ellenőriznem, hogy a Mobil és a Motul a 913-d-nek való megfelelés mellett, alacsonyabb SAPS-tartalmú, mint a Castrol (sorrendben 0,8 %, 1,09 %, 1,24 %).
Nem tudom, csak kérdezem: nem lehet, hogy ez teljesen mindegy? Látom, hogy a legjobb érték a legrosszabb másfélszerese, és bizony ez elég sokat számíthat: nem mindegy, hogy egy autó végsebessége 140 km/h vagy 210 km/h :-)
Viszont létezik olyan, hogy másfélszeres különbségnek sincs jelentősége: ha a boltban van 20 forintos gyufa meg 30 forintos gyufa, egy hétvégi bevásárlás költségében már mérhetetlenül kis különbséget jelent csak.
Tehát lehet, hogy valami hülyeségen agyalsz - amennyiben az előírásnak mindkét szélső érték is maradéktalanul megfelel.
Azt sikerült ellenőriznem, hogy a Mobil és a Motul a 913-d-nek való megfelelés mellett, alacsonyabb SAPS-tartalmú, mint a Castrol (sorrendben 0,8 %, 1,09 %, 1,24 %).
A többinél ellenben nem találok ilyen adatot.
És valahogy nem sikerül bizonyítanom sem magamnak, hogy ez valóban "érték". Erről mi a véleményed?
Kaptam egy ilyen tartalmú tájékoztatást:
"Gyakorlatban a Ford nem ír elő alacsony hamutartalmú olaj használatot (a WSS-M2C913-D ilyen téren is fejlődött), bár ez a károsanyag kibocsátási normák szigorodásával és így a kipufogógáz utókezelő rendszerek összetettebbé vállásával változni fog (pl. Euro 6 dízel motorok új olajspecifikációval rendelkeznek a kipufogógáz utókezelő rendszerek miatt).
Ennek több praktikus oka van (ár, elérhetőség, specifikáció kompatibilis szinte az összes európai motorban stb.), viszont tervezői oldalról figyelembe van véve a használatban lévő 913C és 913D specifikációjú olajok esetében, így a magasabb hamuképződés a részecskeszűrő méret választásánál/kialakításánál bele van kalkulálva. Ennek köszönhetően magasabb futásteljesítmény esetén is kielégítő kapacitással tud rendelkezni (persze nagyban függ a korábbi használat módjától)."
Mobil Super 3000 x1 Formula Fe 5W-30 Aral HighTronic F 5W-30 Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30 Motul Specific Ford 913 D 5W-30 eni i-Sint Tech F 5W-30 Total Quartz Future Nfc 5W-30 Q8 Formula Techno FE Plus 5W-30 Valvoline Synpower Fe 5W-30
Valójában furának tűnhet, miért is keresek más olajat, mint az "ajánlott" (Castrol) gyártó legajánlottabb (Magnatec Professional 5w-30 A5) terméke?
Különösen úgy, hogy semmi okom nem látszik, a 10.000-es csere után szerintem még a fogyasztás is "látványosan" alacsonyabb lett (nagyon visszafogottan autózom, előtte 5,1-5,2 körül volt, most pedig az utolsó 2 tankolás alapján 4,8-4,9 körülre számolom - azért ebben benne van az a kb 2 % is, amit a 215/55 nyári és 205/55 téli gumi kerülete "hoz", olajcsere előtt 1 héttel volt abroncs-csere).
Egyszerűen csak annyi későbbi veszélyről olvastam a DPF-vel kapcsolatban, hogy igyekszem körültekintő lenni. (miközben 2,5 hónap alatt mentem 11 eKm-t, 90 % külterületi főút és autópálya, és max. 10 % városban, ennél jobb "védelem" lehet, hogy nincs is a DPF-nek)
Valahogy beásta magát a fejembe, hogy talán valami ismert gyártótól származó, az összes követelménynek megfelelő, de pl szulfáthamu tekintetében azokat "túlteljesítő" olaj lehetne a jó megoldás.
És ezzel közelítem, hogy lassan azt hiszem, nekem kell megtalálnom, amit szegény Ford-mérnökök nem tudnak megoldani? Vagy mégis egyszerűen csak Ford-Castrol közös üzletről van szó, és a Mobil meg a Motul, esetleg más, csak csenben ott van a "jobb" (és Ford által is bevizsgált és elismert) cuccával?
10 ekm-nél cseréltettem az olajat. Kerestem, hogy mi legyen az, de lehet, hogy rosszul indultam (5w-30-asokat kerestem, és úgy szűkítettem, hogy A5/B5-tel együtt feleljen meg C-2-nek vagy C-3-nak is. Találtam is többet - pl Fuchs Titan GT Pro C2 és Titan GT Pro C1, de mások is vannak - de ezek egyike sem xxx913-d-s, miközben ugyanezzel a - csak más néven futó, pl HDI - motorral szerelt PSA és Mazda ajánlás van).
Végül is nem mertem, maradtam a Castrol Magnatec Professional 5w-30 A5-nél.
Nem mintha bajom lenne vele, de hosszú távra és a DPF-re gondolva kerestem az alacsony (közepes) szulfáthamu tartalmú olajat (mid-SAPS).
És ezzel a keresési metódussal elmentem a 0,8 %-os Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5w-30 mellett ! Láttam, de nem azonosítottam az eltérést, azt hittem, "ugyanaz", mint fenti Castrol.
Van azért pl "Motul Specific 913d" is, 1,09 %-kal.
Mióta használod a Mobil-t?
Véleményed szerint tényleg van jelentősége ennek a - nem kicsi - 0,44 %-nak (0,8 vs. 1,24, ami felülről egy-harmad, alulról meg több, mint 50 %)?
Nem "bántja" valahol máshol a vasat?
Miért van csak a "Castrol recommended" üzenet a motortérben meg a kézikönyvben? (csak üzleti ok?)
Linkelnél nekem olyan hozzászólást, ahol "lerágtátok" a témát, hogy miért dönthetett így a Ford?
Nem lehet egyértelmű diagnosztikát kijelenteni, mivel ez lehet akár kezdődő eltömődés, lehet kopás miatti felpuhulás, de lehet szelepszár elkokszosodás kezdeti stádiuma is.
Ha csak indításkor jelentkező hoszabb csattogás lenne, akkor talán segítség lehet egy kisebb viszkozitású olaj. Ha melegen is jelentkezik, akkor inkább ront.
Mindenképpen érdemes a hidrotőkék ellenőrzése.
Ha nem akarsz bontani, akkor lehet hidrotőke tisztítóval próbálkozni. Ha koszolódás, akkor segít, ha kopás, akkor nem.
Szelepszár kokszosodás csak bontással javítható érdemben!
Üdv Urak! Tanács kellene, olajcsere előtt állok. A kocsi motorja 1600 ccm-es Daewoo 16 szelepes, 134 ekm futással. 10w-40 olajjal járt eddig, de most felmerült egy olyan probléma, hogy alkalmanként az egyik hidrotőke miatt kalapál. Előbb-utóbb cserélni kell őket, de addig mi az előnyösebb motornak, a vezérlésnek? 5w-40 olaj átmenetileg megoldás lehet?