Most olvastam el a Flight International február 6-12 számát. Nem sámli, amit találtam.
A JAL (Japan Airlines) egyik B747-400-as gépe és egy szintén JAL DC-10-es 37000 láb magasságban laza 33 lábbal (kb.10 méter) kerülte el egymást. Mindezt Tokio felett.
A B747-esnek érvényes süllyedési engedélye volt 35000 lábra. A két gép konfliktushelyzetét jelezte a TCAS (Traffic Collosion Avoidance System = Összeütközést megelőző rendszer) A 747-es kapitánya emelkedésre kapott utasítást a rendszertől, míg a DC-10-es süllyedésre. A 747-es kapitánya viszont az érvényes süllyedési engedély birtokában folytatta a süllyedést. A DC-10-es pilótái a TCAS kijelzőn észlelték, hogy a 747-es süllyedése folytatódik és emelni kezdték a gépük. A személyzetek elmondása szerint a találkozáskor a magassági elkülönítésük 33 láb, oldalirányú elkülönítésük nulla volt. A 747-es Tokio Haneda repterén, a DC-10-es Naritán szállt le a balhé után. Az esetben 30 fő sérült, akik közül 9-et kórházba szállítottak. A 747-es pilótafülkéjének plafonját megrongálták a fülkében található (és az eset alatt repkedő) rögzítetlen tárgyak.
Az esethez tartozik, hogy egy harmadik éves gyakorlati idejét töltő légiforgalmi irányító adta ki az engedélyeket, eközben többször is hibásan mondva a gépek hívójeleit. Állítólag az őt felügyelő SV (Supervisor) szintén tévesen használta a járatszámokat.
Az esetet a Japán Légügyi Hatóság vizsgálja.
A Roninson44-es esetéről nincs semmi információm. Egy biztos: Csúnya időjárás volt arrafelé.
erre a másodpilóta :
- Igen, viszont két kilométer széles !
Hat az a ket kilometer igencsak keskeny kifutopalya, kisebb gorog szigeteken vannak ilyenek (pl Szantorini). Meg Amszterdamban van egy 2km-es kisbeton, ket hete a KLM pilota leszallas elott mondta is, "elnezest kerek a kedves utasoktol, de egy rovidebb kifutopalyara fogunk leszallni ezert a szokasosnal kicsit erosebben kell fekezni". Szoval egy rendes kifuto inkabb hosszabb 3km-nel mint rovidebb.
Azt mondjak, hogy a hoviharnak koze lehetett a dologhoz, es hogy tapasztaltabb pilotak is hasonloan jarhattak volna.
Szerintem meg terbeli tajekozodas elvesztese is hozza jarulhatott a balesethez, de ez maganvelemeny.
Gabor
Sziasztok ! Félig Off-topic, de tán megbocsájtjátok, ha ezt a viccet felteszem ide.
Leszáll a gép. A pilóta nagyot fúj :
- Hu, ez durva volt. Ez a francos kifutópálya maximum nyolcvan méter
hosszú .
erre a másodpilóta :
- Igen, viszont két kilométer széles !
Egy kis reklám a cégnek:
Tisztelettel figyelmedbe ajánlom az LRI Repülésoktatási Központban (ROK) kapható ilyen tartalmú tankönyveket, jegyzeteket. Ha jól rémlik, vannak navigációról, aerodinamikáról, repülőgép szerkezetekről, repülési eljárásokról.
Információt az aktuális kínálatról és a beszerzés módjáról a 296-67-20 telefonon kérhetsz a ROK Tanulmányi Csoportnál.
A lelőtt koreai géppel/gépekkel kapcsolatban a SZU ott baltázta el, hogy el akarta kenni a dolgot. Sokkal jobban jártak volna, ha egyenesen megmondják a tényeket. Kerek perec meg kellett volna mondani, hogy igenis lelőttük és a következőt is le fogjuk lőni, ha megsérti a légterünk és nem hajlandó reagálni a figyelmeztetésekre. Egyetlen épeszű ország sem engedi meg, hogy stratégiailag fontos területei felett engedély nélkül átrepkedjenek. (Lásd az ajánlott kubai IL-18)
Az más kérdés, hogy ha tényleg voltak a gépen polgári utasok, az ő életükért kár. De még ebben az esetben sem a SZU lenne felelős az elvesztett életekért, hanem azok, akik az akciót szervezték.
A masik topic, ahol a koreai gepekrol volt szo, a "Miert szarok a MIG-ek". Azt hiszem a leghosszabb (legkimeritobb hozzaszolast en tettem a KAL gepek temajaban, ezt most atmasolom ide, ti is asitozzatok rajta. (Aki asitani mer, lelovom!)
Az első koreai gép ügyére jól emlékszem, mert én olyan öreg vagyok, egyébként is már félek Amerikába menni, mert amikor én oda megyek, az oroszok mindig lelőnek egy KAL gépet. Mindkét esetben éppen ott voltam, pedig összesen hármszor voltam az USA-ban.
Na szóval az első koreai gép pilótája, az is Anchorage-Szöul járat volt, összetévesztette a déli irányt a nyugatival, és Csukcsföldnél szépen befordult Osló irányába. Végigbaktatott az egész orosz "NORAD" előtt a Jeges tenger partján és oda se bagózott a felszólitásokra. Végül ott is az utolsó pillanatban kaptak tűzparancsot a vadászok és egy MIG-21 megsorozta 707-es svancát gépágyúval. Ebbe halt bele - én úgy emlékszem - 1 db japán turista, aki valahol hátul ült. A pilóta ezután leszállt a Ladoga tó havas jegére, baj nélkül. Az oroszok két MI-6 helikopterrel elvitték az utasokat a leningrádi reptérre és onnan Oslóba, a pilótákat meg ott fogták kihallgatásra. Ezen a pilóta mindent elismert, hogy ő volt a hülye szégyelte magát a navigációs hibáért, nem akart a Gulagba kerülni, ezért akart meglógni. Végül elengedték, a norvégiai sajtótájékoztatón azután mindent letagadott. Ők nem voltak E120°-nál nyugatabbra és Kamcsatkából vitték őket Oslóba.
A legkedvesebb az volt az egészben, hogy egy év mulva az ororszok benyújtottak egy hétszámjegyű számlát a KAL-nak az utasok és a gép mentéséért.
A tényleges ok nyilván mindkét esetben ugyanaz volt, kellett egy területsértő csaligép, hogy kifigyeljék, hogy váltják egymást a területfigyelő radarok, van-e és hol van köztük lyuk. (Ez volt az izraeliek nagy titka 1967-ben)
A második KAL gépről én két verziót hallottam.
Az egyik szerint Anchorage-ban a pilóta késésben volt és nem várta meg az inerciális rendszer felpörgését és inicializálást (kb. 15 perc) Ezért rossz irányban repült. (Hogy a VOR-t, LORAN-t, OMEGA-t meg az egyéb kütyüket ez miért zavarta, arról nem szól a fáma.) Ráadásul az Ohotszki tenger feltt mágneses vihar miatt nem tudta közvetlenül Szöulba rádiózni a rossz pozíciót, egy másik KAL gép relézte az adást és 5 perccel a lelövés után adta le, hogy a KAL-007 jelenleg az XXXX jelentőpontnál van. Az oroszok erre is hivatkoztak először, hogy a KAL-007 ekkor még itt és itt repült. Ha értenek egy kicsit a PR-hez, akkor ehhez csak annyit kellett volna hozzátenniük, hogy mi tényleg lelőttünk egy ismeretlen gépet a szovjet területen, de az nem lehetett a KAL-007, mert az japán rádiófigyelők szerint még 5 perc mulva is repült. Ezt kihagyták és később belebonyolódtak a hazudozásba.
A másik verzió az, hogy a KAL-007 Jumbóval párhuzamosan repült egy másik KAL gép a nemzetközi légtérben és egy fura 8-as alakú pályán kétszer is partközelbe került egy RB-135(?) USA felderítőgép, ami azonban nem lépett be a szovjet légtérbe. A második beforduláskor 5 km-re volt a KAL-007-től, és az oroszok összecserélték a két tracket, azt hitték, hogy az RB jön befelé az Ohotszki tenger fölé, ahol éppen aznapra voltak rakétakisérletek bejelentve. Ezután 5 óra hosszat követték orosz vadászok a Jumbót, először MIG-23 utána SZU-15 géppel és ez volt a pech, mert az utolsó gép SZU-15 volt, aminke nincs gépágyúja, hogy kicsit lőjön és rongáljon, mint az első gépnél.
A "győztes" pilóta, akit leszereltek és most sofőr Kelt-Szibériában, azt mondta, hogy nem sokat látott a viharos éjszakában, a Jumbo jellegzetes púpját főleg nem, mert alacsonyabban volt (ahova nem lehet farokgépágyúval lőni). De ha nappali fényben látta volna civil festést, akkor is lőni kellett volna, mert parancsot kapott. A privát véleménye - ez elhangzott a tv riportban - hogy az a privát gép, ami privát gépként viselkedik, igazolja magát és engedelmeskedik a felszólitásnak.
Ebben szerintem igaza van, a vadászgép pilótától nem lehet elvárni, hogy bemenjen a fedélzetre útlevélellenőrzést tartani. Festeni bármit lehet egy gépre. Én eljátszottam a gondolattal, hogy jó hecc lenne az oroszoktól, hogy egy kubai civil IL-18 gépet egy öngyilkosjelölt pilótával vagy távirányítással végigküldenék Floridától Texasig és megnézném, hogy az amik meddig tűrnék.
Ugyanez volt a helyzet az Izraelben lelőtt szaudi utasgéppel. A Szuezi csatorna vonala helyett 90 fok eltéréssel Dimona, a titkos izraeli atomtelep felé repült. Ki az a légvédelmi parancsnok, aki figyelmen kivül meri hagyni azt a lehetőséget, hogy egy civil gépből is ki lehet "ejteni" 10 tonna TNT-t Dimonára. Lehet a fedélzeten 200 gyanutlan utas, ha a pilóták meg 1-2 beavatott ember vállalja a veszélyt.
A KAL-007 esetében minden esetre egy amerikai szenátort az utolsó pillanatban valamilyen jóakaró lebeszélte az ezen a járaton való utazásról. De nem Uri Geller vagy egyéb jövőbelátó csodapinty.
Már régóta olvasom ezt a topicot, mindig is szívesen repkedtem volna magam is, de hát sajnos egy motoros tanfolyam nem az én péztárcámnak való, így hát inkább megmaradok érdeklődőnek, akit mindig is lenyűgözött a repterek és repülőgépek látványa, hangja, mondhatnám "akit a mozdony füstje megcsapott..." A kér(d)ésem az lenne, hogy tudtok-e ajánlani olyan könnyen emészthető könyvet, amelyből egy magamfajta amatőr érdeklődő ismereteit gyarapíthatja (repülés fizikája, időjárási hatások, navigáció, technikai megoldások, stb) engem leginkább az utasszállító repülőkkel kapcsolatos témák érdekelnek. Azért ne gyerekeknek való könyv legyen :) annál azért jóval nagyobb ismeretekre vágyom.
Azt hiszem, ha arra vagy kíváncsi, hogy tényleg kémkedtek-e, akkor még várnod kell minimum 50 évet. Addíg szinte biztos, hogy erre nem derül fény.
Gimnáziumi történelem tanárnőm és egyben osztályfőnököm bölcsen jegyezte meg, hogy az első világháború kitörésével végetért az a korszak, amelyben a háborúkról (általam kiegészítve: és értelemszerűen az ellenségeskedésekről) megfelelő mennyiségű hiteles információ áll rendelkezésünkre.
Tisztelt Topic használók !
Légyszíves segítsetek ! A KAL 007-es gép katasztrófájának tényeiről szeretnék valamit olvasni.
Köszönöm a segítséget ( egy másik topicban felmerült ez a kérdés ).
A TSA-val egy amerikai katonai személyzet az NSZK-ból repült Belgrádba 1952-54 körül.
Echte C-47-es.
De biza elvétették az irányt és kb. Hegykő körül berepültek Magyarországra.
A pápán akkor állomásozó szovjet MIG-15-sök készültségi géppárja elfogta őket s leszállásra kényszerítették a gépet.
A kapitányt a Magyar Katonai bíróság elítélte s kiutasították az országból a személyzetet.
A gépet a Magyar állam elkobozta.<
Ooopsz,errol az esetrol nem tudok.(A HA-TSA-t
illdomosabb lett volna HA-ZBRA-nak nevezni;-))
Tudok egy olyan esetrol,amikor 1953 (?) aprilis
4-en a disszemle alatt egy jenki B 24(?) -es
berepult,majd kenyelmesen megfordult Sztalivaros
felett es kiballagott anelkul,hogy valaki meg-
kerdezte volna,hogy mit keresett ott.Igaz utanna
voltak olyan csillaghullasok,hogy akadtak olyan szazadosok,
akik a legkisebb kozkatonara is tavcsovel neztek
fel.;-)
>A hazai keresztségben kapta a HA-TSA lajstromjelet.
Hasonlított a LI-2 -re de nem volt az.
Bár az eredeti motorjait később kicserélték a szovjet verzióra, a gép maradt C-47-es.<
Uhum!Annyi volt koztuk a kulonbseg,ment a Zsiguli
es a Fiat 124-es kozott,;-)
Ma olvastam, hogy Kanadában egy belföldi járaton 10 utasra erősen maró sav csepegett. Valami agyament utas a fej feletti csomagrekeszbe pakolta be a kézipoggyászként felvitt flaskát, amiben a sav volt. (Ezt egyébként csak veszélyes teheráruként feladva vihette volna repülőn.) A felszállás során az edény összetört és a matéria kiömlött. Ez csepegett aztán az utasokra. A 10 közül két utast kórházba kellett szállítani. A kettő közül egy hölgy harmadfokú égési sérüléseket szenvedett az arcán.
Kíváncsi leszek, mi sül ki majd a dologból, de szerintem a felelőtlen utast le fogják csukni repülésbiztonság veszélyeztetése, gondatlanságból elkövetett súlyos testi sértés, illetve a veszélyes áruk szállítására vonatkozó szabályok megsértése miatt.
lms:
Abból ítélve, hogy mekkorát harpott ki a hangár ajtó melletti részéből az a helikoffer, nem éppen kézzel forgathatták a forgószárnyat.
Egyébként a hangárba történő berepülés egészen bizonyosan tilos.
Jim32:
Még szerencs, hogy csak utasnak voltak titulálva a személyek. Képzeld, ha szakértői címmel illették volna szegényeket.
Egyébként minden repülőgép majdnem lezuhan, csak az utolsó pillanatban megtámasztják a kerekei. :-)))
Kényszerleszállást hajtott végre a BA Jumbo-ja Baltimore-ban. Az ok: gázszivárgást észleltek a pilótafülkében.
Kiderült a raktérben egy freon palcak szivárgott.
Egy könnyebb sérült.
Biopon-TV-n megszólitottak két magyart, aki 3 nappal a katasztrófa elött járták végig a katasztrófát szenvedett DC-3-mal u. azt az útvonalat. Hangosan nevettem, annyi marhaságot mondtak. Csak 1-2 apróság:
-A repülögép borzalmas állapotban volt, még WC sem volt rajta.
-Végig hegyek között ment, többször majdnem nekiütközött a hegycsúcsnak.
- Rettenetesen dobálta a szél, nem csak föl-le, hanem jobbra-balra is.
-Valami müszaki hiba miatt jóval elöbb érkezett meg, mint az a menetrendben állt.
Nem kommentálom, ha lehet, de hasonlót éltem át összel egy Cessna 172-esen a Visegrádi szorosban. Tényleg a WC hiányzott a legjobban.
Allitolag (MTI vagy havaria) az torpent, hogy a helikopter a hangarba keszult beallni, de az egyik rotorlapat hozzaert a hangar ajtajahoz es a vegebol letort egy darab. Ez a darab aztan megrongalt ket, kozelben parkolo autot.
Ebbol a megrongalasbol azt a kovetkeztetest szurtem le, hogy a rotor sebesen forgott. Tenyleg szabad "berepulni" a hangarba? Nem csak az amerikai filmeken csinalnak ilyent?
Egyebkent usse ko, bar ilyen kerdesekkel lenne megtoltve a topic... mindenesetre annyi haszna volt, hogy a fiamnak elmagyaraztam newton I torvenyet (miszerint a letort rotordarab tangencialis sebesseget megtartva repult tovabb).
BTW, van valami hir a tavaly augusztusban Bahrein partjainal lezuhant Airbus-rol?