A bi-metál szalagokat Békéscsabán szoktam venni, Békési út. Debrecenben (Budai-Nagy Antal utca) a wood-meiser fogazásút veszem a fenyőhöz és nyárfához.
Jaja, igazad van, legtöbb esetben a fűrész szerelvényt mozgatják. Bár már láttam fix gépállásút is párat Romániában, de azok mocskos nagy monstrumok voltak. Azokat a szalagokat itt veszed Debrecenben?
A kocsi alatt utánfutót értesz amin a sín lesz? mert akkor nincs olyanom. Simán a földön fekvő (fix) lesz a sín zártszelvényből és 50es szögvasból. Van egy maszek élező-gyártó a városban, először olyan fog osztást csináltatok vele, amit ajánl, aztán később majd próbálkozok esetleg másikkal.
Korábban mindenki leírta a maga favoritját, de nyilván hosszvágáshoz való, erős, éltartó lap kell. Kérdés, melyiket milyen áron tudod beszerezni, illetve mennyit szánsz rá.
Az ökölszabály szerint 0,6 mm vastag lap az optimális, de nyugodtan ráteheted a 0,8-ast is. Gondolom rönköt akarsz vágni, ott azért jó a széles szalag, mehet rá a 45-50 mm széles.
Fontosabb inkább a megfelelő fogosztás és hajtogatás hosszvágásnál. Arra ügyelj nagyon, hogy a fogak ne fussanak a keréken, mert akkor vége a belső oldali fogak hajtogatásának. Van hozzá kocsid is, milyen módon rögzíted a rönköt?
Hali, 600as vízszintes 4kw-os szalagfűrészre milyen vastag és széles lapot ajánltok? Küllős aluminium öntvény kerekei vannak ami futófelülete 45mm széles. köszi a válaszokat.
Az usában gyártották ezt a szalagot, szállítással együtt kb 650$ volt egy darab. Keményfém lapkák vannak felforrasztva a fogakra, így elég sok anyagot kiharap forgácsnak. Kb 4mm a vágás szélessége. Pár lapka már levállt az évek során, de még mindig használható
Nekem nem kellett növelnek a fordulatot, mert a motorom 2880-at forog, tehát alapból eléggé pörgős. Fejből meg nem mondom, hogy mekkora az áttétel, de a hajtott keréken a tárcsa nagyobb mint a motoron, így ha jól sejtem akkor ez fordulatszám csökkentés és így növeli ez is a nyomatékot. Ha a motoron mérjük a nyomatékot, az egy jól összehasonlítható adatot ad a hasonló gépekhez képest, de igazából nem ez mondja meg, hogy végül is hogyan fog teljesíteni a gép, hanem az áttételezés után a kerekeken lévő tehetetlenségi nyomaték a mérvadó. Szerintem. :)
50-es lapot használok, kemyényfa hosszvágásra készítve, 12-es fogosztással. A mostani szalagom kb 5. éve használom szakadás nélkül napi rendszerességgel, most kellett először éleztetni. Eddig egy-két szalagom tört el az elmúlt 20 évben, egy 15-ös szalag, de az is az én hibámból, mert túlfeszítettem. Az 500-as keréknél már nem nagyon jellemző a tapasztalatom szerint a szalag törés vagy szakadás, ha nem fog rendszeresen szöget vagy vadász lövedéket vágni a lappal. Az egy pillanat alatt ki tudja venni a szalag élét és rossz esetben el is szakíthatja a lapot.
Az 50-es lapom 0,8mm vastag, azt már nehezen tudja eltépni a gép ha jól van megélezve. Előbb törnek le a fogak vagy megy ki az éle, minthogy elszakadjon.
A gép alá 43 cm fér, keményfánál ilyen átmérőnél már kell az erő. De ha az előtolást ésszel adagolod azért el lehet vele muzsikálni. A gyári gépeken még a kis tárcsa átmérőjű gépeken is 9-15 kw-os motorok vannak, de ezek azért termelnek is rendesen.
A nagyobb szalagsebességnek van egy nagy előnye nagy rönkök vágásakor. Nemcsak gyorsabban vág, hanem ugyanazzal a motor teljesítménnyel kisebb fordulatszám csökkenést lehet elérni, mivel a kerekek a tömege miatt hatalmas tehetetlenségi nyomatékkal rendelkezik, ami ha jól tudom, hatványozottan emelkedik a fordulatszámal. (Javítsatok ki ha nem jól tudom)
A fa néha kicsit puhább, néha kicsit keményebb ahogy vágja a gép, egy keményebb, részen pld egy ág benövésnél elég rendesen kemény tud lenni a fa. Itt a nagyobb tehetetlenségi nyomaték jól rá tud segíteni a motorra, hogy átszaladjon a keményebb részen a szalag. Persze sokat számít a kerekek súlya is, egy fa keréknek sohasem lesz akkora nyomatéka mint egy öntött vas vagy alu keréknek.
500-as gépem van 4KW és kb 28 m/s vágási sebesség, ezzel a 40-45cm átmérőjű rönköket szépen tudom deszkázni és nem érzem, hogy kevés lenne a 4 KW.
A nálam okosabbak biztosan ki tudják számolni a nyomaték különbséget, én nem tanultam ilyeneket, csak tapasztalat szól belőlem.
Hali! 600as Prokk féle küllős kerekeim vannak. Mit jelent nálad a vastagabb rönk? Igazából van egy 7,5kw-os motorom is, csak az 2880/perc fordulatú, és óriási ékszíjtárcsa kellene rá (420mm) ami egy vagyon lenne, úgy hogy egyenlőre marad a 4kw 1440ford/p.
Én már 2 szalagfűrészt építettem, azok álló kivitelűek. Az egyik 550-es a másik 500-as favázas gépek. A másodikkal tegnap lettem kész. Mindkét gépet 25m/sec sebességre készítettem el, elég brutális gyors ez is. Az 5 cm vastag tölgyfa pallót ami kb 40 cm széles kb 1.5-2 mp alatt tudom keresztbe átvágni ha gyorsan tolom. Persze éles 45-ös NV12-es szalaggal és 4KW motor teljesítménnyel. A gép észre sem veszi, nem lassul. Szerintem a 25m/sec az ideális közpút.
Egy nagy ipari fekvő rönkvágó gép van a falunkban, azon kb 25 cm széles szalag fut, és annak 35m/sec a vágási sebessége de ehhez 17KW motor teljesítmény párosul.