Mára havat, havas esőt jósoltak, így a bringa itthon maradt. A 34-essel jöttem hazafelé. Az Árpád hídon nagyon lelassultunk, aminek az oka egy bringán tekergő kretén volt. Nem haladt gyorsabban, mint azt a mellettünk húzódó kerékpárúton tehette volna.
Talán élvezte, hogy egymaga fel tud tartani 60-70 embert?
Abban egyetértünk, hogy a Szabadság-híd járdája járda és nem kerékpárút. Abban viszont nem, hogy nem félrevezető a kerékpárút/sáv vezetése a pesti oldalon. A sáv rávezet a járdára, ott pedig sem elágazást, sem kerékpárút vége táblát nem tettek ki, pedig itt kellett volna.
Ahogy természetesen az autósok sem tudják, nem véletlen a sok konfliktus a Szabadság-hídon az autósok és a szabályos kerékpárosok közt. Ami persze röhejes, mert pont a Szabadság-hídon nem nagyon tartja fel a kerékpáros az autóst, legfeljebb időlegesen, amíg el nem ér a híd közepéig, utána pedig a lámpa úgyis megfogná. Amikor arra járok, az engem (szabálytalanul, a záróvonal átlépésvel) megelőző autós szokott feltartani a lámpánál.
Persze, hogy nem ismerik. Az autósok többsége sem ismeri eléggé. De mivel a közlekedésben részvételhez nem elengedhetetlen a KRESZ beható ismerete (pl. gyalogosok, gyerekek), nem ártana úgy tervezni és építeni az utakat, hogy minél egyértelműbb legyen, mi micsoda és merre kell menni. A Fővám téren olyan sok sem kellett volna ehhez, csak a kerékpárnyomot felvezetni a hídra.
Akkor az a sok közlekedő tegye le a kerékpárját, és menjen BKV-val, továbbra is csak azt tudom ajánlani. Nincs abban semmi félrevezető, aki bringázik, ismerje már annyira a kreszt, hogy járdán legfeljebb gyerek tekerhet.
De a legfőbb gondom nem is az, hogy - félelemből, tudatlanságból, leszaromságból - felkeveredik a járdára, hanem hogy ott még felsőbbrendűként viselkedik, lecsengeti a gyalogosokat, babakocsisokat, andalgó párokat, turistákat, fényképezkedőket, nem nagyon segítve ezzel a városi kerékpáros közlekedés ázsiójának emelkedését.
Akkor visszajutottunk ahhoz, amit Robi mondott: nem ismerik a KRESZ-t. Aki a vonalat útpadkának nézi, az bármilyen egyéb ostobaságra is képes, de gondolkodni sem tud, mert két merőleges út soha nincsen padkával összekapcsolva. Erről se a KRESZ, se a vonalfestő nem tehet. Az a tanulatlan ember tehet, aki becsületes közlekedőknek osztja az észt magas kerékpárról. A szűk kanyar más tészta.
Nem jelzi semmi, hogy az kerékpárút, vagy osztott gyalog/kerékpárút lenne. Tehát járda.
Ugyanezt az érvet tartogatom a Luppa-szigeti bekötőút melletti izé mellőzésénél arra az esetre, ha valaki komolyabban beszólna, amiért az úttesten gurulok.
A KRESZ szerint lehet, hogy a felfestés az út széle/vége, sok közlekedő szerint viszont csak az útpadka. Minimum félrevezető az a megoldás, ami a pesti hídfőben van, arról nem is beszélve, hogy két szűk 90 fokos kanyart tesz a szabályos útvonalba.
Pest felől a kerékpársáv egy T-elágazásban végződik, jobbra lehet menni észak felé a felső rakparton, balra meg a híd úttestén átkelve délre. Az egész vörössel van felkenve, piszok jól látszik, mi a kerékpárút belőle, még a mellette lévő zebrán átkelő gyalogosoknak is egy újabb gyalogátkelő van kipingálva, a járda a bringás értelmezésében csak ezután kezdődik, tábla meg sehol, hogy a továbbiakban az egy gyalogos-bringás közös út lenne.
A budai "felhajtónál" még egyértelműbb a dolog, az addig a gyalogosokkal a járdán együtt vezetett kerékpárút a hídfő előtt saját sávot kap mindkét irányból, amiről nincs leágazás a híd déli járdája felé, itt sincs tábla, hogy engedélyezett lenne a bringázás a gyalogosok között.
Beszereztem egy decathlonos görgőt, hogy valahogyan átvészeljem a téli hónapokat. Nézegettem a görgőzéshez áruilt külsőket, de egy kicsit sokallom az árát. Ha normál külsővel használom, annak milyen hátrányai lehetnek? Egy CST C1384-as gumit néztem ki hozzá. Azon rágódom még, hogy a lakásban használjam, vagy inkább az erkélyen. A beltéri edzésnek ugye a hátránya a menetszél hiánya, míg a kintinél ez inkább előnyt jelent, ezért sem bringázom a téli hónapokban.
Lassan magam fogom kiállni amellett, hogy rendőri ellenőrzés legyen a hülye (divat)bringásokkal szemben: amikor megkérdezem, hogy mégis mire fel csengeti le a gyalogosokat a Szabadság-híd járdáján, mikor nem 10 éves gyereknek néz ki, még megpróbál kioktatni, hogy hát "oda van vezetve a kerékpárút!" KRESZ-ismeret, helyismeret nulla, önérzet 100%.
Találkozó: Batthyány tér Duna felőli oldala, a HÉV feljáró mellett
Program (Classic): szokásos útvonalon fel a HHH-ra, majd vissza (a szokásos útvonal aszfaltot jelöl, mégpedig Batthyány tér - rakpart kerékpárút - Kolossy tér - Szépvölgyi út - Fenyőgyöngye - HHH). Alternatív útvonalak egyénileg választhatók.
Program (Extra): Visszaúton Pálvölgyi-barlangnál opcionális büfézés, üdítő, miazmás.
Kötelező kiegészítők: lámpa előre, hátra!!
Ajánlott kiegészítők: bukó, pulóver, bundabugyi, stb.
Mindenkit szeretettel vár a "Rendezőség"!
Értelmi szerző: robi
Szervező: esetleges, alapjáraton dhpage(?)
170. Sijófoki Telihold Túra
Hely: Siófok
Dátum: 2017. december 3. (vasárnap)
Időpont: 18:30
Találkozó: a Víztorony melletti parkolóban
Program (Classic): végig aszfalton kirándulás a balatonvilágosi Panoráma kilátóhoz.
Program (Special): a balatonvilágosi Panoráma kilátó megközelítése autópályán (matrica kötelező!).
Program (Extrém): Közlekedés céljára a Balaton felületének igénybe vétele(vitorlások előnyben, de a dombra cipeléshez külső segítség nem vehető igénybe).