Előre bocs, ha "nemokos" a kérdés! Volt már többször téma itt a fűtésben, hogy spórolás-e visszavenni a hőfokot vagy sem. Ezt nem lehet esetleg kiszámolni? Gondolom ez az épület hőveszteségétől függő dolog, tehát biztos van olyan érték ami felett spórolás a visszavett hőmérséklet és ez alatt nem spórolás. Szerintem biztos ki lehet ezt is számolni a mindenféle tényezőből. Persze itt is pontatlanná teszi az Enginer által említett időtényező, de hátha...
"akkor is azért érdemes egy h.váltó a rendszerbe." Korábban nekem úgy ajánlotta, hogy a h.váltó maga a puffer + a szivattyú kell a mostani rendszerhez. A szivattyút is megnevezte, annak még nem néztem utána, de valami 5W-ot is tud, tehát gondolom nem okoz gondot neki folyamatos üzemben a "csekély" áramlás.
Köszönöm a cikket! Ezzel azért előrébb jutottam. Ezért is tetszik az analóg rendszer, mert ez nem 1 bites módban kapcsolja a fűtést. :)
Ez a h.váltó egy okos dolog, viszont ha ilyet építenénk be a rendszerbe, akkor ahogy olvastam kellene egy második a kazántól független szivattyú is. A kérdésem, ennek a kapcsolását a (visszatérő ágon?) valami csőtermosztát vagy ilyesmi kapcsolná, vagy ez direktbe folyamatosan dolgozna ? A primer kört meg pl. egy -ahogy azt hiszem korábban írtad- a h.váltóba belógatott termosztát ?
Gondolom ha a termocsapok nem is zárnak 100%-osan, akkor is azért érdemes egy h.váltó a rendszerbe.
mesterek! van egy isea elektronyos bolylerem, konyhai, nyomas ala helyezheto felso kifolyasu olyan 10-15L-es. ebben vagyon az a palcas termosztat. az odaig okes ahogy a termosztat maga mukodik. de van benne egy olyan resz amit nem ismerek. a delejt meg tudja szakitani mindket koron valahogy ugy hogy felpattan benne valami (nem a bimetal). ezt utana vissz tudtam pattintani, de nem ertem mire valo. valami biztonsagi cucc? eddig egyszer pattant fel nem is ertem miert, mert ki volt huzva a konnektorbol. persze lehet hogy miutan visszadugtam akkor pattant fel. mi ez es miert oldott ki?
Természetesen hálás vagyok a tanácsért. Szívem szerint ha tehetném és tudnám befektetés nélkül akkor első körben én is inkább a termosztátot raknám át. Családi tanácskozás keretében viszont a kupaktanács inkább az RF termosztát felé hajlana, és hát alapvetően -valószínűleg- az valóban olcsóbb beruházás lenne mint egy akkora átalakítása a rendszernek ami kellene a termosztát mentes működéshez. Ez kétségtelen. Ellenben a termosztát áthelyezésnek meg az eredménye kétséges, és ha nem válna be, akkor 45eft ment ki az ablakon, hiszen utána ha átalakíttatjuk a rendszert mégis, akkor a termosztát felesleges lesz. Ez dilemma, ami szerintem még vita tárgyát képezi majd. :)
Azért lenne egy kérdésem. Ha átalakítanánk a jelenlegi fűtési rendszert Enginer által vázolt termoszát mentes rendszerre, akkor a puffer tartály mellé kellene gondolom egy h.váltó is, igaz ? Ugyanis a gondom az, hogy jelenleg a fűtés úgy megy, hogy a (kombi)kazán szivattyúja forgatja az egész fűtési rendszerben a vizet, és a radiátorokon keresztül van a visszatérő. Tehát ha esetleg az összes radiátornál lezár a termofej, akkor gyakorlatilag megszűnne az áramlás és a szivattyú gondolom ezt nem élvezné. Ha ide bekerülne a rendszerbe egy H.váltó, akkor ezzel ezt a problémát kiküszöbölném, igaz ? Vagyis ha a termofejek lezárnak, attól még az áramlása a kazánnak megmaradna, mert a h.váltóban megmarad a visszaáramlás.
Jól értem ? Elnézést, ha hülye kérdéseket teszek fel, én csak olvaslak Titeket és próbálom megérteni azokat amiket írtok és megpróbálom a saját koncepciómat azok alapján kialakítani. :) Köszi!
Mindenképpen rossz helyen van a termosztát. 100%, hogy ebből adódik minden bajom. Gondolkozom azon, hogy az említett RF termoval kellene operálni, csak nehezen visz rá a szívem, hogy esetleg kidobok ennyi pénzt és a problémám sem oldódik meg teljesen. :(
Na jó, persze, hogy létezik (nap mint nap tapaszatalom :D) a végponton, de közben a rendszer elemeiben állandóan változás van és ez az amit nem lehet számolgatni, meg nem is érdemes. :D
"Az tiszta sor, hogy az ido (kesleltetesek) a leirtnal joval bonyolultabba teszik a dolgot." Akkor tényleg nem értjük egymást.
Idő alatt konkrétan arra gondoltam, hogy van egy adott hőveszteség, amit szerintem nem mind1, hogy állandóan pótolva, vagy csak néha de, akkor meg baromi teljesitménnyel vagyunk kénytelenek pótolni.
ha pont annyi a hobevitel mint a veszteseg, akkor tok stabil a homerseklet. persze ezt nehez elerni, kis mazli is kell hozza hogy par orara fennalljon...
1. a hoigeny a kazanteljesitmenyhez kepest keves. Pl 1Kw vs 12kW. Ez annyit jelent, hogy orankent 5 percet kell futeni hogy a lakas homerseklete allando legyen. Hogy ezt milyen eloztasban csinalod csak a hullamossagot befolyasolja. 10 percenkent futes 50-sec-et, vagy 20 percenkent 100 sec-et, tokmindegy.
Ezen egy puffer annyit segit, hogy orankent egyszer 5 percet egetve a kazant is tudsz szepen egyenletesen hot juttatni a lakasba minimalis hullamossagot elerve.
2. a radiatorok holeado kepessege kisebb mint a kazanteljesitmeny. na ilyenkor van az hogy a kazan kapcsolgat. Ezen azert segit a puffer, mert a puffer kepes 12kW-ot elnyelni, a kazan nem kapcsolgat, es utanna szepen lassan kijuttatod a pufferbol a hot a lakasba, olyan tempoban amiben kell, meg amire a radiatoraid kepesek.
Az tiszta sor, hogy az ido (kesleltetesek) a leirtnal joval bonyolultabba teszik a dolgot.
Amugy az allandoan mukodo rendszer, ahol nagyobb a radiator holeado kepessege a kazan teljesitmenyenel, az szepen be fog allni egy allandosult allapotra, es nagyjabol a szamitotthoz hasonlo ertekek allandosulnak.
Ha megy a ki-be kapcsolgatas, akkor persze sokkal bonyibb lehet a dolog, mert pl a kazan fix ideig keringtet ujraindulasi probalkozas elott, vagy akkor indul ha a visszatero elert egy adot hofokot. Aztan hogy utanna pontosan hany kort fog a viz menni a rendszerben mire tulmelegszik, meg ahogy melegszik szepen no a radiator atlagos homerseklete, hiszen az elejen 60/30-al megy, aztan 60/40-el, aztan 60/50-el, es akkor all csak le, stb.
Nem ilyen egyszerű ez sajnos, hogy 40-45-50 vs 30-40 előremenőkkel le lehetne irni. :D Azt már sokhelyen közölték, hogy inkább a visszatérő hőmérséklete számit, mint az előremenő, de ez sem igaz így magában. :D
Simán nem igaz, hogy 25-30C-os előremenőnél feltétlenül igaz a kondenzáció, vagy csak kis mértékben garantált, meg az sem igaz, hogy akár 70C-os előremenőnél kizárt a 100%-os kondenzáció. :D
Simán csinálok neked ~100C-os előremenővel üzemelő valóban közel 100%-os hatásfokú (kondenzációs) készüléket, csak győzzed kifizetni. :D De inkább egyezzünk ki annyiban, hogy a legg korszerűbb gázkazán (amilyet még nem gyártanak) sem éri el a 95%-ot.
100% feletti (108%) hatásfok nem létezik, még mielött a reklámdumával jönnél! Hazudnak azzal is, mint a nem kondenzációs kazánok 90X%-os hatásfokával. :( Kondenzáció nélkül kötelező a 10-15% veszteség, erre jön még a turbos kazánok +5-20% vesztesége. :D
Sajnos a kondenzációs témával kapcsolatban (meg úgy általában minden kazánnal) sok a hazugság, a tényleges igazságot meg sehol sem írják le. :(
akkor a lényeg, hogy ha az előremenőm 40-45-50 foknál magasabb, akkor semmiképp nem ajánlott, mert bukom a kondenzációt. ha viszont 30-40 körül van az előremenő, akkor nem csinálunk nagy butaságot, hisz folyamatosan kondenzál(hat) a kazán?
"Az meg egy megint másik, dolog, hogy egy 40 éves FÉG jobban tud modulálni, mint a mai legkorszerűbb kazán"
Tehát jól írtam, hogy "alapvetően jónak tartod a FÉG-et és sz.roknak a maiakat"
Átírom: "Szerintem meg az a baj, hogy bár szidod a kazán moduláció mai megvalósítását/technológiáját/elvét (számomra túlságosan is), de ilyen téren meg mégsem eléggé."
Örülök, hogy végre értelmesen beszélünk.
Viszont lépek, ha írsz, holnap válaszolok. És ígérem, megpróbálom megérteni, amit tegnap írtál a kondenzációról.
'A tapasztalatom, hogy a kazán elindul, másfél perc alatt eléri a víz a 65 fokokt, leáll, kb. 1 perc alatt lehűl a víz x fokra - és a kazán indul, mert neki menni kell, nincs ami leállítsa (termosztát). Elindul, de másfél perc múlva már megint 65 fok a víz - megint leáll. És ezt játsza, nem tud megpihenni, hiszen úgy kapja a jelet, hogy fűtésre szükség van, holott nem lenne"
Szia. Ezt Én nem értem.Neked tényleg így működik a rendszered? Nálam is termosztát vezérli(rev 23) a Renova Star kazánt .Bekapcs, 10-15 percig fűt, kikapcs. 1-2 óra szünet mondjuk. Ez 1 ciklus. Néha a fűtési ciklus közben kikapcsol a láng, csak a szivattyu megy pár percig. 1 ciklusban egyszer fordul elő ez, de nem minden ciklusban. Nálad miért van ez a kapcsolgatás?
Nálunk is az alsó, leghidegebb szobában van a termosztát, de felső keleti oldali hideg maradt, thermofejes szelep esetén is. Megoldásom az volt, hogy az alsó szoba radiátorait lefojtottam, hosszabb ideig tart a felfűtése, de így a fentinek több meleg jutott. Röviden ennyi.
Azt hittem, hogy már sikerült (régebben) tisztáznunk, hogy ne a Te elfuserált rendszeredet vegyük etalonnak, hanem inkább az legyen a topik célja, hogy mások ne essenek abba a csapdába, mint Te.
"Ez igaz, de alapvetően jónak tartod a FÉG-et és sz.roknak a maiakat. A maiak meg modulálnak."
Ne vicceljél már!
FÉGhez képest modulálnak a maiak? :D :D :D
Fejtsd ki légyszives, hogy milyen ellentmondást találsz abban, hogy azt írtam (nem csak én), hogy modulációs kazán a gazdaságosabb? Az meg egy megint másik, dolog, hogy egy 40 éves FÉG jobban tud modulálni, mint a mai legkorszerűbb kazán, bár állitólag nem ez az üzemszerű működése, meg mint itt megtudtam nem is tud egyáltalán modulálni sem. :D
Átolvastam az utolsó 5 oldalt, és lehet, hogy megtaláltam a megoldást a problémára, de azért megkérdezem.
2szintes családi házban lakunk, a lenti szobában van a termosztát. A fenti 2 szobából a középsőben 'jó' idő van, a két "szélsőben" meg rohadt hideg...Namost, ez a termo beszerelése előtt nem így volt. Soha nem volt nagyon meleg ezekben a szobákban, de 2-3 fokkal azért igen. A kazán fűt, mert a radiátorok forrók. Nekem, mint abszolút laikusnak az jutott eszembe, hogy rövid ideig megy a fűtés, a szoba nem tudja átvenni a hőt (aztán lehet, hogy ez nagy baromság...),ezért van hideg a szobákban. Mi lehet a baj?
Ja, és még valami: a villanyszerelő bekötötte a termosztátot, de az istennek sem akarta indítani és leállítani a kazánt. Visszajött, de azt mondta, ő jól kötötte be. Aztán felhívta egy gázos haverját, beszéltek, a villanyszerelő levette a gázkazán kapcsolójánál a burkolatot, és a 3 hosszú 'drót' közül csak egy volt bedugva a helyére. Bedugta a másik kettőt is, aztán működött...
Ez igaz, de alapvetően jónak tartod a FÉG-et és sz.roknak a maiakat. A maiak meg modulálnak.
Na de a lényeg nem is ez volt. De legjobban nem is abban a hsz-ban fogalmaztam meg, amit akartam, hanem a rákövetkező rövidben. Persze a tapasztalat, amit írtam, az áll.
Sziasztok Elég nagyvonalúan vázolom fel a helyzetet, előre is bocsánat érte. Adott egy Fég gázkazán, ( talán c 18 ) grundfos szivattyúval. A termosztát a szivattyút elindítja, de a gázt nem engedi. Mit lenne érdemes megnéznem ? Esetleg valami típúshiba ?
Vagy inkább úgy írnám, hogy ahogy Te is írtad, a kazánod az igénynek megfelelően mondjuk 25 és 65 fok közt állítja elő a vizet, míg az enyém mindenáron 65-öt akar, ami brutál sok az igényhez képest hőmérséklet tartásra.
Szerintem meg az a baj, hogy bár szidod a modulációs kazánt (számomra túlságosan is), de ilyen téren meg mégsem eléggé.
Van a kazánom. Beállítom a hőfokot 65 fokra. Minden radiátorra termofej, 21 fokra állítva, termosztát 25 fokra és had szóljon. (Kész az általad ajánlott rendszer, persze hidrováltó/puffer nélkül.) A házban megvan a 21 fok.
A tapasztalatom, hogy a kazán elindul, másfél perc alatt eléri a víz a 65 fokokt, leáll, kb. 1 perc alatt lehűl a víz x fokra - és a kazán indul, mert neki menni kell, nincs ami leállítsa (termosztát). Elindul, de másfél perc múlva már megint 65 fok a víz - megint leáll. És ezt játsza, nem tud megpihenni, hiszen úgy kapja a jelet, hogy fűtésre szükség van, holott nem lenne.
A Te kazánod teljesen más, mert ugyanebben a helyzetben annyira kicsi az áramlás, hogy vagy épp' őrláng szinten megy a kazánod, esetleg még leáll az is. Az enyém meg mindig a beállított hőfokú vizet akarja előállítani, ezért ahogy jön egy kis hűlés, rögtön nekiindul a 12 kW-jával.
Halálosztónak én úgy tenném fel a kérdést, hogy: Ismert adatok: Kazán teljesítmény 12 kW. Hőigény (a hőmérséklet tartásához) 1 kW. Előremenőnek beállított hőmérséklet 65 fok Rendszer viztömege: 20 liter.
Ebből ki lehet számolni, hogy 35 fokos vízről indulva hány mp múlva éri el a víz a 65 fokot, majd azt is, hogy 65-ről mennyi idő alatt csökken 35-re (amikor megint indul). Ezután jöhetne a kérdés, hogy 22 és 40 liter víztömegnél hogyan alakulnak a számok.
h.váltónál nem úgy történik a folyamat, mint egy buta termosztátnál, mert már amikor kezd hűlni, akkor is indul a kazán és a sima termosztátos rendszerrel ellentétben szépen modulálgatva teszi a ráfűtést.
Talán nem véletlenül szokták hidraulikus kuplungnak is nevezni a váltót. :D