Nocsak mozgolódnak az oroszok, Angara indul. Kinek kell majd 100 millióért? Vagy csak nekik is be kellett tolni valamit a lassan vízeséssé váló hírzuhatagba?
Több, mint kétséges, hogy hihetünk-e ennek az állítólagos kapcsolatmegszakadásnak.
A kiszivárgott néhány rossz minőségű fotón annyi azért látszik, hogy a motor már üzemel. A képet elemezve a kondenz/füstcsíkból az is látszik, hogy nem csak egy felvillanást sikerült lencsevégre kapni. Az abort nem indításmegszakítás, hanem vészleállás lehetett inkább ezek alapján. Jól látható, hogy még hosszú csíkot húz, az izzó, szilárd hajtóanyag füstölöghet tovább.
Persze akkora a titkolózás, hogy csak a landolásra tellett egy egyperces nyilvános videó, így azt mondanak amit akarnak, de a fényképfelvételek tanusága szerint nem mondanak igazat.
Nyilván egy hajtóműhiba elismerése komoly bizalomvesztés lenne a várakozó űrturisták szemében.
Közben a SpaceShip Two-nak megint aborja volt. Motor indítás közben megszakadt a kapcsolat az egyik számítógéppel és automatikus abort lett. Mindenki jól van, gép és személyzet is. A videon nem látszik semmi rendkívüli, de mondjuk nagyon közelik sincsenek.
Mint a rétestészta..... Lehet jövőre sem kezdenek el repülni.
Másnak nincs rá pénze. A szektorba áramló pénz java az államtól jön. Jó példa erre ha megnézed a SpaceX bevételeit. Ahol meg ott van sam bácsi, ott ott vannak a politikusok, és a korrupció is sajnos.
A kiút az a valós üzleti alapú vállalkozások lesznek, a turista űrállomás, és a LEO gyógyszergyártás etc, etc. Szerencsére már itt van a kanyarban a dolog. Kedvencem az Rocketlab jelenleg.
Ezt azért még majd meglátjuk, rengeteg olyan dolog van még, amin elbukhat az egész, pl. az első orbitális, repülést várom nagyon, az fogja demonstrálni, hogy tényleg képesek arra, amit vállalnak (hővédelem, etc.).
Viszont ha összejön, az egész SLS kínlódást elég nehéz lesz megmagyarázni az adófizetőknek, rohadt nagy lesz a kontraszt.
Sajnos a Space Shuttle program egyik sarokpontja volt hogy minél több államba jusson a részelemek gyártásából.
Innentől kezdve lehetetlen megszabadulni tőle. Képviselők és szenátorok hada küzd a munkahelyekért. Kb. örökké fog repülni ez az elavult architektúra :/
Sokkal többe kerülne, ha már kész lenne, és akkor nem lenne elég csak fejleszteni, gyártani is kellene valamit, na meg ott a kockázat, ha valamit működtetni is kell, az kockázatos, ez így a legjobb, senkinek nem esik baja, és a pénzt is el lehet költeni, ilyenek ezek az állami projektek, ahol nincs határidő, nincs konkrét cél, csak egy ködös valami.
Musk ezzel szemben a kezdetektől egy célt akar elérni, a Marsot benépesíteni emberekkel, halad is, gyorsabban mint a világ legnagyobb államai.
Amikor kijöttek az SLS, illetve előtte Ares programmal, elég optimista voltam: már meglevő alkatrészekből relatíve gyorsan és olcsón lehet összerakni egy rendszert, amely olcsóbb lesz ezért mint a Shuttle. Hát nem ez lett.
Elég vicces, főleg, hogy olyan alrendszerekből lett összecsavarozva, amelyek negyven éve szolgáltak az űrsiklón. Mindezt tíz év alatt, 20 Mrd USD elköltése után.
SLS az ember tragédiája sokadik színében. Az oxigén 2.2 °C-al melegebb volt amikor a tartályba akarták tölteni. Ez balesetveszélyes lett volna a buborékképződés miatt.... buborék? Kavitáció? Ajaj. Ez a kis malőr érzékelteti milyen baromi nehéz egy gabonasilóból működő rakétát fabrikálni.
Egy-két Kelvin ide, egy két Pascal oda és máris jön a gonosz Kavitáció, ugrott a mutavány.
De tudod mit, maradjunk annyiban hogy a Paul Wooster által a belly flopra megadott végsebesség valójában nem a legnagyobb elért sebesség volt, csak egy minimum sebesség, az adott pályaszakaszra vonatkozó végsebesség minden esetben annyi hogy az adott idő alatt 12,5 Km-t tegyen meg és mpx világképe rendben legyen :)