Keresés

Részletes keresés

Tecs Creative Commons License 2008.05.24 0 0 36427
"Végül is, lehet, hogy a kormány elkezdett az oep megtartásán gondolkodni.

Ugyanis, eddig a privatizáció előtti züllesztést láttuk. Egyébként ez a "tegyük tönkre, és adjuk el üveggolyókért" kedves magyar szokás"

 

Milyen jelét láttad a "privatizáció előtti züllesztésnek"? Én pont az ellenkezőjét észleltem. Soha ilyen informatikai fejlesztést nem produkált az OEP, mint az elmúlt 3-4 évben. Az ügyfél lekérdezeheti saját kezeléseit és biztosítotti jogállását. Kiszűrték a virtuális TAJ-számokat. Egyéni közgyógykereteket tartanak nyilván. Rendszerüket összekapcsolták a központi Ügyfélkapuval és a patikákkal.

 

Vegyük észre, hogy semmiféel csoda nem történt, kutyából nem lesz szalonna. Egyszerűen arról van szó, hogy az OEP-et és szívókorongjaikkal rátapadt érdekcsoportokat megcsapta egy lehetséges versenyhelyzet hűvös lehellete. Monopolpozíciójuk megtartásához hatékonyabb működést kellett emulálniuk .

 

A veszély elmúlt, a jelmezbálon vérfarkasnak öltözött nyúl levetheti a kényelmetlen műfogsort, műkarmot, felhagyhat a műordítással. Megint az lehet, ami valójában: bekerített réten egyedül legelésző, halkan makogó tapsifüles, számtalan kullanccsal és galandféreggel terhelten.

Előzmény: HAL9000 (36426)
HAL9000 Creative Commons License 2008.05.24 0 0 36426

Végül is, lehet, hogy a kormány elkezdett az oep megtartásán gondolkodni.

 

Ugyanis, eddig a privatizáció előtti züllesztést láttuk. Egyébként ez a "tegyük tönkre, és adjuk el üveggolyókért" kedves magyar szokás, a szlovákok pl. több milliárdnak megfelelő koronát költöttek az eü-jükre, mielőtt megcsinálták a reformot. (Az, hogy bejött-e, az ilyen szempontból szinte mellékes.)

Előzmény: rosie (36425)
rosie Creative Commons License 2008.05.24 0 0 36425

Off: írtam egy mélyenszántót az alábbidra - sőt: Rozikázásodig visszamenőleg -, de besokallt tőle az Index és lefagyasztotta. Nemtom újraírni magam (nem is akarom). Zanzásítva magam, magam:

 

Közgyógy-anomáliáknak - ugye? (te tudhatod ezt legjobban!) - véget vetett az egyéni gyógyszerkeret. (Nincs már közgyógyra felírható lista stb.) Vagyis amit ostorozol, min. okafogyott. Ha valami az új érában felháborító: az egyéni gyógyszerkassza összegének iszonyatos adminisztrációval járó meghatározása. (De, lám-lám, idetévednie és tégedolvasnia kéne csak minden bürokrácia miatt fölháborodónak: érte vannak a szigorítások... ;p)

Annyit azért visszacsinálnék elszállt reakciómból: a tb-kassza (közelebbről: az E-Alap) - mégoly virtuális - bevételeinek/kiadásainak tényleges összetevőit a legutóbbi időkig nem tartotta fontosnak a nyilvánosság számára IS kommunikálni a mindenkori kormány. Mondjuk ki: a Gyurcsányi... ;o)

 

Picit elhibázott paradigmának tartom azonban a biztosítotti/jogosultsági viszonyok tisztábatevési felhorgadását - és az ezt követő szankciókat - annak figyelmen kívül hagyása mellett: befizette-e maga után (vagy az illető után bárki) a tb-járulékokat is... Momentán ui. ez a mellékkörülmény - összefésülhető OEP-APEH informatikai nyilvántartás híján - (még) nem jáccik... ;P

 

Arra pedig máig nem hallottam megoldást, pedig - "higgyenek egy tapasztalt ember szavának" (ez "Emile Ajar": Előttem az élet c. regényéből a 2. sz. kedvenc idézetem) - komolyan figyeltem: mi lesz a sorsuk azoknak a "jogviszonyosoknak", akiket csak elfelejtettek/elmulasztottak kijelenteni a hajdani foglalkoztaóik... Nos, tapasztalataim szerént: őket semmi hátrány nem éri ún. jogviszony-ellenőrzéskor. (Ha munkaviszonyuk megszűnését nem "jelentették ki" az egészségbiztosítónál, akár az idők végezetéig jogosultnak/biztosítottnak látszhatnak.... ;p ) 

 

Ami viszont a "korrupciós piramist" illetheti, már megbocsáss, én azt  mégiscsak a politika felől - lefelé működve - vélném eredeztethetőnek. :o)

 

Lehurrogtak már itt érte, de én mégis látok némi perspektívát abban, hogy most - mindeddig példa nélkül - olyan vki került az eü. min. posztra, aki belülről ismeri azt a kócerájt, aminek megreformálására hivatott elődjei annyi időt se töltöttek el bársonyszékükben, hogy közelebbről megismerhessék, mi az, amit jobban kéne működtetniük... Plusz: az OEP élére is olyasvalakit ültettek, aki tisztában van azzal: milyen feladatok teljesítését várják el a megyei egészségbiztosítási pénztáraktól a hatályos joxabályok!

 

Félreértés ne essék: eszemben sincs megkérdőjelezni, hogy e jogszabályok egyike-másika (akár: sokasága) a jogalkotási következetlenség csimborasszója! De igenis hozzáértő fazonoknak kell (lehetséges) megpróbálniuk változtatni azokon!

 

APEH fontospozícióiba pl. sose ültettek nyilvánvaló lúzert/bábut. ;p Talán elérkezett az ideje, hogy az egészségbiztosítót is megengedik/hagyják - belső mechanizmusai (finanszírozás, jogviszonyellenőrzés stb.) - mentén gondolkodni... ;o)

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (36414)
Nagulnov Creative Commons License 2008.05.22 0 0 36424
http://www.rtlhirek.hu/dock/videogallery/29:8393

Hát ez durva. Pornófilmhez meg fogadásokhoz mikor fogják kibérelni? Nyilván majd ha a minisztériumi dolgozók itt búcsúzhattak el a halott feleségüktől...

Állami virrasztás.
aamen Creative Commons License 2008.05.22 0 0 36423
"z egri Markoth Ferenc kórház 860 dolgozója már biztosan nem írja alá a szerződést a Hospinvest Zrt.-vel"

hajra hospinvest!
:-)
Előzmény: kábelbúvár (36420)
aamen Creative Commons License 2008.05.22 0 0 36422
"konkrétan mi a különbség a két modell között? Mindekttőnél befizetnek, lényegében ugyanúgy, csak az egyiknél külön címen, másiknál adóba beépítve. Fizetésarányosan. Ezen kívül hol a különbség?"

a tortenelmi elozmenyekben: mashonnan jutottak el nagyjabol ugyanoda.
Előzmény: Tzp (36417)
nurej Creative Commons License 2008.05.21 0 0 36421
Jól tették. Nagyon genya szerzödést nyomtak az orruk alá. Csak a jelenlegi alapfizu, semmi más, ami eddig volt. Semmi kiegészítés, pótlék, 13. havi, se szabi feltételek, se ügyeleti rend, semmi. Én sem írnám alá. n.
Előzmény: kábelbúvár (36420)
kábelbúvár Creative Commons License 2008.05.21 0 0 36420

Az egri Markoth Ferenc kórház 860 dolgozója már biztosan nem írja alá a szerződést a Hospinvest Zrt.-vel, a kórház új üzemeltetőjével - értesült az InfoRádió. Ez azt jelenti, hogy alig 200-an maradnának a kórház alkalmazásában. Ilyen feltételekkel az üzemeltető cég nem kaphatja meg a működési engedélyt az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálattól.


HAL9000 Creative Commons License 2008.05.21 0 0 36419

Jó leírás.

Előzmény: Törölt nick (36418)
Törölt nick Creative Commons License 2008.05.20 0 0 36418
Előzmény: Tzp (36417)
Tzp Creative Commons License 2008.05.20 0 0 36417
Bocsa a buta kérdésért, de végül is konkrétan mi a különbség a két modell között? Mindekttőnél befizetnek, lényegében ugyanúgy, csak az egyiknél külön címen, másiknál adóba beépítve. Fizetésarányosan. Ezen kívül hol a különbség?
Előzmény: Törölt nick (36416)
Törölt nick Creative Commons License 2008.05.20 0 0 36416

Amiben igazad lehet: jött és ment OEP-főigazgatóknak az égvilágon semmi közük nem volt ahhoz, amit a politika éppen elvárt az egészségbiztosító működésétől. Ehhez idomult az ő gagyi nyilvántartása es. (Kiafrancot érdekel, ki, hova van bejelentve, és honnan kellene kijelenteni őt, amíg - bár előírák a jogszabályok -, látszólag nem fontos mindez.)

 

Jóllehet: normális felvetés, hogy az kapjon tb-ellátást, aki be van a tb-hez jelentve? Najá. Normális igény, hogy fizessen is maga után (vagy fizessen utána vki), előzetesen vmi biztosításfélét, ha kiveszik a vakbelét, megműtik a térdét? 

 

Ó, nem. Ez a jövő zenéje. A járulékfizetéssel még nincs összefésülve az ellátásokat (a biztosítotti jogviszonyok nyilvántartására hivatott) OEP és a járulékbefizetéseket kezelő APEH rendszere. (Ne becsüljük le az erőfeszítéseket: a két nyilvántartás átjárhatatlannak szánt elkülönítése se ment egyszerűen, úgy tíz éve.)

 

Összefoglalva, pont erre írtam én, hogy az államosítás óta nem tudta eldönteni a politika  és a szakigazgatás, hogy nálunk, kötelező szolidaritáselvű társadalombiztosítás van-e (Bismarcki modell) aminek az a lényege, hogy mindenki tagja a társadalombiztosításnak valamilyen jogcímen és a járulékát jövedelemarányosan fizeti, amiértmeghatározott szintű ellátást kap. Aki nem fizet be sehova és nem jogosult valamilyen méltányossági vagy betegség csoport okán, az....? Igazad van, nálunik sokáig nem érdekelt senkit, hogy ki nem fizet járulékot, mert úgyis mindenkinek minden jár, alanyi jogon. Azonban ez éppen az állami ellátások másik formája, nevezetesen az angol variáció, (Beveridge modell) az angol modell, ahol nincs járulék, mindenkinek alanyi jogon jár az ellátás egy meghatározott szintje, és a költségvetés az adóbevételekből finanszírozza az (alap)ellátást. Ez utóbbi esetben nálunk és elég lenne ha az APEH beszedi és nyilvántartja az adókba épített járulékot, ezt nem is kell névre lebontani se, de akkor az OEP-et ne nevezzük biztosításnak, a rendszert ne próbáljuk biztosítás elven működtetni, mert ez egyállami (eü-)szolgálat, melynek finaszírozását egy eü-költségvetési alkasszából végzik.

Mint írtam, nálunk sikerült a két, egyébként szolidaritsáselvőűrendszer hátrányait ötvözni.

Előzmény: rosie (36410)
sensei47 Creative Commons License 2008.05.20 0 0 36415
Megdöbbentő és felháborító esetek! :-(((
Előzmény: Törölt nick (36414)
Törölt nick Creative Commons License 2008.05.20 0 0 36414

Ha minden úgy lett volna is, ahogyan az leírtjaidban vagyon, nem tettenérhető-e (joxabályilag) a cukorkásdobozba való nyúlkálás? :o)

 

Csak két nyilatkozat dr.Kiss József, volt OEP főigazgatótól. (emlékezetből)

- "Szokás a magyar költségvetés hiányát részben vagy teljesen az OEP kasszában bújtatni"

- " A 2002-ben 50%-al megemelt eü béremelés évi 150 milliárd forintja, soha nem érkezett meg az OEP-kasszába, így azt ki kellet gazdálkodnunk.."

 

Néhány finom eset emlékezetből.

 

- Valamikor egyszer felfedezték, hogy nagy mennyiségű, olcsó Magyarországról származó gyógyszerek jelentek meg román de főként ukrán magánklinikákon, árukból sejteni lehetett, hogy innen származnak,méghozzá TB-támogatotti áron. A dolog felkeltette a titkosszolgálatok érdeklődését. Nemsokára mégis leálltak róla....

 

- MIvel sejthetó, hogy nagy mennyiségben TB-támogatotti gyógyszer csempészését, csak iparszerű vényhamisítással lehet művelni, a szakmának volt is elképzelése arról, hogy hogyan és ki(k) csinálják. A hivatalos bejelentés után, gyanúba hozott "patika"-vállalkozás ellenőrzését az OEP azzal hárította el, hogy ilyen mértékű vény ellenőrzésére nincs kapacitása.

 

- Ha hiszed ha nem egyszer egy itteni olvtárs nicknevén írt emilt az itteni nickmre, hogy közgyógylistán szereplő vagy magas támogatású gyógyszereket, akár házhoz szállításra is lehet rendelni Pesten és néhány vidéki városban. A vizsgálat az OEP részéről azzal zárult, hogyha a "beteg jogosult a küzgyógy ellátásra" utána azt csinál a gyógyszerével amit akar.

 

Folytathatnám de minek.

 

Egy percig nem vonom kétségbe az egyes OEP dolgozók becsületességét, de az egész szervezet mégis úgy korrupt ahogy van, hiszen mint tudjuk a gazdasági maffia(ie: eü-klientúra, hogy finomlegyek, olyan jogszabályt "hozat meg" a lefizetett korrupt politikussal, amilyet csak akar. Megint csak nem vonom kétségbe egyes politikusok jószándékát és becsületességét, mégis az egész politikai elit úgy korrupt, ahogy van.

 

 

 

 

Előzmény: rosie (36410)
Tecs Creative Commons License 2008.05.18 0 0 36413

"nem tettenérhető-e (joxabályilag) a cukorkásdobozba való nyúlkálás? :o) Nem tudom, komolyan. De mi a francért van nekünk Állami Számvevőszékünk meg egy másik nagyrakás, közpézek lenyúlása elleni szervünk (beleértve a legtitkosabb "belső elhárításunk" ... izé.. nemtom, most épp hogyhívákunk) ádáz figyelmét is. "

 

Jó helyen keresgélsz. A korrupciót kizárólag titkosszolgálati eszközökkel lehet leleplezni és visszaszorítani. Nem tudom, ki emlékszik még rá, néhány hete mekkora felzúdulást keltett egy kormányhatározat, amely az önkormányzatokat visszahelyezte a vizsgálható szervezetek közé... Az a tény, hogy a velejéig korrupt magyar közszférában még egyetlen komoly korrupciót sem lepleztek le, mutatja az arra hivatott szolgálatok valószínű érintettségét, részesedését (pl. Kulcsár-ügy).

Mivel a pártoknál gyakorlat a törvénytelen pénzhez jutás, a többi már mind csak következmény, legyűrűzés :o(

 

Azonban az érdektelenség a korrupciónál sokkal nagyobb probléma, és semmiféle titkosszolgálat nem tudja leküzdeni.

Előzmény: rosie (36410)
kheiron Creative Commons License 2008.05.18 0 0 36412
Hatvan éve bízunk a ragadozóvá változó nyúl csodájában, de hátha most majd sikerül.



Hogy is volt ez a dolog a jogosultság ellenőrzésével?

Éveken keresztül le volt tojva a politikusok által, aztán egyik napról a másikra meg érdekes lett.

Éveken keresztül nem volt semmiféle ellenőrzés, aztán egyik napról a másikra meg lett.

Hogy is van ez, Tecs?

Előzmény: Tecs (36411)
Tecs Creative Commons License 2008.05.18 0 0 36411

"évek óta arra ment ki a meccs, hogyan lehet(ne) ellehetetleníteni az állami(!) egészségbiztosítót. Senkinek - már akinek szava lett volna - eszébe se jutott: meg lehetne regulázni, mint állami szervezetet. És legalábbis akkora hivatal-mumust csinálni belőle, mint pl. az APEH-ből sikerült."

 

A karvalytőke titokban elhatározta, hogy tönkreteszi az állami OEP-et - nyilván azért, hogy megkaparinthassa. Ennek az volt amódja, hogy elérte az OEP megnemregulázását, másképp fogalmazva nemmegregulázását.

 

A karvalytőke ezt csakis úgy érhette el, hogy lefizette az ÁSZ-t, hogy hülyén ellenőrizzen; a miniszterelnököket, hogy hülye minisztereket nevezzenek ki; a hülye minisztereket, hogy hülye OEP-elnökökre tegyenek javaslatokat és hülye eü. törvénytervezeteket dolgozzanak ki; a hülye OEP-elnököket, hogy hülyén, nemtörődöm módra és pazarlóan működtessék az OEP-et. A karvalytőkée sok pénzt fizetett azért is, hogy senkit se édekeljen, hányan fizetnek járulékot és mennyit, hogy hány TAJ-kártya van forgalomban, hogy hány közgyógyigazolvánnyal lehet jól eladható gyógyszerhez jutni ingyen, hogy hány külföldit kezeltek magyar biztosítottak nevén, hogy mennyi a valós teljesítmény az elszámoltak mögött, hogy hány virtuális recept után vesznek fel tb-támogatást, hogy hány nagyothalló vesz egy évben 30 db támogatott készüléket, hogy hány gyógyszergyártó kapja meg az OEP-től kenőpénz ellenében a betegekre lebontott gyógyszerfelhasználási adatbázist, amellyel pl. a megvásárolt orvosok gyógyszerfelírási gyakorlatát tudják ellenőrizni és honorálni. De mindez semmi: a karvalytőke legnagyobb gaztette az volt, hogy érdekeltté tette az OEP-et és a mögötte helytálló költségvetést abban, hogy az várható elhalálozási életkor a lehető legalacsonyabb legyen, mert így sok nyugdíj és támogatás kifizetését lehet az államnak megspórolni. A karvalytőke elérte, hogy az OEP ne legyen érdekelt a szűrővizsgálatok szervezésében és működtetésében, hogy ne javítsa a biztosítottak életesélyeit pl. a dohányzás vagy a be nem csatolt biztonsági öv látványos máluszpontozásával.

 

A karvalytőke amilyen gonosz, olyan ügyes is.

 

"Csakhogy nálunk se "felülről", se "alulról" nem állt érdekében senkinek az állami egészségbiztosítást helyzetbe hozni."

 

Ez tetszik a legjobban. A versenyző egyedül áll a startnál, építettek neki külön stadiont, egysávos és 10 m hosszú futópályát, rajtgépet, célfotót, van edzője, gyúrója és pszihológusa, a stadiont megtöltötték fizető nézősereggel, de mégsincs eléggé helyzetbe hozva :o)

 

"Qnagy kudarc ;P lesz az több parlamenti pártnak, ha sikerülne az OEP-et mindazon képességeinek teljesítésére képessé tenni, amékra joxabályok amúgy 10 éve felhatalmazzák. "

 

Hatvan éve bízunk a ragadozóvá változó nyúl csodájában, de hátha most majd sikerül. Hiszen megnépszavaztuk :o)

 

Egyébként adni kellene a szocializmusnak is még egy esélyt. Hiszen az elvek jók voltak (a dolgozó nép monoton növekedő életszínvonala), csak a megvalósítást rontotta el... hogy ki? Hát persze, hogy a karvalytőke :o)

 

Előzmény: rosie (36408)
rosie Creative Commons License 2008.05.18 0 0 36410

 

Hüjje, kedves! :) Te sem gondolhatod komolyan, hogy alábbid úgy ül, ahogy itt - általad leírtan - áll:

 

"Tőlem az OEP-et bármikor fel lehet robbantani, és összes mostani korifeusát alkalmazottját, kilőni a holdba. Csak azt vedd már észre, hogy ez a korrupt szervezet kell és kellett ahhoz, hogy a politikusok kedvük szerint nyúlkáljanak az eü-kasszába mint egy cukorkásdobozba, és ez kellett ahhoz is, hogy szándékosan tönkretegyék az eü-t a könnyebb és olcsóbb privatizélés érdekében, az eü-célvagyon szaréé-hugyéé történő lenyúlásában. Lsd., Kökény, most éppen megint fantáziát lát az önkormányzati intézmények közbeszerzés nélküli privatizélésében."

 

Ha minden úgy lett volna is, ahogyan az leírtjaidban vagyon, nem tettenérhető-e (joxabályilag) a cukorkásdobozba való nyúlkálás? :o) Nem tudom, komolyan. De mi a francért van nekünk Állami Számvevőszékünk meg egy másik nagyrakás, közpézek lenyúlása elleni szervünk (beleértve a legtitkosabb "belső elhárításunk" ... izé.. nemtom, most épp hogyhívákunk) ádáz figyelmét is.

 

Amiben Veled is - és bárkivel - vitatkozom: értelmetlen, buta(?), vagy éppenséggel nagyon is koncepciózus "érv" az OEP bármely joxabálykövetésre kárhoztatott  korifeusát és/vagy alkalmazottját bűnbaknak kikiáltani egy (két-, há-, négy stb.), amúgy az OEP-től törvényi szinten elvárt joxabály be nem tartatása miatt. (Ösmerek OEP-fővezért, aki akart effélét, jól le is váltották rögtön, mikor elkezdte ezt akarni.)

 

Komolyan kíváncsi lennék arra, hogy - például az általad modellezett szituban - ki volt az a farok, amék a fejet csóválta? :o)

 

Őszintén szólva: az OEP részéről gyakorolt jogszerűtlen(!) megnyilvánulások kezdik nekem a "városi legenda" kategóriját ölteni...

 

Szép-szép (pláne: népszerű! ;p) OEP által betartandó jogszabályok ellen felhorgadni. De azt feltételezni, hogy OEP-es főmuftik(?) - pláne: köztisztviselők - generálják azt a katyvaszt, ami fölháborítja a népeket törvényi joghatásuk míán, minimum butaság...

 

És: nanemáhogy az OEP "korrupt szervezete" tett volna alá a politikának! Ugyan melyik a sorban (a rendszerváltás óta): Cser Ágnes, az őt követő ... (?) Tivadar (aki elrendelte, hogy nemszabad melltartó nélkül járni az OEP-székházban), vagy Oberfrank, a színésztestvér... De máris kifelejtettem Lampé Zsoltot. Ki volt még főigazgató? Kiss József (Cser hajdani helyettese, aki amúgy, először tette szóvá: aki átrepül Magyarország légtere fölött, kb. tajkártyát kap... és ez nembiztos, hogy jól van így), majd Major Izé talán? (Utóbbi arról híresült el szakmai berkekben, hogy a Toyota humánmenedzsment-projektjét kezdte el alkalmazni; se a szakmát, se a megreformálni szánt szervezeti hierarchiát nem ismerte, de ezt képes volt erényként feltüntetni.) Tovább nemtom...

 

De tény: a mostani eü. miniszter az időközben lemondott Toyota-fan OEP-főigazgató regnálása alatt sokallt be. (És húzott el, átmenetileg.) Bocsika, ha kihagytam vkiket, az én fejem se káptalan... ;p)

 

Hanem: ha én a pékműhelymet rá akarom hagyni valakire, min. azt megnézem, tud-e az illető dagasztani, vetni, és legalábbis érdekel, hogy el tudja-e adni, amit kisüt. Már ha az én nevemben teszi.

 

Amiben igazad lehet: jött és ment OEP-főigazgatóknak az égvilágon semmi közük nem volt ahhoz, amit a politika éppen elvárt az egészségbiztosító működésétől. Ehhez idomult az ő gagyi nyilvántartása es. (Kiafrancot érdekel, ki, hova van bejelentve, és honnan kellene kijelenteni őt, amíg - bár előírák a jogszabályok -, látszólag nem fontos mindez.)

 

Jóllehet: normális felvetés, hogy az kapjon tb-ellátást, aki be van a tb-hez jelentve? Najá. Normális igény, hogy fizessen is maga után (vagy fizessen utána vki), előzetesen vmi biztosításfélét, ha kiveszik a vakbelét, megműtik a térdét? 

 

Ó, nem. Ez a jövő zenéje. A járulékfizetéssel még nincs összefésülve az ellátásokat (a biztosítotti jogviszonyok nyilvántartására hivatott) OEP és a járulékbefizetéseket kezelő APEH rendszere. (Ne becsüljük le az erőfeszítéseket: a két nyilvántartás átjárhatatlannak szánt elkülönítése se ment egyszerűen, úgy tíz éve.)

 

Nálam elkeztek csicseregni a madarak... :)) Szépreggelit! ;)

Előzmény: Törölt nick (36401)
pária Creative Commons License 2008.05.18 0 0 36409
Máskor inkább linket tegyél be, lécci.
Előzmény: Törölt nick (36406)
rosie Creative Commons License 2008.05.18 0 0 36408

Hozzáteszem: az egészségbiztosításban...

Lássuk be: évek óta arra ment ki a meccs, hogyan lehet(ne) ellehetetleníteni az állami(!) egészségbiztosítót. Senkinek - már akinek szava lett volna - eszébe se jutott: meg lehetne regulázni, mint állami szervezetet. És legalábbis akkora hivatal-mumust csinálni belőle, mint pl. az APEH-ből sikerült. (Amékot, ka kicsit megkapirgálnának - ezt tegnapelőtt mondta nekem egy volt APEH-es osztályvezető - úgy vesztené el jóóól komm-komm-kommunikált nimbuszát, mint Óz bácsi.)

Csakhogy nálunk se "felülről", se "alulról" nem állt érdekében senkinek az állami egészségbiztosítást helyzetbe hozni. Felülről szétprivatizálni igyekeztek - ó, nemcsak az SZDSZ! ;p - alulról meg a biztosítási alapon való működéstől fáztak a szolgáltatók. Talán nem tévedek nagyot: a biztosítottak ill. eü. szolgáltatásokra jogosultak (a "népek") tudomást sem szereztek a meccs valódi tétjéről... (Najá, "tömegként", bármiféle népszavazási kezdeményezésbe, csak őrájuk lehet számítani. Innentől kezdve csak annyi bárki dolga, hogy a széles néptömegek által is érthető felvetéseket fogalmazzon meg, és kezdeményezzen róluk népszavazást. )

 

Qnagy kudarc ;P lesz az több parlamenti pártnak, ha sikerülne az OEP-et mindazon képességeinek teljesítésére képessé tenni, amékra joxabályok amúgy 10 éve felhatalmazzák. (A Tbj. és az Eb. törvény is 1998 óta hatályos, más kérdés, hogy eddig a betart/at/ásuk a kutyát sem érdekelte. Off: születnek is ennek okán mai napság pikáns perek, amékok - visszamenőleg - abból indulnak ki, mintha ezeket a törvényeket korábban is illett volna követni... ;o)

 

 

 

 

Előzmény: HAL9000 (36407)
HAL9000 Creative Commons License 2008.05.17 0 0 36407
Székely is valami olyat mondott, hogy ekkora hitelrombolást nem kellett volna csinálni az egészségügyben.
Előzmény: Törölt nick (36406)
Törölt nick Creative Commons License 2008.05.17 0 0 36406
A „reform” után gyakrabban kopogtathat a halál
Éger: Az egészségügy legsötétebb két éve van mögöttünk
2008. május 16. 18:20

// <![CDATA[ var ord=Math.round(Math.random()*100000000); document.write(''); // ]]>

Lippai Roland
A totális pusztítás időszaka volt az elmúlt két év – sommázhatnánk a Magyar Nemzet Online által megkérdezettek véleményét. Pesti Imre szerint az egészségügyi „reform” üzleti érdekeket szolgált, vissza kell adni a társadalom hitét az egészségügyi rendszerben. Meg kell kezdeni az építkezést a romokon – jelentette ki Éger István. Az egészségügyben dolgozók szimbolikus energiáinak köszönhető, hogy működik a rendszer – szögezte le Bogár László közgazdász, aki szerint rendkívül nehéz lesz visszafordítani a magyar egészségügyet a lepusztulási lejtőről.

Az utóbbi időszak egyik legnagyobb vesztese a magyar egészségügy, az elmúlt két év a rombolásé volt – jelentette ki az MNO-nak Pesti Imre. A Fidesz egészségpolitikusa úgy véli, az egészségügyi szisztéma jelenlegi problémáinak gyökere egészen a 2002–2006-os időszak elhibázott gazdaságpolitikájáig nyúlik vissza. Az akkori döntések sokasága a „hatalom megtartása” érdekében zajlott – véli Pesti –, az úgynevezett „reform” pedig szerinte „durva üzleti érdekeket szolgált”. Emlékeztetett: az átalakítás 250 milliárd forint kivonását célozta meg a rendszerből, ám saját számításaikra hivatkozva a politikus úgy véli, ez már a 300 milliárdos tételt is eléri. Pesti leszögezte: az átalakítás előkészítetlen volt, rendkívül durván avatkoztak be az egészségügyi rendszerbe. Emellett a teljesítményvolumen-korlát bevezetése további forráskivonást eredményezett, ennek hatására pedig megduplázódott a kórházak adósságállománya.

Ugyan a márciusi népszavazás elsöpörte a kórházi napdíjat, illetve a vizitdíjat, ám Pesti hozzátette, ezek az intézkedések célt tévesztettek: körülbelül 800 ezer ember szorult ki az ellátásból. Kutatási adatokra hivatkozva úgy véli, hogy a felnőtt magyar lakosság 15 százaléka tartozik e körbe. A több-biztosítós rendszerrel a kormányzat egy évtizedek óta működő társadalmi szerződést akart felbontani – mondta a politikus. Vagyis hogy az emberek az egyébként Európában az egyik legmagasabb járulékösszeget befizetik az államnak, amelyért cserébe az garantálja az egészségügyi ellátást.

Vissza kell adni a társadalom hitét az egészségügyi rendszerben

Kármentésre van szükség – szögezte le a fideszes egészségpolitikus. Helyre kell állítani az orvos-beteg kapcsolatot, illetve újraszőni a bizalom szövetét, ugyanis a bizalmatlanságnak költségvetési vonzata is van. A megromlott bizalmi viszony miatt az orvosok „önvédelmi reflexeikre” támaszkodva – az esetleges feljelentések elkerülése végett – több vizsgálatot is kénytelenek elvégezni. Újra bizalmat kell generálni orvos és beteg között, vissza kell adni a magyar társadalom hitét az egészségügyi rendszerben.

A szakmai szervezeteknek van tervezete

A MOK-nak, illetve más szervezeteknek egyik legfontosabb közös sikere ez – fogalmazott Éger István az MNO azon felvetésére, hogy a pénzártörvény nagy valószínűséggel a kukába kerül. A Magyar Orvosi Kamara elnöke az elmúlt két esztendőt a magyar egészségügy legsötétebb két esztendejének nevezte. Éger szerint „meg kell kezdeni a romokon az építkezést”, ehhez pedig adottak a lehetőségek, mert – mint mondta – az elmúlt időszakban a szakmai szervezetek nem csupán kritikákat fogalmaztak meg, készen áll az egységes társadalombiztosítási tervezet, csupán be kell vinni az Országgyűlés elé.

A „reformmal” nem oldották meg a problémákat, sőt a kormányzat és az átalakítók „magukra haragították az egész szakmát” – értékelte az elmúlt két évet a Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnöke. Szabó Endre szerint nincs a magyar társadalomnak olyan rétege, amelyet ne haragítottak volna magukra. Mint mondta, a nagycsaládosok a társadalom néhány százalékát alkotják, ám a gyerekek egynegyedét ők nevelik. E réteget a szakadékba taszították – jelentette ki Szabó. Felhívta a figyelmet arra, hogy az átalakítás „fokozottan érintette a gyermekeket”, elég csak a gyermekgyógyászat lehetetlen helyzetére gondolni.

Bogár: Az egészségügy dolgozói tartják mozgásban a rendszert

A magyar állami egészségügyi rendszer az elmúlt 20 év során egyáltalán nem volt képes emelni a részesedését az államháztartáson belül, és reálértéken mérve valójában stagnálnak a tevékenységét megalapozó erőforrásai – fogalmazott Bogár László az MNO-nak. Hozzátette, mindez úgy történt, hogy közben a feladatai jelentősen növekedtek. Ugyanis – magyarázza a professzor – a népesség általános egészségi állapota rosszabb, mint két évtizede, a gyógyító technológiák költségei pedig hihetetlen gyorsasággal nőnek. E növekedés mögött persze a globális „egészségbiznisz” monopolpozíciói húzódnak meg, amelyek segítségével korlátlanul növelheti extraprofitját – tette hozzá. Az, hogy a magyar egészségügy mindezek ellenére képes volt alapvető feladatainak ellátására, az inkább csak a benne tevékenykedők szimbolikus energiáinak köszönhető. A legnagyobb pusztítás – hívta fel a figyelmet Bogár – éppen e dimenzióban ment végbe. Nemcsak egyszerűen bezártak és összevontak nagy gyógyító intézményeket, hanem szétziláltak vagy teljesen megsemmisítettek évtizede formálódó, összeszokott gyógyító közösségeket. Ez pedig tovább növelte a beteg emberek tízezreinek a kiszolgáltatottságát, ami az „egészségvagyon” pusztulásában bizonyosan megjelenik.

A halálozások száma emelkedett is tavaly, és valószínűleg az idén sem változik a trend, bár a következmények inkább hosszabb távon jelentkeznek – véli Bogár.

Kit érdekelnek a megmentett életek ezrei?

A liberális „reformerek” fő hivatkozási alapja folyamatosan az, hogy az állami egészségügy „alacsony hatékonyságú ágazat”, és a privatizáció majd változtat ezen, mert „az állam a legrosszabb tulajdonos”. Állítják ezt anélkül – folytatja a professzor –, hogy valaha is kísérletet tettek volna arra, hogy pénzben kifejezzék a magyar egészségügy „hozadékát”: a megmentett életek ezreit és a százezrek számára visszaadott egészség „piaci értékét”. Amíg ezzel nem vagyunk tisztában – magyarázta –, addig a „hatékonyság értelmezhetetlen”, hiszen az éppen a ráfordítások és hozadékok hányadosaként jelenik meg. Az elemzések azt a feltételezést támasztják alá, hogy a ráfordításokhoz képest a magyar egészségügy lényegesen több „hozzáadott értéket” hoz létre, mint a magyar gazdaságban tevékenykedő globális termelő vállalatok.

Bogár leszögezte: az a tény, hogy a társadalom többsége számára most már evidencia, hogy a „reform” mögött nyers, globális profitérdekek húzódnak meg, és hogy cinikus hazugságok tömegével próbálták a kedvező távlatok reményét fenntartani, olyan társadalom-lélektani, társadalomkoordinációs zavarokat válthat ki, ami egészen bizonyosan megnehezíti majd azoknak a kormányoknak a dolgát, amelyek a következő évtized folyamán megkísérlik majd a magyar egészségügynek a lepusztulási lejtőről való visszafordítását.

 

 

 

Igen.

 

....és aki a teljesítmény-volumenkorlátot kitalálta, hááááát az is eccer majd elnyeri "méltó jutalmát" érte............, lehetg, hogy pont akkor, amikor a műtőasztalra felfexik......

kheiron Creative Commons License 2008.05.17 0 0 36405
a "társadalombiztosítást finanszírozó, vagy inkább üzemeltető" szervezetek változtak volna,


Ld. még a történelemkönyvekben az "adóbérlő" címszónál.
Előzmény: Tecs (36403)
kheiron Creative Commons License 2008.05.17 0 0 36404
Láthatóan azt hiszed, hogy a magyar egészségügy jövője vagy megváltoztatása csak két úton lehetséges: vagy marad a "korrupt kádárista" OEP, vagy jönnek a szándékok szerint még korruptabb SZDSZ-es pénzpumpák.

Vagy szerinted lenne harmadik vagy negyedik út is?
Előzmény: Tecs (36403)
Tecs Creative Commons License 2008.05.17 0 0 36403

"Továbbra is kevered a társadalombiztosítás rendszerét, a társadalombiztosítást finanszírozó, vagy inkább üzemeltető, költségvetési leosztó szervezettel, annak hibáival és korruptságával, hozzá nem értésével."

 

Szerinetem nem én keverem... A népszavazással betojatott kormány által visszavonni szándékozott egészségpénztár-törvény rendszere ugyanaz lett volna, mint a visszaszavaztatott OEP-es, azaz szolidaritáselvű. Tehát nem a társadalombiztosítás rendszere, hanem a  "társadalombiztosítást finanszírozó, vagy inkább üzemeltető" szervezetek változtak volna, az újkomcsi Fidesz által elátkozott magántőke bevonásával.

 

"Tőlem az OEP-et bármikor fel lehet robbantani, és összes mostani korifeusát alkalmazottját, kilőni a holdba. Csak azt vedd már észre, hogy ez a korrupt szervezet kell és kellett ahhoz, hogy a politikusok kedvük szerint nyúlkáljanak az eü-kasszába mint egy cukorkásdobozba, és ez kellett ahhoz is, hogy szándékosan tönkretegyék az eü-t a könnyebb és olcsóbb privatizélés érdekében, az eü-célvagyon szaréé-hugyéé történő lenyúlásában. Lsd., Kökény, most éppen megint fantáziát lát az önkormányzati intézmények közbeszerzés nélküli privatizélésében."

 

Sikerrel visszanépszavaztátok, hogy a korrupt, állami tulajdonú monopol-OEP segítségével a politikusok továbbra is kedvük szerint nyúlkálhassanak az eü-kasszába. Akkor mi nem tetszik neked? Minden a kedved szerint történt -- most nem fanyalognod kellene, hanem ünnepelned.

Előzmény: Törölt nick (36401)
kábelbúvár Creative Commons License 2008.05.15 0 0 36402

Baahhrrmok!

 

'Számoljon el a kormány a reform kiadásaival'

 

Törölt nick Creative Commons License 2008.05.14 0 0 36401

Továbbra is kevered a társadalombiztosítás rendszerét, a társadalombiztosítást finanszírozó, vagy inkább üzemeltető, költségvetési leosztó szervezettel, annak hibáival és korruptságával, hozzá nem értésével.

 

Tőlem az OEP-et bármikor fel lehet robbantani, és összes mostani korifeusát alkalmazottját, kilőni a holdba. Csak azt vedd már észre, hogy ez a korrupt szervezet kell és kellett ahhoz, hogy a politikusok kedvük szerint nyúlkáljanak az eü-kasszába mint egy cukorkásdobozba, és ez kellett ahhoz is, hogy szándékosan tönkretegyék az eü-t a könnyebb és olcsóbb privatizélés érdekében, az eü-célvagyon szaréé-hugyéé történő lenyúlásában. Lsd., Kökény, most éppen megint fantáziát lát az önkormányzati intézmények közbeszerzés nélküli privatizélésében.

 

 

 

 

 

Előzmény: Tecs (36399)
dvhr Creative Commons License 2008.05.14 0 0 36400
Gondolom - informatikailag - megoldják, hogy mindenki csak ahhoz férjen hozzá, amihez indokolt.

Mi sem könnyebb ennél.
Előzmény: rosie (36390)
Tecs Creative Commons License 2008.05.13 0 0 36399

"MAgyarországon sikerült egy olyan speciális magyar eü-finanszírozási rendszert összehozni, ami kizárólagosan a Bismarcki modell és Beveridge modell hátrányait ötvözi. Vö: Albán bérek svéd adók, albán állami szolgáltatások svéd adókból."

 

Szerencsére a népszavazással sikerült a sír széléről visszahoznunk ezt a B-B modellt. Eddig azt szidtuk, ami helyette lehetett volna (szolidaritáselvű, de magántőkét bevonó) -- most megint szidjuk azt, amit visszaszavaztunk.

 

Aztán majd öt-tíz év múlva megint akad egy mazochista politikus, aki változtatni akar, akkor majd azt szidjuk megint, és visszanépszavazzuk a jó öreg B-B-t, hogy tovább szidhassuk :o)

 

Index

"2008. 05. 13., 15:12 | Frissítve: 7 órája

A Magyar Posta vezérkara az egymilliárdos kerékpár-beszerzési tender felfüggesztését kérte, miután gyanússá vált, hogy a csaknem féléve, a múlt év végén lezárult eljárás szabálytalan volt. Egy embert gyanúsítanak, őt felfüggesztették, és várhatóan kirúgják. A biciklik egyébként a Posta szerint jók és nem drágák."

 

A hír nem illik ide. A közpénz felett diszponáló állami szervezetek nem korruptak, és nem törvényszerű, hogy megdézsmálják a könnyen jött pénzt. A Posta esete kivétel, ilyen az OEP-nél nem fordulhat elő. A közösségi tulajdon -- mint Marxtól tudhatjuk -- magasabb rendű, mint a karvalyszerű magántulajdon.

Előzmény: Törölt nick (36398)
Törölt nick Creative Commons License 2008.05.13 0 0 36398

Te Rozika!

Ma még az van érvényben Magyarországon, hogy az ellátás alanyi jogon jár, pusztán azért mert magyar állampolgár vagy itt tartózkodik tartósan.

 

Egyébként az 50-es évek betegkasszák államosítása óta, ami éppenséggel a bizosítási elvet szüntette meg, állandóan a szolidaritáselvű betegkasszák (Bismarck-i modell) és az adóból finanszírozott adott szintű, mindenkinek járó állami eü-szolgálat (Beveridge modell) közt lebeg a magyar betegellátás rendszere. A rendszerváltáskor volt leginkább Beveridge elvű, majd akkor gyorsan vissza akarták alakítani biztosítási elvűvé. Viszont a biztosítási elvet igazából senki nem akarta visszahozni, (Lsd Kuncze kijelentését), mert így az eü-kassza afféle csókos kasza lett. A rendszerváltás óta  senki nem tudja megmondani hogy mennyi tényleges járulék kerül az OEP-be, hiszen egyéb központi költségvetési hiányokat bújtattak ide, amitől az E-alapnak állandóan hiánya volt.

 

Annyiszor leírtam már, hogy az OEP költségvetés szerint a járulékbevételek mindig fedezték volna elviekben a konkrét betegellátást azaz a természetbeni szolgáltatásokat. A hiány(ok) máshonnan jöttek. Mindenesetre jó magyar szokás szerint közel 60 éve, MAgyarországon sikerült egy olyan speciális magyar eü-finanszírozási rendszert összehozni, ami kizárólagosan a Bismarcki modell és Beveridge modell hátrányait ötvözi. Vö: Albán bérek svéd adók, albán állami szolgáltatások svéd adókból.

 

 

Előzmény: rosie (36390)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!