Keresés

Részletes keresés

jalpar Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50295

Khmm, szorzáskor nem kell közös nevezőre hozni a törteket, hanem a számlálót a számlálóval, a nevezőt a nevezővel kell összeszorozni; aztán egyszerűsíteni, ha gondolod:

6/5 * 2/3 = (6*2)/(5*3) = 12/15 = 4/5

Előzmény: Jani301 (50294)
Jani301 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50294

Itt nagyon nem jó a számításod .

 

 

A cserekerék számítást valóban lehet úgy számolni hogy törtekben írják fel a fogszámokat .

De akkor a törtekre vonatkozó számítási szabályok érvényesek , és először közös nevezőre kell hozni , hogy bármit kezdj vele .

Most több mint 50 év után ezt nem fogom tudni elmagyarázni ,jócskán utána kellene keresnem nekem is .

Előzmény: Laci-59 (50283)
Jani301 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50293

No ,csak rászedtél a nyilatkozat tételre :)

Főorsóházból hajt ki egy 36 os kerék .ez hajt egy108 ast  ez  igy egy harmadoló lessító áttétel .

A 108 as kerékkel egy tengelyen van fix kapcsolatban a 26 fogszámú .

A 26 os fogszámú hajt egy 128 as kereket a mellékhajtómű bemenetén a norton fele .

Most ha a 128  130 lenne  akkor a második áttétel ötödölő lenne .

Ha 130 lenne a legalsó kerék akkor 15 dére lassítána az egész a bemenő fordulatszámot .

PÉLDA:

 

36-108 3 szoros áttétel ,de lessít . 

26-130  5 szörös áttétel de szintén lassításban . 

De mivel a 108 egytengelyen van ékelve a 26 osaal ezért két egymásutáni áttétel van így 3x5 15 szörös lassítás .

 

Na most a 128 as kerékre nem vagyok hajlandó kiszámolni :)

Ez Jalpar szakterülete szereti is a számolást ha van kedve kiszámolja a tényleges értékre :)

 

Remélem sikerült érthetően leírnom a számolás menetét .

Előzmény: Laci-59 (50283)
mlas45 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50292

Ezekkel az anyákkal nem értem, mit akarsz, de a 279-ben lévő fotón ráirt fogszámokkal ha a felső kerék 1-et fordul, akkor a legalsó 0,4541-et

Előzmény: Laci-59 (50291)
Laci-59 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50291

A 281- es irásomban látsz kettő anyát. Ezek az anyák fogják fel a cserekerekeket.

Látsz rajta négy kerékméretet. Ezeket csak egyféle módon lehetne felrakni.

A legalsó a 128fogú. Ez van a norton meghajtás tengelyén. Ehhez illeszjedik a közös tengely 28- as kereke. Ezen belül van a 108- as fogosztású,és ezt hajtja az orsóházból kijövő tengely..

A kérdésem,hogy ennek a négy keréknek mi az áttételi aránya?

Én már próbáltam osztani,nem akarlak befolyásllni,de ha ezt hasonlitom a jelenlegi aránnyal,nos ezt túl nagy külömbségnek vélem.........

A gépkönyv leirta,hogy az eu215 nem igényel kerékcserét. Leirta,hogy minden menetre alkalmas. Ezért gondolom,hogy az anya sikjára ezért ütötték rá a kerekek fogszámát........

Előzmény: mlas45 (50290)
mlas45 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50290

Áttétel számolásnál csak szorzás-osztás van, összeadás nincs.

Pl. 20 fogú hajt egy 40 fogút, az 1:2 áttétel, vagyis 0,5-ös szorzás. Tehát ha 100-at forog a 20 fogú kereked, akkor a másik 100x0,5 vagyis 50-et fog forogni.

Ilyen logikával kell kiszámolnod az összes áttételt...

Előzmény: Laci-59 (50289)
Laci-59 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50289

A négykerék csak egyfélekép alkalmas,sajnos a kerekek sugárirányú módositása nagyon pici. Ezért nem lehet csak egy formában,egy sorrendbe berakni.

 

Azért voltam kiváncsi az anyákba beütött fogszámok összadására,mert ha az működne,tehát a gyári arányt tartalmazza,szerintem bicikli lánckerék meghajtást is lehetne alkalmazni. Elvégre 1.13- as áttételi arány lehetséges a váltós biciklik kerekei közt is. Semmi más eltérés nincs,csak az orsószekrény irányváltót kéne átkapcsolni.

 

Mi a vékeményed.......? Egy próbát megérne,mert,ha az anyákba beütött arány sem passzol,a négy kerék anyagi háttere pazarlás,és egyben értelmetlen is...... Szerintem a 2 - 2 kerék fogai összeadása hiteles lehet,hisz számok törvényei  ittvannak.........

Ezek utángyártott kerekek. Ezért nincs benne szám,mármint a fotómon levőkben......

Az előző tulaj gyártotta,eszerint ő próbálta kiszámolni,de a gyakorlat ezt mutatja,sajnos hibás a számitása........

Az máslapra tartozik,hogy a nortont is javitotta,és ennek vezèrlését is hibásan,összekeverve rakta össze......

Előzmény: Jani301 (50287)
ssgtisuni Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50288

Üdv Mindenkinek!

 

Ferm FMD-500N esztergához szeretnék segítséget kérni. Előre is köszönöm!

 

Jani301 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50287

Olyan cserekerékkel még nem találkoztam amibe nem lett volna beütve a modul ,és a fogszám .

Az anyákon feltüntetett számokkal kapcsolatban nem tudok biztosat mondani .

Négy különbözöó fogszámú fogaskerékkel ,többféle kétszeres áttételt lehet előállítani .

A módosítás két kerék foszámainak arányában történik , a másik pár kapcsolódó fogaskerék még pluszban ezt a módosítást változtatja .

Az hogy simán összeadtad a fogszámokat az úgy szerintem nem jó ,első ránézésre .

Előzmény: Laci-59 (50283)
jalpar Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50286

,,De azért nagyvonakakban mégis kérdezbém,hogy is működik az elektromos meghajtás......?''

 

L. a 45093. és a 46085. hozzászólásokat.

 

,,Ha jól értettem eu215 géped alakitottad át....?''

 

Nem. Egy TOS MN80-at.

 

Előzmény: Laci-59 (50285)
Laci-59 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50285

Nem nagyon értek még a fogaskerék meghajtásoshoz,hisz látod milyen gondban vagyok......

De azért nagyvonakakban mégis kérdezbém,hogy is működik az elektromos meghajtás......?

 

Ha jól értettem eu215 géped alakitottad át....?

Előzmény: jalpar (50284)
jalpar Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50284

,,Gondban lettem volna ,ha konkrétan nevesíteni kellett volna a kisebb fogszámú kerekeket.''

 

Könnyű helyzetben voltam, mert az én esztergámon is ezek vannak.

Illetve voltak, amíg le nem cseréltem elektronikusra a vezérorsó vezérlést.

Azóta pontosan 319/141mm-es menetemelkedést is tudok csinálni, ha akarok.

 

Előzmény: Jani301 (50282)
Laci-59 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50283

Ugye,te is úgy véled,hogy az anyákba beütött számok kerekek fogszámát jelzi.......? Én is.

 

Egy egyszerűb számolásomat légyszi számold átt.

 

Ha összeadom a 108,és 30 ez 138

                                128,és 28 ez 156

 

156 : 138 = 1.26

Ugye jól értelmezem,hogy a négy kerék áttételi aránya ez?

Előzmény: Jani301 (50282)
Jani301 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50282

Köszönöm !

Konkrét számokkal alátámasztottad amit írtam .

Gondban lettem volna ,ha konkrétan nevesíteni kellett volna a kisebb fogszámú kerekeket .

 

Előzmény: jalpar (50280)
Laci-59 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50281

Érzésem szerint te is értessz a témához,többet mint én,ezért neked  is irok.

Most cserélgetem a kerekeket,és rejtett,eddig nem vettem észre a gyári anyákon levő számokat.

Ezek vélhetően fogszámot jeleznek.

Egyes római szám után 128 és 28 van. Ez a norton bemenő kerekét szoritja. Vélhetően a két kerék kapcsolata ezek a számok.

 

A kettes római szám anya sikján 108 és 30 van beütve.

Gondolom,hogy a 30 a főorsóház kimenő tengelyre való,és a 108 a 28- al közös reteszelt tengelyre kerül.

A 108- ast gondolom,hogy mindenképp ide kell rakni,mert a 30 és 128 kerekek összekötési távolságot ez produkálná.....

 

Mi a véleményetek,ez az áttételi arány hogy működne.

Aorsószekrény kijövő arányait ide irom mégegyszer.

A metrikus kapcsoláskor ez a kerék egy és háromnegyedet fordul.

A modul egyszerűb,ez 2.5- et fordul.

Az angol hüvejk,vagy gondolom col kapcsolás közel egy fordulat,vagyis kb 10fokkal keveseb.

Mindez a főorsó egy fordulatára jön létre.

A vezérorsó 6mm- es emelkedésű.

 

Légyszi,ha tudnátok a fengi adatok szerint számoljátok ki,hogy a négy kerék adatai alapján mi fog történni.

Ez fontos számitás lenne,mert ezeket le kéne gyártatnom,és gondolom,hogy nem kevés az anyagi háttere.....!

Előzmény: jalpar (50280)
jalpar Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50280

"Tehát ez a gép nem használ 127 es kereket ! Helyette kisebb kerekekkel van benne kissé pontatlanabb ,beépített kepcsolható áttétel ."

 

A 127-es kerék bazinagy. Ezért sokszor az 55/65-ösz áttételt használják.

55/65*30=25.3846, vagyis colonként kb. 15 mikron a hiba.

Ez gyakorlatilag elhanyagolható, csak nagyon hosszan kapcsolódó apa-anya páros esetén jelenthet problémát, ott is csak akkor, ha nem ugyanolyan gépen készül a két menet.

Szerintem egy menetmetszővel készített menetnek ennél bőven nagyobb hibája lehet, csak azt előre meg se tudod tippelni, hogy mekkora és milyen irányú a hiba.

Előzmény: Jani301 (50276)
Laci-59 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50279

Megtaláltam én is a Csuhás által fénymásolt hajtáslánc gépkönyv fotót,de hiányzik minden kerék fogszám méret.

Ha én megtudtam irni ezt csak filccel,a gyártónak nem volt számbeütője,vagy irógépén nem voltak számkarakterek......!?

Mondjuk nem bántás a célom Csuhás fénymásolását illetően,én mondjuk a fekvő fotóit illetően a laptopom függőlegesre állitottam,és lám világosság,nem görcsölt a nyakizmom.

 

De ha te találnál eu215 gépkönyv részleteseb irást,nagyon örülnék neki.......

Előzmény: Jani301 (50277)
Laci-59 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50278

Nagyon köszönöm a válaszod,és a videót is.

Irni fogok a film készitőjének,és megkérem,hogy számolja ki nekem a meghajtás áttételi arányát.....

Nekem picit gyors ez a film.......

Minden adatom megirom,és negmérem a vezérorsó emelkedését is. Ez egy lépést illetően 6mm- nek látszik,de a 10menet mérése a pontos,szerintem is.

A 2század külömbséggel már működhet,mert az ember picit alávágja,bár kb 15mm hossz esetén már ez is necces.....!

Érdekes,mert pl az 1.5 emelkedés tökéletes. Pl a 14menet egy colon 1század hibás..... kúpos menetnél ez kit érdekel....? A 2.5 emelkedéstől felfele durva a hiba,1 - 3tized eltérések vannak fordulatonként. Mondjuk ez meg nem zavaró,mert mezőgazdaság gépeibe én itthol nem vágtam nagy emelkedésű menetet. Pl egy uborka,ami számitásba jöhet,ez meg az anya hossza miatt necces,én ilyet nem vállaltam eddig sem........

 

Segitőkész voltál,örök hálám,és vidám ünnepet kivánok........

Előzmény: Jani301 (50276)
Jani301 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50277

Nem biztos hogy jó a kép ,most találtam a neten egy mve gépkönyvből .ez ír olyat ami nekem is új .

Előzmény: Jani301 (50276)
Jani301 Creative Commons License 2023.12.22 0 0 50276

https://www.antikvarium.hu/konyv/szenczi-gyula-szerszamgepek-cserekerek-szamitasai-16893-0

 

https://www.youtube.com/watch?v=Zjklkly454A

 

Hú !!!!!!! Megfogtál ! Elvileg tanultam talán értem is , még könyveim is lehetnek .

Az első link egy jó régi könyv lehet ,talán megvan Csuhás gyűjteményében ,ha igen szerencséd van .

A második link kezdésnek igen jó lehet .

A vezérorsódon mérjél meg 10 menetet kiderül az emelkedése .

Ha tényleg metrikus ,akkor a metrikus meneteket be kellene tudnod állítani . 

Tehát mindenképpen a metrikus menetekkel kezdeném ,ott egyszerű áttételek vannak csak .

Semi konkrétat nem tudok erről az eu gépről .

Ahogyan írod abból azt látom hogy a főorsóházban lehet kepcsolni a különböző menettípusokat , ott van benne a megfelelő áttétel .

Tehát ez a gép nem használ 127 es kereket ! Helyette kisebb kerekekkel van benne kissé pontatlanabb ,beépített kepcsolható áttétel .

A 127 es kerék  pontos  váltást ad a metrikus és a colos menetek között .

Semmiféle tábla nincsen a gépedhez ? Feiratok ?

Keresned kellene egy olyan helyzetet a nortonban , ami 1:1 es áttételt ad a a mellékhajtómű bemenete és a vezérorsó között .

Meg hát ugyanígy felvenni akkor az áttételeket a norton különböző beállításaira .De ha vannak felvett táblázataid ,akkor abból ki kellene derülnie , a norton beállításainak , osztás többszörözés ,és akkor csak ellenőrizni kell ezt .

Na egyszer ennyi ,mert még a végén én is belekeveredek :)

Előzmény: Laci-59 (50275)
Laci-59 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50275

Egy picit még fárasztanálak a gondommal,ha tudsz nagyon kérném a segitséged.

Mindjárt megérted,hogy miért. Előlegben,picit sötét ez nekem.......

A főorsó egy fordulatára háromnegyedet fordul a kimenő kerék. Ez metrikus kapcsolás. A modul kapcsoláskor ugyanez a kerék kettő és felet. Az angolmenet kapcoláskor ,ha az óra számlapját nézném,kb a nagymutató 52percet mutatna,vagyis itt érezheted a tudatlanságom,ezt az adatot hogy kell számológépbe beütni.......?

 

Az orsóház kimenő tengelyén jelenleg van egy 94fogú kerék,ez meghajt egy 72- es fogút,ennek tengelyény ( ez a kettő együtt forog)van 48fogú,és ez hajtja a norton bemenő 138fogú kerekét.

Ha jól számoltam ez a négy kerék áttételi aránya 2.2.

A mm menetállitás 2.5mm- ig 2 századnál nem nagyob.

Col emelkedések is szépen összejöttek,ezek közt,ha jól emlékszem három éri el a három század eltérést.

 

Van három kerekes mód is. Felül 64 , középen 70 , alul 112 fogú.

Ez esetben a szórás,vagy pontatlanság az öt századot is elérte......

A fenti négykerekes mód minimálisan de közel került a gyári táblázat állitási értékeihez.

 

Sajnos én nem tudom,hogy a norton bemenő kerekétől hogy kell számolni a norton kimenetéig,vagy a vezérorsó fordulatáig..........

 

Sőt......fent pl a főorsó kimenő fordulatai egyáltalán hitekesek e,vagy ezek a gépkönyvben le vannak e irva......!?

Mert ha nincs,véleményem szerint nincs kiinduló pont. Mert a fenti óraszámlap példa csak egy saccolás.........

 

Néztem a közeli faluban egy ugyanilyen Eu215 gép nortont hajtó kerekeit. 70 , középen 60,alul 112 fogszámozás volt.

Sajnos a gépkönyvet kidobták,légyeg,hogy közel azonos áttételi arány,mint az én gépemé,állitólag az a gép ezekkel a kerekekkel jól működött. Sajnos az orsószekrény kimenetét egyedül nem tudtam ellenőrizni,az idős nénit nem kérhettem meg,hogy forgassa a tokmányt...........

 

Már az is megfordult a fejenben,hogy azért durva a gyári táblázat adat eltérés,mert a vezérorsót is cserélhették,más emelkedésűre...... A közel 70 év nem kjs idő. Bár,ez a gép egy nagy cég tanműhelyéből származik,vagyis nem kétműszakban agyon használt,tehát a szánjai jó állapotúak........

 

A végére egy kérdésem. Hogy kell kiszámolni a nortont meghajtó áttételi arányt....?

Csak saccolásom,a norton bemenetétől az emelkedéseket ennek kapcsolásai után érhetném el........

Előzmény: Jani301 (50244)
occseb Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50274

Ha már így megint téma a prés, ezek az 50-60ezres gépek szerintem nem hengerelt szelvényből vannak hanem hidegen hajlítottból, ami azért jóval gyengébb szerintem.

https://www.jofogas.hu/heves/Uj_Hidraulikus_allvanyos_muhelypres_12T__Torin_BIG_RED__144301771.htm

https://www.jofogas.hu/budapest/Kraft_Del12_tonnas_hidraulikus_pres__muhelypres__csapagykinyomo___142719466.htm

 

Van amin egyértelműen látszik, de ami nem rádiuszos az U tövében az is gyanúsan vékony falvastagságú így a képek alapján.

occseb Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50273

Nekem tetszik, mondjuk ehhez nálam födémet kéne bontani.

Előzmény: Sunny65 (50272)
Sunny65 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50272

Gondoltam hátha valakinek jó lenne innen a fórumról.

Előzmény: occseb (50271)
occseb Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50271

Ezzel egy T72-esnek is átnyomod az oldalát.

Előzmény: Sunny65 (50270)
Sunny65 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50270

Nem tudom mennyiért adja, de jó kis műhelyprés lehetne belő.

Szüretkor meg szőlőprés.😀

https://www.facebook.com/marketplace/item/263342779889844/

Jani301 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50269

mert nagyon vagány, hogy fél kézzel 10 tonnát nyomhatunk könnyedén és olcsón 

 

Evvel egyetértek ! Viszont mégis leszólták a hidraulikus műhelyprést páran , hogy lassú .

Hát én meg nem sietek már nagyon sehová :)

Sokat kínlódtam csavaros megoldásokkal .jó az a hidraulika !

Előzmény: mlas45 (50268)
mlas45 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50268

Hát az átmérő mérhető az igaz, viszont a mi tudásunkkal abból már elég jól saccolható a sugár! :D

 

Az erő áttételt érdekességképp vetettem fel, mert nagyon vagány, hogy fél kézzel 10 tonnát nyomhatunk könnyedén és olcsón - jó dolog ez a hidraulika... nagyon komoly és drága mechanikákkal lehetne ezt elérni csak.

Előzmény: Jani301 (50266)
Jani301 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50267

Elég a dugattyú felülete , abból , meg az emelési súlyból számítható a nyomás .

Itt az áttétel nem releváns .

Évekkel ezelőtt saccolgattam ,és rá is kérdeztem a hobbin jól számoltam e ? 

Mert jó nagy nyomásérték jött ki .

De szerintem a kis dugattyú felületéből ,és hogy ahhoz milyen erő kell , is visszaszámolható a dugattyú felület és a nyomás is , de minek ,simán megmérem :)

 

Előzmény: mlas45 (50265)
Jani301 Creative Commons License 2023.12.21 0 0 50266

Dnégyzet x0,8 x 150 az is 12 vel kezdődik ,a helyiértéket meg saccolni kell :)

Ha már forgácsoló fórum ,az átmérő mérhető :)

Nem vagyok hajlandó megtanulni az 'új" mérték egységeket :)

Tanultam ,ipari iskolában ,csessze meg aki változtatgatja :)

Előzmény: mlas45 (50264)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!