Khmm, szorzáskor nem kell közös nevezőre hozni a törteket, hanem a számlálót a számlálóval, a nevezőt a nevezővel kell összeszorozni; aztán egyszerűsíteni, ha gondolod:
A 281- es irásomban látsz kettő anyát. Ezek az anyák fogják fel a cserekerekeket.
Látsz rajta négy kerékméretet. Ezeket csak egyféle módon lehetne felrakni.
A legalsó a 128fogú. Ez van a norton meghajtás tengelyén. Ehhez illeszjedik a közös tengely 28- as kereke. Ezen belül van a 108- as fogosztású,és ezt hajtja az orsóházból kijövő tengely..
A kérdésem,hogy ennek a négy keréknek mi az áttételi aránya?
Én már próbáltam osztani,nem akarlak befolyásllni,de ha ezt hasonlitom a jelenlegi aránnyal,nos ezt túl nagy külömbségnek vélem.........
A gépkönyv leirta,hogy az eu215 nem igényel kerékcserét. Leirta,hogy minden menetre alkalmas. Ezért gondolom,hogy az anya sikjára ezért ütötték rá a kerekek fogszámát........
Áttétel számolásnál csak szorzás-osztás van, összeadás nincs.
Pl. 20 fogú hajt egy 40 fogút, az 1:2 áttétel, vagyis 0,5-ös szorzás. Tehát ha 100-at forog a 20 fogú kereked, akkor a másik 100x0,5 vagyis 50-et fog forogni.
Ilyen logikával kell kiszámolnod az összes áttételt...
A négykerék csak egyfélekép alkalmas,sajnos a kerekek sugárirányú módositása nagyon pici. Ezért nem lehet csak egy formában,egy sorrendbe berakni.
Azért voltam kiváncsi az anyákba beütött fogszámok összadására,mert ha az működne,tehát a gyári arányt tartalmazza,szerintem bicikli lánckerék meghajtást is lehetne alkalmazni. Elvégre 1.13- as áttételi arány lehetséges a váltós biciklik kerekei közt is. Semmi más eltérés nincs,csak az orsószekrény irányváltót kéne átkapcsolni.
Mi a vékeményed.......? Egy próbát megérne,mert,ha az anyákba beütött arány sem passzol,a négy kerék anyagi háttere pazarlás,és egyben értelmetlen is...... Szerintem a 2 - 2 kerék fogai összeadása hiteles lehet,hisz számok törvényei ittvannak.........
Ezek utángyártott kerekek. Ezért nincs benne szám,mármint a fotómon levőkben......
Az előző tulaj gyártotta,eszerint ő próbálta kiszámolni,de a gyakorlat ezt mutatja,sajnos hibás a számitása........
Az máslapra tartozik,hogy a nortont is javitotta,és ennek vezèrlését is hibásan,összekeverve rakta össze......
"Tehát ez a gép nem használ 127 es kereket ! Helyette kisebb kerekekkel van benne kissé pontatlanabb ,beépített kepcsolható áttétel ."
A 127-es kerék bazinagy. Ezért sokszor az 55/65-ösz áttételt használják.
55/65*30=25.3846, vagyis colonként kb. 15 mikron a hiba.
Ez gyakorlatilag elhanyagolható, csak nagyon hosszan kapcsolódó apa-anya páros esetén jelenthet problémát, ott is csak akkor, ha nem ugyanolyan gépen készül a két menet.
Szerintem egy menetmetszővel készített menetnek ennél bőven nagyobb hibája lehet, csak azt előre meg se tudod tippelni, hogy mekkora és milyen irányú a hiba.
Megtaláltam én is a Csuhás által fénymásolt hajtáslánc gépkönyv fotót,de hiányzik minden kerék fogszám méret.
Ha én megtudtam irni ezt csak filccel,a gyártónak nem volt számbeütője,vagy irógépén nem voltak számkarakterek......!?
Mondjuk nem bántás a célom Csuhás fénymásolását illetően,én mondjuk a fekvő fotóit illetően a laptopom függőlegesre állitottam,és lám világosság,nem görcsölt a nyakizmom.
De ha te találnál eu215 gépkönyv részleteseb irást,nagyon örülnék neki.......
Irni fogok a film készitőjének,és megkérem,hogy számolja ki nekem a meghajtás áttételi arányát.....
Nekem picit gyors ez a film.......
Minden adatom megirom,és negmérem a vezérorsó emelkedését is. Ez egy lépést illetően 6mm- nek látszik,de a 10menet mérése a pontos,szerintem is.
A 2század külömbséggel már működhet,mert az ember picit alávágja,bár kb 15mm hossz esetén már ez is necces.....!
Érdekes,mert pl az 1.5 emelkedés tökéletes. Pl a 14menet egy colon 1század hibás..... kúpos menetnél ez kit érdekel....? A 2.5 emelkedéstől felfele durva a hiba,1 - 3tized eltérések vannak fordulatonként. Mondjuk ez meg nem zavaró,mert mezőgazdaság gépeibe én itthol nem vágtam nagy emelkedésű menetet. Pl egy uborka,ami számitásba jöhet,ez meg az anya hossza miatt necces,én ilyet nem vállaltam eddig sem........
Hú !!!!!!! Megfogtál ! Elvileg tanultam talán értem is , még könyveim is lehetnek .
Az első link egy jó régi könyv lehet ,talán megvan Csuhás gyűjteményében ,ha igen szerencséd van .
A második link kezdésnek igen jó lehet .
A vezérorsódon mérjél meg 10 menetet kiderül az emelkedése .
Ha tényleg metrikus ,akkor a metrikus meneteket be kellene tudnod állítani .
Tehát mindenképpen a metrikus menetekkel kezdeném ,ott egyszerű áttételek vannak csak .
Semi konkrétat nem tudok erről az eu gépről .
Ahogyan írod abból azt látom hogy a főorsóházban lehet kepcsolni a különböző menettípusokat , ott van benne a megfelelő áttétel .
Tehát ez a gép nem használ 127 es kereket ! Helyette kisebb kerekekkel van benne kissé pontatlanabb ,beépített kepcsolható áttétel .
A 127 es kerék pontos váltást ad a metrikus és a colos menetek között .
Semmiféle tábla nincsen a gépedhez ? Feiratok ?
Keresned kellene egy olyan helyzetet a nortonban , ami 1:1 es áttételt ad a a mellékhajtómű bemenete és a vezérorsó között .
Meg hát ugyanígy felvenni akkor az áttételeket a norton különböző beállításaira .De ha vannak felvett táblázataid ,akkor abból ki kellene derülnie , a norton beállításainak , osztás többszörözés ,és akkor csak ellenőrizni kell ezt .
Na egyszer ennyi ,mert még a végén én is belekeveredek :)
Egy picit még fárasztanálak a gondommal,ha tudsz nagyon kérném a segitséged.
Mindjárt megérted,hogy miért. Előlegben,picit sötét ez nekem.......
A főorsó egy fordulatára háromnegyedet fordul a kimenő kerék. Ez metrikus kapcsolás. A modul kapcsoláskor ugyanez a kerék kettő és felet. Az angolmenet kapcoláskor ,ha az óra számlapját nézném,kb a nagymutató 52percet mutatna,vagyis itt érezheted a tudatlanságom,ezt az adatot hogy kell számológépbe beütni.......?
Az orsóház kimenő tengelyén jelenleg van egy 94fogú kerék,ez meghajt egy 72- es fogút,ennek tengelyény ( ez a kettő együtt forog)van 48fogú,és ez hajtja a norton bemenő 138fogú kerekét.
Ha jól számoltam ez a négy kerék áttételi aránya 2.2.
A mm menetállitás 2.5mm- ig 2 századnál nem nagyob.
Col emelkedések is szépen összejöttek,ezek közt,ha jól emlékszem három éri el a három század eltérést.
Van három kerekes mód is. Felül 64 , középen 70 , alul 112 fogú.
Ez esetben a szórás,vagy pontatlanság az öt századot is elérte......
A fenti négykerekes mód minimálisan de közel került a gyári táblázat állitási értékeihez.
Sajnos én nem tudom,hogy a norton bemenő kerekétől hogy kell számolni a norton kimenetéig,vagy a vezérorsó fordulatáig..........
Sőt......fent pl a főorsó kimenő fordulatai egyáltalán hitekesek e,vagy ezek a gépkönyvben le vannak e irva......!?
Mert ha nincs,véleményem szerint nincs kiinduló pont. Mert a fenti óraszámlap példa csak egy saccolás.........
Néztem a közeli faluban egy ugyanilyen Eu215 gép nortont hajtó kerekeit. 70 , középen 60,alul 112 fogszámozás volt.
Sajnos a gépkönyvet kidobták,légyeg,hogy közel azonos áttételi arány,mint az én gépemé,állitólag az a gép ezekkel a kerekekkel jól működött. Sajnos az orsószekrény kimenetét egyedül nem tudtam ellenőrizni,az idős nénit nem kérhettem meg,hogy forgassa a tokmányt...........
Már az is megfordult a fejenben,hogy azért durva a gyári táblázat adat eltérés,mert a vezérorsót is cserélhették,más emelkedésűre...... A közel 70 év nem kjs idő. Bár,ez a gép egy nagy cég tanműhelyéből származik,vagyis nem kétműszakban agyon használt,tehát a szánjai jó állapotúak........
A végére egy kérdésem. Hogy kell kiszámolni a nortont meghajtó áttételi arányt....?
Csak saccolásom,a norton bemenetétől az emelkedéseket ennek kapcsolásai után érhetném el........
Ha már így megint téma a prés, ezek az 50-60ezres gépek szerintem nem hengerelt szelvényből vannak hanem hidegen hajlítottból, ami azért jóval gyengébb szerintem.
Hát az átmérő mérhető az igaz, viszont a mi tudásunkkal abból már elég jól saccolható a sugár! :D
Az erő áttételt érdekességképp vetettem fel, mert nagyon vagány, hogy fél kézzel 10 tonnát nyomhatunk könnyedén és olcsón - jó dolog ez a hidraulika... nagyon komoly és drága mechanikákkal lehetne ezt elérni csak.
Elég a dugattyú felülete , abból , meg az emelési súlyból számítható a nyomás .
Itt az áttétel nem releváns .
Évekkel ezelőtt saccolgattam ,és rá is kérdeztem a hobbin jól számoltam e ?
Mert jó nagy nyomásérték jött ki .
De szerintem a kis dugattyú felületéből ,és hogy ahhoz milyen erő kell , is visszaszámolható a dugattyú felület és a nyomás is , de minek ,simán megmérem :)