Én az eredeti gépre céloztam és nem a mostani demó lehetőségekre, és arra hogy még ez a viszonylag késői és a C64-hez képest a felhasználó /játékos/ számára kevésbé szerencsés gép is ilyen erős táborral rendelkezik ma is. A többi gépről /Spectrum, C64, Amiga, sőt TRS80!/ nem is beszélve. Talán azért mert ezek a gépek saját "személyiséggel" rendelkeztek, nem úgy mint a mai PC-k amik hatalmas teljesítményük dacára sem többek mint egy rakás összedobott nyomtatott áramköri lap egy fémdobozban. És talán azért mert ezeket a gépeket az utolsó bitig ki lehetett ismerni és ki is használták őket, míg ha megnézzük Pl. a mai játékokat hát ... Szépek ezek a csilli-villi FPS-ek, de gyakran a legprimitívebb C64-es ugrálós platform játék feelingjét adják vissza 3D-ben. És vicces de máig sem találtam olyan űrszimet ami arányaiban megközelítené a Commodore/Spectrum gépeken játszott ELITE-et. Röhelyes belegondolni hogy 64K-n és 1 Mhz-es procin olyan játékot tudtak produkálni amit sok szempontból a mai 256MB RAM, 1Ghz-es proci és szuper 3D-s gyorsító Geoforce alatt futkározó játékokat is felülmúlja... És őszintén szólva a GEOS és az XP között sem látom azt az óriási különbséget mint az 1Mhz-es C64 és az 1Ghz-es Athlon közöt található...
Volt, hogy az új C64-gyel rendelkezők ott csorgatták a nyálukat, hogy az Ironlord-ban Plussyn milyen szépen szól a digitalizált harangszó, míg ők nem is tudták, hogy ez is van a zenében...
Nem ismerem, mi ez az Ironlord? Egy demo, vagy egy jatek? A digivel csak az a baj, hogy mellette mar szinte semmit nem lehet csinalni.
A SID-emulátorok gyakran szebben szóltak, mint az új C64-en. (Csak 5V-os tápfeszültsége volt, míg a "bogárhátú"-ban 12V és 5V-os volt.)
Volt, hogy az új C64-gyel rendelkezők ott csorgatták a nyálukat, hogy az Ironlord-ban Plussyn milyen szépen szól a digitalizált harangszó, míg ők nem is tudták, hogy ez is van a zenében....
Szvsz a +4 finoman szólva nem tartozott a Commodore legsikerültebb konstrukciói közé (a C64-hez képest legalábbis szvsz visszalépés volt, Pl. nem voltak sprite-ok), ráadásul nem is túl sokáig gyártották.
Jatekok szempontjabol talan a spriteok hianya problema, de szerintem enelkul is szulettek nagyon szep dolgok erre a gepre! A masik hianyossag ugye egy SID szeru hang csip. Mostanaban nezegettem frekvencia konverteres SID "emulatorokat", nem esznek sokat a CPU-bol es ezekkel tobbnyire jol szolnak Plus/4-en is a C64-es zenek. Neha dobbenetesen jol! Szoval szerinem maradnak a spriteok, de kapunk egy csomo szint cserebe. Ja, es a TED-et sokkal konnyebb megszivatni, mint a VIC-et, de sajnos ilyen effektek nem nagyon terjedtek el. Szoval en nem latom olyan rossznak a helyzetet. Eleg jol ismerem a mostani c64-es demokat, es hat nem sokat hasznalnak spriteokat! Szoval nyugodtan lehetne szinvonalas demo elet ezen a gepen is. Csak ember nincs nagyon aki csinalja! A ZX 48 Spectrum annyit sem tud mint a C=+4 vagy egy Vic20, megis van egy nagyon eros scene azon a gepen!
En mostanaban c64-en fogok demozni, de kiadas utan mindent portolni fogok +4-re!
Nem tudod veletlenul, hogy hogyan lehet programbol detektalni, hogy van-e SID egy Plus/4-ben? Szeretnem ha a demom menne sima gepen is konverterrel es nem akarom a kedves usert zaklatni. Egyebkent be lehet meg szerezni ilyen kartyat egyaltalan?
Igen, programozok, mert Lavina itt meghirdetett egy C16 democompot. Irtam is egy kis demot, szerintem eleg klassz, de sok dolgot kell rajta javitani. A compo viszont majdnem 2 eve csak all... Nem tudom miert nem csinaljuk mar meg egyszer! Irgumburgum.
Ha akarod, felrakhatlak a lapra az emberek listajaba, csak adatok kellenek (kuldj email-t, ott van a cimem minden lap aljan). Vagy ha barmi mas kiegeszitesed van, azt is elkuldheted... :-) Udv!
Tenyleg NOP volt, latszik hogy regen foglalkoztam vele. Nem terjedtek nagyon a programjaim, bar a megboldogult Mikro Magazinban meg is jelent egy cikkem pont ezekrol az uj utasitasokrol.
Tenyleg most is programozol Plus/4-et? Ez erdekes nagyon!
Lehet elobanyaszom valahonnan a gepem es ranezek en is. Ha egyaltalan meg megtalalom.
Szuper az oldalatok!
Milyen néven adtad ki a programjaidat? Vagy nem nagyon terjedtek? A sprite-okat persze, hogy mindenki hiányolja, dehát a Commodore más nagy hibákat is csinált. A basic utasításokat én is átírtam annak idején, de én sem emlékszem... (Pedig a Plus/4 assemblyt vágom, mert most is programozok.) Annyi rémlik csak, hogy az új utasítások tokene valami 239 volt, vagy mi.
Most találtam ezt a fórumot. Jó látni, hogy mások sem feljtették el ezeket az élményeket. Én rengeteg programot írtam +4-re, a maximum amire eljutottam az a basic utasitasok megváltoztatása volt. Most éppen töröm a fejem, hogy hogyan csináltam :).
A bépített programok helyett inkább rakhattak volna bele sprite-okat és akkor nem cikiztek volna halálra a C64-esek :)
Addig is:
NOR
NOR
NOR
Azért hihetetlen hogy ezek a régi gépek milyen rajongótáborral rendelkeznek még ma is. Szvsz a +4 finoman szólva nem tartozott a Commodore legsikerültebb konstrukciói közé (a C64-hez képest legalábbis szvsz visszalépés volt, Pl. nem voltak sprite-ok), ráadásul nem is túl sokáig gyártották. De hasonló rajongótábora van a Spectrumnak, C64-nek, Amigának is. Kíváncsi lennék hogy a mai csillogó-villogó PC-kre a gigahertzes procikkal, 3D gyorsítós videokártyákkal, quadro hangkártyákkal fog-e valaki így emlékezni 10 év múlva...
Megnyílt a Plus/4 World webpage-ünk. Látogassátok meg, még egy gyenge magyar fordítás funkció is van rajta (nem sokat fordít). Viszont ez a legteljesebb adatbázis a Plus/4-es életről.
András, az 5-ik hely nem rossz, a demót is tetszett...
Aki tud, küldjön bármilyen információt, kiegészítést.
Na az intro az MS2002-on 5. lett. Elegge ossze lett csapva, de mentsegemul szolgaljon, hogy az esuvom elott ket nappal fejeztem be, azt is ugy, hogy na megis legyen valami.
Jaj, nagyszeru! Az almas az Newton almaja kell, hogy legyen. Egyszerre jott ki minden platformra (+4, C64, Spectrum, TVC, Enterprise), es volt benne valami feladvany, amit meg kellett oldani, es aztan nyerni lehetett vele. Nekem asszem nem volt meg eredetiben, de egy csomoan megvettek, hogy aztan egy percet se jatszanak vele :-) Tul nehez volt :) Azert jo lenne, ha megtalalnad, mert az egvilagon sehol sem talalni mukodo verziot belole! Ha tudod, nezd mar meg azt is lecci, milyen turbot hasznalt. Koszi.
Megvannak meg valakinek azok a regi Novotrade-es jatekok eredetiben? Jo lenne a boritokat bescannelni a Csabo-ek site-jara... Szegyen, de meg egy darab magyar borito sincs fenn, pedig hat a Novotrade eleg szepen termelte a plus/4 programokat!
En a weblap kiirasat talaltam meg, es azon szo sincs C16-rol. Tenyleg kar lenne ezen szorozni ekkora tolongas mellet. :) Most a Mekka&Symposium-ra probalok osszehozni egy 4K-s intorot a Resource-ben, de utana majd csinalok valamit. Nem lesz nagy design, de ezert el fogjatok dobni az agyatokat. :) Ez lehet honapok mulva is, mert epp most szombaton nosulok es hat ... :)
Igen, arról beszélünk. De sajnos maga a lap is hibás, és nem világos. "Code a demo that has to be maximum 16 Kbytes long..." Szóval csak 16K hosszú a $0000-ás címtől kezdve :-)
Tavaly januárban még nem voltál rajta a levelező listán, ugye? Itt van amit akkor írta Lavina (a rendező):
---
Hey Guys,
I do not want megademos loading small 16k parts from 2 disks... This is a 16k democompo, EVERYTHING should fit in it. Please do not use any ram above 3FFF. Do not put stuff there temporarily, etc.
Ok, If you want, use SID musax, but I really want pretty code. Small and effective, guys. And do not care about deadlines... :)
---
Ha errol beszelunt, akkor itt szo sincs arrol, hogy C16-on kell, hogy fusson. Ennek mar csak azert is orulnek, mert a legerdekesebb kodjaim hasznalna egy 16K-s tablazatot ami nehezen ferne bele a C16-ba. :) Persze van olyan is, ami igen, de ez igy jobb lenne.
Igen, a C=16-nak nincs annyi "szabad" memóriája, csak annyi memóriája. Viszont a C=16 democompo egyetlen követelménye, hogy a demo fusson C=16-on (vagyis nem használhatsz $3FFF-től feljebb memóriát). Elnézést, hogy ha ezt nem mondtam el elég világosan. Az enyém majdnem kész, persze csak 12K. Mindenesetre nagyon klassz, hogy te is írsz :-) Üdv
Eddig azt hiszem csak Luca/Fire (olasz gyerek, szintén aktív) írt, meg én.
Lucarol jut eszembe, megneztem most hetvegen megesett Forever party latogato listajat es rajta volt a srac, de ugyanezen lista alapjan nem ment el. Elmeletileg zenet vitt volna.
Na akkor en is osszedobok majd egy demot erre a versenyre. Brekeges (zene) nem lesz benne, mert ahhoz nem ertek, es C=16-on sem fog futni, de ez nincs is benne a feltetelekben. Kulonben ha 16K limitet kovetelunk meg, nem is lehet szo C16-rol, hiszen nincs is ennyi szabad memoriaja.
Aha, még Plus/4-ezünk :-) Hogy kik vannak még? Elég változó. A mostani Plus/4-es élet kb ennyi ('aktívsági' sorrendben)
1) a Plus/4 levelező lista: itt vannak a legtöbben, Pigmy, Crown, Lavina of GOTU, TLC, stb, csak mindenki hallgat. Bár most van egy C=16 democompo rendezve Lavina által, amit már több mint egy éve 'rendezünk'. Demot kell írni 16Kban (úgy hogy C=16 is fusson). Eddig azt hiszem csak Luca/Fire (olasz gyerek, szintén aktív) írt, meg én.
2) a Lando és az én webpage-em, meg a fórumja:
http://plus4.emucamp.com/index.php
3) ez a fórum
4) Meg a németek szenvednek itt valamit: www.c16.de Nekik is van fórumjuk, csak nem értem :-)
Ott fentebb a mi lapunk az még nem igazán nyilvános, csak "béta" (vagyis a levelező listára még nem írtam meg). Szeretném szépen befejezni, és csinálni egy 'nagy'(?) 'ünnepélyes'(?!) megnyitót neki. Ez talán lök valamit a Plus/4-es életen, meg akit csak a progik meg a csapatok érdekelnek, az is talál valamit.
Ezen kívül Ati-val (Grósz Attila, régen PPCS volt a nickje) levelezek majdnem naponta, segítek neki fejleszgetni a YAPE-t: http://www.keepitretro.com/plus4/news.htm
Szóval ha tudsz segíteni és van időd nézd meg ezeket, és írj meg mindent amire emlékszel a régi időkből...