Ezen a topicon remélhetőleg nyugodt és békés körülmények között beszélgethetünk a sokunk által méltán kedvelt, legendás mozdonytípusról. Mindenkit szerettel várunk, szabad véleményt formálni, de csak kultúrált keretek között. Ide várunk képeket, híreket eseményekről, történetek leírásait, élményeket, videókat, linkeket, és mindent ami a NoHABbal kapcsolatos!
Isten óvja a NoHABokat!!!
Nem a szaktudással volt a baj,hanem azzal,hogy mint írtam,a Nohabon egyedi módon volt/van megoldva a fék állítás....kellett hozzá egy talpaskulcs,az meg nem mindenhol volt...
Pedig a szaktudással, akkor tájt sem volt probléma - gyanítom a "nagy Hámános" beesett napira ! Ha pécsiek jöttek a "mesés technikával " - napizni semmi "probléma" nem volt,bár ők inkább Pécsett intézték az akkori gépfordulók miatt. :-)
Egy tortenet .,ugy 40 eve --inasok voltunk .es persze logtunk valamelyik gozoson.,fa árnyekában .Fábrics bátyánk tuzvigyázo lehetett a negyszázason valahogy odatevettunk .szot .szo kovetett .Aztán gyuvok hamarosan ,folfogott ket fektuskot.ElindultDombovőr -also fele a restibe meg visszaszolt ,ha leeg rakják meg . fojt kov .
Volt köztük merev- és akadt nem-merev kapcsolós is.
Többnyire a merev volt szokásos.
OFF Merev ütköző-vonókészülék = kapcsolás után a fejek egymáshoz képest függőleges irányban nem (sem) mozdulnak el. Az SzA-3 szerkezetileg nem ilyen. Viszont te vélhetően nem erre gondoltál, hanem arra, hogy "merev" = nincs munkaemésztőkészüléke. Ilyen SzA-3 létezik, úgy hívják, hogy "gőzmozdony-jellegű", ugyanis rajtuk terjedt el (a régebbi járműveken nem volt lehetőség a munkaemésztőkészülék elhelyezésére). Mostanság például kisebb szolgálati motorkocsikon használják, szintén amiatt, mert nem fér el a munkaemésztőkészülék az alvázkeretben. A személykocsikat illetően, átnyálaztam az 50-es évektől épített típusokat, és nem találtam munkaemésztőkészülék nélkülieket közöttük. A régebbiek mellesleg gerinctartósak voltak, amely konstrukciónál eleve kényelmesebb a két Z vagy I tartó végeiben kialakítani a munkaemésztőkészülék helyét (ahelyett, hogy a mellgerendára csavaroznád a "gőzmozdony-jellegű" változat talpát). Az első nagyszériás, SzA-3-hoz való munkaemésztőkészüléket 1947-ben vették gyártásba (CNII-N6). ON
Aztán kitört a tuti-korszerü csudi-fejlett EU-konform supervasút, és két éve nyáron, szombaton délelött
kökemény 3 azaz három darab vagonnal rongyolt a V43 a Balatonra. Természetesen három különböző tipusu vagonnal, kellemes csiricsáré összhatású vonatot alkotva, ahogy kell, használtvackot vásárló csudavasútéknál.
Na és Fonyódig 25 perc késés, az eleve nem TGV-szerü menetrendhez képest.
A csiricsáré lajhár-expressen sacc 600 utas, és utközben még fel akartak szállni jópáran. Kis naivak ...
Még szerencse, hogy ilyen rohatt-sokat fejlödtünk.
Mondjuk visszafelé, még a 70-es és 80-as évekhez képest is.
Persze, a jegy-árak azért már nagyon globalizáltak és boldogitóan EU-szintüek.
Na, akkor utaztam utoljára vonattal, azóta inkább itt és a könyvespolcon, néha külföldön tombolom ki a vasútmániámat.
Ezek azért eléggé durva számok nekem, akinek az eddigi legnagyobb vonatok a 8 kocsis balatoniak voltak.
Pedig a kétezres évek első felében a Balatonnál a 10-12 kocsis vonatok elég gyakoriak voltak nyáron, pl. a 8502-8503 rendszeresen ekkora volt. De az északi parton sem volt ritka a 10 kocsi.
Valamikor 80 évekbe Dombovári fűtoházba beszaladt napi vizsgára 1 M 61 megypiros mozdony .Fiatal gyerekként bámultam a mesés technikát .Féket nem engedtek állitani ,Szergej elgurult a forditoig már 20 mm nyult a fékhenger .
Két bökkenő is volt velük :1 vastagabb fővezeték, 2 vegyesen volt a kétnyomásos,és aKE fék...A tovább menő kocsikon KE fék volt, a törzsszerelvény pedig Matroszov..