Én hülyét kapok a 48-11-es kombinációtól. Három fokozat megy a levesbe.
A KTM Life-on 44-12 maxot használok, és ezt is csak enyhe lejtő/hátszél esetén. Lazán elég egy 40-es tempóhoz. Ráadásul szerénytelenül mondhatom, hogy edzettebb vagyok, mit az eseti felhasználók.
És akkor az előző mondatból kiderül, hogy miért kényszerülök állandóan sorokat kendácsolni. Nekem az ideális 9-es sor a 12-13-14-15-17-19-22-26-30 lenne, de már ott meghalt a buli, hogy 9-esből nincs 22-es. Nem gondolnám, hogy én vagyok az a zseni, aki kitalálta, hogy a jó beosztás az alul finom, felül nagy kombináció.
A teló is fölösleges trekkingekre, sőt meggondolnám xcrossra is. Egy acélvilla kapásból másfél kiló mínusz. A nagyfrekvenciás felületeken, pl. murva, köves út, többet használna az acél rezgéselnyelése. Sőt egy olcsóbb teló árából már egy karbonnak is ki kéne jönnie.
Igen, a divatok folyton változnak. Szerintem vissza fog jönni a 26-os kerék, sőt a teló nélküli vázak is. Túrázásra sokkal praktikusabbak a mai megoldásoknál, és nem csak az alsó polcon. A felnire ható fék sem fog kiveszni, mert a mezei felhasználónak az esetek 90%-ában elég fékerőt biztosít, ráadásul házilag is könnyen javítható, mindenhol van hozzá alkatrész, és még olcsó is, ami persze nem tesz jót az üzletnek. Széles áttételtartományt is többféleképpen meg lehet valósítani. Az általánosan beszerezhető alkatrészekből is építhető 600% átfogású rendszer. Ennél szélesebb tartományt kiépíteni már nem ésszerű. Legtöbben jól elvannak 300-350% átfogással is. Az viszont ma is és régen is általános volt a gyártók részéről, hogy az átlag felhasználó számára ésszerűtlenül hosszú áttétellel szerelik a kerékpárokat. Hiszem és vallom, hogy a topiktársak zöme nagyon ritkán használja a nagytányér-kónusz kombinációt, és ez így van jól.
Találkozó: Batthyány tér Duna felőli oldala, a HÉV feljáró mellett
Program (Classic): szokásos útvonalon fel a HHH-ra, majd vissza (a szokásos útvonal aszfaltot jelöl, mégpedig Batthyány tér - rakpart kerékpárút - Kolossy tér - Szépvölgyi út - Fenyőgyöngye - HHH). Alternatív útvonalak egyénileg választhatók.
Program (Extra): Visszaúton Pálvölgyi-barlangnál opcionális büfézés, üdítő, miazmás.
Kötelező kiegészítők: lámpa előre, hátra!!
Ajánlott kiegészítők: bukó, pulóver, bundabugyi, stb.
Mindenkit szeretettel vár a "Rendezőség"!
Értelmi szerző: robi
Szervező: esetleges, alapjáraton Pinyo(?)
254. Sijófoki Telihold Túra
Hely: Siófok
Dátum: 2025. február 12. (szerda)
Időpont: 18:30
Találkozó: a Víztorony melletti parkolóban
Program (Classic): végig aszfalton kirándulás a balatonvilágosi Panoráma kilátóhoz.
Program (Special): a balatonvilágosi Panoráma kilátó megközelítése autópályán (matrica kötelező!).
Program (Extrém): Közlekedés céljára a Balaton felületének igénybe vétele(vitorlások előnyben, de a dombra cipeléshez külső segítség nem vehető igénybe).
Sima aszfaltra, trekkingnek pl. teljesen jó a 26-os, több csomag fér rá, alacsonyabb a súlypont, etc. De terepen nem fog visszajönni a kisebb kerék, sokkal jobban gördül a 28.
Ez úgy, nagyjából mind semmi ahhoz képest, amit a Bmag tesztjében olvastam. Azt hiszem Bryton konzol volt a tesztalany és nagyon ki kellet emelni, hogy micsoda aero formát kapott. Már tudtam, ha gyors akarok lenni, nekem ilyen konzol kell🤣. Attól, hogy egy pár grammos, apró vacakban van valami bemarás, vajon mennyivel lesz gyorsabb a bringás? Kimérte valaki?
Én nem vagyok ilyen borúlátó. Nemsokára a gyártók "felfedezik" hogy a kisebb kerék, váz, könnyebb, gyorsabb, és nem utolsó sorban újdonság azoknak, akik csak a 29-est ismerik, ami 28. (Megvan még a 27,5 kerékméret? Mennyi előnye volt, micsoda cikkek voltak évekig?) A 24-es kerék szintén meg volt ideologizálva, mert kicsi, gyors, könnyű, minden. Pár év múlva visszatér a 26-os, mert el kell adni megint valami újat. Arra is lesz mindenféle magyarázat, hogy mennyivel jobb a 2x hajtás, mint az 1x, mert láncvonal, lánckopás, az áttétel is sokkal barátibb, kényelmesebb...
Nézd meg, mit művelnek a gravel nevű dologgal, ami a CX bringa új neve, mióta a Specialized feltalálta a meleg vizet. És persze abból is csináltak aero modellt, mert a parasztnak azt is el lehet adni, hogy a 37 km-en 1 másodpercet nyerjen félmillióért:)
Nekem ott Békás felé visz az utam, de nem sokkal könnyebb az átkelés. A 180 fok a hátra nézést jelenti egy nem túl széles, lejtős, hupplis csíkon. Ráadásul jobbra 180, amerre elég kevésszer kell hátra nézni. Inkább megállok és megvárom, hogy tisztuljon a kép.
Van még ilyen nyaktekerős hely. Lupa felől Kalászra, a 11-es felüljáró. Kanyarodás közben kell figyelni a mellettem lévő körforgalomban, hogy a következő autó bent marad a körforgóban, vagy el kell engednem. Az autósoknak jó, bringás szempontból kretén az a csomópont. Hajnalban, vagy, ha nagyon bátor/gazdag(?) vagyok és nem tartok rendőrtől, inkább a körforgókat használom. Még egy autós sem dudálta le a fejem.
Engem inkább az zavar, hogyha az Árpád hídról lejövet a Margit híd felé akarsz továbbmenni, akkor egy 180 fokos fordulót kell tenni úgy, hogy majdnem szemben jönnek az autók.
Ez még önmagában nem tartozna ide. Van ennek a felüljárónak egy szégyenletes szakasza, a kerékpárút lehajtója (vagy felhajtója). Nem elég, hogy olyan keskeny, hogy csak egy bringa fér el biztonságosan, azt a keskenységet is aszfalthiba teszi tönkre. Ránézésre is elég durva az a hosszanti irányban nyújtózkodó egy-két centis szintkülönbség. Csoda, hogy nincs ott naponta baleset emiatt. Ha nem építettek volna oda olyan széles lépcsőt (minek egy buszmegállóhoz ekkora?), maradt volna elég hely a bringaútnak.
Milyen szép lenne, ha a felújítás ezt a rövidke darabot is érintené.
Egyébként tele van a Facebook Marketplace bontott (főleg 26-os) alkatrészekkel, gondolom főleg nyugati lomizásból származnak, és így barátságos árakon lehet kapni szinte mindent, vázszetteket és villákat, kerékszetteket, fékszetteket, hajtásokat, ha nem a legújabb divatos technika kell az embernek.
Gyakorlatilag tizenéves használt alkatrészekból raktam össze ezt a bringát áprilisban, húszezret fizettem a garnitúra fékért (Avid Juicy 5) tárcsákkal és adapterekkel együtt. Azóta 10 hónap alatt mentem vele 4500 kilométert, porban, néha sárban, hó sajnos nem nagyon volt még idén. Légtelenítéshez vettem egy olcsóbb szettet és olajat, a fékbetét, ami belemegy, az konkrétan ugyanaz, mint a bowdenes BB7-be való, és novemberben akciósan vettem belőle egy párat ezer forint alatti áron, meg tartalék tárcsát is hasonló áron. Szóval szerintem nekem megéri :)
A sor végére tettem 30-as lánckereket 10-es rendszerhez, jól működött. A gond az volt, hogy ki kellett venni egy kereket középről, és ott volt némi bizonytalanság a váltásban. "Középre" egyszer próbáltam ki, de ott mindig zajosabb, lassabb, zökkenősebb volt a váltás, mert ugye nem a rendszer része, és mások a rámpák.
Tulajdonképpen most is ilyesmit használok, csak itt a 13-as kerék a vendég. Ugyanakkor a 14-16 között van bajom a váltással, nem tudom beállítani. Pedig most egy 9-es XT van fenn.
Most szemezek egy 11-28-as CS-HG 400-al. A 12-es kerék is záró, a 11-es kimegy, hozzámegy egy 32-es a HG 50-ből. Ide úgyis ritkábban vált az ember. Így lesz egy finom alső hármas 12-13-14, ez kell nekem.
Nekem most már fél év és 2000 kilométer van a zombi kazettámban, CS-HG70-9-re tettem aliexpresszes 16-18-21 fogas lánckerekeket, mert azok voltak csak megkopva, szóval a 11-12-14 és 24-28-32 maradt az eredeti Shimano. Nyilván a 14-16 és 21-24 váltás nem megy szépen, mert el vannak tolva egymáshoz képest a váltássegítő kiképzések (és nem akartam nekimenni reszelővel vagy Dremellel, hogy el tudjam forgatni a lánckerekeket a pozícionáló núthoz képest), sajnos pont a 14-16 váltást használom leggyakrabban, de még így is teljesen élhető.
Ha le kell cserélni megint (most a 14-es kapja a legtöbb terhelést), akkor majd a Sunrace 11-40 kazettával csinálom meg ugyanezt.
Én is házasítottam már sorokat, de valahogy nem lett tökéletes a végeredmény, pedig ugyanabból a szériából volt. Valahogy nem tökéletes a váltás. Kb. fél évvel ezelőtt volt itt téma. A Michével van tapasztalatod?
Ma már gyakorlatilag nem drágább egy alap hidraulikus tárcsafék készlet, mint egy bowdenes (legalábbis MTB-re). Nekem is van mechanikus is hidraulikus is, nem bántam meg, hogy lecseréltem a V fékeket, pedig az is sokkal jobb volt, mint előtte a canti, azt nagyon nem szerettem állítgatni, hogy jól fogjon.