Idozitessel valszeg menni fog karaktersoronkent egy megszakitassal es csak egy badlineal.
Meg lehet csinalni egy megszakitassal, azt a 4. karaktersorhoz kell elhelyezni, legalabbis C-64-en. :-) Badline biztosan legalabb 2 lesz, hiszen karaktersoronkent ketszer (0. es 4. rasztersornal) kell a TED-nek frissitenie a fenyero/szin infot, a 4x4-es mod miatt. Sot, lehet hogy negy badline lesz, mert ha jol tudom, a TED-nek ket soraba telik amig frissiti mindket tablat (ezert is nem lehet 'normalis' FLI-t csinalni Plus/4-en sajnos) mivel egy sor a fenyero, es egy sor a szininfo frissitese. Bovebb infoert olvasd el TLC FLI editoranak a doksijat. :-)
Nekem nem mukodott a java-s minus/4 emu, de lehet hogy a freeweb.hu hihetetlen kulfoldi savszelessege a ludas a dologban... De nem adom fel, majd valahogy letoltom oket es keresek egy emut.
De remlik valami olyasmi is, hogy a TED fenyero/szin szopatasa miatt nem lehetett a dolgot olyan elegansan megcsinalni, mint C-64-en, de lehet hogy tevedek...
Hat nem tudom, en megcsinaltam, es szerintem nem volt olyan csunya. Es meg nincs is optimalizalva, mert ket megszakitast hasznal minden karaktersorban es valoszinuleg egy folosleges badlinet is. Idozitessel valszeg menni fog karaktersoronkent egy megszakitassal es csak egy badlineal.
Ha mar itt tartunk. Hogy lehet, hogy a 4x4 mod nem terjedt el a Plus/4-en?
Szerintem mire a 4x4 mod elterjedt C-64-en, a plus/4 demoscene kb. tetszhalott allapotban volt...
Ez az elsodleges magyarazat.
De remlik valami olyasmi is, hogy a TED fenyero/szin szopatasa miatt nem lehetett a dolgot olyan elegansan megcsinalni, mint C-64-en, de lehet hogy tevedek, x. eve nem foglalkoztam a TED programozasaval, es mar akkor sem ertettem hozza. :-)
Akos
PS: tud valaki egy valoban jol mukodo plus/4 emut Linuxra? :)
Sajna nem mondhatnánk hogy Edhellonnak és nekem túl sok időnk lenne manapság demókat kódolni, szóval tőlem mostanában nem várható ilyesmi az biztos. :(
Mert azt hiszed, hogy en raerek ilyesmire? :) Napontan maximum 1/2-1 ora, esetleg a hetvegeken nehany ora, meg a szabi. Neha ha hetkozben tobbet kodolok (munka utan ugye), annyira belefaradok az egeszbe, hogy kenytelen vagyok hetekre felre tenni. Szoval megertem, tenyleg nem konnyu. En sem fogom ezt sokaig csinalni.
Egyebkent jottok a Flag-re? En mar penteken is ott leszek, es szombat du. is termeszetesen.
Tökjók ezek a kódok, komolyan! :) Sajna nem mondhatnánk hogy Edhellonnak és nekem túl sok időnk lenne manapság demókat kódolni, szóval tőlem mostanában nem várható ilyesmi az biztos. :(
Szia Micu!
Nem tévedés. Én is csináltam interlace-es cuccokat hegyekben, saját vadi új képformátum, konverterek meg amit akarsz, de ez akkoris csak annyi hogy a kép egy pixelsorral függőlegesen vagy vízszintesen rezegtetve van és más fázisban más képre kapcsolunk, de a függőleges igen ronda. A vízszintes is csak azért néz ki jól mert a horizontális felbontás multicolor képnél feleződik, így megfelelően előállított képfázisokkal imitálható a 320x200 multicolor. Én viszont IGAZI 'fél pixeles' eltolásról beszéltem Plus/4-en, mint ahogy az Amiga csinál interlace-elt képet, hardware-ből.
A tunelnak egyebkent mar keszen van egy olyan speedcodeos valtozata C64-ra, miben van meg egy forgatasa az alagutnak. :) Tehat egy teljesen szabadon forgathato tunel eloszor a C64-en! Ez lesz a kovetkezo Resource demo egyik nagy durranasa! :)
Ha keszen van a kovetkezo demonk (amirol biztosan hallottatok mar) nekem azt hiszem lenne kedvem a sajat effektjeimet atirni Plus/4-re. Tulajdonkeppen Luca-nak meg is igertem, hogy lesz egy kozos egy lemezes demonk. Nincs kedvetek beszallni? Tudom, hogy nincs nagy kozonseg, de ezen a gepen akkor is kiraly dolgokat lehet csinalni, ez akkor is muveszet! Es mondjuk az Assembly-n is nyert mar Vic20-as demo nehany eve (szinten igen sulyos tabora van, ha jol tudom). Vagy a Forever-re is el lehetne vinni!
Egyebkent van most egy mini game compo amin szinten lehetne Plus/4-el nyumulni, es van egy Lavian altal szervezett 16K demo compo.
Az utobbira igazan nem lenne nagy ugy osszedobni valamit. Nem artana egy kis lelket onteni a Plus/4-es taborba!
Tëvedés. A C64-es idõk vége felé (89-90 tájékán) jött ki egy strip póker C64-re ami ezt állítólag szoftveresen interlace csinált a felbontás növelésére (nem láttam csak valamelyik commodore-os újságban volt a hírek között).
Viszont amit C64-en tuti nem lehet megcsinálni úgy mint Plus/4-en, az a 320x400-as felbontás. Igazi fél pixeles interlace, nem fake. Fogalmam sincs hogy működik, lehidaltam amikor megláttam.
Most kapcsolok, tehat nem a kepernyo lett nagyobb (persze akkora nem is lehet), csak volt egy fel pixeles eltolas? Hol lattal te ilyet?
Nem lehet, hogy ugy mukodik, hogy egyszeruen az also vagy felso keretbol kivesz egy rasztersort, es az igy all be?
Tegnap volt ket percem kiprobalni, nekem latszik es a kovetkezo rasztersor elejere is atmegy valami. Az oke, hogy egyenlore ugy tunuk semmire nem lehet hasznalni, de latszik.
Proky-val szórakoztunk ilyesmivel anno de semmire se lehetett használni. C64-en is csak sprite-ok jelennek meg ott
Arra gondoltam, hogy ha mashol is belenyulnak a TED-be, hatha lehetne valamit csinalni. Van peldaul vizszintes raszter pozicio szamlalo, hatha ugyanugy lehet megszivatni, mint a fuggolegest.
Egyebkent nem tudom, hogy tudjatok-e, de csapat tarsak vagyunk. :)
Juteszembe, a VICE Plus/4 modulja álomszépen fut, bár időzítéseket nem néztem benne, csak Lion/Chromance-al nagy hangon Excortistoztunk munka közben, miután kijavítgattuk a hibákat a forrásban és leforgattuk Linuxra. Fő a jókedv a Netngine-nél! :-) Remélem azóta megpróbálta lefordítani valaki más is a VICE team-ből, mert nem lenne jó megint végigmenni rajta vi-al... :)
Viszont amit C64-en tuti nem lehet megcsinálni úgy mint Plus/4-en, az a 320x400-as felbontás. Igazi fél pixeles interlace, nem fake.
Na igen. Harsfalvi Leventet (TLC) kene errol megkerdezni, o jatszogatott ezzel par evvel ezelott. Meg talan Crown is. Volt jo kis beszelgetes errol a plus/4-es levlistan. :)
Amugy tenyleg lehet igazi interlacet csinalni,
(mint Amigan :) valahol meg kodom is volt (van :) hozza, de a x. eve nem lattam a plus/4-es lemezeimet...
Úgy értem a kereten nem fog látszani semmi, a képernyőn 'belül' persze igen, csak ennek nem sok értelme van, ha scrollert tennél oda ricegne a széle... :-)
Viszont amit C64-en tuti nem lehet megcsinálni úgy mint Plus/4-en, az a 320x400-as felbontás. Igazi fél pixeles interlace, nem fake. Fogalmam sincs hogy működik, lehidaltam amikor megláttam. (Crossbow ilyen jellegű effectjei jól kigondolt barbatrükkök, tökéletes imitáció, de mégse az igazi.)
Hmmm, peldaul mi van, ha az XSCROLLt maximalisra allitom? Vajon latszani fog az a plusz 7 pixel?
IMHO nem fog látszani... Proky-val szórakoztunk ilyesmivel anno de semmire se lehetett használni. C64-en is csak sprite-ok jelennek meg ott, nagy öröm ez nekem. :) Szerintem nem érdemes ezzel kísérletezni.
Viszont ha már időzítés, Gameboy Color-on nagyon klassz dolgokat lehet csinalni a videochip tweak-elésével, imádnivaló! :) Ejj be kéne már fejezni a GBC-s Resource demót...
Ugye az YSCROLL allitasaval elerheto, hogy egy karaktersor kozepen legyen badline. De a 4x4-hez csak az egyik kell, hiszen csak a szinek valtoznak. Mukodik szerinted ugy, hogy mondjuk a 2. sorban atallitom az YSCROLL-t, a 3. sorban pedig vissza allitom. Meg lehet igy uszni a masodik badlinet? Nyilvan azert kerdezem, mert igy egy kicsit gyorsabb lesz a rutun.
Tegnap kiprobaltam valamit: Hosszu STA, STX sorozattal vadul valtogattam az $FF07 regiszter 3. bitjet, azaz a 38/40 oszlopos uzemmodot. Hat nekem nagyon ugy tunik, hogy nehol megnyilt oldalt a keret! :) C64-en ugyanigy nyitjak meg, csak rendesen idozitve van. Lehet, hogy semmi erdekeset nem lehet kihozni belole, mert csak a hatterszint lattam ott, de talan erdemes kiserletezni vele.
Ugy ertem a 0.-ban olvassa a karakteradatokat es a 7.-ben a kovetkezo sor szinadatait.
Kozben rajottem, hogy a nagy optimalizalasban pont a 'Proof' utolso part-jaban lathato effektet vagtam haza "kicsit", es igy mar nem megy benne ugy az effekt, ahogy kene neki :-( Vissza kene csinalni...
Egesz pontosan minden karaktersor 0. es 7. soraban tortenik a DMA, amikor a TED elveszi a buszt a procitol a karakter- es szinadatok kiolvasasa miatt (nincs gyakorlati kulonbseg a grafikus modban sem), igy itt a CPU jelentosen lelassul.
Erdekes amit irsz, en mintha mast tapasztaltam volna. Biztosan rosszul emlekszem, vagy valamit rosszul szamoltam annak idejen! Ha a 7. sorban a karakter es szin adatok toltodnek be, mi tortenik a 0. sorban?
A 4x4-es progit koszi! Majd megnezem egy igazi gepen is, egyelore csak az emumban neztem meg, es szerintem nem teljesen jol csinalja =(
Az en es a Luca gepen mindenesetre jol csinalja. :)
minden karaktersor utolso ket soraban lelassul a proci
Egesz pontosan minden karaktersor 0. es 7. soraban tortenik a DMA, amikor a TED elveszi a buszt a procitol a karakter- es szinadatok kiolvasasa miatt (nincs gyakorlati kulonbseg a grafikus modban sem), igy itt a CPU jelentosen lelassul.
az lett az eredmeny, hogy az egesz kepernyon csak szurke arnyalatok voltak es minden szin eltunt!
Bocs, de nehez elkepzelnem pontosan mi tortenhetett. Valoszinunek tartom, hogy a TV szinkronizacioja "rontodott" el a raszterszamlalo ugratasaval, ezert lett minden fekete-feher es nem kozvetlenul a TED valamilyen belso vektora miatt. A TED-nek nincs kulon szin es fenyero buffere (AFAIK), azokat egyszerre olvassa be az egesz kovetkezo karaktersorra vonatkozoan minden karaktersor 7. rasztersoraban ($FF1F regiszter also 3 bitje mutatja az aktualis erteket).
Engem meg erre erdekelne progi.
Utananezek, most fejbol nem tudom egy ilyen progi nevet sem, de majd keresek egyet, es elkuldom.
A 4x4-es progit koszi! Majd megnezem egy igazi gepen is, egyelore csak az emumban neztem meg, es szerintem nem teljesen jol csinalja =(
Ez egyedulallo a plussy-n, a C64-en nem tudsz ilyen radikalisan beavatkozni a kijelzo mukodesebe.
Tenyleg durvan be lehet avatkozni, de jo lenne ezt ki is hasznalni. Nem tudom, hogy tudtad-e, de c64-en az egesz kepernyot el lehet scrollozni tetszoleges karakterrel is a VIC megszivatasaval. Kivancsi lennek, hogy ez megy-e a TED-en is valahogy.
Pontosan nem ertheto mit ertesz az alatt, hogy a fenyero memoria nem frissul?
Na en ugy vettem eszre, hogy minden karaktersor utolso ket soraban lelassul a proci, mert a TED a kovetkezo karaktersor megjelenitesehez szukseges adatokat ekkor olvassa be a memoriabol. Azt, hogy a karaktersor kozepen ujra olvasodjanak a cimek, ugy lehet elerni, hogy mondjuk minden karaktersor elso rasztersoraban az YSCROLLt atalitod ugy, mintha a 4 pixellel el lenne tolva a kepernyo. Ekkor a karaktersor kozepen ujraolvasodnak a cimek (pontosabban a 3. es 4. sorban) es a sor also felen mar az uj memoriacimek alapjan jelenitodik meg minden. Ekkor az 5. sorban visszaallitod az YSCROLLt az eredeti ertekre. Ezt kell minden karaktersorban megcsinalni. Tehat igy lehet 4x4-et csinalni.
Nos en azt probaltam ki, hogy mi van akkor, ha nem az elso rasztersorban alliton az YSCROLLt, hanem a 3-ban. Ekkor ugy tunik elindul az a folyamat, ami ujra olvassa a TED regisztereket, de mivel kesve indul nem csinal meg mindent rendesen a TED es ezert van az, hogy a fenyero memoria vektorokat (csak feltetelezem, hogy a TED-nek vannak ilyen belso vektorai) nem firissiti minden karakter oszlopnal.
A fenyero es a szinkod ugyanazon cimen helyezkedik el.
Ez tevedes. Grafikus modban a szinmemoria ket reszre van osztva, az elso 1K a fenyero ertekeket hatarozza meg, a masodik a szineket. Jo, igaz, hogy ugyanazzal a regiszterrel hatarozzuk meg a helyuket, de nekem mas kiserletekbol is ugy tunt, hogy a TED kulon kezeli oket. Peldaul ha jol emlexem kiprobaltam, hogy atugrattam a 0 vagy 1 sorszamu rasztersort es az lett az eredmeny, hogy az egesz kepernyon csak szurke arnyalatok voltak es minden szin eltunt!
Annyit tudok, hogy ha a raszterszamlalot elteritgeted el lehet valoban erni azt, hogy az elektronok mas sebesseggel egjenek ki (vagy hogy is kell ezt mondani), azaz a fenyero ugy valtozik, hogy a fenyero-infot kozben nem is valtoztatod.
Hmmm, ilyet en meg nem tapasztaltam. Engem meg erre erdekelne progi.
A 4x4 rutint elkuldom neked emailben. Majd ezt fogom modositani, de igy latatlanban nem akarom megcsinalni, mert nem vagyok biztos benne, hogy nem valami komolyabb idozitessel csinaltam amirol meseltem.
El tudnad kuldeni a rutint? Pontosan nem ertheto mit ertesz az alatt, hogy a fenyero memoria nem frissul? A fenyero es a szinkod ugyanazon cimen helyezkedik el. Annyit tudok, hogy ha a raszterszamlalot elteritgeted el lehet valoban erni azt, hogy az elektronok mas sebesseggel egjenek ki (vagy hogy is kell ezt mondani), azaz a fenyero ugy valtozik, hogy a fenyero-infot kozben nem is valtoztatod. Emulatorban pedig csak enyhe (esetleg durvabb) villodzas jelenik meg, hisz ehhez az effekthez a TV-t (monitort) is gyakorlatilag emulalni kell. Ez egyedulallo a plussy-n, a C64-en nem tudsz ilyen radikalisan beavatkozni a kijelzo mukodesebe.
Erdekes lesz, ha majd elkeszul a VICE plus/4 verzioja (bar a forrasban mar benne van), mert abban van mar PAL emulacio is.
Ha akarod majd kuldok neked nehany tesztet a TED emulacio ellenorzesere. Eleg orult dolgokat csinaltam mar. Ha jol emlexem csinaltam 40x36-os kepernyot, es azt is sikerult elernem, hogy csinaltam egy 40x10-es kepernyot, utana 8 rasztersor keret es egy 40x25-os kepernyo, ujrakezdve az elejetol!
A legdurvabb es leg meglepobb a kovetkezo volt:
Akartam csinalni egy C64-rol jol ismert 4x4 rutint. Ennek a legyege, hogy (mondjuk) grafikus modban a karaktersorok kozepen szinmemoriat valtassz es a karakerek jobb illetve bal felen mas szint hasznalsz. Ezzel elerheto, hogy egymastol fuggetlenul szinezzel egy 80x50-es matrixot. Nos megcsinaltam, de kozben kijott egy erdekes dolog: el lehet erni, hogy az elso 20 karakter oszlopban a karaktersorok kozepen csak a szinmemoria vektorok frissuljenek de a fenyero memoria vektorok ne! :) Tehat az masodik 20 oszlopban a szin es fenyero is valtozik, de az elso 20 sorban csak a szin! :)
Szerintem ha van egy ugyes programozo, akkor nincs gond a spriteokkal. Mondjuk az igaz, hogy ilyenkor a szinskala eleg limitalt. Nezzetek be a www.xeo3.com-ra, ott le lehet tolteni egy Scrolling.prg nevu filet, ami egy preview egy keszulo jatekbol. Na itt software spriteok vannak es nagyon jok!
Igen a hardver sprite-ra gondoltam. Nekem sem hianyzott olyan nagyon de a C64-es emberek mindig emiatt cikiztek a gepet. Meg emiatt nem lehetett gondolom a C64 jatekokat futtatni. Amugy szerintem ment volna.
Gondolom, a hardver sprite az, ami hiányzik neked a PLUS/4-ből. Nem olyan nagy gáz, a Spectrumnak egyáltalán nem volt, mégis milyen remek játékok voltak hozzá, pusztán szoftver sprite-ok használatával.