Itália művészete sokszor volt a kor élvonalában, az etruszkok, a rómaiak, a reneszánsz, a barokk kora, de még Mussolini korabeli építészet is monumentális alkotásokat hozott létre.
Vessünk még egy pillantást Szent Balázs ereklyéire. De szent Balázs mint azt mindenki tudja, a szerelemesek védőszentje (Happy Valentine!), de nemcsak az övéké, hanem a torokfájósoké. Balázsnapi misén: " A pap a szentmise vége után két keresztalakba illesztett (vagy összecsavart) gyertyát tart a hívek álla alá, miközben e szavakat mondja: Szent Balázs püspök és vértanú közbenjárására őrizzen meg téged Isten a torokbajtól és minden más betegségtől."
A név Cosmedin, a görög negyedet jelenti, ami maga is egy görög szóból ered: cosmidion jelenthet tisztát, de elegánsat is, szval egy valóban szó szerint elegáns és tisztán tartott görög negyedről van szó, ami tisztaságát és eleganciáját napjainkig is megőrizte. (Nem ugy mint a közeli Ponte Fabrizio, ami alá szemetelnbek és hugyoznak is).
A keresztelő medence és a belső tér, aq keresztelőmedencéról láccik, hogy római márványmunka, de még sok római emlék van a Santa Maria in Cosmedin-ben.
A görög katolikus közösség, az a része az ortodox közösségnek, akik a római ritust nem követik, ragaszkodnak az ortodox hagyományokhoz, de a római pápa alá rendelik magukat. Igy a római pápa egyszerre két egyház trónján ül, a keletin és a nyugatin, nyilván a teljes ortodoxia felügyeletének az igényével, ami eleddig nem valosult meg.
Részben mindenképp attol, hogy a nagy Leonardo munkája.
Ha megkérdezik, a renaissance 3 legnagyobbjábol ki az első, mindenki Leonardo-t mondaná.
Évszázadokig, ha azt mondták genius mindenki rávágta Leonardo (egész a xx. század második feléig, akkor már megoszlanak a vélemények, van aki Leonardo-t tartja az emberiség legnagyobb alkotojának, van aki Albert Einsteint).
Mindenesettre az egyetemes festészet legértékesebb alkotása.
Ezen tulmenően a Mona Lisa a festészet szimbolumává vált az idők során.
Lenne egy szentségtörő kérdésem. Mitől olyan nagy sztár a Mona Lisa ? Elég csúnya nő van rajta, a háttér sem extra. Nekem Botticelli Vénusza sokkal jobban tetszik.
A Santa Maria in Cosmedin pedig azért figyelemre mélltó templom, mert Róma azon kevés középkori templomai közé tartozik, amely középkori állapotát mutatja és nem csillog barokk pompában.
Igy viszont Róma középkorát soha nem fejezzük be, akkor.
Santa Maria in Cosmedin.
A helye is nagyon érdekes, a Forum Boarium-mal szemben van, ami Róma legrégibb foruma, Köztársaság kori, templomai Kr. e. 220 körül. (Ettől van egy köpésre Fabricius szenátor hidacskája is, Ponte Fabrizio).
Szerte Olaszországban sokféle módon – musicalektől gálakoncerteken át nyilvános felolvasásokig és kiállításokig – emlékeznek idén a 700 éve, 1321. szeptember 13-án elhunyt Dante Alighieri költőre, „az olasz nyelv atyjára”.
A csillagok közé költözik idén ősszel Dante Isteni színjátéka: a költeményt egy titán és arany ötvözetből készült lemezre metszik és juttatják az űrbe a Dante-évforduló alkalmából.
Árverésre kerül a Mona Lisa egy elhíresült, megtévesztésig élethű másolata, amelyről néhai tulajdonosa mindvégig azt állította, hogy az eredeti remekmű, míg a Louvre-ban lévő csak egy másolat.
A Hekking-féle Mona Lisát a Christie's árverezi el június 11. és 18. között egy online aukción. A becsüsök 200-300 ezer euró körüli leütési árral számolnak.
Leonardo da Vinci remekművének a 17. század elején készült másolatát egy Dél-Franciaországban élő szenvedélyes műgyűjtő, Raymond Hekking vásárolta egy Nizza környéki régiségkereskedőtől.
Hekking az 1960-as években nagy feltűnést keltett azzal, hogy saját változatát nyilvánította a valódi Mona Lisává, és ezt a tézisét olyan állhatatossággal képviselte és hirdette, hogy az állítólagos festménycsere szóbeszéd tárgya lett a fél világon.
A műgyűjtő azt állította, hogy amikor 1911-ben az olasz Vincenzo Perugia ellopta a Mona Lisát a párizsi Louvre-ból, hogy azt visszaadja hazájának, 1914-ben az olaszok az eredeti helyett egy másolatot adtak vissza a franciáknak, és a valódi Gioconda került az ő birtokába. Hekking volt az, aki felszólította a Louvre-t, hogy bizonyítsa a festmény eredetiségét.