Ez lesz az első fűtési időszakunk vele, idén költöztünk a házba.
Késő este jutottam haza, akkor tudtam megnézni és módosítani a beállításokat.
Jelenleg 4-5 radiátor van használatban, amiknek az összteljesítménye 75/65/20 hőfokokat feltételezve ~9400 W körül lehet.
Azért csak lehet, mert a radiátorok méreteiből kiindulva csak megsaccolni tudom az értéket az interneten elérhető különböző radiátorgyártók, különböző típusainak hőteljesítmény adatait elemezve.
A kazánt és a radiátorokat elvileg a 2000-es évek elején vették, de csak a kazán leírása van meg, a radiátorokról nincs gyári adat.
A használatban lévő radiátorok által igényelt 9,4 kW helyett, a kazán teljesítménye a maximális 22,3 kW-ra (n8 fokozat) volt állítva.
- Ezt visszavettem a legkisebb 9,2 kW-os teljesítményre (n1 fokozat), és
- egyúttal a Gázarmatúra Maximumán is állítottam. A gázszelep maximális nyomásán csökkentettem úgy, hogy az állító csavart kb. 1/8-ad fordulattal elmozdítottam. (Nyomásmérő műszerem nincs. A lángot csak a kép- és hangváltozása alapján tudom állítani, érzésre.)
A módosítások utáni tapasztalatok:
- Az égő a bekapcsolása után végig az induláskori azonos lángmagassággal ég. Nem modulál fel és le sem.
- A szivattyú folyamatosan dolgozik.
- A visszatérő víz hőmérséklete a gyűjtőn lévő mérő szerint nem megy feljebb 40 foknál.
- A kazán kb. egy órát ment így. Én kapcsoltam ki, hogy a rendszer visszahűlése után másik teljesítmény fokozatban is kipróbálhassam.
Nagyon enyhe volt az éjszaka, nem lett volna szükség fűtésre. A lakásban ~19,5 fok volt.
Hajnalban új tesztet indítottam, a kazán teljesítményét 11 kW-ra (n2 fokozat) állítva, minden más beállítást változatlanul hagyva.
- A rendszerben lévő víz hőmérséklete ekkor 20 fok volt.
- A szobatermosztátos helyiségben 19,8 fok volt. Én 21 fokot kérve indítottam vele a kazánt.
- Az előremenő víz hőfoka 2 perc utána elérte a 34 fokot, ekkor az égő alaplángról felmodulált.
- Ezután 9:40 perc múlva az előremenő már 78 fokos volt és az égő visszamodulált 70 fokra.
- A fel-lemodulálás ciklikussága kb. 4:55 percig tartott.
- A fel-lemodulálási ciklusban többször volt moduláció, s közben az előre menő hőfoka egyre emelkedett, egészen 80 (81) fokig.
- Ekkor az égő kikapcsolt (ekkor az előre/vissza: 80/36), csak a szivattyú dolgozott tovább.
- Mivel a szobatermosztát még kérte a működést, az égő 3 perc múlva újra bekapcsolt (ekkor az előre/vissza: 45/38) alaplánggal, majd 1:40 perc múlva felmodulált (ekkor az előre/vissza: 65/40), és 0:30 perc múlva kikapcsolt (ekkor az előre/vissza. 81/40)
- A következő 15:40 percben még 3-szor ismétlődött meg a bekapcsolás-egyszer felmodulálás-kikapcsolás működés.
- Ezekben az esetekben a bekapcsolás az előremenő 40-45 fokos tartományában, a felmodulálás az előremenő 60-65 fokos tartományában, az égő kikapcsolása pedig a z előremenő 80-82 fokos tartományában történt.
- Mindeközben a visszatérő hőmérője sosem mutatott többet 40 foknál.
- A termosztát kérte volna még a működést, de én abbahagytam a tesztelést.
- A helyiség hőmérséklete a teszt teljes ideje alatt (kb. 37:24 perc) 19,8 fokról 20,5 fokra ment fel.
(A visszatérőbe épített merülő hőmérő pontos. A szobatermosztát mellé téve azzal azonos értéket mutat.)
Ma is csak késő este leszek újra otthon, akkor tudok újabb teszteket csinálni.
- Esetleg a Gázarmatúra Maximumának a lángmagasságnak a változtatásával (?).
- És/vagy a kazánt még magasabb teljesítményfokozatban működtetve (n3: 12kW, n4: 14kW, n5: 16kW, ...) (?).
Csak találgatni tudok.
Az eddigi tesztek alatt tovább szaporodtak a kérdéseim.
- Korrekt működés, hogy a legkisebb teljesítmény fokozat (n1) esetén az égő fel-lemodulálás nélkül csak alaplángon ég végig?
- Mitől lehet, hogy a visszatérő víz hőmérséklete nem megy 40 fok fölé? (75 fokos előremenő mellett, közel 40 perces üzem alatt sem.)
- A HMV üzemmódban beállított maximális gáznyomás (gázláng nagysága) változtatásával egyúttal a fűtési üzemmód maximális gáznyomását is beállítjuk? (A kazán leírásának 36-37.oldala szerint a Gázarmatúra Maximumát a kazán HMV üzemmódjában lehet beállítani.)
Ismételten csak köszönni tudom Neked és Nixon70-nek, ha volt türelmetek a fentieket végigolvasni.
S csak remélni tudom, hogy szakemberként kiolvasható az irományomból valamiféle ok-okozati összefüggés a nem tökéletes működésre vonatkozóan.
Ha igen akkor ez egy 10 kW minimum teljesítményű modulációs kazán, szóval nem normális, hogy kapcsolgat. Vissza kéne vennie a lángmagasságot annyira, hogy tartsa a te példádban a 75 fokot. (Hacsak nem extrém kicsi a hőleadás - de ilyen forró víznél ez nem valószínű).
Viszont a beállításokat érdemes átnézni, mintha írnának a különböző üzemmódokról, lehet ott kéne vmit átállítani (?).
Elsőre azért nem írtam meg ezeket, mert azt hittem, hogy minden nyílt égésterű gázkazán egyformán működik. Legalábbis a be és kikapcsolások ciklikusságát tekintve.
Legyetek kedvesek mondjátok el, hogy egy előírás szerűen működő kombi fali gázkazán hogyan működik FŰTÉSI üzemmódban, az alább leírt rendszer és feltételezett hőmérsékleti viszonyok esetén!
- Csak radiátorok vannak.
- A kazánban 75 fokos előremenő víz hőmérséklet van beállítva.
- A kazánt egy rádiós szobatermosztát kapcsolja be és ki.
Feltételezzük, hogy:
- A helyiségben, ahol a termosztát van a levegő hőmérséklete 18 fok.
- A termosztáton beállított, igényelt hőmérséklet 22 fok.
- A kinti udvari levegő hőmérséklete 5 fok.
- A hőmérsékleti viszonyok miatt várhatóan a kazán nem tudja egy be és kikapcsolási ciklus alatt felmelegíteni a szoba levegőjét 22 fokra. (Ezt csak én feltételezem, mert a mi kazánunk így működik. Szerintem hibásan.)
1. A termosztát bekapcsolja a kazánt.
2. Gázégő bekapcsol, szivattyú beindul.
- Mekkora lánggal indul a kazán?
- Mennyi ideig tart azonos lángmagasságot mielőtt magasabb vagy alacsonyabb lángra vált?
3. Az előremenő víz hőmérséklete eléri a vezérlésben beállított 75 fokot, de a szobatermosztátos helyiségben még nincs 22 fok.
- Mit és meddig csinál ebben a helyzetben a gázégő?
- Mit csinál ebben a helyzetben a szivattyú?
- Hogyan működik egy gyári előírások szerint működő gázkazánban a gázégő és a szivattyú abban az időszakban, amíg a szobatermosztát kikapcsolja a kazánt?
- Mikor és milyen üzemhelyzetben történhet meg az, hogy a kazán biztonsági rendszere azelőtt kikapcsolja a gázégőt, mielőtt a termosztátos szobában a hőmérséklet elérné a beállított 22 fokot?
- Miért kapcsolja ki a vezérlés az égőt ahelyett, hogy a szivattyú folyamatos járatása mellett minimum lánggal működtetné?
(Lehet, hogy az üzemszerűen jól működő kazánnál a gázégő nem az előző mondatban leírtak szerint működik. A saját kazánunknál ezt tapasztaltam, és nem értem, hogy miért.)
Fő kérdés:
Egy jól működő kazánnak tudnia kellene egy bekapcsolt ciklusában, a gázláng magasságának változtatgatásával és a szivattyú folyamatos járatásával addig működni, amíg a szoba levegője eléri a beállított (22) fokot?
Előre is köszönöm szépen, ha valaki figyelmet szentel a kérdéseimnek.
Úgy korrekt, hogy elmondjam, korábban már másik topikban is próbálkoztam válaszokhoz jutni, de nem kaptam segítséget. Aztán amikor ugyanott újra próbálkoztam egy emlékeztető hozzászólással, válaszokat akkor sem kaptam, de elkezdtek mínusz jelek is gyűlni a hozzászólásaim mellett. Nem vagyok egy nagy fórumozó, nem is értem a mínuszok okát.
A topik témájával releváns kérdéseket tettem fel, általam szakembereknek vagy tájékozottabbaknak vélt beszélgető partnereknek.
Nem politizáltam, trágár sem voltam, és szerintem érthetően is fogalmaztam.
Ha a kérdéseim találtattak ostobának, azt is meg lehet írni egy néhány szavas válaszban. Nem értem a mínuszolók logikáját.
Közel 20 éves Vaillant 24kW-os kazánunk kezd elgyengülni. Elég sok kommentet elolvastam, de sajnos nem vagyok műszaki ember, így inkább bíznék a hozzáértő fórum tagok véleményében.
Tények:
-mivel kétkörös fűtés van, nem kell nagyobb teljesítmény, (Másik tárolós Saunier Duval)
-elég az átfolyós (radiátor+melegvíz szolgáltatás a dolga),
-nem szeretnénk most kondenzációst (kéménnyel, mindennel)
-egy hasonló képességű, a szerelő javaslata alapján minél egyszerűbb működésű, megbízható kazán kellene,
-az ismert márkák mellett említett egy Warmhaus nevű márkát is (utánanéztem, török, ha jól láttam, de ott autót is gyártanak, tehát ettől még akár simán lehet jó minőségű)
-olyan kazán kellene, ami igénytelen és egyszerű, lehetőség szerint nem kell 2-3 év múlva lecserélni (arról nem álmodom, hogy ugyanennyit megy, mint a jelenlegi Vaillant, ha a felét tudja, már OK :)
Szóval megköszönnék tanácsot, hogy az egyszerű, tkp. belépő szint környékén most melyik márkát érdemes favorizálni, ami nem kiált 4 havonta szerelőért (nem kell nagy márka legyen, azok sokszor semmivel nem jobbak, mint kevésbé neves társaik) Előre is köszönöm a véleményeket!
Egyébként, ami nekem van, az "Renova C 24 E". A Renova Star C 24 E már másik jószág.
Persze ettől még lehet, hogy gyártásoptimalizálás miatt az újabb gyártású Starban is ugyanolyan hőcserélő van.
(Rákerestem, és úgy látom, hogy van olyan hőcserélő -gyáriban és utángyártottban is- ami mindkettőbe beszerelhető.)
Az általad linkelt hőcserélő a maga 315 000,- Ft-os csekélyke árával csak 2,5-szer annyiba kerül, mint hajdanában az egész kazán került. Ennyi pénzért én akár többször is nekifutok a savazásnak, ha azzal érdemben tudok javítani a hőcserélő állapotán.
Láttam ~160eFt körüli áron is, de nekem sajnos még az is drága.
Mennyire sanszos, hogy a hőcserélő fűtési oldali részébe van "beégett fekete koksz szutyok", ha a rendszerből mindig csak áttetsző tiszta vizet sikerült leengednem? Műanyag csöves a rendszer.
Bitermikus a hőcserélője... savazhatod ha akarod, de csak a HMV oldalból szedi ki a vízkövet. A fűtési oldalból a beégett fekete koksz szutykot nem szedi ki szinte semmi. Elvileg réz a hőcserélője. Akkor savazhatod sósavval, citromsavval, foszforsavval, hagyasavval stb...
Nem kazánválasztás, hanem kazán savazás témakörben kérnék tanácsokat.
Nem szeretnék trollkodni, de sajnos nem találtam relevánsabb topikot.
Kombi kazán (Saunier Duval Renova C 24E) hőcserélőjének sk. savazásával kapcsolatban remélek segítséget.
Van valakinek tapasztalata ezen a téren?
Van valami, amire konkrétan ennél kazánnál jobban oda kell figyelni?
Aki már csinált ilyet, az milyen vegyszerekkel, milyen szivattyúval, milyen módszerrel, mennyi ideig tartó folyamatos átáramoltatással csinálta?
Jó pár videót megnéztem, sk-s kivitelezésbe elvégzett savazást meg speciális berendezésekkel elvégzetteket is, de ha valakinek pont olyan kombi kazánja van, mint nekem, és maga is csinált már ilyet, ... örülnék a tanácsainak.
Sziasztok! Szeretnék egy kis segítséget kérni a hozzá értőktől!! Adott egy 3*120 nm-es családiház! Minimum mekorra kondenzációs gázkazán szolgálná ezt ki úgy, hogy a melegvizet is el kellene látnia? Illetve van e valmilyen bevált, megbízható típus?? A segítő válaszokat előre is köszönöm!!
Már lehet késő de egy ismerősnek is pont ezt mondták aztán nem visz el két csapolót a kazán azaz a két fürdőszobában nem lehet egyszerre zuhanyozni. Eléggé morcosak miatt mert még hely is lett volna a tárolónak, csak a szerelő srác állította, menni fog. Aztán amikor be kellett állítani akkor jött, hogy hát ezek a kazánok mégse tudjak bla bla.
Sziasztok! Szeretnék tanácsot kérni. Tárolós Duval kazánt szeretnénk modernebb készülékre cserélni. A bőséges melegvíz ellátás fontos lenne jövőben is. Több szakember járt nálunk, és már jól bele keveredtem...: - nem kell tárolós kazán, mert a 30 kw körüli átfolyósok tudják a beépített tárolósok melegvíz készítési képességeit. Tárolósnak a Duval Isofast 21 -rt ajánlottak, Átfolyós: Thermocondens 26C, Semiatek Condens 30kw, és Remeha 28C Ezek közül ki melyiket ismeri? Tényleg tudják a sok meleg vizet?
- kondenz kazánhoz nem kell külön hőcserélő a kör, a szennyezés miatt, hanem elég egy iszap szűrő
Segítségetek szeretném kérni a megfelelő kombi kazán kiválasztásában.
A körülményeim:
85 m2 -es szigetelt(aljzat, födém, homlokzat) "kádár" kocka, melyben a teljes padlófelületen padlófűtés lesz kialakítva.
A használati melegvizet és a fűtési melegvizet is a kazánnak kellene előállítania, így a következő kombi kazánokat gondoltam megfelelőnek:
- Bosch Condens 2300 W GC2300i 24/30 C 23,
- Bosch Condens 7000i W GC7000iW 24 C 23.
Amennyiben szerintetek ez a kettő kazán szóba jöhet, melyiket kellene választanom, milyen érvek szólak az egyik, másik mellett? Vagy esetleg másik gyártó is szóba jöhet?
Köszönöm. Csak tárolós jöhet szóba. Külön tároló nem fér el, cirkulációs rendszer van, ahhoz meg kell tároló. Különben percekig állunk a zuhanynál, mire van melegvíz. Régen tudtak tárolós kazánt csinálni, ezt valahogy nem értem?
Véleményt szeretnék kérni. Beépített tárolós kazánban melyiket merjük beépíteni? A lehetőség elég szűkös főleg a rendelkezésre álló hely miatt. Saunier Duval Isotwin volt 14 évig, jól működött. A tavaly év végén felszerelt Bosch 5000 WT kazánt sajnos ki kell kukázni. A mérete és paraméterei alapján tökéletes lett volna, ha az volna ott nem lenne. Ariston Clas B one megbízható? Gépészek szerint igen, szerelők véleménye megoszlik. Immergas Zeus esetleg? Bár a Bosch-ra sem hallottam panaszt előtte, de mi ezzel megszívtuk. Csak tárolós jöhet szóba, illetve amiben van beépített HMV tágulási tartály is.
Elsősorban kinek mire van pénze. A Viessmann egy magasabb színvonalat képvisel, de a Bosch-nak is van felső kategóriája.
Bosch az csak AlSi hőcserélővel gyárt kazánokat a Viessmann meg csak saválló acélból. Mindegyiknek megvan az előnye is meg a hátránya is... De ez kb olyan mintha a Mercedest hasonlítgatnánk a BMW-vel.
Mi alapján érdemes/lehet választani a Bosch vagy Viessmann kazánok közül? 124nm, 5 fő, 2 fürdőszoba, padló- és radiátoros fűtés. Egy meglévő, kéményes Buderus kazánt és a hozzá tartozó melegvíz tárolót szeretnénk lecserélni.
Mi az ami miatt a Viessmann magasabb árat érdemes megfizetni?
1x kellett elektronikat cserelni, egyszer valahol inkontinens volt, de azt anyagfelhasznalas nelkul orvosoltak, es egyszer a betoltocsapot, mert berohadt.
A jelenlegi gázkazánt és egy átfolyós melegítő-kazánt tervezünk lecserélni kombi átfolyós gázkazánra a fűtésszezont követően.
Alapterület: 76nm, 1 fürdő, 6 radiátor, padlófűtés nélkül.
Megoldásként egy elfogadható árú (500.000 ft alatti) gázkazánt szeretnénk. A szaki javaslata: Immergas Victrix Tera 28/24.
Eddig laikusként nem hallottam a márkáról, persze ez nem jelent semmit. Véleményetek szerint megbízható gázkazán a szaki által javasolt a fentebb említett paramétereket tekintve?
Kazán csere előtt állunk, sajnos nem vagyunk túl jártasak a témában, a ház kb 170 m2 alapterületű jelenleg 14 radiátor van és egy Westen Quasar D 24 kombi turbós kazánunk van, amit egy új kondenzációs kombi gázkazánra szeretnénk cserélni.
Mi a egy Immergas Victrix 24 TT -t néztünk ki viszont a szerelőnk egy Brötje kazánt javasolt viszont azok extrém drágák.