A Számvizsgáló Bizottság sehol nem kap pénzt a munkájáért. Meg sem engedném nekik. Nem feladatuk és nem is értltenek hozzá. Általában nyugdijas könyvelő nénik vagy tanárok alkotják.a több ház kezelésébe is beletartozik a munkák ellenőrzése. Ezért tartunk autót. Furcsa lenne ha egy festést vagy tetőfelújítást nem én vennék át. Az építési naplót csak én írhatom alá.
Ha a Sz.bizottság venné át a melót hamar véget érne a pályafutása a képviselőnek az adott házban.
Azok a közösképviselők, akik több házat visznek, lehet, hogy hajlamosak az ilyesmit ráhagyni a számvizsgáló bizottságra, mondván, azok úgyis ott laknak az adott házban, dolgozzanak ők is, végül is pénzt kapnak.
Persze az SZB-nek nem ez lenne a feladata, nem is ezért kapja a pénzt, hanem pont a közösképviselő és a társasház jogszerű és ésszerű működésének ellenőrzése lenne a feladata.
De addig is, amíg a közösképviselő helyett azt ellenőrzi, hogy a mester megjavította-e rendesen az esőcsatornát, vagy jól takarít-e a takarító, esetleg kiplakátolta-e a lakók részére az aktuális girdetnivalókat (a közösképviselő helyett), meg ilyesmi, addig se a közösképviselő tevékenységének az ellenőrzésével foglalkozik. Minden ember hajlamos abba az irányba hajlítani a dolgokat - függetlenül a szabályokba foglaltaktól -, hogy neki minél kevesebb dolga legyen, és inkább mások dolgozzanak helyette. Ilyen az ember, ez van. :)
Rég jártam erre. Nem ebből az biztos, de én tapasztalatom nagy házakról van szó, és ha már több ezer, vagy legyen csak ezer, már akkor elveszik, amit az ember közös képviselőről gondol. Annak már csak egy gépezet, könyvelés, emailok küldözgetése, munkák megrendelése, mert kell, számla be, számla ki.....nem ellenőriz semmit, se vállalkozók munkáját, se takarítók munkáját. Minden esik úgy ahogy puffan. De elmegy, hisz lakók nagy részét nem érdekli, hiába van közgyűlés :)
Keresd meg az illetékes házkezelőséget az önkormányzatnál és kérj soronkivűli bérlemény ellenőrzést. Ird le mi a gondod és eljárnak az ügyben. Azért irasd alá pár szomszéddal hogy kizárd a roszindulatu vádaskodás esetét.
Segítséget szeretnék kérni, remélem valaki tud is. Mit lehet tenni, ha egy társasházban lakik olyan lakó (úgy tudom önkormányzati lakásban) aki és akinek a megjelenő családtagjai/ismerősei (nem tudom mi közük egymáshoz) megkeserítik a többi lakó életét?
"Így van! Ezért tud felvállalni sok házat, egy közös képviselőt, tudja a többséget nem érdekli, a maradékkal meg mondhatja magáét, ugyanez vonatkozik, gondnokokra, takarítókra.....kit érdekel? minden megy tovább."
.
Egy közös képviselő azért tud több házat felvállani, mert egyrészt képes az ezekkel adódó feladatokat elvégezni, másrészt meg azért vállal el több házat, mert egynek a bevételéből nem élne meg.
Ugyanez vonatkozik sok más foglalkozásra, a liftszerelőtől az IT rendszergazdáig.
De például külön neki dedikált orvosa sincs az Alsólapujtői utca 119-es háznak, csak egy egész körzetnek.
.
"Nem kell közös képviselőt keresni, egyik sem jobb."
.
Szerintem akkor, ha egy közösség nagyon nincs megelégedve egy közösképviselővel, nyugodtan kereshet helyette - lehetőleg nem vaktában, hanem referenciák alaopján - másikat, mert ha valami nagyon nem jó, akkor változtatni kell.
Nyilván előfordulhat, hogy az új se lesz jobb, de akkor biztosan nem, ha meg sem próbálják.
De ennek persze nem azért kell nekiállni, mert valaki panaszkodik a régire, mert egy házban mindig van valaki, aki mindig panaszkodik. Az más helyzet, ha mindenkinek, vagy legalábbis a többségnek komoly bajai vannak vele. (Különben is ez kell egy változtatáshoz a közgyűlésen.)
.
"Csak egy nagy baj van, a tulajok, lakók, nagy fokú inaktivitása, ha meg össze engednénk Őket,na akkor lenne, csak a perpatvar."
.
Ezt hívják úgy, hogy közgyűlés, és évente egyet mindenképpen tartani kell.
A jeges Duna is, meg az élet is úgy szép, ha zajlik.
Így van! Ezért tud felvállalni sok házat, egy közös képviselőt, tudja a többséget nem érdekli, a maradékkal meg mondhatja magáét, ugyanez vonatkozik, gondnokokra, takarítókra.....kit érdekel? minden megy tovább. Nem kell közös képviselőt keresni, egyik sem jobb.
"A közösképviselővel szemben vannak követelmények: ne sikkasszon (alap), rendesen működjön a ház, az ésszerűség határáig vegye figyelembe a lakók érdekeit és kívánságait és hangolja azokat össze, végül évente egyszer a tevékenységével átláthatóan számoljon el a közgyűlésen, de közben is folyamatosan tegye lehetővé a számvizsgáló bizottságnak a betekintést, a folyamatos ellenőrzést."
Ez mind szép, sajnos nem működik mindenhol. Nálunk sem.
Éppen ez miatt kereste meg a tulajdonosok egy része a közös képviselőt rendkívüli közgyűlés összehívása miatt, a napirendi pontok megjelölésével.
Mivel társasüdülőről van szó csak a tulajdoni hányad 12,55%-a írta alá személyesen a levelet, mivel az ország minden részéből vannak a tulajdonosok, a kk-vel együtt, aki szintén tulajdonos.
Ezt a a levelet közös képviselő email címére eljuttattuk.
Kérdésem: ez így elég, vagy postai úton is juttassuk el hozzá ajánlott/tértivevényes levélben?
A beszámoló közgyűlés meghívóit is emailen továbbítja felénk.
A közgyűlésekre nem hiába kötelezi a törvényalkotó a papíralapú meghívókat is, melyben feltüntetésre kell kerülnie a napirendi pontoknak a (tervezet határozat szövegének, ez új) a helyének és idejének és határozatlanság esetén a megismételt közgyűlés idejének a meghatározása.<<< ezzel a jogalkotó célja az volt, hogy a távolmaradó is pontosan tudja miről is lesz szó a közgyűlésen, így korlátozása esetén valakit meg tud bízni azzal, hogy jogaival élve valakit meghatalmaz jogai és érdekeinek a képviseletével…
A „rendszer változáskor” alakultak a társasházak zöme (persze azután épültek már csak ebben a formában indulhattak, a szövetkezetek pedig most sem társasházak) az állami vagyonból ( mert ugye minden az lett …., kivéve az OTP-s házak, de azok az előző után 70-80-as években alakultak , kijelölős szoc találmány alapján ,de „piaci” ár alapján ).
Jellemzően az állami vagyonokat az akkori piaci értéknek a 10-zed részéért adták el (!) annak aki benne lakott (abba ne meggyünk bele, hogy ki mibe és hogyan került bele lakónak [vagy ki] ) . tény hogy Budapesten irdatlan nagy lakástömeg került irdatlanul jutányos árán, magántulajdonába. <<< ebből fakadóan sokan nem érezték , hogy a „fő „ vagyonuk eléréséhez egy fél munkában töltött élet kell ,sok-sok lemondással …………… ezért érdektelenül kezdődöttanno ez a társasházdi, mostanra egy kicsit javult a helyzet, de bizony helyeken máig érdektelenségbe toporzékol egy-egy társasház tulajdonközössége …..
„Egyszer volt Budán kutyavásár” személyem is kimaradt belőle…… értsd: xy-lon 240 ezerért vette a benelakósdi lakást, mi meg, (nix Budapest) megvételt követő két hónap múlva 2,5 millióért vettük meg szóval azután piaci áron kezdődött a társasházak átalakulása <<<<< a kormány igazi elbaltázva itt volt, ugyanis , ha azt mondja 10 éven belül, ha eladja kedvezményezett akkor haszon x % az adott társasház felújítására kellene fordítani .<<<<<< MERT ugye a Vagyonkezelő minden „társasházat” nem újított fel , sőt……………… {ugye az állami vagyon értékének megőrzése ….} úgy hogy ez csak egy pl . volt , de nem vagyok jogász sem .. <<< ÁM valójában az állam azért adata el , mert ennyi ingatlan fenntartását (minimum szinten sem) tudta fenntartani , [de ne csak a rosszat adta el sőt …].
Amit pedig az elmúlt 10 [ne kiemelt ingatlanra gondolj] évben adott el, azt már néhány esetben bűn volt eladni, hiszen előzetes felmérések alapján bontásra kellett volna ítélni. kivétel ez alól a IX . kerület, ott a rehab jól működött, ja az belváros {már}…
Jelenleg leg is sok-sok helyen, azt nem kell felújítani, minek hiszen működik semmi baja ( villany , víz , gáz) , de jó lenne ha MÁR FIZETJÜK A KÖZÖS KÖLTSÉGET kifesteni stb. egy két látszatintézkedést végezni. AZ JÓ (!) (jellemzően csak tisztasági festésről lehetne csak szó, de not panel……………. <<< egy régi háznál (főleg ha a méretlen vezeték rendszer nem volt még felújítva) csak festést nem szabad végezni , a falról az összes 100 éve felgyűjt festéket le kell szedni, a falat javítani (vakolás) , majd hálóba kell glettelni 3 x (mint a hőszigetelést) és aztán festeni ( hoppá waze , Karcsi olcsóbb festő még nem is hallott ilyenről ….. a salétromos részek fuga kiszedése és utólagos szigeteléséről nem is beszéltem ….)
Most csak egy tulajdonos ellen kell tulajdonvédelmi eljárást kezdeményezni, mert a társasház vezetékét cseréljük, de Ő Kegyelme nem engedi a hozzáférést ( konyhabútor elbontása -visszarakása a társasház asztalost bérel az végezni) minek az semmi baja ( 35 éves , ragasztott műanyag , a kivitelező ez anyag miatt az áthidalást sem vállalja …. aki ismeri ezt az tudja, hogy mindenhol törik nem kpe cső..). „az élet szép csak nem azt az arcát látjuk ;-)))”
Hát jól tele szórtam a topikot , BOCSIKA , ezért jövök lehet ritkán , most már ;-))
A közösképviselők átlagos IQ-szintje magasabb, mint a lakóké, ez egy egyszerű tény, ami abból következik, hogy lakni mindenki lakik valahol, közösképviselő viszont nem lesz bárkiből, ott működik legalább valami minimális, vagy komolyabb kiválasztódás.
Az ilyen erőltetett összehasonlítgatás tehát teljesen felesleges.
A közösképviselővel szemben vannak követelmények: ne sikkasszon (alap), rendesen működjön a ház, az ésszerűség határáig vegye figyelembe a lakók érdekeit és kívánságait és hangolja azokat össze, végül évente egyszer a tevékenységével átláthatóan számoljon el a közgyűlésen, de közben is folyamatosan tegye lehetővé a számvizsgáló bizottságnak a betekintést, a folyamatos ellenőrzést.
A lakóktól meg elvárható lenne egy minimális törődés és figyelem a társasház ügyeivel kapcsolatban, és a felkészült részvétel a közgyűlésen.
Az általános belesz**ás, majd amikor valami nem tetszik, éktelen balhék rendezése nem a civilizált útja a társasház életében való aktív, felelősségteljes részvételnek.
Senki nem tiltja meg senkinek, hogy megfelelő közösképviselőt keressen, házon belül, vagy azon kívül, és azt a társasházzal hetek alatt elfogadtassa, végül a közgyűléssel megválasztassa.
Ennek vannak akadályai a való életben, részben a lakók jelentős részének közömbössége, részben az értelmi képességek és az együttműködési készség hiánya néhány, vagy több lakó esetében, de ha maga a lakóközösség nem működik közösségként, más ezt nem fogja elrendezni helyette.