Balog Zoltán miniszter ma (2017. március 29-én) este benyújtott egy törvényjavaslatot, miszerint az EU-n kívüli, harmadik országokban székhellyel rendelkező egyetemek csak kétoldalú kormányközi megállapodás alapján működhetnének Magyarországon.
> Ti fogtok pofára esni ez ügyben (is), balliberális. A CEU működését ugyanis el lehet lehetetleníteni. :)
megis hogyan? ez nagyon erdekelne.
azt orom lesz amugy latni, hogy az usa-ban a ket nagy politikai ero hogy fog ezugyben osszezarni. ezen meg orban is meg fog lepodni, mert a trump kormanyzat is ugy be fog allni (mar be is allt) a ceu moge, hogy azt orom lesz nezni.
amugy mi a baj a ceu-val? az egvilagon semmit nem zavart be a ner mukodesebe. semmi impactja nincs a mindennapokban.
Az oktatási rendszer elitistának nevezhető, de nem hagyja cserben a kevésbé jó képességű diákjait sem. Az egyik célja az, hogy a kiemelkedő tehetségeket megtalálja, továbbképezze és lehetőleg a közszolgálat felé irányítsa. A másik célja pedig, hogy mindenkinek a képességéhez és szorgalmához mérten a legjobb képzést biztosítsa. A gyerekeket ötödikes kortól képességeik szerint négy csoportba sorolják, de biztosítják a csoportok között az átjárást. Ezzel sikerült megvalósítani a gyengébben teljesítő maláj közösség felzárkóztatását. A körzeti iskolák magas színvonalúak, kiemelkedő szakképzést és műszaki-természettudományos oktatást nyújtanak az elitképzésekből kiszorulók számára.
A szingapúri rendszer jól példázza, hogy a minőségi gimnáziumi oktatás és a szakképzés nem zárja ki egymást.
A gyakorlatias szakképzés, az úgynevezett STEM (science, technology, engineering and mathematics, vagyis természettudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) keretében cégek vezető kutatói tanítják izgalmas, gyakorlatorientált feladatokon, „éles” példákon keresztül a diákokat. A felsőoktatásban számos ösztöndíj támogatja a szingapúri hallgatókat, hogy a világ legnevesebb egyetemein tanulhassanak. Ugyanakkor ragaszkodnak ahhoz, hogy tehetségeiket megtartsák: a kormányzati ösztöndíjas hallgatók kötelesek minden egyes támogatott képzési év után legalább két évet a közszférában dolgozni Szingapúrban.
Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az oktatási rendszerben arra, hogy a kreativitást és a vállalkozó szellemet is fejlesszék, továbbá a humán tárgyak és a művészetek is méltó helyükre kerültek, újra hangsúlyos részei a tantervnek.
Szingapúr két egyetemmel is képviselteti magát a Top75-ben a Times egyetemi rangsorán. A közoktatás színvonalát mérni hivatott PISA-tesztek alapján pedig évtizedek óta bérelt helyük van a legjobb ötben.
Az energetika és az oktatás sikerein keresztül érzékelni lehet a helyes irányú fejlődést. Hogy a fizikából vett hasonlattal éljünk, a golyót jól kell meglökni ahhoz, hogy tehetetlenségénél fogva a kívánt irányba guruljon. Azaz ha jól beindul a gazdasági, társadalmi fejlődés, lendülete akkor sem fékeződik le, ha környezetében akadályok jelennek meg.
a magyar kormany es orban viktor pofara fog esni ezugyben. a ceu-t ugyanis nem lehet se betiltani, se kitenni az orszagbol. ebben szinte biztos vagyok. lehet oket baszogatni, de hogy az osszes letezo nemzetkozi forumon pert fog nyerni a ceu, ha lesz ilyen, azt mar most boritekolom. a ceu ma mo legjobb es legmagasabban ertekelt oktatasi intezmenye. persze el lehet kezdeni azon vitatkozni, hogy posztgradualis a kepzes stb stb, de igazabol sok ertelme nem volt a ceu-nak nekimenni. a ceu viszonylag elszigetelten mukodott, nem nagyon politizalt nyilvanosan, nehany szaz ertelmisegi terepe volt. ennyi ellenzeki mindig lesz, akarmi is tortenik, ezt mar nem lehet begyurni a rezsim ala.
Szingapúr a múlt század hatvanas éveiben vált ki a Maláj Államszövetségből. A viszonylag könnyű folyamat a maláj hatalomnak nagy megkönnyebbülést jelentett, mert a nem túl nagy kikötőváros főképp kínai etnikumú lakossága nyomasztó terhet jelentett Kuala Lumpur számára. A világháború által feldúlt, mocsaras területen a moszkitók zümmögésénél csak a nyomor volt erőteljesebb. A függetlenség bő ötven éve alatt Szingapúr óriási utat járt be s a világ élvonalába kűzdötte fel magát. Olyan méretű kincstári tartalékot halmozott fel, amellyel igen sikeres, stratégiai jellegű külgazdasági politikát tud folytatni. Áldoz azért, hogy gazdasági vonzereje erősödjön, és nagyarányú regionális fejlesztési terveket vizionál. Ezek talán leglényegesebbike az energetika. A város nem rendelkezik saját nyersanyaglelőhelyekkel, azonban energetikai szempontból megkerülhetetlen Délkelet-Ázsiában.
A siker alapvetően három kritériumra épül. A tanári pályára való kiválasztás, a tanárok minőségi képzése és az, hogy mindenki a képességének megfelelő, jó minőségű oktatásban részesüljön. Az érettségi alapján a legjobb 30 százalékba tartozó diákok jelentkezhetnek csak a tanárképzésre, és kizárólag annyi hallgatót vesznek fel, ahány tanárra a rendszernek szüksége lesz a végzésük idején. Már hallgatóként jelentős ösztöndíjban részesülnek, diplomázásuk után pedig kezdőfizetésük meghaladja a szingapúri átlagfizetést. Az elit tanárképzéssel és az évi százórányi fizetett, kötelező továbbképzéssel pedig azt érik el, hogy a lehető legjobb képzettséggel, a legeredményesebb eszköztárral rendelkezzenek a tanárok. Az oktatási minisztérium osztályterem-laboratóriumokat tart fenn, ahol a jó gyakorlatokat kísérletezik ki, amelyeket a továbbképzéseken adnak tovább. Nem ritka, hogy a legjobb tanárok részt vesznek a minisztérium munkájában, majd visszatérnek az iskolába tanítani. A tanárok presztízse igen magas.
A legjobb tanárokból lesznek az igazgatók. A kiválasztás szigorú kritériumain áteső tanárok féléves képzésben részesülnek, amelynek része az úgynevezett „árnyékfelkészítő” program. Ennek keretében az igazgatójelöltek egy nagyvállalat vezérigazgatója mellett töltenek néhány napot. Figyelik, hogyan dolgozik, hogyan reagál a krízishelyzetekre, hogyan kommunikál munkatársaival. Az igazgatók a munkaidejük 80 százalékát a tanórák látogatásával töltik. Feladatuk, hogy segítsék tanáraik fejlődését. És amikor már az utolsó tanár is hazament, csak akkor térnek rá adminisztratív teendőike.
Az oktatás nyelve az angol, ami egyrészt a társadalmi kohézió eszköze a háromnemzetiségű (kínai, maláj, indiai), négy hivatalos nyelvű (angol, kínai, maláj, tamil) városállamban. Másrészt az angol tanítási nyelv segít a diákoknak minél könnyebben integrálódni a munkaerőpiacba. Megfigyelhető ugyanakkor egyfajta őshonosodási jelenség, amelynek értelmében a humán tárgyak jelentős részét a diákok újra az anyanyelvükön tanulják.
Ja, az a legbölcsebb testrészed. Tudod mi történik egy férfival ha kiherélik? Átveszi a gondolkodás szerepét az AGY. Ajánlom figyelmedbe ezt a kis mütétet!
2015-ben az állami Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal stratégiai együttműködési megállapodást kötött az egyetemmel, az aláíráson a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára is részt vett. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter két hete innovációs díjat adott át az egyetem munkatársainak.