Keresés

Részletes keresés

tatrafan Creative Commons License 2006.01.02 0 0 7023
Csatlakozom!  Összevissza találgattunk mibe volt télleg hkmotor!
Előzmény: rali (7022)
rali Creative Commons License 2006.01.02 0 0 7022
Azonnali jobbulást kívánok.
Előzmény: Maz (7021)
Maz Creative Commons License 2006.01.02 0 0 7021
Elsősorban a FROG-7-es (R-70?) hordozójárműve. Négytengelyes, portálhidas, első és negyedik tengelye kormányzott, ezek a tengelyek dupla trapézlengőkaros felfüggesztésűek, emlékeim szerint torziós rugózással és teleszkópos lengéscsillapítóval. A középső két tengely teljesen mereven van az alvázhoz csavarozva. Honlapon van róla anyag.

OFF
Tüdőgyulladásom volt, állítólag megmaradok. 3 hétig voltam otthon, ebből szigorúan 1 hétig nyomtam az ágyat. Szövődményként fáj a jobb térdem, mert úgy le voltam gyengülve, hogy összeestem, mind a másfél mázsámmal rá a térdemre:-)
Előzmény: rali (7019)
MALWIN Creative Commons License 2006.01.01 0 0 7020
Aztaaaaaa!!!!!!
Ki
remélem, nem voltál súlyos.
Mármint beteg
:-))
BE
Előzmény: Maz (7018)
rali Creative Commons License 2006.01.01 0 0 7019
Hali!

BAZ-135 (ZiL-135)

Ez micsoda járgány?
Előzmény: Maz (7018)
Maz Creative Commons License 2006.01.01 0 0 7018
Boldog Új Évet Mindenkinek!!!

Kis betegeskedés meg karácsonyozás miatt csak most kerültem újra netközelbe.

Először is egy örömteli hír: barátaim névnapi ajándékként bejegyeztették a www.nagyvasak.hu-t. Végre működik a domain, de egyelőre még nincs rajta tartalom, hamarosan dolgozom rajta.

A hómarós témához hozzászólva, bár UPIUPI már kivesézte:

A '30-as években a szovjetúnió megvette az amerikai harckocsiépítő mérnök Christie szabadalmát. Ez a harckocsi volt a T-34 őse. Christie a Hispano-Suiza motorjait használta, ezek egyikéből lett a V-34, egy alumínium blokkos 12 hengeres, mellékhajtókaros 60°-os dízel V motor, hengerenként 2 szeleppel. A maga korában
csodálatos motor. A T-54-ben ennek a motornak a továbbfejlesztett változata volt már hengerenként 4 szeleppel, ez lett a V-54.

A szovjet mérnökök már ekkor tudták, mi az az építőszekrény elv és családelvűség. Ezért ezt a jól bevált motort számtalan helyen, számtalan változatban gyártották, de a lényeg, hogy az alkatrészek túlnyomó részben csereszabatosak voltak.

Volt tehát a V-54 a maga 540 Le-jével, és a PTSz-M-ben alkalmazott ugyanekkora V-54 P a maga kb 375 Le-jével.

Az AT-T vontatóba a V-54 módosított változata került A-401 néven, 400 Le-sen. Megjegyzem, a BAT, MDK, BTM motorok is apró dolgokban egymástól és az AT-T-től.

Az eddigi motorokon - mivel lánctalpas járművekhez készültek - nincs lendkerékház.

Teherautókhoz is használták a V-54 változatait, a MAZ-535-be a D12 A-375 motor került 375 Le-vel. A MAZ-537-esbe a D12 A-525 került 525 Le-vel. A MAZ-530 bányadömper D12 A-450 típusú motort kapott 450 Le-vel. Ezeken a motorokon már van lendkerékház, emiatt tömegük jóval nagyobb.

Az eddigi motorok mind különböző teljesítményűek, eltérő típusszámúak és kivitelüek, más-más helyen készültek, mégis mind a V-54-esből származtathatóak és alkatrészeik nagyrészt csereszabatosak. Ezeken kívül a motorcsaládnak léteztek stabil, hajó, stb tagjai is, ezeket azonban közelről nem ismerem, ezért nem is írok róluk.

És valóban ennek a motorcsaládnak léteztek hathengeres változatai is. A PT-76 úszó harckocsiban, a BTR-50 lánctalpas lövészpáncélosban, a GSzP-55 úszó kompban, a silkában a "félbevágott" tehát soros hatos V-54 klón van. Természetesen egymáshoz képest apró különbségekkel. És valóban ilyen soros hatos motor van a ZiL-157 hómaró változatának a hátuljában is. Ez a motor hajtja a járművet és a maródobot is. A benzinmotort elhagyták.

Ez a motorcsalád egyébként egy dologról nagyon jól felismerhető, mégpedig a szelepfedeléről. Érdemes megnézni a honlapomon a Budafoki képeket a rendezvények menüpontban.

És még egy kicsit a motorokról: a JaMZ gyár gyárt V6-os motort JaMZ-236 V8-ast JaMZ-238 és V-12-est JaMZ-242.
Még előtte JaAZ-ként gyártotta a kétütemű dízel 4 hengeres JaAZ M-204-et és a 6 hengeres M-206-ot. A négyhengeres a MAZ-200 típuscsalád és a BMK-130 csónak motorja volt, a hatosat a KrAZ-214-be és családjába építették. Ez a kétütemű motorcsalád egyébként amerikai GM fejlesztés. A négyütemű tudtommal már saját fejlesztés.

Sok pletykát nem szabad tehát elhinni, de azt, hogy valamiben hk motor van, azt szabad. A darabszámra és a motor fajtájára viszont ügyelni kell, egynél több motort ritkán építettek egy járműbe. Többször, több embertől hallottam már, hogy a MAZ-537-ben és az ISz hk-ban 4 darab T-34 motor van. Kétmotorosok egyébként pl.: BAZ-135 (ZiL-135) ebben két ZiL-375 (Benzines URAL) motor van, egyik motor a bal, a másik a jobb oldalt hajtja. BTR-60, ebben a motorok két-két tengelyt hajtanak. A későbbi BTR-ek már egy motorosak.
rali Creative Commons License 2006.01.01 0 0 7017
gumidani Creative Commons License 2005.12.31 0 0 7016

Zárul Miki mókatára.

BUÉK.

Bécs
Előzmény: gumidani (7015)
gumidani Creative Commons License 2005.12.31 0 0 7015
Payerbach-Reichenau (Ausztria)Payerbach-Reichenau (Ausztria)MariazellMariazellKlagenfurtKlagenfurtAusztriaAusztriavillanybusz Rómábanvillanybusz Rómában
Előzmény: gumidani (7014)
gumidani Creative Commons License 2005.12.31 0 0 7014

 

Bécs, Karl Marx HofBp. Lenin krt.Bp. Lenin krt.
gumidani Creative Commons License 2005.12.31 0 0 7013

1-2 és 10-12 = Bp. XIII., Szabolcs u 17.

3-4 = 2. sz úton valahol Bp és Dunakeszi között

5-9 = Győr, a Rába gyár múzeumában 

 

Előzmény: rali (7011)
MALWIN Creative Commons License 2005.12.31 0 0 7012
Vegyünk BMP-t, ezt akarod mondani???:-)

Tőlem ott is maradhat mind.

Mindenki boldoguljon a jövő évben is, azt kívánom.
Előzmény: 504LACI (7010)
rali Creative Commons License 2005.12.31 0 0 7011
Ezek a képek hol készültek?
Előzmény: gumidani (7009)
504LACI Creative Commons License 2005.12.30 0 0 7010

Bocsi, volt itt szó régebben, hogy a Magyar Honvédség eladta a BMP-ket a görögöknek. Ma tudtam meg, hogy csak akarta, a görögök visszaléptek, a németektől kaptak olcsóbban mást. A mi BMP-ink meg Kalocsán parkíroznak.

Már ha egyáltalán érdekel valakit.

gumidani Creative Commons License 2005.12.30 0 0 7009
gumidani Creative Commons License 2005.12.30 0 0 7008

Talált, elsüllyedt.

MÁV Építési Géptelep. Kőér u.

Néhány napig ítt vannak a képek:

http://s52.yousendit.com/d.aspx?id=0L77TUAYZT97A1YJS6294HU5K0

Meg még mindig szkennelgetek:

 

 

Előzmény: MALWIN (7007)
MALWIN Creative Commons License 2005.12.30 0 0 7007
Hol jártál Danibátyó? Valami vasúti javítóban?
Előzmény: gumidani (7006)
gumidani Creative Commons License 2005.12.30 0 0 7006
gumidani Creative Commons License 2005.12.30 0 0 7005
manf2000 Creative Commons License 2005.12.29 0 0 7004

Nem tudom, hogy ez ide tartozik-e de gondolom érdekelhet? :)

 

Case STX450 Quadtrac traktor

rali Creative Commons License 2005.12.29 0 0 7003
Ahá!Nyilván az lehetett, ügyes műhelygyártmány.
Előzmény: Volt tüzér (6999)
iM Creative Commons License 2005.12.29 0 0 7002
A tegnap linkelt hely egyik képén egyérteműen "üres" az eredeti motorház:

Előzmény: rali (6998)
iM Creative Commons License 2005.12.29 0 0 7001
Nem feltétlenül. Nézd meg például a silózógépeket (csak a távoli rokonság okán): azok is 400-500-550 LE-sek. Ráadásul attól hogy a harckocsiban 500 LE, más felhasználásnál lehet kevesebb, ami mind az élettartamra, mind a nyomaték görbére jó hatással van.
Előzmény: Kuruc71 (7000)
Kuruc71 Creative Commons License 2005.12.29 0 0 7000

Józanúl belegondolva "csak" hómarásra egy 500 LE-es motor szerintem hatalmas !

Már pedig a 665 éves T-34 nek ekkora volt a mocija. A töbi ( T-55/62/64/72 stb ) ennél erősebb mocival voltak meghajtva.

Előzmény: Volt tüzér (6999)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.12.29 0 0 6999

A benzinmotor - lévén ZIL - magát az autót hajtotta. A hk motor hátul volt egy lemezbőlés más egyébből  készült bodegában, és a hómarótárcsát hajtotta egy áttételen keresztül.

Ahogy visszaemlékszem arra a masinára, nem elképzelhetetlen, hogy valami "maszek" dolog volt, mert a bodega a kocsi tetején ugyanolyan volt, mint egy régi híradó kocsi.

Előzmény: zoandras (6996)
rali Creative Commons License 2005.12.29 0 0 6998
Vélelmezésem szerint Tüzér tévedett ebben - bár nem szokott - el sem fér az eredeti ZIL motor a hidraulikától meg a kardántól és egyéb kacatoktól.Teljesen más a hajtása a hómarónak, mint a teherautónak.
Előzmény: zoandras (6996)
Kuruc71 Creative Commons License 2005.12.29 0 0 6997
Harckocsimotor már ötven éve nem készűl benzin üzemmel !
zoandras Creative Commons License 2005.12.29 0 0 6996
Akkor csak az a kérdés mit működtetett a Volt tüzér 6962-es hozzászólásában említett benzinmotor.
A képet csak Rába motor miatt teszem be,mert látható a füstjén,hogy mindent megtesz
azért,hogy szégyenben ne maradjon a hk motorhoz képest. :)
Előzmény: rali (6995)
rali Creative Commons License 2005.12.29 0 0 6995
A seregben is volt ilyen hómaró, az dettó olyan volt, mint a KPM marója.
Előzmény: zoandras (6994)
zoandras Creative Commons License 2005.12.29 0 0 6994
Tehát:adott egy hk-alapon és főelemekkel működő motor (akár stabilmotornak is nevezhetnénk),ami a marót hajtja.Ezzel közlekedik,és kardánnal a maródobot is ez
hajtja.A Volt tüzér hozzászólásában viszont szerepel egy benzinmotor is.Lehet,hogy
létezett egy ilyen változat is,pl.a harcászati helyváltoztatás gyorsasága tette szük-
ségessé,és a hk-motorral csak a marót hajtotta?Azt tudom,hogy a KPM-es gép 40-es tempója az már a csúcs.
Előzmény: rali (6990)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!