mondasz valamit, én is láttam ott valami kékséget a mol székházzal szemben. Szerintem nem ez volt, és tán egy éve is ott volt még. Majd megnézem ott van-e.
Arra rájöttem, hogy egy Bedford közvetítőkocsi. Nem vagyok teljesn képben a kérdésben, de arra mi a magyarázat, hogy angol képeket használtak erre (ezen kívül még egyet ismerek)?
Bocs, h régi beírásra válaszolok, de ma találtam rá a topikra, és rengeteget kellett átolvasni.
Ilyet sokat láttam, még fehér színben is az Östersundi laktanyában (sajnos kép nem sikerült - még optikaival kisérleteztem). űBaromira füstöltek és hangosak voltak.
BUÉK ! A győri KPM-nél van két ilyen ZIL-157 -es hómaró ! Salnos mindíg elfelejtem vinni a fényképezőt mikor arra járok ! Tavaly találkoztam az egyikkel munka közben, Halászi és Dunasziget között, az ott szokásos évenkénti 4 m-es hófallal küzdött. Totál fel van újítva , csillog mint a tücsök popsija! Most már tényleg le kéne fotóznom a telephelyen.
Elsősorban a FROG-7-es (R-70?) hordozójárműve. Négytengelyes, portálhidas, első és negyedik tengelye kormányzott, ezek a tengelyek dupla trapézlengőkaros felfüggesztésűek, emlékeim szerint torziós rugózással és teleszkópos lengéscsillapítóval. A középső két tengely teljesen mereven van az alvázhoz csavarozva. Honlapon van róla anyag.
OFF Tüdőgyulladásom volt, állítólag megmaradok. 3 hétig voltam otthon, ebből szigorúan 1 hétig nyomtam az ágyat. Szövődményként fáj a jobb térdem, mert úgy le voltam gyengülve, hogy összeestem, mind a másfél mázsámmal rá a térdemre:-)
Kis betegeskedés meg karácsonyozás miatt csak most kerültem újra netközelbe.
Először is egy örömteli hír: barátaim névnapi ajándékként bejegyeztették a www.nagyvasak.hu-t. Végre működik a domain, de egyelőre még nincs rajta tartalom, hamarosan dolgozom rajta.
A hómarós témához hozzászólva, bár UPIUPI már kivesézte:
A '30-as években a szovjetúnió megvette az amerikai harckocsiépítő mérnök Christie szabadalmát. Ez a harckocsi volt a T-34 őse. Christie a Hispano-Suiza motorjait használta, ezek egyikéből lett a V-34, egy alumínium blokkos 12 hengeres, mellékhajtókaros 60°-os dízel V motor, hengerenként 2 szeleppel. A maga korában csodálatos motor. A T-54-ben ennek a motornak a továbbfejlesztett változata volt már hengerenként 4 szeleppel, ez lett a V-54.
A szovjet mérnökök már ekkor tudták, mi az az építőszekrény elv és családelvűség. Ezért ezt a jól bevált motort számtalan helyen, számtalan változatban gyártották, de a lényeg, hogy az alkatrészek túlnyomó részben csereszabatosak voltak.
Volt tehát a V-54 a maga 540 Le-jével, és a PTSz-M-ben alkalmazott ugyanekkora V-54 P a maga kb 375 Le-jével.
Az AT-T vontatóba a V-54 módosított változata került A-401 néven, 400 Le-sen. Megjegyzem, a BAT, MDK, BTM motorok is apró dolgokban egymástól és az AT-T-től.
Az eddigi motorokon - mivel lánctalpas járművekhez készültek - nincs lendkerékház.
Teherautókhoz is használták a V-54 változatait, a MAZ-535-be a D12 A-375 motor került 375 Le-vel. A MAZ-537-esbe a D12 A-525 került 525 Le-vel. A MAZ-530 bányadömper D12 A-450 típusú motort kapott 450 Le-vel. Ezeken a motorokon már van lendkerékház, emiatt tömegük jóval nagyobb.
Az eddigi motorok mind különböző teljesítményűek, eltérő típusszámúak és kivitelüek, más-más helyen készültek, mégis mind a V-54-esből származtathatóak és alkatrészeik nagyrészt csereszabatosak. Ezeken kívül a motorcsaládnak léteztek stabil, hajó, stb tagjai is, ezeket azonban közelről nem ismerem, ezért nem is írok róluk.
És valóban ennek a motorcsaládnak léteztek hathengeres változatai is. A PT-76 úszó harckocsiban, a BTR-50 lánctalpas lövészpáncélosban, a GSzP-55 úszó kompban, a silkában a "félbevágott" tehát soros hatos V-54 klón van. Természetesen egymáshoz képest apró különbségekkel. És valóban ilyen soros hatos motor van a ZiL-157 hómaró változatának a hátuljában is. Ez a motor hajtja a járművet és a maródobot is. A benzinmotort elhagyták.
Ez a motorcsalád egyébként egy dologról nagyon jól felismerhető, mégpedig a szelepfedeléről. Érdemes megnézni a honlapomon a Budafoki képeket a rendezvények menüpontban.
És még egy kicsit a motorokról: a JaMZ gyár gyárt V6-os motort JaMZ-236 V8-ast JaMZ-238 és V-12-est JaMZ-242. Még előtte JaAZ-ként gyártotta a kétütemű dízel 4 hengeres JaAZ M-204-et és a 6 hengeres M-206-ot. A négyhengeres a MAZ-200 típuscsalád és a BMK-130 csónak motorja volt, a hatosat a KrAZ-214-be és családjába építették. Ez a kétütemű motorcsalád egyébként amerikai GM fejlesztés. A négyütemű tudtommal már saját fejlesztés.
Sok pletykát nem szabad tehát elhinni, de azt, hogy valamiben hk motor van, azt szabad. A darabszámra és a motor fajtájára viszont ügyelni kell, egynél több motort ritkán építettek egy járműbe. Többször, több embertől hallottam már, hogy a MAZ-537-ben és az ISz hk-ban 4 darab T-34 motor van. Kétmotorosok egyébként pl.: BAZ-135 (ZiL-135) ebben két ZiL-375 (Benzines URAL) motor van, egyik motor a bal, a másik a jobb oldalt hajtja. BTR-60, ebben a motorok két-két tengelyt hajtanak. A későbbi BTR-ek már egy motorosak.