Köszönöm Tibi. Láttam a hirdetést amikor megjelent :) Egy szebb és komplettebb darabra vadászom :) Időm van kivárni ,majd egyszer szembejön egy szép hiánytalan darab .
Gratulálok a sikeres újraélesztéshez. Szívesen látnánk néhány fényképet a motorról.
Abban sajnos nem tudok segíteni, hogy ez a Bakony milyen hőértékű. De a Rigák jellemzően egyáltalán nem kényesek a gyertyákra, úgyhogy aligha a nem megfelelő hőérték miatt köpi be állandóan. Ajánlott kicsit kevesebb benzint adni a motornak, és/vagy kicsivel nagyobbra venni a gyertyahézagot, ha elég erős a szikra. De az is lehet, hogy a sok évtizedes szimeringek keményedtek ki és most beszívja a motor az olajat.
Nemrég szedtük elő nagyapám 1980-ban gyártott Riga 16-osát. Szegényem már 30 éve garázsban állt és ahhoz képest nincs is rossz állapotban. Kis tisztítás után sikerült elindítani és megy rendesen (kuplung kicsit csúszik) csak folyamatosan beköpi a gyertyát alapjáraton illetve 2-esben nem húz rendesen (valószínűleg falsot szív mert az egyik csavar ki volt szakadva a hengerből még nem sikerült rendesen megoldani). Olyan kérdésem lenne ha valami esetleg meg tudná mondani hogy a képen látható Bakony BN-5-ös gyertyának menni a hőértéke azt megköszönném mivel nem vagyunk benne biztosak, hogy bele való (mert folyton beköpi) de nem találom sehol se leírva hogy mennyi is lenne. Gyújtást szépen ad szikra van csak nagyapám nem emlékszik így 30 év távlatából hogy ez bele való volt-e vagy csak belekerült. Köszönöm a válaszokat előre!
Verhó -6 ? ? még a nyaka is véres . a sztenderjén nem áll meg ? hiszen fogni kell . látszik hogy azzal jobb oldalára akkorát borultak mint egy ház , a két kerék ki tudja hány nyomon megy ! viharvert üléshuzat , rozsdásodó első kerék rozsdás kipufogó könyök és ami a lényeg nincs a tankján a térdgumi valamint a légszürőn a dobozok ami nélkül egy verhovina szinte értéktelen .
Az volt a szerencsénk, hogy volt itthon ilyen rugó:
Nem tudom, minek a rugója; a kenderesi tészeből való, eredeti, hetvenes évekbeli motoralkatrész, az árcédulája szerint 2 forint 20 fillérbe került. Kb. 1mm-rel ki kellett bővíteni a dekni furatát, hogy beleférjen. Fúrni kellett a deknire egy pici lukat, hogy beakadjon a rugó visszahajló vége, a másik végéből meg le kellett vágni egy kicsit.
Ezután kialakítottam egy kis vasdarabot, amit a berúgó karra az összeszorító csavarral lehet felfogatni; ebbe akad bele a rugó másik vége.
És ennyi.
Majd a napokban még megjáratom még egyszer, és hétvégén jöhetsz is érte.
Szép kis utat tettél meg szombaton ezzel a be vált Riga túra motorod al .Gratulálok mindenképp szép teljesítmény ez egy Riga tól Nékem sajnos semmi időm nincs motorozni minden időmet el veszi most ez a mühely (garázs ) kivitelezése már még a gaz is úgy meg nőtt hogy vághatom a hétvégén Ha betonszállitó mixer rel dolgoznék azt mondtam az egész kertet le betonoznám hogy ne kelljen kaszálni .
Tibi szuper ez a kis információ erről a ritkaságról , komlyan mondom én még ilyet nem is láttam .
S ez a véletlen felbukkant gép valóban megér ennyit . de az a helyzet hogy mint ahogy Katonka nak a szivét nem dobogtatja meg hát nálam is igy van , valahogy nem tetszik . De azért bizom benne hogy jó kezekbe fog kerülni .
A Riga és Verhovina gyárban két típusa volt a blokkoknak; volt a közismert S sorozat és volt a D sorozat, ez a dongó-féle. (Meg később jött a tirisztoros V típus, ami az S továbbfejlesztésének tekinthető.) A D blokkokkal készült, nagykerekű motorokat a Riga gyárban egész sokáig gyártották, párhuzamosan a hazánkban is ismert Riga-típusokkal. Az ukránok meg váltottak: a Verhovina hármastól kezdve S típusú blokkot szereltek a motorokba, de előtte D blokkal gyártották a gépeiket. (Amennyire én tudom, de nem vagyok nagy ismerője a témának - ha tévedek, remélhetőleg Dandy30 kijavít.) Ez a motor a hirdetésben egy Tisza. Ránézésre is látszik, hogy a Verhovina hármas elődének tekinthető; a tank, a váz szerkezete, a csomagtartó ugyanaz, meg sok már apró részlet megegyezik vagy nagyon hasonló. Külön érdekessége ennek a gépnek, hogy a Tiszát ugyanabban a meggybordó színben gyártották, mint a Verhovina négyest és hármast - de ez zöld, s nagyon úgy látom, gyárilag. A Verhovina hármasból is készült pár darab zöldben, ez is amellett szól, hogy ez is gyári szín, csak nagyon ritka. (A 2242. hsz-ben tettem fel egy képet a bordóról.)
Szóval ez egy nagyon-nagyon ritka kismotornak a nagyon-nagyon ritka színváltozata. S mindez 32 ezerért...
A blokkjáról még annyit érdemes tudni, hogy szinte a mai napig gyártják itt-ott a világban; szerkezetileg ugyanaz, mint amit "Dongó-kit" és más fantázianeveken lehet kapni a webshopokban.
MI ez ? ilyet még nem láttam . ahogy elnézem a váz meg a hátsó teleszkóp a tank szinte a Verhovina 3 , de Dongó motor jellegü . nagy kerekekkel . hát ilyen is volt a szovjet iparnak ?
Es nagyon jo kis de. Volt, kar h csak ketten tudtunk jelen lenni de majd legkozelebb!! :-) jol el beszelgettunk sok szakmai infot sikerult atadni egymasnak!! Es nagyon tetszet a ropsulyos riga viselkedese,elismeresre melto!!! Enis komoly fontolora ill tervezesre vettem magam h atalakitom!!! :-)(eleve nem tudom h a gyar miert nem igy csinalta oket!!!) Koszonet az elmeny vezetest Tibinek!!
Mivel szombaton csak a délelőttöm volt szabad, nem maradtam sokáig. Majdnem 10 óra volt, mire odaértünk Verho4 Józsival, s mivel ekkor kezdődött a közös túra, szinte mindenki elment, úgyhogy így nézett ki a placc:
Ha nem látszódna elég jól: ez a VaspaRiga és Józsi Verhó 6-osa, ami egyre inkább luxusgép lesz: akkumulátor, helyzetjelző, plexi és hátsó doboz, mint a Turiszton...
Óra szerint 114 km volt oda-vissza az út, valójában olyan 140 lehetett.