Má mondtam, a 29-30i hétvégén nálam lesz. Egyébként alapvetően prezentálási célokkal akartam összefutni Vukkal, hogy egyszer érezze már meg, hogy mi az amit mi nyomatékosnak hívunk, én meg ki akartam próbálni aCTRt. Ez lett volna a télne, csak hát ugye kútba esett a dolog, pedig még azt is felajánlottam, hogy kivontatom a kertből :))) Aztán majd gyorsulhatunk is, ha úgy hozza a hely meg a kedv.
A saját gépem 8mármint amit gyorsulásra, meg zúzásra szánok) majd a nyáron fog készülni, ha a pénzügyi helyzetem, meg a mázlim is engedi... :)
fobakter:
"A nyomatékot ugyanis szinte szabadon lehet átalakítani. Lehet növelni, csökkenteni és ez csak áttételezés kérdése. Hmm, ez egyszeruen hulyeseg, eppen a forgatonyomatek az allando"
Nemá, te... Nem hallottad még, mi a sebességváltó hivatalos neve? Nyomatékváltó! Vajh mié'? A teljesítmény állandó, a nyomaték és a ford.szám változik egymás rovására.
Vuki:
"Van egy elektromos motorunk. Ennek álló helyzetben is, amikor nincsen rajta feszültség is van nyomatéka. Ezt még te is elismerted."
Ééééééén? Hol? Én azt mondtam, hogy indítsd el, aztán fogd meg, hogy ne tudjon pörögni! Hogyne lenne rajta fesz., fűteni fog, mint állat!
"Viszont nem kezd el pörögni. Miért?"
Mert nem hagyod (ha elég erős vagy :)), de érzed, hogy forogni akar.
"Azért, mert a gyorsuláshoz (esetünkben a főtengely megmozdításához) nem nyomaték kell, hanem teljesítmény. Az meg nincs."
Miazhogy "nem nyomaték kell, hanem teljesítmény"? Nem érted, hogy ha nincs akár nyomaték, akár ford.szám, akkor nincs teljesítmény se? Ha van telj., akkor nyomatéknak is kell lenni! Ha ez a nyomaték nagyobb, mint amivel tartani tudod, akkor elindul, és akkor ad is le teljesítményt! Addig nem!
"Nem a nyomaték jön ki, hanem a nyomaték egy bizonyos fordulatszámon."
Nem biztos. Ha le tudod fogni a fúrógépet, vagy -még jobb példa talán- megszorul fúrás közben, akkor bizony kijön a nyomaték, érzed, hogy ki akarja fordítani a kezedből a gépet (ne próbáld ki nagy Hiltivel, garantált szilánkos törés :)), zabálja a villanyt és forrósodik a háza, de a fúróteljesítménye eeeeeeeekkora 0!
Ilyenkor nem az érdekel, hogy fölöslegesen fogy a villany, hanem az, hogy nem mélyül a luk! Erre mondtam, hogy itt indifferens. Érted már?
Ezt természetesen nem lehet megcsinálni robbanómotorral, mert az egy bizonyos ford.szám alatt saját magát sem képes meghajtani, azaz lefullad. Ezért hoztam be példának a villanymotort. Deviszontezzelszemben ha nem csak magát a csupasz motort vizsgálom, hanem az egész járművet (mert azt akarjuk gyorsítani, ugye?), akkor tudunk hasonló jelenséget mondani az ótomatáknál, ahol nincs merev kapcsolat a motor és a kerék között.
"mondhatnánk azt is, hogy a fordulatszám gyorsítja az autót"
Tkp. igen! Az is! Ez így leírva persze első blikkre hülyeségnek tűnik, de mégse az, ha belegondolsz a fizikai tartalmába, amit előbb is írtam! Ha meg akarod mondani, hogy az adott pillanatban éppen mennyi a gyorsulás, akkor a telj-ből vissza kell számolnod a nyomatékot, ehhez meg kell a ford.szám. Amikor Husival számolgattatok, te magad is ezt csináltad, nem? Dehogynem... Illetve mégsem muszáj, ha emlékszel még a P=F*v-re... csakhogy az is ugyanaz :))
Mégiscsak elolvastam, mert nagyon érdekelt. A következő - mellesleg Grego által idézett részt is tartalmazó - rész különösen megragadta a figyelmemet. Az ugyanis hajszálpontosan azt mondta, amit én mondok!!!
"Egy gépjármű mozgási körülményeinek alakulása szempontjából két alapvetően fontos adat a gépjármű G (N) súlya és a motor névleges teljesítménye, Pmax (kW). E két adatból igen sok következtetést, közelítő számítást lehet végezni a gépjármű mozgás közbeni viselkedésével kapcsolatban, a jármű emelkedőképességét, gyorsítóképességét illetően."
Azt hiszem a topic eme kérdését lezárhatjuk, mostantól foglalkozhatunk az ideális sebességváltás kérdésével!!! :-))))
"Szóval önmagában még a telj. se mond sokat, merugye -te magad mondtad!- jó, hogy 300 ló, de cirkáló, vagy fűnyíró? "
Teljesen lényegtelen, hogy cirkáló vagy "fűnyíró". A tömeg és a teljesítmény a lényeg, az, hogy az egyiknek 250Nm, a másiknak meg 450 Nm-e van, az teljesen érdektelen. Csak és kizárólag a nyomaték és a fordulatszám szorzata számít, külön-külön a kettő nem. De az meg éppen a teljesítmény.
A te faramuci indoklásoddal mondhatnánk azt is, hogy a fordulatszám gyorsítja az autót. Mert ugye, ha nem forog a tengely, akkor nincs gyorsulás. És a gyorsulás a főtengely fordulatszámával ugyanolyan kapcsolatban van, mint a nyomatékkal. A kettő együtt határozza meg a gyorsítóképességet és nem külön-külön.
Felejtsük el az autót. Van egy elektromos motorunk. Ennek álló helyzetben is, amikor nincsen rajta feszültség is van nyomatéka. Ezt még te is elismerted. Viszont nem kezd el pörögni. Miért? Azért, mert a gyorsuláshoz (esetünkben a főtengely megmozdításához) nem nyomaték kell, hanem teljesítmény. Az meg nincs.
"Kijön a nyomaték, és kész, nem érdekel, mitől."
Nem a nyomaték jön ki, hanem a nyomaték egy bizonyos fordulatszámon. Nagy különbség! Csinálhatok én egy motort úgy is, hogy kis fordulatszámú legyen, de nagy nyomatékú vagy fordítva. Más a nyomatéka a két motornak, de a gyorsítóképessége mégis azonos.
"Hmm, ez egyszeruen hulyeseg, eppen a forgatonyomatek az allando, es az attetelezes megvalasztasa szerint fog az ero valtozni. "
Csakhogy abban a példában egy változó áttételezésű váltó volt. Egy olyan, amely az autó sebessgétől függetlenül a motort amaximális teljesítményhelynél pörgeti. Végig a teljes gyorsítás alatt.
Alinket köszi, majd elolvasom, de most nincs rá elég időm. :-((
"Egy gépjármű mozgási körülményeinek alakulása szempontjából két alapvetően fontos adat a gépjármű G (N) súlya és a motor névleges teljesítménye, Pmax (kW). "
A nyomatékot ugyanis szinte szabadon lehet átalakítani. Lehet növelni, csökkenteni és ez csak áttételezés kérdése.
Hmm, ez egyszeruen hulyeseg, eppen a forgatonyomatek az allando, es az attetelezes megvalasztasa szerint fog az ero valtozni.
M=Fxk
Ha ez nem igy lenne, akkor nem birnad felemelni a kocsidat egy kerekcserehez sem :)))
"azt nem, hogy mit jelent az információ."
Olvasd el a következőt is.
"adott idő alatt elégetett benzin hőenergiája által előállított mozgási energiából lesz a nyomaték"
Ezt ki vitatta? Én csak azt mondtam, hogy ez most itt indifferens. Kijön a nyomaték, és kész, nem érdekel, mitől.
" múltkor még volt"
Én ilyet biztos nem mondtam. Álló autóról volt szó.
" ettől még nem vagyok szerencsétlen! "
OK, törölve :))
"odaírtam jól láthatóan, hogy elhanyagoljuka veszteségeket. Gyengébbek kedvéért nincsen"
Abban a példában nem tudod elhanyagolni, mert pont arról szól, hogy a motor teljesítményét fölemészti az autó vesztesége.
Na, csak lemaradt a vége...
Szóval önmagában még a telj. se mond sokat, merugye -te magad mondtad!- jó, hogy 300 ló, de cirkáló, vagy fűnyíró? Tehát ismerned kell nagyjából a motor jellegét és a tömeget is... (És mi van, ha nem is autó, hanem jacht? :))) Mindig van egy csomó körülmény, amiket -nem feltétlenül tudatosan- figyelembe veszel, mikor eldöntöd, hogy az a gép most jól fog gyorsulni, vagy nem. Ha ezek ismertek, akkor mondhatjuk, hogy bizonyos szempontból igazad van. Más kérdés, hogy ilyen feltételekkel egy hozzáértőnek a nyomaték ugyanúgy elég információ lehetne, hiszen tudja, hogy pl. a CRX-ek 8k-t forognak, onnan meg már sínen vagyunk :))