2018-tól megszűnik az EHO (megszavazták! :), így csak a jövedelem után kell adózni 15%-ot. Tehát érdemes erősen megfontolni, hogy a szürkegazdaság helyett az ember kifehérítse vállalkozását! Cserébe - mint bérbeadó - nem lesz zsarolható a bérlő által, ha nézeteltérés adódik, a szomszédok is nehezebben találnak rajta fogást. Közjegyzői szerződéssel gyorsan végrehajtható a kilakoltatás, nem kell megvárni az évekig elhúzódó pert.
Pontosan így gondolom én is, a számok nálam is ezt adják.
Nekem 4 lakásom fut, elég vegyes a kép, de még így is bőven jobb, mint a másik verzióval. Igaz, hogy az értékcsökkenés elszámolása nem mindenki előtt ismert lehetőség, én is évekkel ezelőtt a neten olvastam először, a könyvelőm csak lesett, hogy ingatlanra akarok ilyet alkalmazni. Aztán mégiscsak megy ez. :)
Nekem EV-ként a gk futás 500 km-t is simán el tudom számolni, ez a két tétel havonta már elég jelentős kiadás önmagában, de az tuti, hogy a 4 lakás átlagosan, összesen felvesz évente legalább 100-200e Ft egyéb kiadást.
Van ezzel egy érdekes helyeztem, leírom, úgysem pörög annyira a fórum, hogy zavaró lenne:
Két tök egyforma alapterületű és típusú lakásom egy városban, ugyan abban az utcában, pár lépcsőházzal arrébb vannak egymástól, még az emelet/ajtó is stimmel.
Az egyiket 2015-ben vettem árverésen, a másikat tavaly előtt egy magánszemélytől. A kettő szerzési értéke között több mint két és félszeres különbség van. Ezzel együtt az értékcsökkenésben is jelentős a különbség, holott a két lakás gyakorlatilag azonos.
Persze, a '10 százalékos költséghányad'-os moka a maga egyszerusege miatt csabito, de ha nem eppen olcson vetted az ingatlant - mostansag ez nem nehez.. ;) - akkor a teteles modszerrel csak a 2%-os evi amortizacios koltseg elszamolasa barmi egyeb szamla meglete nelkul is jobban kiadja mint a 10%-os modi..
Pontosan! Mi is igy gondolkodtunk hogy jobb a bekesseg!
Vokt az opcio h netan netani ismerosnek kiadni...de jobb ez igy...igy a tiszta...meglesz a kozjegyzoi nyilatkozat is aztan ennyi.
Remeljuk jo berlok lesznek es nem lesznek gondok :)
Ma delutan hivtam a navis uft, rakerdeztem a holgynel higy akkor beleszamolhatom e az ecs alapba az ugyvefi dijat, az illeteket...erre persze nem tudott valaszolni...egy kis pillanatot kert...na az a kis pillanat cirka 17 perc volt...amikor nema volt ...kizbe hivtak fiam iskolajabol h rosszul van a gyerek es menjek erte...uh lezettem...
A könyvelők nagy része azt fogja mondani, hogy átalány adózzál (bevétel 90%-a * 0,15, azt csá', hagyd a fenébe a tételes elszámolást.
:)
Nyilván mindenkinek a saját bevállalósabb énje mondja meg, hogy meddig megy el, mi éri meg.
Aztán lehet hogy évekig, évtizedekig semmi nem történik, nem jön a NAV, nem jelent fel a szomszéd, nem mószerol be egy albérlőd, akivel a végén megromlik a kapcsolat, stb. és nem derül ki, hogy mi volt jó addig és mi nem.
Én évek alatt arra jutottam, hogy jobb a béke és a nyugalom, mint pár tízezer forint, ami nem teljesen frankó. Ettől még lesz kenyér az asztalon.
Nos, akkor azt hiszem ez buko (bar megjegyzem az ismerettsegi koromben kvazi en vagyok az egyetlen 'balek' aki erre ennyi figyelmet szentel, de azert nem akarnek megegni ha van ra mod ugye..).
Valoban mar en is azon filoztam hogy megprobalok egy NAV-os ugyfelszolgalatot elcsipni, hatha valakinek erre van ideje es kompetenciaja hogy a reszletekrol kiokositson.
Fokent hogy a konyvelok akiket eddig megprobaltam, kvazi mindenki lepattintott az ev eleji hajtas-pajtas miatt. Mondjuk meg tudom erteni hogy X ceg tobb (tiz/szaz) millios konyveleset es adobevallasat intezni jovedelmezobb es hatekonyabb idotoltes mint Gipsz Jakab csori kecojanak a kiadasat konyvelni :) Raadasul ahogy elnezem itt a reszleteket illetoen meg konyveloeknel (vagy rutinosabb lakaskiadoknal) is van homaly rendesen, szoval ez nem az a 'felutom az okossagot gyujtemenyet a 3-as pontnal es megmondom a frankot' eset ;)
Mondjuk egy ügyvédi díj egy ingatlan vételárhoz képest igen elenyésző (1-2%), nem igazán tényező. Nem tudom, hogy mennyivel dobja meg a havi összeget, de ha le lehet vonni és több nullánál, akkor megéri :) Ami nagyobb tétel lehet, az a visszterhes vagyonszerzési illeték. Na, az már érne valamit :)
Viszont ez így válasz lehet arra, amit én feszegetek, de a nem beépített berendezés leírását nem oldja meg, ahonnan a mai beszélgetés elindult. Arra szerintem továbbra is igaz az adóév.
Az én nyilvántartásomban 4 lakás dolgai vannak, meg egy kicsit más téma is (EV tevékenységem), így nem hiszem, hogy érdemes lenne elküldeni.
HA csak egy lakásra kell számolni, az elég egyszerű táblázattal kezelhető.
amugy van valami excel mintad a koltsegek es bevetelek vezetesere?
nem tudnad atkuldeni? :)
Ja és értékcsökkenésnél:
"hogyan azt az általános szabályoknál is olvashattuk, az értékcsökkenési leírás alapja az ingatlan beszerzési ára, növelve a beszerzéshez kapcsolódó járulékos kiadásokkal (például: ügyvédi díj, földhivatali bejegyzési díj). Ezt az összeget növelni kell az értéknövelő beruházásra fordított, számlával igazolt kiadással (például: járólap, csempe, tapétázás, bejárati és beltéri ajtó, ablak, beépített konyhabútor, beépített előszobabútor, csapok) feltéve, hogy azt korábban költségként nem számolta el." ( http://www.konyveloiklub.hu/index.php?page=cikk&id=1011 )
Tehát elvileg az alapba bele lehet számolni az ügyvédi díjat.
Én nem vagyok szakértő, csak gyakorlati alkalmazó, így lehet, hogy egy csomó dolgot nem tudok pontosan, vagy nem is jól használom, de sajnos én is úgy értelmezem és úgy is járok el, ahogy írod. Tehát egy adóévben megtörtént, beszerzett, javított, felújított, stb tételt csak az adott adóévben számolom el költségként.
Az amortizáció tételnél szerintem egyértelmű az SZJA tv, ott kizárólag az ingatlan vételára (szerzési értéke) az alap.
Ha nagyobb értékű beépített gépet veszel, nyilván érdemes olyan évre ütemezni, ha teheted, ahol már van miből érvényesíteni.
Viszont ha csak hangosan gondolkodunk, akkor mi van, ha szerzek egy lepukkant ingatlant, rálocsolok x milliót és a felújítottat adom ki.
Mert nyilván akkor az értékvesztést már a felújított ingatlan szenvedi el. Elképzelhető, hogy érdemes lenne egy állásfoglalást kérni a NAV-tól, vagy beszélni egy könyvelővel. Lehetséges, hogy valami szakértői írásos anyagra támaszkodva fel lehet értékeltetni a beruházást, de csak egy tipp.
Az alabbiban szeretnem a szakik segitseget illetve gyakorlati tapasztalatat kerni.
Teteles elszamolast szeretnek hasznalni egy 2020 januar elejetol (nem pontosan ev kezdete) kiadott lakas adozasaval kapcsolatban.
Azonban az eddig osszegyujtott, elszamolni kivant szamlak a (muszaki berendezesekrol mint huto, mosogatogep, tuzhely, stb.) a kozjegyzoi dijrol szolo szamlat leszamitva mint 2019-bol (magyarul a kiadas/szerzodeskotes elotti idopontbol) szarmaznak.
A NAV 10-es fuzete elvileg egyertelmuen leirja a logikat:
...
3.2. Tételes költségelszámolás
..
Elismert költségként a magánszemély csak a bevételszerző tevékenységével közvetlenül összefüggő, kizárólag a bevétel megszerzése, a tevékenység folytatása érdekében felmerült, az adóévben ténylegesen kifizetett szabályszerűen igazolt kiadást veheti figyelembe.
..
Kerdes ez mennyire eletszagu? Marmint a megfogalmazas alapjan minden ilyen jellegu beruhazast ha a targyev elso napjatol kotetett a berleti szerzodes, gyakorlatban csak ezt kovetoen szabadna megejteni annak erdekeben hogy azok a szamlak elszamolhatoak legyenek? Persze egy ev kozben kottetett berleti szerzodes eseten nem olyan nagy dolog, de ha pl. januar 1-tol indul akkor..?
Ez a hivatkozott NAV-os doksi kesobb az alabbit irja:
..
A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a 200 ezer forintot meg nem haladó összegű egyedi tárgyi eszköznél az adózó 2 adóév alatt számoljon el értékcsökkenési leírást, azaz 50-50 %-os értékcsökkenést érvényesítsen.
..
Tehat ha jol ertem a 2020 utani beruhazasokat az idei illetve akar a 2021-es evben is elszamolhatom, de a pl. 2019 novemberi keltezesu szamlak (bevetel csokkentoi szempontbol) gyakorlatilag kuka?
Zarojelben lehetne opcio hogy amortizacio cimszo alatt a tavalyi adasvetelin szereplo veteli arhoz hozzacsapja az ember es az igy megnovekedett ingatlanertek utan szamolja az ingatlan ertekcsokkenest, de nekem az is egy kicsit szurke zona. Mert pl. egy ablakcsere inkabb passzol ebbe mint az ingatlan uj haztartasi gepekkel torteno felturbozasa.
Szerintem adóelőleget a bevétel után kell megfizetni, függetlenül, hogy az 16-val kezdődik, vagy nem. Nem számít, hogy hány nap alatt jutottál x összeghez.
Az első negyedév bevétele után kell az első negyedéves adóelőleget megállapítani.
Ja, és az amortizációt is időarányosan számolhatod el, mint költséget.
Leszögezem, hogy nem vagyok könyvelő, de szerintem az értékcsökkenést (amortizáció) csak az ingatlan vételárából érvényesítheted, járulékos költségeket szerintem itt nem tudsz elszámolni.Az ilyen típusú költségeket, szerintem egy esetleges eladásnál, az SZJA megállapításhoz vehetnél figyelembe.
A többit szerintem igen, elszámolhatod, ahogy írtam korábban is. A vegyszerek, takarítószerek, stb nyilván csak egy értelmes mértékig mehetnek el, ami a használattal, bérbeadással összefügg. Nem reális, hogy minden hónapban kelljen több tízezerért venni. A készülék vásárlás szerintem mondjuk 3-5 évente megint reális lehet.
Adóelőleget valóban csak negyedévente kell fizetni szabály szerint, de pl én havonta utalom (nekem így könnyebb bankolás), ezért biztosan nem szól a NAV.
valoszinuleg 16val kezdodik meg a berbeadas...akkor az adoeloleget is ugy kell megallapitanom hogy a berbeadott brutto osszeget napra pontosan es az utan fizessem az adoeloleget?
nem tudom hogy mennyire ertheto amit kerdeztem :)
tehat ha a havi brutto berbeadasi ktg az 200ezer. akkor 15 napra kell lebontanom es utana plusz 2 teljes honapot hozzaadni ? es miutan levontam a napra pontosan kiszamitott amortizaciot annak a 15%at kell beutalni?
az ertekcsokenes kiszamitasnal, a vasarolt osszeghez, hozza adhatom ugye minden egyeb koltseget mint ugyvedi koltseg es tulajdoni lap es abbol szamitom a 2%ot?
tovabba ha nem vagyok ev vagy afas, akkor is elszamolhatom, az ilyen beruhazasokat mint vegyszerek, gazkeszulek vasarlas, es hasonlok?
es akkor jol ertemezem, hogy negyedevenkent kifizetem az adoeloleget es ennyi?
- az ingatlan felújítása, karbantartása, a javítások igazolt költségei - az amortizáció (vásárlási érték évi 2%-a) - rezsi költség bizonyos esetekben (ezt én nem alkalmazom)
- ha van banki hiteled az ingatlanon, akkor annak a kamat része is elszámolható, a tőke része nem
- EV-ként a gk futást is elszámolhatsz 500 km-re útvonal nyilvántartással, NAV üzemanyag norma szerint a megfelelő motorizáltság figyelembevételével (látom,hogy Nálad ez nem játszik)
A biztosításban nem vagyok biztos, a takarítószereket szerintem alkalmanként el lehet, pláne mondjuk bérlő váltáskor indokolt is.
Én elszámolok ingatlan adót, beépített bútor vásárlást, gázkészülék és klíma javítást és tisztítást, kártevőirtást, festéshez alapanyagokat, vízvezeték szerelvényeket, lámpabúrát, stb
Amúgy, ahogy a rutinos könyvelők mondják: "az első ellenőrzésig bármi elszámolható"
Technikailag szerintem sincs semmi különbség. Nagyrészt külföldieknek adtam ki én is tavalyig a lakásomat. Nem volt adószámom.
Volt egy nyilvántartásom, amibe a bevételeket, kiadásokat vezettem és a különbözet után adóztam.
Volt pl. japán, brazil, török bérlőm is, akiknek kellett a bevándorlási hivatalnál tartózkodási engedélyt intézni. Ehhez vitték a bérleti szerződést és csókolom, illetve lakcímbejelentőt is intéztem.
Nem tudom, hogy mekkora a bürokrácia, de simán el tudom képzelni, hogy a NAV-nál is megjelent ez.
Nem értem, hogy külföldi állampolgár esetén miért kellene adószámot kiváltani? Nekem volt több külföldi bérlőm is és sosem kellett. Adóazonosítóval, bevételi pénztárbizonylattal, bérleti szerződéssel simán működött.
Szerintem 10 év távlatában gyökeres változásokon fog átmenni az agglomeráció: durván kiterjed majd egész Pest megyére. Ennek oka az 5. generációs önvezető autók elterjedése lesz. Az utazás és parkolás nem fog problémát jelenteni: lehet közben aludni, dolgozni, pihenni és a kocsi magát leparkolja valahol a peremkerületek valamelyikében.
külföldi állampolgárként szeretnék albérleti szerződést kötni, de a lakás tulajdonosa erre nem hajlandó, mert attól tart, hogy ha teljesen legálisan szeretné ezt intézni, akkor adószámot kellene igényelnie.
6 éve Magyarországon dolgozom, legális, bejelentett munkahelyem és adószámom is van. A jelenlegi lakásban több mint 3 éve lakok. Eddig az egyik kollégám nevén volt a szerződés, de ő munkahely váltás miatt érthető okokból szeretné felbontani azt. Ti mit gondoltok erről? Jogos a tulajdonos félelme, vagy csak túllihegi a dolgot és nincs jogi akadálya a szerződéskötésnek?
Mit gondoltok,középtávon(1-2,netán több év múlva),BUDAPEST környékén hol várható URBANIZÁCIÓ?
Tudjuk jól,hogy a keleti régiót tekintve például Vecsésre akár már a BKV-t is kivihetnék. Gyálra már kijár.
Drága,urbanizálódott helyek.
Gyömrő exponenciálisan városiasodik.(és nem a bárki által egy hely nevét,jogi státuszát egy tollvonással megváltoztató dologra gondolok,pl egy faluból hirtelen város...hanem a REALITÁSRA)
Mit gondoltok a most még olcsó MONOR,ŐRBOTTYÁN,ERDŐKERTES,vagy akár a nyugati régió és a többi jelenleg még igen olcsó településről?
Én azt látom,hogy folyamatos az urbanizáció,az emberek kifele költöznek.
Tudtok mondani a saját véleményetek szerint olyan helyet,ami szerintetek válasz a kérdésemre?
Köszönöm a gyors választ! kicsit buta kérdés, de ha utalják az összeget, akkor mit tudnak azon ellenőrizni? Nekem elég annyit beírnom a füzetbe, hogy X év, X hónap, X lakbér X rezsi, a levonásokat (-10%, - befizetett adóelőleg) és kész? A maradék összeg meg a végeredmény, a levonások utáni jövedelmem. :)
Nekem kell valami átvételi elismervényt adnom a lakónak? Logikusan elég, ha ő utalt, nálam meg látszik a számlámon, nem?
Ha nem adószámmal adom ki a lakást, akkor nem kell bejelentenem előre a NAV-nak, ugye? Legalábbis ezt olvastam az oldalukon. Tehát csak simán küldöm nekik az adóelőleget Megjegyzésbe név, adóazonosító számom.
Mást mit kellene bejelentenem?
Mást fel kell írnom?
Elnézést a sok, apró kérdésért, de így konkrétan nem igazán találkoztam leírással! Viszont tényleg jól szeretném vezetni az a füzetet! :) Gondolom, mások is örülnek majd az itteni válaszoknak.
10% vélelmezett költséghányadnál valóban nem kell költségszámlákat gyűjteni.
Adó akkor lesz ha a tárgyévet követő évben beadod a szja bevallásodat, addig csak adóelőleg. Ekkor még eldöntheted, hogy maradsz-e a 10% klts. hányadnál vagy mégis a tételes elszámolást választod az összegyűjtött bizonylatok alapján.
Az előleget a bevallott jövedelemből levonod. Az eredmény lehet nulla vagy fizetned kell még a bevallással együtt, illetve esetleg visszajár az előlegből.
A NAV nézheti az bevallásod alapját képező bevételi bizonylatokat ( ennek alapján vezeted a füzetbe), hogyan kaptad meg a pénzt ( kp., bakszámla ), bérleti szerződést, jogosult vagy-e bérbe adni az ingatlant, ha használsz számlát vagy nyugtát akkor a szigorú számadású nyomtatványok szabályos kezelését, bejelentettél-e minden előírt dolgot, stb...
bérleti díj 100,000 FT + 20.000 FT rezsi, - 10 %, akkor így 108.000 FT az adóalap és annak a 15 %-át kell adóelőlegként befizetni? Ha jól értelmezem.
Amúgy nem értem, ha mindig pontosan van befizetve az adóelőleg, akkor mi értelme van előlegként kezelni, miért nem egyből adó? Ilyen esetben viszont nincs mit tenni az adóév lezárása után? Egyszerűen csak beírom az adóbevallásba, hogy mennyi adóelőleget fizettem be?
Ha esetleg ellenőriznek a NAV részéről, akkor mit néznek? Azt, hogy vezetve van-e mindez egy füzetben vagy...? Hiszen számlákat nem kell gyűjteni.