E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
27811 dátumjavaslat a szereplők életkora alapján 1915 >>> 1911 (Schoch Mária itt kb 18, ifj. Scoch Frigyes 25 éves)
Sokat töprengtem ezen a képen, illetve azon ki lehet a középső személy, akinek vállára Schoch anyuka ráteszi a kezét. Mivel Schoch József nincs ezen a családi képen, talán ő készítette a felvételt.
Ez a fiatal férfi ezen a Váci utcai képen kívül még 14 észak-olaszországi és 6 svájci képen szerepel, de azokon nem látható egyetlen Schoch családtag sem.
27325 Ezen a képen is rajta van, s tuti nem id. Schoch Frigyes ment el bulizni a fiúkkal a zürich környéki erdőkbe. (még 3 ilyen bulis kép van)
27546 Ez a firenzei kép tipikus, sok ilyen van, a fiú turisztikai háttérrel. Azért érdekes mert kezében egy fényképezőgép van, ezek szerint két fényképezőgép volt, s vki a másikat kezelte.
Tehát ki kérdés ki ez a fiú és ki csinálta a képeket.
Három hipotézisem van: - Svájci rokon (Schochék svájci származásúak apai ágon), aki meglátogatta Schochékat Pesten és a a Schoch családra hagyományozta képeit, amiket magáról készíttetett itt-ott.
- Svájci rokon, akihez Schoch József kiment (vitte a kamerét) és tartózkodott 1909-10 körül, majd utazgattak.
- Magyar barát, akivel Schoch József utazgatott és kedvtelve fényképezte.
Ez az Inter építése, a dátum pedig nem 1975, hanem 1969.
45151 hsz.-ben Miklós ezt írta: Az évszámok jórésze is adott volt, de egyrészt előfordulhatnak hibák(én is észrevettem párat), másrészt cca 150 képhez én adtam meg az évet.
A vajlégy által belinkelt dokumentum alapján ezek a képek 1910 október 22-26 közötti Dübendorfi Légihéten készültek. Ekkor adták át a kiépített dübendorfi repteret, amin már repülőgépek is leszálhattak. André repült a Farman-nal és Legagneux a Blériot monoplánnal.
Kékestető, a Távközlési Kutató Intézet épülete (ma szálloda) és a Tv adótorony.
"1960-as években, aki a panorámában akart gyönyörködni, annak a Távközlési Kutató Intézet nyolc emelet magas, kőből épült tornyába kellett felmásznia, természetesen külön engedély birtokában. Ma ez a Hegycsúcs szálloda épülete, családias hangulattal, hiszen szintenként csupán egy-két szoba áll rendelkezésre, köztük tágas apartmanok a 2001-ben befejeződött felújításnak köszönhetően."
a Mecsek Egyesület Kiss József-kilátója és az épülő TV adótorony a Misinán.
"A bejárat felett a Zsolnay majolika tábla és az egyesületi címer (1940 k.)
A régi kedves kilátótornyot, a Kiss József-kilátót 1967-ben bontották le. Jogosan felmerülő kérdés miért is? Talán akkor meg is magyarázták, de napjainkban ez már mindegy. Maradhatott volna? Igen!"
Már több generációval ezelőtt történt, hogy úgy döntött városunk vezetése a "múltat végképp eltörölni" elvnek megfelelően, a régi kilátótornyot és épületeit le kell bontani . Sajnos ez sikerült is nekik! A magyarázat valószínűleg egyszerű, mert ők építettek egy[...] Bővebben!Tovább »
Ellenőriztem. Jelentem, a szekrényemben föllelhető nadrágok és szoknyák négyötöde férfi módra gombolódik, de az igaz, hogy a két "rendesebb" ruhadarab, amit találtam (= szövetnadrág) a női stílt követi.
56086 Sportsegély. Benkő László, Komár László, Kiss Gabriella, Kovács Kati, Deák Bill Gyula, Görbe Nóra, Kiki (Első emelet)
56086 Budapest, XIV. Budapest Sportcsarnok, művészek próbálnak az 1986 december 3-i Sportsegély gálaest záródalára (Nyújtsd a két kezed), (b-j) Benkő László, Komár László, Kiss Gabriella, Kovács Kati, Deák Bill Gyula, Görbe Nóra, Patkó Béla (Kiki).
56169 Kónya Istvánt, a Béke akna aknászát, a Szocialista Munkáért érdemrenddel tüntették ki a Bányásznap alkalmából. Riporter
Halász Mária. (Pécsi stúdió)
javaslat 56169 Pécs, bányásznap, Halász Mária rádióriporter.
"Pécsi bányaterület
A mecseki szénmedence 1750 óta folyamatosan bányászott területe melyből 90 akna (táró) telepítésével a mecseki medence termelésének közel 60%-át termelték ki.
Részterületei:
Pécsbánya A medence legrégebben, több mint 250 éve művelt területe, ahol 35 akna működött, ezekkel a szénvagyont 600 m mélységig termelték. Legjelentősebb aknái: az 1853-ban létesült András akna és az 1927-ben befejezett Széchenyi akna.
Szabolcsbánya Intenzív művelését a pécsbányainál száz évvel később, 1850 táján kezdték és 1988-ban fejezték be. Műveléshez 22 aknát mélyítettek, ezekkel 500 m mélységig 40 Mt szenet termeltek. Legfontosabb aknái: az 1851-ben létesült Ferenc József (később Béke) akna és az 1925-ben üzembe helyezett István akna."
OFF Több feltevés van, perdöntő referencia nélkül. Érdekes, hogy a gombolkodás a XIII. sz. óta dívik Európában, az elméletek viszont kb. a XIX. sz.-ra teszik a különbség kialakulását.
"Szolgák miatt
Egyesek szerint a viktoriánus korban az úriasszonyokat többnyire szolgáik, azaz szolgálólányaik öltöztették, nekik pedig természetesebb, könnyebb volt balról jobbra gombolni úrnőik ruháit. Ám e tézist az ellenkező nem cáfolja, feltehetően az urakat is szolgák és inasok öltöztették, tehát nem lenne indokolt a gombolás variálása. Akik azt állítják, hogy ebből a korból ered az ellentétes gombolás, azt vallják, hogy az urak a nőktől eltérően maguk gombolkoztak.
Oldalnyereg miatt
A lovaglási szokások is magyarázatot adhatnak a gombolás különbözőségére, ám ez sem túl meggyőző. A XIX. században a nők jellemzően oldalnyeregben lovagoltak, így azért, hogy a szél ne fújjon be a blúzukba, balról jobbra gombolták azt, hiszen a testük a ló bal oldala felé húzott.
Ruházati cégek hibája
Akad olyan is, aki azt állítja, mindez a véletlen műve, azaz a ruhaipari cégek egy része balról jobbra gombolta a férfi kollekciót, míg egy másik fordítva tette. Mivel kelendőbbek voltak a jobbról balra gombolások, ezért ez lett az elterjedt.
Festők hibája
A legérdekesebb az összes feltevés közül az, hogy egyesek szerint a festők tehetnek a különbségről, mert amikor házaspárokat festettek, úgy ábrázolták őket, hogy ruhájuk gombolása egymás felé nézzen. Így a pár öltözéke tükörképet alkotott. Hogy melyik volt előbb, a kép vagy az eltérő gombolás, nem tudni pontosan.
A lényeg az, hogy ki kell venni a szekrényből egy nadrágot, és megnézni, melyik irányból takar rá a sliccre a gomboláspánt, (vagy mi a neve ). A kép 1943-as, a ruházat akkoriban még abszolút előírásos szabású volt.
A fehér ing nyakánál is kivehető, hogy melyik oldal fed rá a másikra.
Nem tudom, hogy ki találta ki a női/férfi ruhák eltérő irányú gombolását, de nagy segítségére van itt a megfejtőknek. A férfinadrágon jól látszik. Biztosra vehető, hogy nem tükrözött.
Bal szélen Agárdi Tamás riporter, mellette a hölgy Tonhauser Lászlóval beszélget. (A hölgyre is van egy tippem, a Jogi esetekben volt egy bírónő, de a nevére nem emlékszem, talán a keresztneve Ibolya...)
Most láttam a névre szóló kérést: King-Kong 50-es cirkáló, a kormányánál Asbóth Magda, Ember Károly dr. felesége. Az első három kép a keleti medencében, a háttérben, vagy a hajó előtt Alsóörs jól körvonalazódik, mig az utolsó kép lehet, hogy a nyugati medencéből való és a háttérben messze Földvár látszik.
A Velencei tó sok szempontból nem jöhet szóba, mert ha csak azt említem, hogy az -es 50 merülése 170 cm körül van, akkor ugye ez felejtős!