Keresés

Részletes keresés

QuantumSingularitas Creative Commons License 2019.04.23 0 0 348264

Egy égő, szilárd jármű-akkumulátor telep veszélyessége az gyerekjáték - ahhoz képest, amit akár csak 30-40 liter szétterülő, égő benzin, vagy gázolaj tud művelni.

Egy nagyobb jármű esetében, ha több száz liter égő üzemanyagról van szó - azt már nem is hozom fel, mert az már nem is sima tűzeset, hanem katasztrófa.

Busz méretnél több tonna akkuval kell számolni.

Előzmény: GPS (348263)
GPS Creative Commons License 2019.04.23 0 0 348263

 

A veronai buszbalesetnél döbbentett meg, hogy az égő gázolaj vagy 30 méterre a rézsűn fölfröccsent....

 

Csak az mond olyan gyerekessséget, hogy "Nincs borzalmasabb egy Li-akku tűznél", meg hogy az "elolthatatlan", meg ilyesmiket - aki még életében nem látott klasszikus, folyékony üzemanyagot égni.

 

Már úgy értem hogy élőben, testközelből nem látott - mert a mozifilmek pirotechnikája azért egy picivel másabb, mint a valóság.

 

Egy égő, szilárd jármű-akkumulátor telep veszélyessége az gyerekjáték - ahhoz képest, amit akár csak 30-40 liter szétterülő, égő benzin, vagy gázolaj tud művelni.

Egy nagyobb jármű esetében, ha több száz liter égő üzemanyagról van szó - azt már nem is hozom fel, mert az már nem is sima tűzeset, hanem katasztrófa.

.

Előzmény: szilvatövis (348257)
padisah Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348262

pedig én arra gyanakszok, hogy a német lassulás mögött is valójában a kínai lassulás áll, mert Németország exportjának jelentős része termelőeszköz, gép ami megy Kínába hogy ott még többet termeljenek, meg persze autó, és azoknak fáj egy kicsit

 

de azok az okok, ami a német autóipart húzza, végül is átmeneti, ebből nem következne trendforduló, és recessziós időszak

Előzmény: Salvor2 (348236)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348261

Ebben a fizikai szerkezetben.

Előzmény: _cipo_ (348260)
_cipo_ Creative Commons License 2019.04.22 -5 0 348260

A vízüveg? :D

Hát ez hatalmas. :))

Előzmény: zöldkomcsi: (348259)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348259

én cigi szűrőnek használom mert csak a poliaromás-szénhidrogéneket köti meg, átengedi a nikotint és a kátrány többi összetevőjét.

Előzmény: zöldkomcsi: (348258)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348258

Fogalmam sincs. Nem fogom felgyújtani a házat )-:

Olyan van, ajtóba tett vízüveg és az gátolja a tűz terjedését amikor felfúvódva lesz belőle fél méter fehér hab ami majdnem úgy sziget mint egy aerogél.

Előzmény: _cipo_ (348256)
szilvatövis Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348257

A veronai buszbalesetnél döbbentett meg, hogy az égő gázolaj vagy 30 méterre a rézsűn fölfröccsent....

Előzmény: GPS (348238)
_cipo_ Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348256

A hab az égéshez szükséges oxigént zárja el.

Arra se jó.

 

Maradjunk a hagyományos tűzoltásnál! :D

Előzmény: zöldkomcsi: (348254)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348255

ki kellene próbálni, ez ragad is közben. mint laza port csak 20 szor akkora térfogatban lehetne szállítani.

 

Előzmény: _cipo_ (348252)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348254

Nem is azért írtam, hanem mint hab. De nem tudom, csak egy ötlet.

Előzmény: _cipo_ (348253)
_cipo_ Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348253

Az a víz nem hiszem, hogy a tűzoltásban lényeges szerepet játszana.

A víznek a tűz oltásánál abban van szerepe, hogy az égő anyag hőmérsékletét az égési hőmérséklet alá csökkenti. a hatását így fejti ki.

Kizártnak tartom, hogy a porban ilyen mennyiségben legyen felszabaduló víz.

Előzmény: zöldkomcsi: (348251)
_cipo_ Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348252

Inkább a poralak a lényeges.

Megnövekszik az éghetetlen felület, nem kell ahhoz magának a porszemcsének is megnőnie.

 

Sőt.

Inkább több apró porszemcse, mint kevés nagyobb.

Előzmény: zöldkomcsi: (348251)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348251

Igen de ez a por a tűz hatására egyrészt vizet bocsát ki másrészt vagy 20 szorosára növekedik a térfogata.

Előzmény: _cipo_ (348250)
_cipo_ Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348250

Arra gondoltam, hogy a szilád anyagból készült port vagy repülőgépről vagy valami ventillátorral  tűzre irányítani.

Hát poroltót lehet nagyot is csinálni! :D

Előzmény: zöldkomcsi: (348248)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348249

Tető szerkezet biztos nem égne le ha a faanyaga így lenne impregnálva és szerintem gombásodás is kizárt, a szúnak is beletörne a foga.

Előzmény: zöldkomcsi: (348248)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348248

Így viselkedik hő hatására:

 

Arra gondoltam, hogy a szilád anyagból készült port vagy repülőgépről vagy valami ventillátorral  tűzre irányítani.
...de ha csak valamennyi lenne oldva a vízben ami van a tűzoltó autóban, rosszabb biztos nem lenne, számottevő hatása is azt már nem tudom.

Előzmény: _cipo_ (348247)
_cipo_ Creative Commons License 2019.04.22 -4 0 348247

Egy benzinmotoros aggregátort beleraktunk a térfogatásnál nem sokkal nagyobb kalodába, aminek az oldalhatárólói OSB lapok.

Ez tűzveszélyes lehet, ezért a lappokat vízüveggel kezeltük. (Előtte meg kellett csiszolni, hogy a vízüveget valamennyire beigya a faanyag)

Nem lehet meggyújtani az üveggel átitatott fát.

Nem azért, mert tűzgátló (nem tűzálló), hanem azért, mert nem éghető anyag lesz a fa, amit vízüveggel átitatnak.

Előzmény: zöldkomcsi: (348246)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348246

Az világos. Csak gondolkodtam, nem gyújtom tán fel a házat, hogy kipróbálhassam, de ha az lenne oldva a vízben amivel oltanak lehet, hogy jelentősen nőne a hatásossága. Vagy por alakban, olyan állapota is van amikor száraznak üvegnek látszik de hő hatására vagy 30 szorosára nő a térfogata és az éghetetlen szilikát, sőt erősen hőszigetelő is ....igaz.... 800 fok körül megolvad és üvegszerű állapotban szilárdul meg.

Előzmény: _cipo_ (348245)
_cipo_ Creative Commons License 2019.04.22 -3 0 348245

A vízüveggel bekent, előtte feldörzsölt felületű OSB lapot gázégővel igen nehezen tudtuk meggyújtani.

Illetve sehogy.

Előzmény: zöldkomcsi: (348244)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348244

A vízüveg? Hő hatására nagyon kemény habot csinál az is.

Előzmény: GPS (348243)
GPS Creative Commons License 2019.04.22 0 1 348243

 

Ha egy I. főcsoportbeli fém meggyullad, azt nem tudom, lehet-e egyáltalán oltani.

 

A gyakorlatban az égő benzint (de még kerozint sem) lehet eloltani. Elméletben igen, a gyakorlatban túróst.

 

Mi is csak a láng elfojtásával (a habréteg általi oxigén-utánpótlás elvágásával) geciztünk - de az nem volt igazi oltás. Nem is lehetett.

Ahol szakadt a habréteg, ott újra kigyulladtak a gőzök - bohóckodás volt az, nem oltás.

Isten mentsen meg egy ilyen valódi tűztől, éles helyzetben - ahol se tepsi nincs, se a mennyiség nincs 1 literre korlátozva.

 

Kiképeztek reptéri oltásra is - pl. kényszerleszállás esetére, ha sérül az üzemanyagtartály (ami sanszos, ha törik a szárny).

 

A protokoll ott is arról szól, hogy a várható becsapódási helyet és környékét min 30 centi vastag, kemény, sűrű és tartós habszőnyeggel kell leteríteni - még a becsapódás előtt.

Azért, hogy az esetleg kifolyó üzemanyag lángmagját elfojtsuk. Ezzel nem lehet meggátolna a több tonna üzemanyag szétfolyását... de legalább nem viszi magával a tüzet. Elméletileg.

 

Megjegyzem egy ilyen habszőnyeg előállítása ekkora felületen (!) kurvanehéz feladat és (utólag bevallom) igazából soha nem sikerült az előírásoknak megfelelő minőségű habot készíteni.

Vagy túl könnyű (levegős) volt, vagy szakadozott, vagy szétfolyt mint a húgy - de olyat, amit a protokoll előírt, olyat soha.

.

Előzmény: rev251 (348241)
mica-r Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348242

Nagy balesetben az ev-nél is nagy a tűzveszély. De az esetleg napokig tűzveszélyes marad.

Előzmény: GPS (348240)
rev251 Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348241

Én sosem voltam tűzoltó, de:

Ha egy I. főcsoportbeli fém meggyullad, azt nem tudom, lehet-e egyáltalán oltani.

Arra tippelek, inkább csak hagyják elégni, és vigyáznak, hogy a tűz tova ne terjedjen.

 

Nyilván a II. III. főcsoporttal sem árt vigyázni, Magnézium, alumínium, az is mind úgy ég, mint az olajos rongy, csak nehezebben gyullad meg.

A Lítiumra meg a Nátriumra ez sem áll.

Valami olyat olvastam, hogy a ma használatos Li akkuk belső hőmérsékletét valami extrém kis érték alatt kell tartani (kevesebb, mint +70 celsius)

Előzmény: GPS (348238)
GPS Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348240

 

Már elég ritka az ilyen, elég biztonságosan vannak építve az autók.

 

Aha. Mint amit a szlovák luvnya kúrt hátba - és 4 ember bennégett. Ráadásul pont Fiat Punto volt - ami nekem is van.

 

Egy terjedelmesebb autótűzben esélye sincs egyben-maradni a műanyag-tanknak. Nem véletlen, hogy a parkolói tüzeknél legalább még 2, de néha 3-4 közeli autó is porrá ég.

 

A BMW-tüzes videóban is látszott, hogy leégett az épület teljes, autó melletti homlokzata.

 

Ha 15-25 liter (főleg) benzin ég - akkor annak a környezetnek annyi. Akkor már nem autót kell oltani - hanem területet.

.

Előzmény: mica-r (348239)
mica-r Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348239

Már elég ritka az ilyen, elég biztonságosan vannak építve az autók.

Előzmény: GPS (348238)
GPS Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348238

 

Az akkumulátor tűz sokkal rosszabb,

 

Naaa, azért folyó-szétterülő benzin-tűznél nehéz rosszabbat mondani. Csak aki nem látott még ilyet, az gondolhatja csak.

 

Tűzoltó koromban vizsgafeladat volt 1 liter benzintűz eloltása, amit fix 1 x 1 méteres bádogtepsibe gyújtottak meg.

5 méterre volt a rajtvonal és rajtvonaltól számított 3 méterre volt a habbal-oltó úgy, hogy a falra-akasztott állapotot szimulálták (valójában egy oszlopra volt felakasztva).

 

Ezek nem csapos haboltók voltak - hanem olyanok, amibe be kellett ütni a törőszeget és jópárszor fejreállítani, hogy bőséges hab képződjön.

Mindezt futás közben, mert mérték az időt a begyújtástól-egész a teljes oltásig.

 

Hát meg kell mondjam, hogy kibaszott nehéz oltás volt, sokan túl is léptük a szintidőt - a "kellemes" hőhatásról ami az ember kezét-pofáját érte a tűz megközelítésekor már nem is beszélve.

 

Ezek után már ne is beszéljünk arról, hogy milyen lehet 20-30 liter, szétterülő benzintűz oltása Vs. egy helyi (!) akkutűzhöz képest.

 

"...terjednek majd az ilyen autók akkor pl a halonnal oltókat ki kell vonni a forgalomból nehogy véletlenül azzal próbálja valaki eloltani."

 

A halanos oltók (a világ legjobb oltói) már időtlen idők óta be vannak tiltva - világszerte (üvegház-hatású gáz).

.

Előzmény: zöldkomcsi: (348235)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348237

Itt is növekedett tavaly a fogyasztás viszont csökkent a termelés.

Előzmény: Salvor2 (348236)
Salvor2 Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348236

Erdekes, hogy pont az aramfogyasztasban nincs jele a kinai lassulasnak. Marciusban 7.5%-kal nott az aramfogyasztas az elozo evihez kepest, az elso negyedevben meg 5.5%-kal.

Előzmény: padisah (348234)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.04.22 0 0 348235

Tudod jól te is, hogy ha annyi elektromos lenne mint bmw és annyi idős korú is, szerelgetnék már barkács műhelyekben is pár havi minimálbér értékű darabokat is, bontókban válogatnák össze a jobb állapotú akkukat stb...  akkor lépten nyomon tüzek tarkítanák a hétköznapokat egy egy faluban is. Az akkumulátor tűz sokkal rosszabb, ha terjednek majd az ilyen autók akkor pl a halonnal oltókat ki kell vonni a forgalomból nehogy véletlenül azzal próbálja valaki eloltani. Oktatások, szóval be kell rendezkedni a rendszeresen előforduló autó gyúladásokra.

Van piaca, tudok egy kereskedésről Mezőberényben ahol csak használt ólom akkumulátorokat árulnak. de az jó lesz ha úgy megemelkedik az életszínvonal, hogy az is bezárhat mert nem lesz ember akinek számítson, hogy 5000 vagy 25000 az akkumulátor ami 5-6 évente kell az autójába. szóval másról beszéltek mint amit mondotok, az elektromos főleg az önvezető autó valójában egy sokkal gazdagabb világot jólétet vizionál. Nekem megfelelő lesz, ha magam vezetek dízel autót még azzal a kompromisszummal is.

Előzmény: szilvatövis (348229)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!