Apríték adagagoló építése .Ide lehet írni tapasztalatokat kérdéseket ebben a témában.Sok embert foglalkoztat a kérdés .hogyan lehet kiváltani a gázfűtést ,hogy a komfort azért megmaradjon.
Szia! Közben rájöttem mit írtál. Kétféle bekötési mód van, ezek a következők:
Nálad az első van, ha jól értem, én a másodikra gondoltam.
Az ESBE VTC szelepe is kazánvédő szelep, ugyanolyan, mint a TSV8, csak sokkal drágább, valamint nem találtam belőle 2colost. Kisebb VTC szelep nem működne gravitációsan, de a 2colos Kvs-e 32m3/h, ami azt jelenti, hogy 0,01bar különbség esetén is 3,2m3/h áteresztési képességű, ami a gravitációs körhöz elegendő szerintem bőven. (képlet: Q=gyök(dP)*Kvs, ahol a Q(m3/h) áramló mennyiség, dP(bar)nyomáskülönbség, Kvs(m3/h) 1barhoz tartozó koeficiens.
Nem az előremenő hőfokát szeretném beállítani egy termosztatikus szeleppel, hanem a kazán hőfokát 65-75°C között tartani, és másodsorban megoldani, hogy az előremenő hőfoka a fejbe táplált teljesítménytől függjön! De ezt leírtam részletesen, nem olvastad? :)
Még egy nem lényegtelen apróság: nálam az ESBE nem a rajz szerinti bekötésű, a radiátor visszatérőt keveri a kazán előremenőhöz, és az így kialakuló kevert hőfokú tápvíz megy a szivattyúra.
Szia! Szerintem ugyanarról beszélünk. Az ESBE egy gyártó, a TSV8 is kazánvédő szelep. A kérdés, hogy az előremenőt hogyan tudod 30°C ra beállítani, illetve, hogy a radiátorban megodlódik-e a dolog annyi idő alatt, hogy szabályozható legyen a szoba hőfoka alacsony vízhőfokigénynél is(30°C).
A nagy szelep miatt nem sok eltérés lenne az eddigi gravitációs fűtéshez képes az áramlásban. Valami 32m3/órás áteresztési képessége van.
Annyi a hátránya a szivattyúshoz képest, hogy a radiátorokhoz sok idő alatt fog feljutni a melegvíz, ami nehezebbé teszi a szabályzását a fejnek. Elég sok víz van a rendszerben, nagy a tehetetlensége. Keringetésel jobban eloszlana a hőfok, de az meg árammal működik...
Az ESBE VTC termosztátot is tartalmaz, a kazán előremenőt és a radiátor visszatérőt keveri a kazán felé a szivattyún keresztül, de csak akkor nyitja a radiátor visszatérőt, ha a kiskör eléri a kívánt hőfokot. Csökkentett égőfejteljesítménynél mindig a kiskörben indul meg a cirkuláció, csak megfelelő fűtési teljesítményen kezdi nyitni a radiátor visszatérőt.
Szia! Ha az a szelep, amit rajzoltál kazánvédő szelep, akkor ezzel az a baj, hogy a szelep után kilépő víz hőfoka minimum 65°C, ami lassan összegyűlve a csőben emelkedne a radiátorokig, mire odaérne, késő lenne visszaszabályozni. A célom, hogy 30°C-os víz keringjen az előremenőben kicsi teljesítmény bevitelkor. Nem jó, ha a radiátorban keveredik a foróvíz, mert nagyon hosszú vastag csöveim vannak, hiába a szigetelés, nagy lenne a veszteség. Persze jó kérdés, hogy a két szivattyú mennyit enne, még akkor is ha 35W-ra kapcsolnám őket.
Lehet, hogy a radiátorban megoldódna a kishőfok, ha a forróvíz nagyon lassan haladna az előremenőben és akkor elég lenne egy szivattyú a kiskörben? Erre nem is gondoltam...
Szia! Azt már látom, hogy keringető nélkül nem megy a nagykör miatt. A fő kérdés, hogy a kiskörben forogna-e a víz, és bejutna-e a nagykörbe, szivattyú nélkül. Jó lenne, ha legalább egy elég lenne! Elvileg a kétcolos csöveken ugyanúgy megforogna a víz, mint most az egész rendszerben, talán még könnyebben is, csak bejutna-e a nagyköbe?
A második rajzodnál mi biztosítaná, hogy a kazán mindig 65°C körül legyen? Első körben ez a cél, csak a második a nagykör hőfoka.
Sziasztok! Mindenkinek köszönöm a hozzászólását! Próbálom leírni, mit is szeretnék és hogyan, mert nem sikerült átadnom a dolgot.
A keverő szelep nem keverő szelep, hanem egy kazánvédő szelep(TSV8 - 65°C). Ez arra való, hogy a kazánba addig keveri vissza a vizet, amíg az el nem éri a 65°C. Akkor nyit ki teljesen, ha 75°C a víz. Közben arányosan nyit. Tehát minél jobban fűtjük a vizet, annál jobban kinyit. Ezért ha csak egész kicsit fűtjük, kicsi mennyiség jön ki a szelep kilépő oldalán, az viszont 65°C-ál melegebb. Megtévesztő lehet a rajzomon a 30°C-60°C-os nyíl! Azt nem a szelep állítja be, hanem az, hogy mennyire fűtöm a kazánt, pont úgy mint eddig. A különbség csak a kazán primer hőfoka lenne.
Feladat, hogy a nagykörnek nevezett hurokba jutó, a fej szabályzásától függően bevitt teljesítményéstől függően a védőszelepen kijutó forróvizet elosszam, hogy a nagykör keringetője utáni csőben már kisebb hőfok legyen, akár 30°C. Ez elvileg működik, mert nagyobb mennyiségű hidegebb víz kering a nyagykörben, ha a fej kicsi teljesítménnyel fűt, mert ilyenkor a védőszelep csak kis mértékben enged át melegvizet. Ha a fejet lekapcsolom, a védőszelep teljesen lezár, így a kazánkörben a víz nem is hűlne le, ha nem lennének veszteségek a kazánon belül, illetve a csöveknél. Ilyenkor a nagy körbe sem jut melegvíz, csak a benne lévő energia kering, illetve adódik le a radiátorokon, azaz hűl. Ha jobban fűtök, akkor a védőszelep akár teljesen kinyit és jobban melegíti a nagykört.
A rajzon két szivattyú van, egy kazánvédőszelep és egy viszacsapószelep.
Bocsi a Mórickás rajzért 2es voltam mindég rajzból .A légyeg biztos lejön belőle.A hidrováltó lehet akár egy 200as cső is mondjuk 150 centi hosszú így tudna a kazánkör menni szivattyú nélkül.
Mindenféleképp keringtető nélkül szeretnéd megoldani?? Arra gondoltam,hogy tennél be egy nagyobb méretű hidrováltót a kazánkörbe kb 50-100Liter körülit ami egy kisebb puffernak is megfelelne, mert arra azért lehet nem gondoltál ha visszakevered a hőt a kazánba elég kis rugalmasságú rendszered lesz.Erre ez talán megoldás lenne,és a hidrováltó után tennéd a keverő szelepet ,eleve 1 szeleppel kevesebb kellene és rugalmasabb lenne a rendszered.Szivattyú ilyenkor már lehet kelleni fog.Így a kazánköröd símán akár 80-90fokig is felmehetne . A keverő szelep lehetne motorosan állítható és szerintem a vezérlésed tudná belső vagy külső hőmérséklet alapján állítani az előremenő vizedet,mert így ahogy leírtad neked kell,és a lényegi dolgot részben oldottad meg.
Egy ESBE VTC és keringető szivattyú kellene neked, azt beépítve a kiskörben megindul a keringetés, a kazán bemelegszik, a visszatérő mindaddig zárva marad, amíg a kiskörben el éri a VTC hőfokát a fűtővíz. Akkor nyitja, keveri a visszatérőt a kazánba.
Rajzoltam egy mórickát a kazánvédő szelep bekötéséről és arról, hogyan gondoltam az előremenő körön elosztani a szelepen kilépő magasabb hőfokú vizet. Arra gondoltam, hogy a nagykörben gyorsan keringő víz elosztja a kismennyiségű 65°C vizet. Így lehet szabályozni a nagykör hőfokát a kazán teljesítményével alacsonyabb hőfokokon is. Ha nem keringene a nagykörben a víz, hanem hagynám a gravitációra, akkor nem indulna meg, csak magasabb hőfokon a kör.
Szerintetek ez működhet így? Amit berajzoltam visszacsapó szelepet, szükséges?
Szia! Egy 2"-os szeleppel simán megy szerintem a gravitációs módon is, ha jó helyre teszed a szelepet. Nekem más bajom van vele, hogy a kilépő víz hőfoka 65°C-nál nem alacsonyabb, azaz ezt is keverni kéne a visszatérővel, hogy az előremenő a megfelelő hőfokú legyen. Sajnos, egy csomó dolog kéne még hozzá, többek között keringtető.
A tanácsaidat megfontolom! Köszi! :-)
A penészesedés pont akkor van, ha nem szellőztetsz! ;)
De ne gondold, hogy egész nap nyitva van az ablak, hosszabban kell szellőztetni a megszokott 5 percnél. Ilyenkor egész nap jó, ha 18kg elfogy (másfél zsák, 120liter). Ha jobban vissza lehetne venni a hőfok miatt, akkor 1zsákkal elpöföghetne. Amikor ennél is melegebb van kint, akkor csak egyszer gyújtok be, egy, fél zsákkal... Nem sokat dobok ki az ablakon...
A keverőszelep csak és kizárólag keringetőszivattyúval működik.
Puffer kellene... de ez megint csak a szakaszos fűtéshez vezet... mondjuk 3 nap míg felfűtöd, és 2 nap alatt elhasználod a pufiban tárolt vizet ( addig áll az égető, karbantartás, pucolás, stb ) téli időszakban abszolult kihasználatlan lenne... mivel a fej ekkor már megfelelően tud üzemelni, gyakorlatilag soha nem térül meg...
Vagy egy egyszerűbb és olcsóbb megoldás: hőfokra vezérelt kényszerszellőztetés:))))) és máris megúszod az ablaknyitogatást és az esetleges penészedést:))))) a szépséghibája csak annyi ,hogy az utcát fűtöd.
Esetleg még 1-2 hülye ajánlat:
- lakásbővítés...hosszú évek alatt szépen rájössz mekkora házat kell építened.
- fóliasátrat csinálsz az udvaron és hobbi szinten kertészkedsz is. ( ekkor lenne mindig friss, olcsó zöldség, figyelembe véve az emelkedő élelmiszer árakat nem is lenne rossz)
- hőközpontot létesítel és ellátod a szomszédokat meleg vízzel (már ha olyan viszonyba vagy velük)-- mondjuk jobban belegondolva nem is hülyeség a hőközpontos dolog, ha ügyesen csinálod neked ingyen van a fűtésed:))))
Szia! Régebben sokan kerestek ilyen dolgot, ezért tettem fel ide. Nézz fel az oldalamra egy éve használok egy barkács kivitelt, sokat írtunk róla. A tied is tökéletes!
Nicsak mi van még itt! kéményhuzat szabályzozó Ezt lehet használni a ventilátor szívóágára is! Igaz oda elég egy egyszerűbb olcsóbb műanyag kivitel is...
Szia! Nekem igazából nem is annyira az árral van bajom (Persze azzal is, mert 0,5..10milláig bármit találni, nekem meg nem került az egész 0.1-be!).
Inkább azzal, hogy ezek a kazánok szakaszos üzeműek. Amikor égnek, gázpörzsölőhöz hasonlatosan tombol a tűz bennük, majd lekapcsolnak lángtartásba, ha a termosztát jelez. A nagy lánghoz sok levegő tartozik és nagy füstgázsebesség és hőmérséklet. Persze gyorsan feltolja a vizet, de közben hatalmas mennyiségű hő távozik a kéményen keresztül. Nem nagyon láttam még olyat, ami olyan széles tartományban modulálni tudta volna a teljesítményét, hogy a lángot soha ne kellett volna lekapcsolnia. Sokan most is azt gondolják(mint én is régen), hogy az égőfejeknek tombolniuk kell, akkor "jók".
Igazából alig pislákol, 0°C kinti átlaghőfoknál, ha folyamatos szabályzást tudunk elérni. Ilyen körülmények esetén, 24kg fűrészpor elég 24 órán keresztül, ami ugye 1kg/h, ami 16,6gramm/perc. Ez elég érdekes szerintem! Megnézném, hogy ezek a nagy robosztus szerkezetek tudják-e ezt a hatékonyságot a szabályzási módjukkal!?
A legnagyobb hátránya a módszeremnek, hogy alacsony füsthőfokot és alacsony vízhőfokot eredményez, legalább is nálam, mert nagyon nagyok a radiátorok. De szerintem az ősz-tavaszi időszakban a normálisan méretezett radiátoroknál is leesne a hőfok 40°C környékére, amikor nekem már inkább 30°C kéne. Jelenleg a kátrányosodási küszöbhőmérsékleteken egyensúlyozok, ami a szobában magas hőfokot eredményez. Mivel alacsonyabbra nem mehetek, a kazánt ki-be kapcsolni sem lehet kátrányosodás nélkül, ha az átlaghőfok kint 12°C körüli, ezért szégyen-nem szégyen ablakot nyitok néha (gázfűtéskor le is lőttem volna valakit! :))) )! A megoldás, amin gondolkodok, innen származik, kazánvédő termosztatikus szelep. Ez addig visszakeringteti az előremenőt a kazánba, amíg el nem éri a víz az üzemi hőfokot, pl. 60°C. Az e feletti energiát továbbítja a radiátorok felé. Így akár 28°C vizet is lehet keverni a kilépőn, miközben a kazán élettartama hosszabbodik. A bajom annyi, hogy 2"-os gravitációs fűtésem van, amihez nagyon drága a 2"-os szelep. 1"-os nem vészes, kérdésem, hogy ha beiktatom, működni fog-e szivattyú nélkül kvs:14 -es értékkel?
Szerbusz! Véletlenül ráakadtam egy megszólalásig hasonló,ha nem ugyanolyan égető rendszerre,mint a tied.Annyi különbséggel,hogy kazánhoz való. Mit mondjak? 600 000 forint fölötti vételárnál már iszonyatosan elgondolkodtató a kérdés: hol a vezérlő elektronika? A Totya 3 kazánjához képest ez egy kézi daráló,iszonyatos áron.Ennyi pénzért már kazánfűtőt is adhatnának hozzá!
Nem tudom milyen volt a beadagoló szakasz és a rés a csiga és a fal között. Ha pontos illesztés volt, aminek sok hátránya van, akkor a dolog talán működhet, bár nem tudom mi akadályozta meg, hogy a parazsat ne húzza magával vissza és ezzel ne égjen vissza teljesen! A másik, hogy én próbáltam a csigát visszaforgatni, de nem lehetett, egyből elakadt!
Ha volt rés, ahogyan nekünk is, akkor az nem megoldás, mert a falon maradó rétegen simán visszaég! Egycsigásom sokszor visszaégett a tartály aljáig, miután kifogyott az anyag. Benézve látszott a cső alján a parázs és az elszenesedett anyag.
Ha netán a beadagoló szakasz négyzetes, akkor még annyira nem működik a dolog.
Láttam olyan gyári "megoldást", ahol nem vissza, hanem beadagoltak sokat, amivel betolták a parazsat a hamutérbe. Ez elvileg jól hangzik, csak van egy kis bökkenő. Régebben volt egy ötletem, hogy eloltom a tüzet, ha nincs rá szükség. Úgy képzeltem, hogy egy beadagolás után egy karral lekotrom a parazsat. Ezt úgy teszteltem, hogy egy vaslemezzel kézzel lekotortam és figyeltem elalszik-e. Egy dologgal azonban nem számoltam, hogy a fej tűzforró volt és nagyon sokáig egyszerűen újra gyújtotta a friss fűrészport, vagy szotyihélyat, pedig tutira nem volt maradék parázs a fejben!
Szóval erről is letettem és ezután építettem meg a kétcsigásat.
Egyhete beszélgettem,egy villanyszerelővel aki a nyáron kötött be elektromosan egy német gyártmányú ,apríték égetőt. Ő azt mondja abba úgyvan megoldva avisszaégés, hogy az adagolócsiga a betöltés után visszafelé forog egy két kört, így megszakad a csigába az anyagfolytonosság. Tehát elvileg anyagmentes rés marad az égőfej és a tartályközt.